Werk & Studie alle pijlers

Verlofuren

23-10-2019 22:13 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn werkgever is een fulltime werkweek 38 uur. Daar horen 200 verlofuren bij.

Uiteraard begrijp ik dat als je parttime werkt, het aantal verlofuren ook naar rato wordt verminderd.

Echter, het is ook mogelijk om 40 uur te werken. Men heeft dan de keuze om die 2 uur extra in te zetten voor extra roostervrij of 5,25% meer salaris te ontvangen. Dat laatste doe ik, dus ik werk 40 uur en ontvang 105,25% van het fulltime salaris.

Nu vraag ik mij af of bij contractueel meer dan fulltime werken het aantal verlofuren ook naar rato vermeerdert. Dus dat ik ook 105,25% van die 200 verlofuren zou moeten krijgen. Ik ontvang er namelijk maar 200 en ik betwijfel of dat klopt. Als ik een week vrij ben, kost dat mij namelijk wel 40 uren.

Uiteraard kan ik die vraag bij HR neerleggen, maar ik heb eerlijk gezegd niet zo’n hoge pet op van mijn collega’s daar. Ik wil dus goed beslagen ten ijs komen, maar het internet helpt mij vooralsnog niet verder. Hopelijk is er hier iemand die dit weet.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een typische bedrijfsregeling, dus wij kunnen allemaal andere ervaringen hebben. Toch maar wat meer vertrouwen in je eigen collega's krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in je contract?
Alle reacties Link kopieren
je hebt de keuze gehad verlofuren of uitbetalen, jij hebt voor uitbetalen gekozen het is of niet en... die 2 uur extra is eigenlijk overwerk omdat het meer dan fulltime is en daarover bouw je geen verlof op als je voor uitbetalen kiest.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
23-10-2019 22:21
je hebt de keuze gehad verlofuren of uitbetalen, jij hebt voor uitbetalen gekozen het is of niet en... die 2 uur extra is eigenlijk overwerk omdat het meer dan fulltime is en daarover bouw je geen verlof op als je voor uitbetalen kiest.
Bij het bedrijf waar ik werk, werkt het zo.
Staat gewoon in een clausule in mijn contract...
Heb jij je contract hier al voor doorgelezen?
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
23-10-2019 22:21
je hebt de keuze gehad verlofuren of uitbetalen, jij hebt voor uitbetalen gekozen het is of niet en... die 2 uur extra is eigenlijk overwerk omdat het meer dan fulltime is en daarover bouw je geen verlof op als je voor uitbetalen kiest.
Je moet wel vakantiegeld opbouwen over die 2 uur extra trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
23-10-2019 22:26
Je moet wel vakantiegeld opbouwen over die 2 uur extra trouwens!
klopt maar dat was de vraag niet vond mezelf al langdradig genoeg ;-D
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je het normaal aantal verlofuren, namelijk vijf weken en daarbij kies je ervoor om meer betaald te krijgen voor die extra uren. Een collega die gewoon 38u werkt heeft dus iets meer vrije dagen maar krijgt minder betaald.
Als je meer vrij wil kan je dus ook evt onbetaald verlof opnemen mits je werkgever daarmee akkoord is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
23-10-2019 22:21
Wat staat er in je contract?
Niets. Verwezen wordt naar het personeelshandboek, maar daar staat niets meer dan dat men bij een fulltime dienstverband 200 verlofuren krijgt en dat dat naar evenredigheid wordt verminderd bij een parttime dienstverband.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
23-10-2019 22:29
Volgens mij heb je het normaal aantal verlofuren, namelijk vijf weken en daarbij kies je ervoor om meer betaald te krijgen voor die extra uren. Een collega die gewoon 38u werkt heeft dus iets meer vrije dagen maar krijgt minder betaald.
Als je meer vrij wil kan je dus ook evt onbetaald verlof opnemen mits je werkgever daarmee akkoord is.
Dit is precies wat er gebeurt inderdaad. Ik vind het nogal vreemd dat ik in verhouding minder vrij ben, omdat ik 40 v/d 200 uur moet inleveren voor een week vrij en een ander 38 v/d 200 uur. Voor de extra uitbetaling werk ik ook gewoon die 2 uur extra.
Op zich hoef ik niet meer vrij, want ik maak ook regelmatig overuren die ik in tijd voor tijd kan opnemen (of ook laten uitbetalen), maar ik wil uiteraard wel het verlof waar ik recht op heb. Daarom zoek ik het nu uit.
Het lijkt mij een soort stuctureel overwerk en dat is óf tijd óf geld. Bij ons is fulltime 36. Sommige collega's werken 38. Die krijgen wel meer salaris, niet meer vakantiedagen. Als dat zo was zouden er vast een aantal zijn die zeggen: doe mij maar 45 uur per week mét bijbehorend salaris én verlof naar rato.
Misschien dit verhaal toch aan HR voorleggen? Ik ben zelf al meerdere keren verrast door hoe goed ze meedenken in het bedrijf waar ik werk..
Dus wie weet..

Ik kan me verder voorstellen dat bij optie 1 die extra 2 uur soort ADV is en dat je die bij de 2e optie als extra uitbetaald krijgt, maar daar bouw je dan natuurlijk wel "een klein beetje" verlofuren over op..
Maar dat je dan wel 40 uur verlof op moet nemen is vreemd. dat is bij ons niet zo.
Mevrouwdeoptimist schreef:
23-10-2019 22:53
Misschien dit verhaal toch aan HR voorleggen? Ik ben zelf al meerdere keren verrast door hoe goed ze meedenken in het bedrijf waar ik werk..
Dus wie weet..
Ehm...
Er zit een wereld van verschil tussen HR-medewerkers. Ik heb te maken gehad met zeer bekwame, meedenkende HR-medewerkers, gouden types.
Maar ook met HR-medewerkers die het uitleggen van de CAO stom, achterlijk werk vonden (en zelfs vonden dat de IT-ers de vragen over de CAO en over personeelsregelingen moesten beantwoorden, omdat de IT-ers tenslotte de CAO hadden ingericht in Peoplesoft o.i.d. ) en die zich alleen wilden bezighouden met cultuurveranderingstrajecten en andere 'menszaken'. Drie getallen bij elkaar optellen was al te 'technisch'. No kidding.

Eén van mijn collega's is ooit voor een halve crimineel uitgemaakt door een HR-medewerker die niet zo goed kon rekenen, maar wel - in plaats van de medewerker te contacten gelijk naar de leidinggevende ging mailen, compleet met termen als 'oneigenlijk', 'hoogste prioriteit', 'met terugwerkende kracht corrigeren'.
De brave collega had gelukkig alle brieven netjes bewaard (die ook gewoon in het personeelsdossier zaten) en kon aantonen dat hij eerlijk met zijn verlofuren was omgegaan.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
23-10-2019 22:53
Maar dat je dan wel 40 uur verlof op moet nemen is vreemd. dat is bij ons niet zo.
Maar ze krijgt betaald voor die twee uren, dus dan zou ze dat die week moeten inleveren. Of gewoon twee uur verlof inleveren. Er kan niet niks tegenover staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een kwestie is van 40 verlofuren per week en die 105,25% betaald krijgen.
Of 38 verlofuren en 100% betaald krijgen.
Ik neem aan dat je die 105,25 ook tijdens verlof betaald krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Dat je geen extra verlofuren krijgt kan ik me nog voorstellen, maar dat er dan 40 per week ingeleverd moet worden waar de rest er 38 inlevert (en je daardoor dus gewoon minder vakantiedagen hebt dan de rest) kan toch niet kloppen?? Jij hebt nu precies 5 weken, de rest 5 weken en een ruime dag!
Dit is geen overwerk. Overwerk is incidenteel en dit is een structurele uitbreiding. Bij ons kun je deze uren plussen bij je verlofuren, maar dan staat er geen geld tegenover en neem je verlof op zoals je eigenlijke contract is.
Kies je voor geld werk je elke week dezelfde uren, daar wordt je voor betaald. Je neemt ook je contract uren op in dit geval 40 uur. Echter heb je bij ons ook meer verlofuren gekregen omdat je een structurele urenuitbreiding hebt gekregen. Je bouwt over die 2 extra uren ook pensioen, vakantiegeld etc op.
Alle reacties Link kopieren
Die 2 uren zijn overuren. Die krijg jij uitbetaald. En over overuren bouw je niets op, geen verlofuren en geen vakantiegeld.

Als je die 2 uren iedere week zou schrijven als overuren kun je ze op een ander moment opnemen, tijd voor tijd, maar dan krijg je nog maar 100% uitbetaald voor de bij jullie standaard werkweek van 38 uur.

Als jouw werkgever jou tijdens jouw verlof ook gewoon voor 40 blijft doorbetalen, 105,25%, dan is het ook logisch dat je 40 moet opnemen voor 1 week vrij. Anders krijg je die 2 overuren èn uitbetaald èn geschonken als tijd voor tijd.

Als je in een maand met verlof opeens minder salaris krijgt, maar 100% i.p.v. 105,25%, dan wordt het een ander verhaal. Krijg je die twee uur niet uitbetaald dan hoef je ze uiteraard ook niet op te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Een werkweek is 38 uur, waarom moet jij er dan 40 inleveren voor een week verlof?
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
24-10-2019 08:13
Een werkweek is 38 uur, waarom moet jij er dan 40 inleveren voor een week verlof?
Omdat ze wel 105,25% salaris ontvangt over die week..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Het gaat hier niet om overuren of om
verlofuren, maar om zogeheten ADV of ATV uren, en voor die uren is bij wet niets geregeld. Hoe men omgaat met opbouwen, opnemen, uitbetalen en zelfs eventueel vervallen van deze uren wordt per CAO (of bij gebrek daaraan per bedrijf) geregeld, en dat mag. De regels die gelden voor uitbetalen van verlof en overuren zijn dus niet op deze uren van toepassing.

Zie bijvoorbeeld: https://www.ploum.nl/uitbetaling-vakant ... berekenen/

De waarde van ATV-dagen
Geldt de rechtspraak over de waarde van vakantiedagen ook voor ATV-dagen?

Uit het hiervoor aangehaalde arrest van de Hoge Raad uit 2009 blijkt van niet. Vakantiedagen zijn immers niet gelijk te stellen met ATV-dagen. Hieruit volgt dat partijen zelf afspraken mogen maken over de waarde van een ATV-dag en deze waarde kan ook nihil zijn. De waarde van een ATV-dag is dus afhankelijk van wat is overeengekomen tussen partijen of in de toepasselijke cao.


Jij kiest voor uitbetalen van 2 uur extra, dus je wordt in totaal voor 40 uur per week uitbetaald. Het is logisch dat je dan ook 40 uur per week op moet nemen bij verlof, want je krijgt tenslotte ook salaris voor 40 uur per week uitbetaald tijdens die verlofweek.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ook even nadenken maar snap het nu wel. Je krijgt die 2 uur extra ook betaald als je deze niet werkt, dus gaan ze van het verlof af. Je krijgt niet meer verlof, omdat je al meer geld krijgt.
Als je meer verlof wilt dan je collega's die 38 uur werken, moet je dus kiezen voor extra verlof bij 40 uur werken, ipv extra uitbetaald krijgen.

Kiezen of delen.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
24-10-2019 08:13
Een werkweek is 38 uur, waarom moet jij er dan 40 inleveren voor een week verlof?
Omdat ze voor 40 uur betaald wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven