Werk & Studie alle pijlers

Vrij krijgen voor sollicitatiegesprek

02-11-2019 09:32 102 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma.. gister ben ik gebeld door bedrijf X om op gesprek te komen voor een sollicitatie gesprek a.s. woensdag. Dolblij, dus ik heb ja gezegd. Daarbij heb ik gelijk een verlofaanvraag ingediend voor die ochtend. Maar helaas is deze afgekeurd. Ik had er ook geen reden bij genoemd, maar wettelijk hoeft dat volgens mij ook niet.

Ik wil en ga toch zeker naar dat gesprek, maar nu is de vraag wat ga ik op mijn werk zeggen waarom ik vrij moet zijn?

Wat tevens meespeelt is dat mijn tijdelijke contract begin volgend jaar afloopt en er een nieuwe tijdelijke verlenging aan vastgeplakt kan worden.

Waar ik nu aan zit te denken om open kaart te spelen, want ze zijn verplicht om je vrij te geven (wel mijn eigen verlof uren uiteraard) voor een sollicitatie volgens mij.

Maar aan de andere kant kunnen zij dan natuurlijk ook het gevoel krijgen dat ze hun best niet meer hoeven doen om mijn contract te gaan verlengen.

Wat zouden jullie doen?
Je sollicitatiegesprek verzetten.

Wat is de reden dat je verlofaanvraag is afgekeurd?
lise1985 schreef:
02-11-2019 09:33
Je sollicitatiegesprek verzetten.

Wat is de reden dat je verlofaanvraag is afgekeurd?
Bedrijf X gaf aan dat er maar weinig mogelijkheden zijn voor een gesprek omdat er 3 mensen bij aanwezig zullen zijn. Vandaar de korte termijn en de vaste datum/tijd.

Ik heb geen reden gekregen waarom deze is afgekeurd. Dat wil ik maandag vragen, maar dan zal zij mij ook vragen wat mijn reden is om vrij te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je sollicitatiegesprek willen verzetten komt echt wel raar over

Ik zou nogmaals een verlofaanvraag indienen, met daarbij de boodschap dat je een afspraak hebt die je niet kunt verzetten.
Als ze door blijven vragen ( wat ik raar zou vinden) zou ik een doktersafspraak verzinnen
pearle wijzigde dit bericht op 02-11-2019 09:37
19.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zou het melden bij je werkgever of bij HR. Men is dan verplicht om je vrij te geven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Pfff, ik weet niet of ik het zou durven noemen. Ik zou misschien een leugen vertellen, dat je met je vader meegaat naar het ziekenhuis of zoiets. Daar wordt ook niet snel nee tegen gezegd...
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me wel voorstellen dat een aanvraag op zo'n korte termijn niet wordt goedgekeurd. En ja, formeel heb je het recht om vrij te krijgen als je wilt solliciteren, maar het lijkt mij niet verstandig om dat recht nu al op te eisen. Wat als die nieuwe baan niets wordt?
Alle reacties Link kopieren
Een werkgever is niet verplicht je vrij te geven voor sollicitaties hoor. Ik weet niet hoe je daar bij komt.
Er is in sommige cao’s opgenomen dat een werkgever, wanneer een arbeidsovereenkomst niet verlengd wordt, er een aantal uur verlof toekent voor sollicitaties. Veel werkgevers zullen dat idd ook toestaan wanneer zij een arbeidsovereenkomst niet verlengen. Maar er is nergens een wet die stelt dat een werkgever je verplicht vrij moet geven omdat jij een andere baan wil zoeken.

Het zou toch mooi zijn zeg...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
werk-studie/sollicitatiegesprek-maar-ik ... ages/47810
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Je kunt het ook zo zien: je hebt een tijdelijk contract dat binnenkort afloopt. Het is nog niet zeker of je contract wordt verlengd. Dus ben je verstandig en gaat verder kijken. Het is heel redelijk en normaal om bij een aflopend contract je opties open te houden. Het zal je werkgever niet verbazen als je verder kijkt.

Daarbij, als jouw huidige werkgever hoort dat je verder kijkt kan hem dat ook aansporen haast te maken van de toezegging van contractverlenging, als ze je sowieso willen houden.
Dus ik zou gewoon vrij vragen en vertellen dat het gaat om een sollicitatie.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
02-11-2019 09:45
Je kunt het ook zo zien: je hebt een tijdelijk contract dat binnenkort afloopt. Het is nog niet zeker of je contract wordt verlengd. Dus ben je verstandig en gaat verder kijken. Het is heel redelijk en normaal om bij een aflopend contract je opties open te houden. Het zal je werkgever niet verbazen als je verder kijkt.

Daarbij, als jouw huidige werkgever hoort dat je verder kijkt kan hem dat ook aansporen haast te maken van de toezegging van contractverlenging, als ze je sowieso willen houden.
Dus ik zou gewoon vrij vragen en vertellen dat het gaat om een sollicitatie.
Dat kan, maar dan nog kan bedrijfsbelang er voor zorgen dat de werkgever je verlof niet toekent.
Verlof op korte termijn aanvragen kan worden afgewezen als dit de continuering van de bedrijfsvoering belemmerd.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
02-11-2019 09:48
Dat kan, maar dan nog kan bedrijfsbelang er voor zorgen dat de werkgever je verlof niet toekent.
Verlof op korte termijn aanvragen kan worden afgewezen als dit de continuering van de bedrijfsvoering belemmerd.

Ja, dat is mogelijk.
Als je geen reden hebt opgegeven kan je nog een liegende poging ondernemen. Zorgverlof aanvragen. Maar is risicovol.

Of maandag ziekmelden tm woensdag. Allemaal dingen die ik echt alleen zou doen als ik heel heel heel graag weg wil bij deze werkgever of er geen kans zit in die verlenging en je straks wel gewoon je huur moet betalen.

Of dan gewoon open kaart spelen, jij alleen kan inschatten wat het beste valt/werkt bij je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
02-11-2019 09:59
Als je geen reden hebt opgegeven kan je nog een liegende poging ondernemen. Zorgverlof aanvragen. Maar is risicovol.

Of maandag ziekmelden tm woensdag. Allemaal dingen die ik echt alleen zou doen als ik heel heel heel graag weg wil bij deze werkgever of er geen kans zit in die verlenging en je straks wel gewoon je huur moet betalen.

Of dan gewoon open kaart spelen, jij alleen kan inschatten wat het beste valt/werkt bij je werkgever.
Inderdaad gewoon open kaart spelen. Zeggen dat je aanstaande woensdag een sollicitatiegesprek hebt omdat je contract binnenkort afloopt en dat je heel graag (als dat zo is) bij het bedrijf zou willen blijven waar je nu werkt, maar dat je nog geen enkele zekerheid hebt gekregen over de verlenging van het contract aldaar en dat je daarom verder bent gaan kijken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-11-2019 10:07
Inderdaad gewoon open kaart spelen. Zeggen dat je aanstaande woensdag een sollicitatiegesprek hebt omdat je contract binnenkort afloopt en dat je heel graag (als dat zo is) bij het bedrijf zou willen blijven waar je nu werkt, maar dat je nog geen enkele zekerheid hebt gekregen over de verlenging van het contract aldaar en dat je daarom verder bent gaan kijken.
Dit...
en je vooral niet ziek gaan melden.. wat een enorm slecht advies zeg
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een ziekenhuisbezoek verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
02-11-2019 10:13
Ik zou een ziekenhuisbezoek verzinnen.
Héél geloofwaardig... je loopt kerngezond maandenlang door het bedrijf, maar opééns heb je iets dat zó ernstig is dat je binnen een paar dagen in het ziekenhuis dient te verschijnen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
02-11-2019 10:07
Inderdaad gewoon open kaart spelen. Zeggen dat je aanstaande woensdag een sollicitatiegesprek hebt omdat je contract binnenkort afloopt en dat je heel graag (als dat zo is) bij het bedrijf zou willen blijven waar je nu werkt, maar dat je nog geen enkele zekerheid hebt gekregen over de verlenging van het contract aldaar en dat je daarom verder bent gaan kijken.
Dit is de enige fatsoenlijke en juiste oplossing. Zo zou ik het doen en niet anders. Die adviezen om de boel maar bij elkaar te liegen zijn vreselijk. Je gaat geen ziekenhuisbezoeken verzinnen. Of ernstige dingen die echt niet waar zijn. Ik zou je er als werkgever zo uitzonderen wanneer je in staat bent om zo te liegen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-11-2019 10:07
Inderdaad gewoon open kaart spelen. Zeggen dat je aanstaande woensdag een sollicitatiegesprek hebt omdat je contract binnenkort afloopt en dat je heel graag (als dat zo is) bij het bedrijf zou willen blijven waar je nu werkt, maar dat je nog geen enkele zekerheid hebt gekregen over de verlenging van het contract aldaar en dat je daarom verder bent gaan kijken.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-11-2019 10:16
Héél geloofwaardig... je loopt kerngezond maandenlang door het bedrijf, maar opééns heb je iets dat zó ernstig is dat je binnen een paar dagen in het ziekenhuis dient te verschijnen...
Los van dat ik een ziekenhuisbezoek verzinnen nooit zal adviseren, vind ik dit echt een onzinargument. Ik heb een chronische ziekte die je niet aan me ziet en in principe geen invloed heeft op mijn functioneren (en ik heb me nog nooit een dag ziekgemeld), maar als mijn bloedwaarden ineens slecht zijn moet ik toch echt op korte termijn een dagdeel naar het ziekenhuis. Ziekte zie/merk je echt niet altijd aan iemand hoor.

Maar buiten dit: ik zou open kaart spelen. Helemaal niet gek om verder te zoeken als je tijdelijke contact afloopt. Wel heel gek om ziektes te verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
02-11-2019 10:26
Los van dat ik een ziekenhuisbezoek verzinnen nooit zal adviseren, vind ik dit echt een onzinargument. Ik heb een chronische ziekte die je niet aan me ziet en in principe geen invloed heeft op mijn functioneren (en ik heb me nog nooit een dag ziekgemeld), maar als mijn bloedwaarden ineens slecht zijn moet ik toch echt op korte termijn een dagdeel naar het ziekenhuis.

Ziekte zie je echt niet altijd aan iemand hoor, denk even na.

Maar buiten dit: ik zou open kaart spelen. Helemaal niet gek om verder te zoeken als je tijdelijke contact afloopt.
Pejeka zegt dit helemaal niet.. wel is het natuurlijk heel gek dat je, als je nooit en te nimmer naar de dokter of ziekenhuis moet, je een vrij aanvraag doet en deze wordt afgewezen, je dan ineens een ziekte hebt waarvoor je acuut naar het ziekenhuis moet.

En ik neem aan dat jouw werkgever wel weet heeft van jouw situatie. Je hoeft er niet mee te koop te lopen, maar je werkgever is vaak wel op de hoogte van situaties als die jij benoemt
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
pejeka schreef:
02-11-2019 10:07
Inderdaad gewoon open kaart spelen. Zeggen dat je aanstaande woensdag een sollicitatiegesprek hebt omdat je contract binnenkort afloopt en dat je heel graag (als dat zo is) bij het bedrijf zou willen blijven waar je nu werkt, maar dat je nog geen enkele zekerheid hebt gekregen over de verlenging van het contract aldaar en dat je daarom verder bent gaan kijken.


Dit.

Dat zet ze direct ook aan het denken wat ze jou moeten bieden als ze jou graag willen behouden. Twee vliegen in 1 klap.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
02-11-2019 10:29
Pejeka zegt dit helemaal niet.. wel is het natuurlijk heel gek dat je, als je nooit en te nimmer naar de dokter of ziekenhuis moet, je een vrij aanvraag doet en deze wordt afgewezen, je dan ineens een ziekte hebt waarvoor je acuut naar het ziekenhuis moet.

En ik neem aan dat jouw werkgever wel weet heeft van jouw situatie. Je hoeft er niet mee te koop te lopen, maar je werkgever is vaak wel op de hoogte van situaties als die jij benoemt
Met 'je loopt maandenlang kerngezond door het bedrijf en dan ineeeens... ' zegt ze dat wel degelijk. Vind ik simpelweg een domme opmerking, in iedere situatie.

En tuurlijk is het in deze situatie niet aan de orde en off-topic, en zeg ik zelf ook dat zich ziek melden niet ok is.
Maud*de*Braose schreef:
02-11-2019 09:45
Je kunt het ook zo zien: je hebt een tijdelijk contract dat binnenkort afloopt. Het is nog niet zeker of je contract wordt verlengd. Dus ben je verstandig en gaat verder kijken. Het is heel redelijk en normaal om bij een aflopend contract je opties open te houden. Het zal je werkgever niet verbazen als je verder kijkt.

Daarbij, als jouw huidige werkgever hoort dat je verder kijkt kan hem dat ook aansporen haast te maken van de toezegging van contractverlenging, als ze je sowieso willen houden.
Dus ik zou gewoon vrij vragen en vertellen dat het gaat om een sollicitatie.
Dankjewel, ik vind dit een fijn argument. Dat is eigenlijk ook de precieze reden waarom ik verder kijk. Ik hou er niet van om te liegen, ook al is het om bestwil.
pejeka schreef:
02-11-2019 10:07
Inderdaad gewoon open kaart spelen. Zeggen dat je aanstaande woensdag een sollicitatiegesprek hebt omdat je contract binnenkort afloopt en dat je heel graag (als dat zo is) bij het bedrijf zou willen blijven waar je nu werkt, maar dat je nog geen enkele zekerheid hebt gekregen over de verlenging van het contract aldaar en dat je daarom verder bent gaan kijken.
En dan? Dan zegt de huidige werkgever toch: helaas, krijg je geen vrij voor. Bovendien zal die geïrriteerd zijn omdat je niet tot het einde toe loyaal bent. En als klap op de vuurpijl kom je bij de andere werkgever ongemotiveerd over omdat je moet afzeggen.

Kortom, dan heb je aan beide kanten je ruiten ingegooid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven