Werk & Studie alle pijlers

Klantvriendelijkheid echt of nep.

04-11-2019 09:31 134 berichten
Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me echt iets af.
Iemand schrijft dat ze het prima vindt dat ze in de horeca een bord eten neerzetten en dat genoeg vindt.
Omdat dat hun werk is.
Naar mijn idee werk je in de horeca omdat je het leuk vindt om met mensen om te gaan en oprechte interesse hebt, niet dat je nepvriendelijk bent in de hoop dat ze nog wat extra's bestellen.
Zo ook in een winkel. Ik hoop toch dat zo'n medewerker me echt wil helpen en desnoods naar een andere winkel verwijst, ipv zelf zoveel mogelijk te verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Het zal per persoon verschillen denk ik.
De één zal extra vriendelijk zijn in de hoop om ook nog wat extra's te verkopen, de ander zal extra vriendelijk zijn omdat ie nou eenmaal zo in elkaar steekt.
En daar van alles tussenin.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mensen die werken, zowel in winkels als in horeca, zijn nét echte mensen.
Ik kon prima Amerikaans vriendelijk spelen in mijn tijd als serveerster, natuurlijk doe je dat in de eerste plaats om zo'n hoog mogelijke fooi te scoren, maar het breekt ook je ellendige werkdag als de gesprekken met de klanten vriendelijk verlopen.
Ik vind het maar nep. Als je mij fijne dag wenst wens je me dan écht een fijne dag of zeg je dat omdat je dit moet zeggen van je baas.
Ik heb lang in een winkel gewerkt en in principe werk je voor het geld, maar ik wilde mensen meestal ook wel oprecht helpen. Ik kreeg ook wel vaak op m'n kop dat ik mensen juist teveel hielp, denk aan treinkaartjes voor klanten printen wat ze eigenlijk zelf moeten doen of echt heel erg lang bezig zijn met een oude vrouw die foto's wilt uitprinten van haar USB-stick. De foto's waren allemaal een verkeerd bestandstype dus ik heb ze voor haar omgezet want dat zou ze zelf nooit kunnen doen. Maar dat werd door mijn collega's niet gewaardeerd...
anoniem_387931 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 09:39
62.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga uiteten, niet alleen voor een bord eten (dan gebruik ik Thuisbezorgd.nl wel)
Maar ook weer de ambiance, voor het vriendelijke personeel, voor de aandacht bij de gerechten, voor de juiste wijn.
Als het eten een keer tegenvalt, is voor mij veel minder erg, dan als het personeel tegenvalt.

Ik kies restaurants er op uit
Alle reacties Link kopieren
Toen ik in de horeca werkte, was ik oprecht geïnteresseerd in mensen en wilde ik graag dat ze een fijne avond hadden. Anders had ik het niet vol kunnen houden. Maar het was wel iets wat ik 'aan' moest zetten, buiten mijn werk om liep ik niet iedereen achterna met eten en drinken en hun jas en een pepermuntje en de stoel aanschuiven en servet opvouwen enzo.
Wat eten we vanavond?
redbulletje schreef:
04-11-2019 09:37
Ik kon prima Amerikaans vriendelijk spelen in mijn tijd als serveerster, natuurlijk doe je dat in de eerste plaats om zo'n hoog mogelijke fooi te scoren, maar het breekt ook je ellendige werkdag als de gesprekken met de klanten vriendelijk verlopen.
Dat vind ik dus echt raar dat je het voor die fooi doet.
JonathanStrange schreef:
04-11-2019 09:35
Mensen die werken, zowel in winkels als in horeca, zijn nét echte mensen.
Nou, je zou het niet zeggen he?

Ik glimlachte me rot vroeger in de horeca. Maar ook bets vaak nep. Niet altijd. Soms waren mensen echt aardig en had ik lekker geslapen en vond ik die kutbaan tegen een kutsalaris echt leuk.

Maar vaak was het gewoon werk. Om te eten en wonen enzo. Iets wat je deed en ondertussen aan je toekomst werkte. Of niet. Zat mensen werken gewoon om te kunnen eten.

En dus glimlachte ik altijd omdat dat zo hoort.

Geloof er trouwens niks van dat TO zo naief is.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 09:39
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een bedrijf doet alsof ze klantvriendelijk zijn omdat ze weten dat dat goed is voor de zaken. De meeste medewerkers doen ook alsof, omdat dat goed is voor hun fooi, of omdat ze dat moeten van het management.

Er zijn maar bijzonder weinig mensen altijd vriendelijk en geïnteresseerd, en degenen die dat wel zijn leren dat heel snel af op het moment dat ze doorkrijgen dat de meeste klanten ongelooflijk nare mensen zijn.
pipootje schreef:
04-11-2019 09:39
Dat vind ik dus echt raar dat je het voor die fooi doet.
Ik vind raar dat jij zo denkt.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
04-11-2019 09:39
Dat vind ik dus echt raar dat je het voor die fooi doet.

Precies. Werken is zo leuk dat je het ook gratis zou moeten doen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind neutraal-beleefde omgang in de dienstverlening al voldoende. Vriendelijkheid is fijn. Maar onvriendelijkheid vind ik niet prettig, dan ga ik voortaan ergens anders heen.
Lucifer2018 schreef:
04-11-2019 09:39
Nou, je zou het niet zeggen he?

Ik glimlachte me rot vroeger in de horeca. Maar ook bets vaak nep. Niet altijd. Soms waren mensen echt aardig en had ik lekker geslapen en vond ik die kutbaan tegen een kutsalaris echt leuk.

Maar vaak was het gewoon werk. Om te eten en wonen enzo. Iets wat je deed en ondertussen aan je toekomst werkte. Of niet. Zat mensen werken gewoon om te kunnen eten.

En dus glimlachte ik altijd omdat dat zo hoort.

Geloof er trouwens niks van dat TO zo naief is.
Naief? Dan snap je de vraag waarschijnlijk niet.
cranberryjuice schreef:
04-11-2019 09:37
Ik vind het maar nep. Als je mij fijne dag wenst wens je me dan écht een fijne dag of zeg je dat omdat je dit moet zeggen van je baas.
Daarom vind ik het leuk als ze geen standaardzinnen zeggen maar iets wat spontaan opkomt.
Alle reacties Link kopieren
En nep, ach, wat is nep? De scheidslijn tussen oprechte vriendelijkheid en klantvriendelijkheid is zo dun dat ik niet denk dat mensen zo over hun manier van interactie denken.
JonathanStrange schreef:
04-11-2019 09:35
Mensen die werken, zowel in winkels als in horeca, zijn nét echte mensen.
Je begrijpt niet wat ik zeg. Ik zie ook wel dat sommige mensen nep doen. Maar ik begrijp niet dat je zo wil zijn.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
04-11-2019 09:39
Dat vind ik dus echt raar dat je het voor die fooi doet.
Die fooi was een hele mooie bijkomstigheid en al snel hadden we door dat bepaalde dingen gegarandeerd fooi opleverde. Zoals extra aandacht voor kinderen (als het rustig was, nam ik ze mee de keuken in om hun eigen ijsje te maken), op het terras een bak water voor de hond, complimentje bij het aannemen van de jassen...

Kijk, ik meende het wel, want ik ben gek op kinderen en ik hou ook van honden en ik verzon geen complimentje, maar normaal zou ik dat niet zo gauw doen. En in die rol als bedienend personeel (en later ook vanuit de keuken) doe je het dan wel, en als het wordt gewaardeerd krijg je fooi. Het is werk he, geen hobby.
Wat eten we vanavond?
Ik vind het al snel goed, als mensen vriendelijk en beleefd zijn, prima!

Waar ik niet tegen kan is als de nepheid er af druipt. Zoals pas bij de Douglas. We moesten er heen want dochter had een bon gekregen die ze wilde besteden.

'Hallo, wat leuk dat jullie er zijn!' en op die toon kirde de verkoopster verder hoe fijn het was dat dochter zomaar deftig euro mocht besteden daar en hoeveel leuke dingen ze er wel niet voor kon doen. Haar mond stond niet stil, en wij komen er nu echt liever nooit meer terug.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 09:48
0.29% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
04-11-2019 09:39
Ik vind raar dat jij zo denkt.
Natuurlijk want geld is veel belangrijker dan mensen??
Ik denk dat de meeste mensen vriendelijk willen zijn. Maar er zijn er die gewoon werken omdat ze het moeten en met moeite er iets uit kunnen persen.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
04-11-2019 09:44
Je begrijpt niet wat ik zeg. Ik zie ook wel dat sommige mensen nep doen. Maar ik begrijp niet dat je zo wil zijn.

Niemand wil zo zijn, maar voor hun werk wordt het van ze verwacht. En dat werk hebben ze nodig om zelf te kunnen leven. Er zijn maar verdomd weinig serveerders die het als hun droomcarrière zien.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-11-2019 09:35
Het zal per persoon verschillen denk ik.
De één zal extra vriendelijk zijn in de hoop om ook nog wat extra's te verkopen, de ander zal extra vriendelijk zijn omdat ie nou eenmaal zo in elkaar steekt.
En daar van alles tussenin.
Dit. Ik heb ook in de horeca gewerkt en vond het contact met mensen echt heel leuk. Zelfs als ik een rotdag of -nacht had gehad voor ik moest werken, dan dacht ik daar op mijn werk helemaal niet aan en was ik oprecht vriendelijk. Ik moet zeggen dat de meeste van mijn collega’s ook oprecht aardig waren tegen klanten, een enkeling had de verkeerde baan gekozen en was óf niet aardig, of fake aardig. Als ik in een winkel of restaurant kom, merk ik ook echt wel of iemand echt vriendelijk is of dat het nep is.
pipootje schreef:
04-11-2019 09:46
Natuurlijk want geld is veel belangrijker dan mensen??
Ja je werkt voor het geld. Je werkt daar niet omdat je gezellig met mensen wilt praten en mensen de hele dag oprecht een fijne dag wilt wensen. Dat kan een secundaire reden zijn, maar primair is natuurlijk geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven