Werk & Studie alle pijlers

stage bij ministerie van buitenlandse zaken

06-11-2019 13:30 21 berichten
Dag allemaal,

Om mijn HBO opleiding af te ronden moet ik van april t/m juli stage lopen en deze heb ik reeds gevonden op een leuke plek niet ver van mijn woonplaats.
Laatst zat ik voor de grap te kijken naar een stage plek bij het ministerie van buitenlandse zaken en vond ik een vacature die echt perfect bij mij zou passen, in een land waar ik al jaren van droom om naar toe te gaan.
Deze stage is ook in de periode dat ik stage zou moeten lopen, dus eigenlijk perfect. Echter moet ik twee weken van te voren nog een aantal tentamens maken (die niet naar voren kunnen worden verschoven) die ik moet halen wil ik überhaupt op stage mogen. Dit zal misschien lastig worden, maar met veel wilskracht wel mogelijk.
Nu is dus het probleem dat, mocht ik die stage bij het ministerie kunnen krijgen, daar tot het laatste moment onzeker over zou zijn of het nu kan of niet. Mijn ouders vinden dat ik het voor nu moet laten gaan; ik zou op een hele korte tijd mijn kamer op moeten zeggen, een visum moeten regelen, een vliegtuigticket moeten boeken, etc. Zij zeggen dat dit gewoon niet haalbaar is..

Moet ik een sollicitatiebrief schrijven, of moet ik toch naar mijn ouders luisteren en later, als ik afgestudeerd ben, nogmaals kijken of daar vacatures beschikbaar zijn?

Ik denk persoonlijk dat dit echt once in a lifetime is, en het niet meer mogelijk zal zijn om op die plek, in een Nederlandse omgeving, te werken, aangezien het heel klein is (denk aan stage lopen op de malediven; hoe groot is de kans dat daar ooit nog een vacature vrijkomt?)
Je kan altijd solliciteren. Als het inderdaad zo'n gewilde plek is, is de kans sowieso niet zo groot dat je aangenomen wordt. Maar dan heb je het wel geprobeerd en hoef je niet na te denken over 'wat als'.
nerdopviva schreef:
06-11-2019 13:35
Je kan altijd solliciteren. Als het inderdaad zo'n gewilde plek is, is de kans sowieso niet zo groot dat je aangenomen wordt. Maar dan heb je het wel geprobeerd en hoef je niet na te denken over 'wat als'.
Het is denk ik geen gewilde plek, ik noemde de malediven even qua oppervlakte, niet groot dus. Er werken weinig mensen, dus hoe groot is de kans om op die plek ooit nog een baan te vinden.
En ik ben bang dat ik wel word aangenomen, dan moet ik zeggen van; owja, ik kan trouwens pas later komen want ik moet nog toetsen maken.. Beetje raar denk ik, ik weet het gewoon niet..
Solliciteren en indien je aangenomen gaat worden overleggen ivm de tentamens. Kansen moet je grijpen, risico's moet je af en toe nemen, anders kom je nergens.
Ik denk dat je er best vanuit kan gaan dat dit wel een gewilde plek is.
SallySpectra* schreef:
06-11-2019 13:48
Ik denk dat je er best vanuit kan gaan dat dit wel een gewilde plek is.
Zoals ik zei gaat het niet om de Malediven, dit was alleen voorbeeld qua oppervlakte. Ik denk persoonlijk niet dat het een gewilde plek is omdat er niet veel te doen is en je al enige affiniteiten met dit land moet hebben.
happyface97 schreef:
06-11-2019 13:52
Zoals ik zei gaat het niet om de Malediven, dit was alleen voorbeeld qua oppervlakte. Ik denk persoonlijk niet dat het een gewilde plek is omdat er niet veel te doen is en je al enige affiniteiten met dit land moet hebben.
Nee dat had ik wel begrepen, maar dit soort stages is echt wel populair.
SallySpectra* schreef:
06-11-2019 13:56
Nee dat had ik wel begrepen, maar dit soort stages is echt wel populair.

Ja dat is wel waar.. Ik vind het lastig.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut reageren en dan afwachten wat de reactie is. Je moet tenslotte eerst uitgenodigd worden voor een gesprek en daarna kijk je verder.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heeft stage gelopen bij buitenlandse zaken en zij geeft aan dat het heel moeilijk is om daar binnen te komen. Ze zegt zelf dat ze enorm geluk heeft gehad doordat een stagiaire de opdracht had gekregen twee nieuwe stagiaires te zoeken, en toen is zij het geworden. Maar als de normale procedure was gehouden was ze nooit aangenomen, ze hebben hele strenge eisen (zij deed destijds een WO-master). Zorg dat je brief perfect is.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Altijd solliciteren en bij BZ rekening houden met moordende concurentie. Nooit jezelf dit soort dingen ontzeggen "omdat het nog zo onzeker is". Dit is wat je wil, ga er voor. Dan zie je vanzelf of je wordt uitgenodigd of niet en kan jr nooit zeggen 'had ik het toen maar geprobeerd'.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst toevallig een sollicitatiegesprek gehad bij BuZa. Ik heb niet echt praktijkervaring, maar had een goede brief geschreven. Het is alleen niet echt iets wat bij mij past, denk ik.

Ik heb ook ervaring met alles op het laatste moment moeten regelen.. Ik heb twee jaar terug een exchange gedaan.. ik vertrok op 1 januari en dan heb je daarvoor de feestdagen en laatste tentamens.. Wat ik zou doen is die brief lekker schrijven, want je zit nergens aan vast. Mocht het tot een gesprek komen, dan voer je het gesprek en aan het einde van het gesprek leg je je situatie uit. Ik zou hem ook vooral schrijven, omdat je alleen stage kan lopen bij BuZa als je bent ingeschreven bij een universiteit/hogeschool.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren. Ze zullen dan vast vragen over het behalen van de vakken, en of dat je dan stage mag gaan lopen.

Willen ze je hebben dan valt er misschien wat te regelen. Of misschien geven ze de voorkeur aan de andere kandidaat. Je zal namelijk vast de enige persoon niet zijn die graag voor het ministerie van buitenlandse zaken stage wilt gaan lopen. En dan is het land vaak secundair.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
06-11-2019 15:24

Willen ze je hebben dan valt er misschien wat te regelen. Of misschien geven ze de voorkeur aan de andere kandidaat. Je zal namelijk vast de enige persoon niet zijn die graag voor het ministerie van buitenlandse zaken stage wilt gaan lopen. En dan is het land vaak secundair.
+ 1
Stage lopen op een Nl. Ambassade is zeker een kans, waar je voor moet gaan. Hou er rekening mee dat de kans niet groot is, hét ideaal van veel studenten / afgestudeerden.
Je zegt het is een kleine post, dan werk en woon je ws. met Nederlandse collega's in een expat wijk met bijbehorend sociaal 'netwerken'. Ín het weekend heeft de lokale staf zijn / haar gezinsleven. Het vraagt echt eigen initiatief (reizen, sport) om meer van het land te zien en aansluiting te vinden. Het is werk en waar is idd. secundair.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Gewoon solliciteren. De kans dat je wordt aangenomen is sowieso klein want deze stages zijn erg gewild. Een kamer kan je best onderhuren binnen twee weken en een vliegticket boeken kan in 5 minuten.
Doe wat jij wil, jammer dat je ouders daar niet achter staan.
Dank jullie wel voor alle reacties, ik weet wat mij nu te doen staat! :D
anoniem_380850 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 17:17
Reden: typefout
0.70% gewijzigd
lisa_ schreef:
06-11-2019 19:05
Doe wat jij wil, jammer dat je ouders daar niet achter staan.
Mijn ouders staan zeker achter een stage bij de ambassade, sterker nog, mijn moeder heeft zelf bij een Nederlandse ambassade gewerkt. Zij zien alleen meer de praktische dingen, waar ik zelf minder snel aan denk.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
06-11-2019 13:48
Solliciteren en indien je aangenomen gaat worden overleggen ivm de tentamens. Kansen moet je grijpen, risico's moet je af en toe nemen, anders kom je nergens.
Dit. Zeker. Als het voor jou voelt als een supergave kans die je maar één keer gaat krijgen, dan moet je ervoor gaan. Wat heb je te verliezen?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon solliciteren, nee heb je, ja kun je krijgen.

Verder bespreek het ook op de opleiding. Toen ik (al heel wat jaartjes geleden) voor mijn studie naar het buitenland ging, heb ik een aantal tentamens wel kunnen verzetten of zelfs mondeling mogen doen. Grote kans dat men best wil meedenken.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Gewoon solliciteren als dit echt is wat je wil! Je bent nog lang niet aangenomen. Mocht je wel worden aangenomen dan kun je de praktische dingen gaan regelen, dat zou geen belemmering moeten zijn als je iets écht heel graag wil.

Je idee dat dit geen gewilde plek zou zijn vind ik een beetje naïef. BZ is een zeer gewilde plek om stage te lopen, ook op ambassades in minder bekende, kleinere landen kan ik je uit eigen ervaring vertellen :) Zorg dus dat je brief perfect en overtuigend is en dan komen de praktische zaken eventueel later wel, mocht je worden aangenomen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven