Werk & Studie alle pijlers

Waarom ben jij opgestroomd?

06-11-2019 13:35 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vaak dat mensen via het vmbo met veel moeite zijn opgestroomd naar de universiteit. Nu snap ik het als je een moeilijke jeugd had en school daardoor geen prioriteit was, maar als je uit een normaal gezin komt, gezond was, geen leerstoornis had en de hersens had, waarom ben je dan zo laag begonnen? Hoe kan het dat iemand met wo-niveau op kader geplaatst wordt?

Als je zwaar dyslectisch bent en er thuis altijd hommeles was is het begrijpelijk, maar anders?
Wat verwacht je van dit topic? Je vraagstelling is al zo veroordelend, dat ik me niet kan voorstellen dat mensen zich geroepen voelen hier te reageren.
Alle reacties Link kopieren
Vooroordeel vooroordeel vooroordeel...

Waarom wil je dit zo graag weten? Ik heb MAVO gedaan en sta nu op het punt om naar de uni te gaan, en ja ik ben altijd wel slim gweest maar ik heb een kutjeugd ghad. Is het dan wel gerechtvaardigd?
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
totallyfree schreef:
06-11-2019 13:37
Vooroordeel vooroordeel vooroordeel...

Waarom wil je dit zo graag weten? Ik heb MAVO gedaan en sta nu op het punt om naar de uni te gaan, en ja ik ben altijd wel slim gweest maar ik heb een kutjeugd ghad. Is het dan wel gerechtvaardigd?
Dat geef ik toch aan? Ik snap gewoon niet hoe iemand met een hoog iq moeite heeft met mavostof.
Alle reacties Link kopieren
Geldt opstromen vanuit blijven zitten in 4 havo naar 2x universitair en uni+ ook? Of alleen van kader naar vwo?
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
06-11-2019 13:40
Dat geef ik toch aan? Ik snap gewoon niet hoe iemand met een hoog iq moeite heeft met mavostof.
Iq zegt niet zo heel veel over je leervaardigheden.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 06-11-2019 13:42
0.46% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
06-11-2019 13:37
Wat verwacht je van dit topic? Je vraagstelling is al zo veroordelend, dat ik me niet kan voorstellen dat mensen zich geroepen voelen hier te reageren.
Nou inderdaad. Alsof iedereen met een goed eq en IQ boven de 70 geboren is, en leerstoornissen een eigen keuze zijn. En iedereen maar in dezelfde mal past op het juiste moment.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
06-11-2019 13:40
Dat geef ik toch aan? Ik snap gewoon niet hoe iemand met een hoog iq moeite heeft met mavostof.
Ik heb oneindig veel bewondering voor het doorzettingsvermogen, de discipline en de wil om op die manier je dromen te verwezenlijken.
Veel en veel meer dan voor de mensen die meteen op het voor hun dromen juiste niveau zaten.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Zelf ook geen wo niveau, zo te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien door het advies van de lagere school ?

Zelf heb ik een vmbo advies gekregen, heb vmbo-tl gehaald en vervolgens via avondopleidingen naast mijn werk doorgestroomd naar hbo. Er was gewoon geen andere optie.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 13:42
Iq zegt niet zo heel veel over je leervaardigheden.
Iq zegt vrij veel over je leervaardigheden. Het zegt alleen niet zoveel over je studeervaardigheden. Makkelijk leren en goed zijn op school zijn verschillende dingen.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
06-11-2019 13:35
[...] als je [...] de hersens had [...]
Soms heeft het nou eenmaal niet zozeer met hersens te maken, maar met bijvoorbeeld motivatie.
Dat zag ik bij een naast familie lid: was met geen mogelijkheid te motiveren voor school, dus vmbo advies. Dat ging met ontzettend veel moeite, intensieve begeleiding en elk jaar weer met hakken over de sloot door naar het volgende jaar. Omdat hij een specifieke opleiding wilde doen die alleen op hbo niveau werd gegeven, na zijn vmbo de havo geprobeerd. Motivatie voor de relevantie vakken was goed genoeg, maar de andere vakken die niet 'nodig' waren voor zijn gewenste studierichting haalde hij niet omdat hij de motivatie niet op kon brengen. Havo 4 daardoor niet gehaald en dus mbo gaan doen in de richting die hij leuk vond.
Motivatie was ineens alom aanwezig en hij heeft in 1,5 jaar een 4-jarige mbo opleiding gedaan. Met alleen maar 9s en 10en diploma gehaald en door naar hbo. 4jarige hbo opleiding in 2 jaar afgerond, wederom met enkel 8+ op diploma. Daarna zéér goede baan aangeboden gekregen maar anders was hij doorgegaan naar universiteit (en daar waarschijnlijk ook met vlag en wimpel geslaagd).
chamaedorea wijzigde dit bericht op 06-11-2019 13:48
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
06-11-2019 13:40
Dat geef ik toch aan? Ik snap gewoon niet hoe iemand met een hoog iq moeite heeft met mavostof.
Ik had juist geen moeite met de mavo, ik liep er lachend doorheen, mbo 4 net zo. Nu op het HBO word ik aardig uitgedaagd maar het niveau kan voor mij zeker nog een stuk hoger.
Maar in mijn jeugd was het vooral overleven, dus ja dan is er ook niet zoveel ruimte voor andere dingen. Ik had toen de havo misschien wel aangekund maar vwo echt niet. Ik kon me slecht concentreren en mijn geheugen was niet al te best. Nu dat beter wordt merk ik dat ik een hoge niveau makkelijk aan kan. Ik kan mijn hoofd beter gebruiken nu ik niet meer onder heftige stress sta.

Maar er zijn ook gevallen van jongeren die een rustige thuissituatie hebben en intelligent zijn maar gewoon niet op de goede manier worden uitgedaagd. Dus presteren ze onder hun niveau. Dat zie je zelfs veel bij hoogbegaafde kinderen, daaarvan komen er regelmatig een paar op de vmbo terecht, vaak gecombineerd met gedragsproblemen omdat ze door hun intelligentie niet worden uitgedaagd.
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
06-11-2019 13:44
Iq zegt vrij veel over je leervaardigheden. Het zegt alleen niet zoveel over je studeervaardigheden. Makkelijk leren en goed zijn op school zijn verschillende dingen.
Ja, sorry, dat bedoel ik.
Of misschien toch niet helemaal. Woordjes kunnen leren bv kun je gewoon aanleren nl.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 13:48
Ja, sorry, dat bedoel ik.
Of misschien toch niet helemaal. Woordjes kunnen leren bv kun je gewoon aanleren nl.

Heel slimme mensen kunnen doorgaans ook vrij makkelijk een andere taal leren, maar niet altijd in een schoolse context. Daarin gaat het namelijk niet meer om het leren van de taal, maar om het reproduceren van begrippen - dat zou moeten leiden tot het leren van die taal, maar is doel in plaats van middel. En die tegenstelling is niet altijd begrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
totallyfree schreef:
06-11-2019 13:48

Maar er zijn ook gevallen van jongeren die een rustige thuissituatie hebben en intelligent zijn maar gewoon niet op de goede manier worden uitgedaagd. Dus presteren ze onder hun niveau. Dat zie je zelfs veel bij hoogbegaafde kinderen, daaarvan komen er regelmatig een paar op de vmbo terecht, vaak gecombineerd met gedragsproblemen omdat ze door hun intelligentie niet worden uitgedaagd.
Dit had ik: ik verveelde me rot op school, deed niks en kreeg daarom in groep 8 vmbo-k advies. Mijn moeder heeft alles gedaan om me op het vwo te krijgen, en hoewel ik daar ook helemaal niks deed, was dat steeds genoeg om met zesjes en soms een zeven mijn diploma te halen. Vervolgens ging ik naar de universiteit en kwam ik goed in de problemen omdat ik daar ineens wél mijn best moest doen terwijl ik dat nooit geleerd had! En dat is hoe een HB-er zomaar fulltime in de horeca kan komen te werken. IQ zegt soms helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
06-11-2019 13:51
Heel slimme mensen kunnen doorgaans ook vrij makkelijk een andere taal leren, maar niet altijd in een schoolse context. Daarin gaat het namelijk niet meer om het leren van de taal, maar om het reproduceren van begrippen - dat zou moeten leiden tot het leren van die taal, maar is doel in plaats van middel. En die tegenstelling is niet altijd begrijpelijk.
Ja dat snap ik.
Maargoed to:
De ene leert graag feitjes en de ander leert door te doen.
Ikzelf kan niks met random feitjes leren (zo voelde de mavo) en vond het mbo en HBO super.
Lekker stage lopen, beroepsgerichte vakken.
Mijn hele familie bestaat uit mensen die via werk of pas later een studie zijn gaan doen.
Daarnaast verveel ik me heel snel en ben nu als bijna 50-er met een 3e loopbaan bezig, heel verschillende dingen gedaan.
Het een was niks geworden zonder het ander.
Man studeert nu pas, werkt allang op wo niveau. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Mijn slimme oudste gaat met veel moeite, denken wij, naar het vmbo. Ze heeft een heel ander 'hoofd', manier van info verwerken, en daarnaast boeit het haar gewoon niet.
Ik heb er alle vertrouwen in dat ze haar weg wel vindt gezien haar vele kwaliteiten.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 13:54
Ja dat snap ik.

Het was wel wat belerend hè 🙈 Ik ben ziek en een beetje wazig, sorry!
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
06-11-2019 13:52
Dit had ik: ik verveelde me rot op school, deed niks en kreeg daarom in groep 8 vmbo-k advies. Mijn moeder heeft alles gedaan om me op het vwo te krijgen, en hoewel ik daar ook helemaal niks deed, was dat steeds genoeg om met zesjes en soms een zeven mijn diploma te halen. Vervolgens ging ik naar de universiteit en kwam ik goed in de problemen omdat ik daar ineens wél mijn best moest doen terwijl ik dat nooit geleerd had! En dat is hoe een HB-er zomaar fulltime in de horeca kan komen te werken. IQ zegt soms helemaal niks.
Jup, dat hoor je vaker, want dan heb je wel het IQ maar uiteindelijk heb je nooit geleerd hoe je moet leren. En dan haal je ineens onvoldoendes en snap je nit hoe dat kan, en dan komt er nog faalangst of perfectionisme om de hoek kijken en TADA, een burnout is geboren.
Ok een burnout gebeurt misschien niet zo snel, maar de rest wel. Ik ken iemand die dit soort jongeren helpt. Ze leert ze te leren en ze leert de jongeren met hun kwaliteiten en beperkingen om te gaan.
'Happiness is only real when shared'.
Maar wat wil je eigenlijk met dit topic, TO? Heb je een bepaalde stelling die je bewezen wilt zien worden?
Ik kan je verder niet helpen, ik heb zowel vwo als wo nominaal en cum laude afgerond. Dat is echt fan-tas-tisch, maar het brengt je vrij weinig als je niet gewoon een beetje je best doen een aardig mens te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen op vmbo kader/tl en heb een hbo afgerond. Ik had geen slechte jeugd, ik was oprecht lui. Waarom zou ik werken voor een 9 als ik zonder te leren een 6.5 kon halen? Uiteindelijk toch maar de havo gedaan omdat ik zonder te leren dus een 6.5 gemiddeld stond.
Soms loopt het leven nu eenmaal zo.
Ik ken iemand die MAVO advies kreeg (ja, lang geleden), bleef zelfs nog een keer zitten op de MAVO. Deed daarna HAVO en zag toen het licht. Is verder opgestroomd naar het VWO en heeft ook nog een universitaire studie afgerond. Dus ja, een laatbloeier. Het kan verkeren..
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
06-11-2019 14:07
Maar wat wil je eigenlijk met dit topic, TO? Heb je een bepaalde stelling die je bewezen wilt zien worden?
Ik kan je verder niet helpen, ik heb zowel vwo als wo nominaal en cum laude afgerond. Dat is echt fan-tas-tisch, maar het brengt je vrij weinig als je niet gewoon een beetje je best doen een aardig mens te zijn.
Het is ook een beetje een rare vraag natuurlijk. Waarom ben jij opgestroomd?
Nou gewoon, omdat ik naar de universiteit wilde en ik dan niet als niet-optie zag.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook van het VBO naar MBO en naar HBO.

Middelbare school vond ik niks aan en ook vol met stomme pubers, algemene vakken die mij totaal niet boeide. Op het MBO en het HBO leer je veel meer op iets gericht, dat mij ook interesseerde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven