Werk & Studie alle pijlers

Master bevalt me niet, maar wil wel een PhD doen

07-11-2019 08:45 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Good morning

Zijn er hier mensen die wel zijn gepromoveerd maar geen wo master hebben gevolgd?
...

Ik begin binnenkort aan mijn wo master (pre-master bijna afgerond) na cum laude te zijn afgestudeerd aan het hbo. Het is me inmiddels helaas duidelijk dat de master zo naadloos op mijn bachelor aansluit dat er voor mij weinig bij te leren valt in die twee jaar. Ondanks mijn hbo achtergrond weet ik wel al heel goed hoe wetenschappelijk onderzoek in elkaar steekt, dus daarvoor hoef ik het niet te doen...

Dus nu zou je zeggen, stoppen en aan het werk!! Maar ik wil wél ontzettend graag promoveren... Ik wil zo graag een onderwerp pakken (en er zijn gelukkig hier wel genoeg opties die mij aanspreken), en hier super super diep induiken en keihard werken om tot de kern te komen. Dusja, ik heb geen zin meer in eindeloze tentamens en veel te korte, schoolse projectjes... Ik wil met een veel serieuzer onderzoek aan de slag.

Vandaar de vraag: wat raden jullie aan? Zijn er ook mogelijkheden tot promoveren zonder masterdiploma en zo ja, wat zijn daar de nadelen van?

Ik heb al op een hele toffe PhD vacature gereageerd met duidelijke uitleg waarom ik wél geschikt ben voor die positie, maar ik verwacht natuurlijk een keiharde afwijzing. ;) Wie weet hebben ze een bijbaan...
"Wanneer kom ik in aanmerking voor deelname aan een promotietraject?
Om tot een promotietraject te worden toegelaten dient u eerst het doctoraalexamen (een academische graad van doctorandus, meester in de rechten of ingenieur, dan wel Master of Science of Master of Arts) of een daarmee gelijk te stellen examen hebben behaald. Alhoewel niet gebruikelijk zijn hier soms uitzonderingen op mogelijk. Iemand die bijvoorbeeld geen doctoraalexamen heeft gedaan kan bij grote uitzondering toch tot een promotie worden toegelaten als hij/zij aannemelijk kan maken dat hij in staat is zelfstandig wetenschappelijk onderzoek te doen en met gerede kans op succes een proefschrift kan voltooien. Hij/zij dient hiervoor wetenschapsbeoefenaren en een promotor te vinden die (schriftelijk) garant voor hem of haar wil staan. Dat is echter niet altijd even gemakkelijk.

Ook hbo'ers kunnen toegelaten worden tot een promotietraject mits zij over een academische werk- en denkhouding beschikken en aantoonbare affiniteit met de wetenschap hebben. Dit kan blijken uit publicaties, congresbezoek, presentaties etc. Voor leraren uit het primair, voortgezet, middelbaar beroeps-, hoger beroeps- en speciaal onderwijs zijn beurzen beschikbaar voor promotieonderzoek."

https://www.eur.nl/erasmusacademie/veel ... promoveren
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet kan dat niet. Je moet bewijs hebben dat je daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek kan uitvoeren en praktijk ervaring hebt met alle statistiek ed die erbij komt kijken.
Overigens is een master thesis ook een best serieus projectje :)
mappie88 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 08:54
12.32% gewijzigd
Volgens mij is een masterdiploma wel echt noodzakelijk ja. Maar kun je niet een andere master doen, een die wat minder naadloos aansluit op de kennis die je al hebt? Dan ben je toch nuttig bezig, verbreed je meteen je kennis en heb je aan het einde die mastertitel op zak. Kun je daarna het promotietraject in.
Niet dus, het kan wel... maar je moet aan een aantal eisen voldoen. Zie stukje van mij eerder en de link
Alle reacties Link kopieren
Bij ons mag je zonder master niet beginnen aan een promotietraject. Dat lijkt me ook niet wenselijk; ik zou iemand zonder master niet willen begeleiden, zonde van de moeite. Mensen hebben de neiging hun kennis en vaardigheden schromelijk te overschatten.
Alle reacties Link kopieren
Ooit 1x meegemaakt dat een analist een PhD mocht doen na 20 jaar werk ervaring. Het mag dus waarschijnlijk wel maar ze kijken vaak niet eens wanneer ze je sollicitatie binnen zien komen. Ze hebben gewoonweg keuze uit betere kandidaten. Naar mijn weten is er geen master waarbij je niks meer leert hoor, waarschijnlijk overschat je jezelf nogal ;-) . Pre-master is ook geen master niveau!

Welke richting doe je?
Alle reacties Link kopieren
Ah dan heb ik niks gezegd :)!
Het stukje insinueert wel dat je echt veel met wetenschap moet zijn bezig geweest wat wel lastig is direct uit het hbo denk ik.
Mappie88 schreef:
07-11-2019 08:57
Ah dan heb ik niks gezegd :)!
Het stukje insinueert wel dat je echt veel met wetenschap moet zijn bezig geweest wat wel lastig is direct uit het hbo denk ik.
Klopt, ik denk niet dat er heel veel net afgestudeerde HBO'ers zijn die al aantoonbaar gepubliceerd hebben e.d. Als je al jaren werkt en vanuit je werkveld dit hebt gedaan is het een ander verhaal.
Als je dit al saai vindt dan is een promotietraject helemaal niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je nu al dat je master je weinig nieuws gaat leren? Dat lijkt me echt sterk eerlijk gezegd, alleen al omdat de insteek waarschijnlijk anders is. Een WO master is meer nog dan je kennis bijbrengen, je een manier van denken en leren aanleren. Dus ook al weet je vakinhoudelijk al veel, dan nog zou ik verwachten dat er veel te leren is in je msc. Is het een 1 of 2-jarige master?

Dat gezegd hebbende, als jij echt denkt dat je niet veel zult hebben aan de vakken, ga dan met de studiecoordinator om tafel. Vaak kun je een groot gedeelte van je master zelf samenstellen, en zelfs als dat standaard niet kan, kan het na overleg misschien wel. Dan kun je vakken uit een net andere richting volgen, of vakken die je softskills leren, of bijv. onderwijs geven.

Een PhD vinden zonder Msc lijkt me vrij kansloos, je Msc scriptie is namelijk vaak een indicatie voor hoe je PhD zal verlopen en ook of je het echt leuk zult blijven vinden.

Een andere optie zou ook nog kunnen zijn om te kijken of er een onderzoeker is die jou wil helpen om bijv. vast een review te schrijven en publiceren. Kun je al aan je wetenschappelijke carrière werken tijdens je master.
Ondanks dat je zelf aangeeft dat je goed weet hoe wetenschappelijk onderzoek in elkaar steekt, heb je het zelf wel eens gedaan?

Waarom zoek je geen 1 jarige master, rond die af en ga dan promoveren?

Edit: Daarnaast als het echt zo naadloos aansluit op je HBO en dat er dus in 2 jaar niets nieuws te leren is, zou dit bekend moeten zijn bij de opleiding en een verkort traject een mogelijkheid moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Formeel genomen kan het, maar in praktijk is het zo dat alleen maar mensen aangegnomen worden met aantoonbare wetenschappelijke ervaring. Dus inderdaad mensen die gepubliceerd hebben, meestal zijn dat overigens buitenpromovendi, die dus op jarenlange ervaring kunnen aantonen het niveau te hebben.

jij (TO dus) hebt dat gewoon niet, ik denk niet dat een begeleider zich eraan zou wagen een hbo-er aan te nemen, ik zou het in elk geval nooit doen, want ik zou het proces en de kwaliteit van de masterscriptie willen kunnen beoordelen voordat ik me voor 4 jaar aan iemand zou commiteren en daar mijn onderzoeksgeld aan zou uitgeven. Iemand die nog nooit iets dergelijks gedaan heeft zou ik de gok niet mee wagen.
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar ik denk dat je jezelf erg overschat. Ik ken mensen die dit ook dachten, maar wel tijdens hun master daar wel op terug kwamen.
Hun weet jij zo zeker dat hetzelfde is als je al gehad hebt. Als het al hetzelfde zal er veel meer diepgang in zitten. Waarvan je zegt dat je dat juist wil
Alle reacties Link kopieren
De wetenschap is een zeer competitief vakgebied. Zonder master promoveren is buitengewoon moeilijk, Promotors kunnen vrijwel altijd kiezen uit meerdere kandidaten die wel die master op zak hebben dus zonder master ben je automatisch flink in het nadeel. Ik zou je dus zeker niet aanraden die master te skippen.

Het valt me op dat je erg stellig bent in je overtuiging dat je master je niets zal leren terwijl je geen WO bachelor op zak hebt. Hoe ben je tot die conclusie gekomen? Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar er is een risico dat je je kennis en kunde overschat. Een HBO bachelor en een WO master zijn echt heel verschillende dingen, zelfs als ze hetzelfde vakgebied behandelen.

Laat je ook eens goed voorlichten over promoveren, als je dat nog niet gedaan hebt. Het is fantastisch (ik heb het zelf gedaan) maar ook heel zwaar, competitief, en bij vlagen saai en frustrerend. Ik zal het nooit iemand uit het hoofd praten, want ik ben zelf heel blij dat ik het heb gedaan, maar ik zeg wel: weet waar je aan begint.
Als er in deze master echt niets te leren valt (lijkt me sterk) zou ik een afspraak maken met de studieadviseur en kijken of er eventueel met vakken geschoven kan worden. Het hangt heel erg af van de richting en instelling of dat mogelijk is maar soms kan het. Ook kun je vragen of je ergens op een van de vakgroepen een paar dagdelen per week een project kan doen om te zien of het onderzoeken wel echt voor jou is (+ dit soort werkervaring helpt mogelijk bij het vinden van een PhD positie, zeker als je hierdoor al publicaties hebt).

En wat hierboven ook al gezegd is, premaster & master zijn niet hetzelfde niveau, dus misschien eerst afwachten hoe de colleges zijn? Kun je eventueel een paar colleges van de master volgen om te zien hoe het is?

Overigens kun je in de UK in sommige richtingen (STEM, voornamelijk) met alleen een bachelor een PhD beginnen - maar om daarom te verhuizen is misschien niet de beste motivatie.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt altijd solliciteren, alleen de kans dat ze voor jou kiezen is wel heel erg klein. Je zal vast niet de enige persoon zijn die deze positie wilt, dus waarom zouden ze dan voor jou kiezen.


Wanneer je naar andere HBO afgestudeerden kijkt, denk aan fysiotherapeuten, verpleegkundigen, etc die willen promoveren. Moeten vaak wel eerst voldoende opleiding volgen voor ze een promotietraject in kunnen gaan. Niet perse een volledige Masters, maar wel allerlei cursussen richting epidemiologie, onderzoekskunde etc.

Wees eerlijk, wanneer jij gaat solliciteren en ze. vragen "waarom doe je niet eerst een masters", en je geeft altijd antwoord " die bevalt me niet". Ik denk niet dat ze je dan gaan aannemen. Niet echt een heel sterk argument.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
De kans lijkt mij ook klein dat je alles wat er in die master aan bod komt al tijdens je HBO-opleiding hebt geleerd. Ik denk ook dat je jezelf overschat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als je zo zeker bent van jezelf en ergens diep wil induiken dan begin je toch gewoon alvast tijdens je master met je proefschrift?

Je zou de opdrachten die je voor je master doet, kunnen koppelen aan je proefschrift. Verschillende invalshoeken, achtergronden uitdiepen, etc.
Susan schreef:
07-11-2019 09:45
De kans lijkt mij ook klein dat je alles wat er in die master aan bod komt al tijdens je HBO-opleiding hebt geleerd. Ik denk ook dat je jezelf overschat.
Dat denk ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik.
Ik woon dan wel niet in Nederland dus niet volledig op de hoogte van de regels daar, maar ik ben na mijn bachelor begonnen met een master, maar na 1 jaar heb ik een verzoek ingediend tot upgrade naar PhD en dat is zonder probleem gegaan. Dit was met volledig voorbedachte rade, want ik wilde helemaal geen master doen.
Kangoeroe33 schreef:
07-11-2019 09:50
Ja, ik.
Ik woon dan wel niet in Nederland dus niet volledig op de hoogte van de regels daar, maar ik ben na mijn bachelor begonnen met een master, maar na 1 jaar heb ik een verzoek ingediend tot upgrade naar PhD en dat is zonder probleem gegaan. Dit was met volledig voorbedachte rade, want ik wilde helemaal geen master doen.
HBO bachelor?
anoniem_63970887729c7 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 09:54
0.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kangoeroe33 schreef:
07-11-2019 09:50
Ja, ik.
Ik woon dan wel niet in Nederland dus niet volledig op de hoogte van de regels daar, maar ik ben na mijn bachelor begonnen met een master, maar na 1 jaar heb ik een verzoek ingediend tot upgrade naar PhD en dat is zonder probleem gegaan. Dit was met volledig voorbedachte rade, want ik wilde helemaal geen master doen.
het maakt nogal uit waar je woont, want in nederland is een PhD een betaalde baan (met echt salaris en arbeidsvoorwaarden en zo). Als jij in een land woont waar dat niet zo is, dan neemt een begeleider dus ook geen risico met jou, die is dan dus geen onderzoeksgeld kwijt als jij het toch niet aangekund had. In Nederland ben ik mijn onderzoeksgeld kwijt op het moment dat een PhD kandidaat faalt of stopt.
Alle reacties Link kopieren
Dus je bent nu 2 maandjes bezig en weet nu al dat je in de 2 jarige master niks nieuws gaat leren? Knap en denk idd dat je jezelf aardig overschat.

Of is nu het eerste jaar schakelprogramma en de master daarna 1 jaar? Want in een schakelprogramma leer je de basis uit de bachelor, dus dat kan idd nog niet echt vernieuwend zijn maar is dus ook nog niet echt de master stof.
florence13 schreef:
07-11-2019 09:53
het maakt nogal uit waar je woont, want in nederland is een PhD een betaalde baan (met echt salaris en arbeidsvoorwaarden en zo). Als jij in een land woont waar dat niet zo is, dan neemt een begeleider dus ook geen risico met jou, die is dan dus geen onderzoeksgeld kwijt als jij het toch niet aangekund had. In Nederland ben ik mijn onderzoeksgeld kwijt op het moment dat een PhD kandidaat faalt of stopt.
Ja indd. En daarnaast maakt het ook nogal uit of je een HBO of WO bachelor hebt gedaan, wat niet duidelijk is uit het bericht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven