Werk & Studie alle pijlers

Onredelijke baas

08-11-2019 20:13 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond

Na lange tijd twijfelen toch besloten om hier mijn verhaal te doen.

Ik werk al een paar jaar in een groot bedrijf als afdelingsmanager.
Sinds 1 jaar met een manager (hij) die totaal anders is dan ik. Ik ben erg mensgericht en sociaal en hij lijkt zijn gevoel thuisgelaten te hebben altijs op werk.
Ik heb ook een jaar lang onder mijn schaal gewerkt (omdat ik pas nieuw was op de afdeling en durfde er niets van te zeggen, hoe stom het ook is achteraf)
Nu sinds kort heeft hij eindelijk mijn schaal verhoogd nadat ik er iets van gezegd had een paar keer.
Het is een heel lang verhaal maar zal korte voorbeelden geven waar ik mee zit;
Hij geeft nooit of zelden een compliment, ik werk me uit mn naad voor het resultaat waar we uiteindelijk allebei voor werken.

Het staat in ons functieprofiel dat de manager en de afdelingsmanager als 1 geheel moet functioneren. Hij deelt bijna nooit wat met me, pas als ik erom vraag.

Nadat ik op vakantie ben geweest vraagt hii niet hoe het was terwijl ik dat wel altijd doe en vind dat het hoort.

Hij wordt soms boos in het bijzijn van andere teamleden wat ik niet vind kunnen.

Soms weet ik nog geen eens wanneer hij moet werken, pasgeleden zat ik op kantoor en kwam er een collega van een andere vestiging en ik was verbaasd ik zei joh wat kom je doen, waarop hij antwoorde wist je niet dat ik een afspraak had met de manager (om even geen namen te noemen).
Waarop ik heel verbaasd keek en me zeer ongemakkelijk voelde.. vervolgens kwam de manager en hadden ze een vergadering dus loop na een tijdje na kantoor zie ik dat de manager zijn jas al aanhad en weg wilde gaan.. ik zeg joh hoe is t? Want ik was een paar dagen vrij geweesy en hij ook dus we hadden elkaar al 5 dagen niet gezien of gesproken.
Dus hij zei ja goed hoor, hier ook? Ja dan is t prima toch? Ik ga doeei.

Ik vond het zo verschrikkelijk erg en voelde me zo niey serieus genomen..

Een klein ander voorbeeld; ik had een opdraicht gekregen van hem waar ik werkelijk elke dag 8 tot 8 aan heb gewerkt drie dagen lang (omdat we onderbezet waren en ik de deadline toch wilde halen). Alles was af en ik kreeg nog geen eens een compliment.. ik vroeg hoe hij het vond en hij zei “matig”
Terwijl alle andere teamleden het top vonden..

Ik kan zo wel doorgaan maar de kern is denk ik wel duidelijk.. ik ben zo verdrietig en zou het liefst een andere baan zoeken maar dat durf ik niet.. ik ben 35 en werk al 18 jaar bij dit bedrijf.. voel me zo ongelukkig..

Ik hoop dat ik tips kan krijgen van jullie om hiermee om te gaan :(
Alle reacties Link kopieren
Allereerst :hug: ik herken veel in je verhaal, met name samenwerken met iemand die enkel aan zichzelf denkt en geen enkel inlevingsvermogen heeft in een ander.

Na tien jaar in dat bedrijf, waarvan de laatste drie vol stress en elke dag huilend thuis komen, ben ik ermee gestopt. Ik heb nu een baan waar ik me echt supergoed ik voel, met collega’s die enorm veel respect hebben voor mijn inbreng. Natuurlijk is het overal iets, maar zoals het op mijn vorige werk geweest is, wil ik het nooit meer meemaken.

Je werkt al erg lang bij dit bedrijf, maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt en mag veranderen. Mensen veranderen ook niet zo maar, in dit geval zou ik ervan uitgaan dat je manager blijft zoals hij is en je steeds ongelukkiger wordt.

Ik wens je veel moed toe.
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar eens van baan switchen is alleen maar gezond. Straks ben je helemáál vastgeroest. Wegwezen daar. Pak iets nieuws op. Nu ben je nog jong en kun je ergens anders nieuwe ervaring opdoen.
Alle reacties Link kopieren
Dit komt me bekend voor, mijn manager was net zo. Ik heb een paar keer geprobeerd wen gesprek met haar aan te knopen (wat soms werd weggelachen, later nam ze het wel serieus, maar deed vervolgens niks). Ik ben uiteindelijk naar hoger management (internationaal in mijn geval) gestapt en de situatie uitgelegd, die hebben toen gesprekken met haar gevoerd, en zijn de situatie gaan monitoren. Uiteindelijk is mijn manager zelf weggegaan omdat ze haar “vrijheid” (de hele dag niks uitvoeren) kwijt was.

Mijn advies dus eerst, ga ik gesprek met je manager, hoe moeilijk dit ook is. Stap 1 zul je echt zelf moeten zetten.
Heb jij nog een hoger management waar je terecht kunt? Dan kun je daar heen indien gesprkken niet helpen. Of de HR afdeling?
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dus jij hebt het na 18 jaar nog steeds nodig om elke dag een aai over je bol te krijgen? Werk aan je zelfvertrouwen en grow up.
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
09-11-2019 00:53
Dus jij hebt het na 18 jaar nog steeds nodig om elke dag een aai over je bol te krijgen? Werk aan je zelfvertrouwen en grow up.
Doe niet zo onaardig zeg. Je verdient heust een compliment als je aantoonbaar hard hebt gewerkt. Daar wordt niemand slechter van, zouden meer bazen moeten doen!
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit al met deze manager besproken? ik was wel een beetje verbaasd te lezen (aan het einde van je bericht) dat je daar al 18 jaar werkt en 35 bent. Je komt erg onzeker over en jong over, zeker als je bedenkt dat je al zo lang in dit bedrijf werkt. Dit is niet naar bedoeld maar misschien is het inderdaad tijd om je vleugels uit te slaan en andere ervaringen op te doen. Mocht je graag bij dit bedrijf willen blijven werken, dan zou ik wel een gesprek aangaan met je manager, misschien zou een coach ook een goed idee voor je zijn.
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
09-11-2019 01:05
Doe niet zo onaardig zeg. Je verdient heust een compliment als je aantoonbaar hard hebt gewerkt. Daar wordt niemand slechter van, zouden meer bazen moeten doen!
Ben ik helemaal met je eens. Maar als de werkelijkheid anders is dan zul je mi toch zelf actie moeten ondernemen als je je niet ongelukkig wilt blijven voelen.
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
09-11-2019 00:53
Dus jij hebt het na 18 jaar nog steeds nodig om elke dag een aai over je bol te krijgen? Werk aan je zelfvertrouwen en grow up.
Dit.
Van een teamleider verwacht ik dat.
Alle reacties Link kopieren
@ Linda:
Het klinkt allemaal een beetje zeurderig. Je hebt het alleen maar over dingen die als je de afdelingsmanager bent helemaal niet belangrijk zouden moeten zijn. Je runt die afdeling zelfstandig en bij zaken die anders zijn dan gebruikelijk heb je je manager voor feedback en overleg.
Zo zou ik het zien als je manager.
Alle reacties Link kopieren
Is hij naar andere mensen toe wel sociaal? Interesseert het hem überhaupt hoe iemands vakantie is geweest? Maakt hij in die dingen onderscheid tussen jou en anderen? Of is hij gewoon niet zo sociaal. Of ben jij gewoon echt niet capabel voor de functie die je bekleed?

Zoals jij dat project van drie dagen maar laat gebeuren. Ik zie in wat je schrijft geen leider. Jij verwacht een pluim voor je inzet. Hij geeft geen pluim voor inzet maar voor resultaat. Hoe lang je er mee bezig was zal hem n zorg zijn. Ik geloof hem dat de kwaliteit matig is.

Want voor hetzelfde gemak laat jij je n jaar onderbetalen?? Wat compleet idioot gedrag! Van jou! Waar in dat gedrag vind jij dat jij überhaupt over talent beschikt om afdelingsmanager te zijn? Waarom vind jij dat zoiets bewonderenswaardig is? Hoezo is dit in het belang van het bedrijf?

Ik denk dat jij, omdat je er al zo lang werkt, een stap te hoog gepromoot bent. Ga jezelf ontwikkelen.

Angst, angst, angst.
Jij hebt geen visie maar reageert uit angsten.

Ik snap hem echt helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Zo nou, ik had er even overheen gelezen dat je afdelingsmanager bent. Dat zou ik ook echt niet uit je verhaal opmaken. Je stelt je ondergeschikt op en vist naar complimentjes, daar zou ik zelf de kriebels van krijgen, als ik met zo iemand zou moeten samenwerken.
Ik denk dus dat het probleem bij jou ligt en niet bij de manager. Jij verwacht dingen van hem die je niet zult krijgen en je kunt je er niet overheen zetten. je voelt je er rot door. Ik denk ook: zoek een andere baan waar je wel continu de complimenten krijgt die je nodig hebt. Of werk aan je zelfbeeld.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
09-11-2019 07:40
Zo nou, ik had er even overheen gelezen dat je afdelingsmanager bent. Dat zou ik ook echt niet uit je verhaal opmaken. Je stelt je ondergeschikt op en vist naar complimentjes, daar zou ik zelf de kriebels van krijgen, als ik met zo iemand zou moeten samenwerken.
Ik denk dus dat het probleem bij jou ligt en niet bij de manager. Jij verwacht dingen van hem die je niet zult krijgen en je kunt je er niet overheen zetten. je voelt je er rot door. Ik denk ook: zoek een andere baan waar je wel continu de complimenten krijgt die je nodig hebt. Of werk aan je zelfbeeld.

Eens.

Ja, hij klinkt niet als de meest empathische man, maar die types heb je nu eenmaal. Hij bekijkt de zaken objectief en vond jouw opdracht waarschijnlijk echt matig uitgevoerd. Hij wordt soms boos in het bijzijn van andere teamleden? Misschien vindt hij dat jij dat eens zou moeten doen in plaats van alles met de mantel der liefde bedekken? Hij klinkt meer actie- en resultaatgericht dan jij, ook dat hebben bedrijven nodig.

Hij gaat niet veranderen. Dan is de vraag: wat wil JIJ?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Linda, nog even een aanvulling: ik vind het wel heel rot voor je dat je je zo niet op je gemak voelt. Dat is echt niet fijn. Is het misschien goed om eens met iemand te praten over wat het met je doet zo? Zodat je je misschien minder alleen gaat voelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je baas niet onredelijk.
Misschien een botte hork maar meer niet.
Je bent er niet om beste vrienden met hem te worden maar om resultaat te leveren.
Kom op zeg word wat harder.
Alle reacties Link kopieren
Misschien mis ik een belangrijk punt, maar ik lees eigenlijk vooral dat je hem niet aardig vindt.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt vanaf je 17e bij dit bedrijf. Leuk voor de ervaring maar dat klinkt ook alsof je niet heel assertief bent.

Bijvoorbeeld. Stel dat je weer een opdracht krijgt.
Je berekent even snel dat het in 3 dagen met overwerk zou kunnen.

Maar neem nu de ervaring van vorige keer mee.
Ten eerste is onderbezetting een keuze van het bedrijf - een bewuste strategische financiële keuze om niet meer mensen aan te nemen. Heb je gehoord dat ze die mensen zogenaamd niet kunnen vinden? Dan is het nog steeds een keuze. De keuze om niet méér salaris te bieden, of om iets minder geschikte mensen aan te nemen en op te leiden.
Een keuze.

Dus nu neem je in je berekening mee dat je de opdracht er bij moet doen naast je reguliere werk.
5 dagen dus.

En nu neem je mee dat je inspanning van vorige keer tot een 'matig' (letterlijk zijn woorden) resultaat heeft geleid.

Nou, dan heb je meer tijd nodig. 8 à 9 dagen voor wat je de vorige keer op eigen kosten in 3 propte, zonder waardering.

Daarbij wil hij misschien graag het baasje spelen en je planning wat inkorten, dus doe je er wat onderhandelingsruimte bij.
11 dagen.

Dus vertel je hem dat. "Vorige keer was het matig, en dat wil ik niet, dus als ik het goed wil doen kost het, naast mijn normale werk, 11 dagen".
En daarbij wil ik weten wat ik moet doen om het goed te doen.

Als hij daar bezwaar tegen heeft (belachelijk, het is heel weinig werk), haal je zijn woorden van vorige keer terug. "Ik heb geen zin om na veel inspanning en overwerk te horen dat het resultaat 'matig' was, dus wil ik er voldoende tijd voor nemen'.

Een tikje passief-aggressief, zeg maar.
Met als ondertoon: Als jij vindt dat het in 3 dagen kan, doe je het toch lekker zelf in 3 dagen? En als je het mij opdraagt, ben je tevreden met het resultaat ... want natrappen accepteer ik niet.

Lijkt me wel op zijn plaats.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
lindazoula schreef:
08-11-2019 20:13
Hij geeft nooit of zelden een compliment, ik werk me uit de naad voor het resultaat waar we uiteindelijk allebei voor werken.
Wanneer heb jij hem voor het laatst een compliment gegeven?

Nadat ik op vakantie ben geweest vraagt hii niet hoe het was terwijl ik dat wel altijd doe en vind dat het hoort.
Daar hoeft hij niet naar te vragen joh.
Laat die verwachting los.
Hier ooit een manager gehad die van iedereen de complete familiesituatie wilde weten en je kwam feliciteren op de verjaardag van je zoon/dochter/echtgenoot.


Soms weet ik nog geen eens wanneer hij moet werken, pasgeleden zat ik op kantoor en kwam er een collega van een andere vestiging en ik was verbaasd ik zei joh wat kom je doen, waarop hij antwoordde wist je niet dat ik een afspraak had met de manager (om even geen namen te noemen).
Dan stel je voor dat hij, jij en de overige teamleden de Outlook-agenda's open zetten voor elkaar.


P.S. Mijn chef heeft niet altijd empathisch vermogen en heeft kwetsende dingen tegen me gezegd. Tja, ik moet me er overheen zetten, want hij verandert niet.
lindazoula schreef:
08-11-2019 20:13
Ik werk al een paar jaar in een groot bedrijf als afdelingsmanager.


Ik hoop dat ik tips kan krijgen van jullie om hiermee om te gaan :(
Heb je cursus leidinggeven gehad? Of coaching?
Bij een groot bedrijf mag je daar best om vragen.
Ga eens langs HR. Dan breng je het onder de vlag van je functie.
Alle reacties Link kopieren
Haal dit artikel eens uit de krant of print het uit.

https://www.trouw.nl/wetenschap/hoe-mot ... ~bc6bffd7/
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Tja TO, moet ook eerlijk bekennen dat je niet echt wegleest als iemand die al 18 jaar ergens werkt.

Want dat moet je toch onderhand wel weten hoe je met sommige situaties/mensen om moet gaan.

En ik vermoed dat je allemaal aapjes op je schouders laat zetten. Zoals die opdracht die je kreeg. ipv jezelf 3 dagen uit je naad te werken had je gelijk moeten zeggen dat dat niet lukt binnen de gestelde deadline vanwege die onderbezetting. Maar nee, je gaat van 8 tot 8 de beuk erin gooien, drie dagen lang,en bent dan pissig omdat ie je geen lintje geeft.

En lekker boeiend dat ie niet vraagt hoe je vakantie was. Er zullen er ongetwijfeld meer zijn geweest die dat niet hebben gevraagd.

Die verwachtingen moet je ook gewoon loslaten.

Je bent een vrouw maar het wordt tijd voor een paar ballen. Dat is beter voor jezelf en uiteindelijk ook voor je omgeving.
——-
anoniem_197980 wijzigde dit bericht op 26-04-2020 03:10
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even ter aanvulling: het bedrijf waarin we werken is een sociaal bedrijf. Ik heb op verschillende locaties gewerkt en de afdelingsmanager en manager fungeren als 1 geheel. Ook de agenda’s zijn transparant.

Over het project: toen ik het project aannam was er niet sprake van onderbezetting.
De deadline stond echter wel vast. De manager was toen een paar dagen vrij. We hebben toen Als gehele afdeling overal een stapje harder gezet.
Ik kan heel goed aangeven als iets niet haalbaar is echter kan ik vooraf niet inzien hoeveel zieken er zullen zijn. En de deadline van het project verplaatst er immer niet om als er zieken zijn
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
09-11-2019 06:52
@ Linda:
Het klinkt allemaal een beetje zeurderig. Je hebt het alleen maar over dingen die als je de afdelingsmanager bent helemaal niet belangrijk zouden moeten zijn. Je runt die afdeling zelfstandig en bij zaken die anders zijn dan gebruikelijk heb je je manager voor feedback en overleg.
Zo zou ik het zien als je manager.
Vind ik toch ook hoor. Het erg vinden dat een collega niet naar je verlof vraagt? Komaan....

Maar TO, je voelt je daar ongelukkig, wegwezen dan en een plek zoeken waar ze je meer met fluwelen handschoenen aan behandelen.
Lexie72 schreef:
09-11-2019 00:53
Dus jij hebt het na 18 jaar nog steeds nodig om elke dag een aai over je bol te krijgen? Werk aan je zelfvertrouwen en grow up.
Litertje azijn gedronken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven