Werk & Studie alle pijlers

Duitse (studenten) verzekering - stress

09-11-2019 02:18 30 berichten
Hallo mede forummers! Ik hoop dat iemand hier ook uit Duitsland komt en verstand heeft van verzekeringen!

In eerste instantie: ik weet dat mijn werkgever een soort van fraude probeert te plegen maar ik wil daar niets aan veranderen, hoe erg ook. Maar ik sta al niet op goede voet met hen en heb op dit moment het geld heel erg hard nodig. Afhankelijk van een uitkering en solliciteren zie ik voor nu nog even niet zitten, maar ik probeer al oplossingen te vinden. De situatie is zo:

Ik studeer en werk tegelijkertijd. Het is erg flexibel werk maar gemiddeld kom ik op zo'n 25 uur per week. In mijn contract is vastgesteld dat mijn werkgever, onafhankelijk van mijn uren, mijn Krankenkasse betaalt.

Nu wil mijn werkgever dat ik aangeef dat ik minder dan 20 uur per week werk zodat ik een studentenversicherung kan nemen. Zij nemen hier ook de kosten van over. Eigenlijk moet ik natuurlijk een Arbeitnehmer Versicherung omdat ik 20+ uren werk.

Qua geld maakt het mij niets uit qua maandelijkse kosten, de baas betaalt allebei. Ik ben alleen bang dat er kleine verrassingen om de hoek komen als ik nu de verzekering omstel van Arbeitnehmer naar student.

Ik kan er online niks over vinden en kan het natuurlijk ook niet aan de verzekering vragen. Dus.. Weet iemand wat een verschil tussen een Arbeitnehmer gezetliche versicherung of een studenten Versicherung? Of waar ik echt op moet letten (bijv tandarts ofzo?)

Ik zit bij de DAK...
Waarom kun je niet zelf vrijblijvend bij verzekeraars informatie hierover inwinnen?
Kleine stad, klein DAK kantoor, bekend bedrijf waar ik werk. Dus als ik daarheen ga en zeg (overdreven natuurlijk) "hee zal ik met mijn werkgever mee liegen of niet?".. Nee maar den serieus, ik kan de situatie niet voorleggen zonder dat ze begrijpen waar het over gaat en doorhebben welke kant het op gaat.
Alle reacties Link kopieren
En toen dacht je ‘op het Viva forum weten ze alles over Duitse ziektekostenverzekeringen! :rofl:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom denk je dat wij je advies gaan geven over of frauderen voor jou gunstig is?
Die studentenverzekering zal ongetwijfeld goedkoper zijn, aangezien je baas daarop aanstuurt. Dus kun je zelf ook wel bedenken dat die minder uitgebreid is dan de werknemersverzekering.

Al bedacht dat je ook gewoon tegen je baas kunt zeggen dat je hier niet aan meewerkt?
Alle reacties Link kopieren
Probeer het eens in Facebookgroepem voor Nederlanders in Duitsland. Of kan dat niet omdat je anoniem wil blijven?

Kun je trouwens niet gewoon van je werkgever vragen dat je ook daadwerkelijk max die 20u gaat werken, tegen hoger salaris (zodat je inkomen gelijk blijft). Dan hoeven jullie niet te frauderen en het scheelt hem nog steeds geld waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier niet in meegaan. Want jij bent dan degene die fraudeert. Jij geeft namelijk aan de verzekering door dat je minder uren werkt.
Alle reacties Link kopieren
natuurlijk ga je hier niet in mee! wat hierboven ook al word gezegd, jij fraudeert dan en word er op aangesproken als het uitkomt, niet de werkgever. en een boete wegens fraude kun jij niet betalen hoor in dld, neem dat maar van mij aan. die lopen makkelijk in de duizenden euro's nl. (het is hier wat dat betreft net amerika heb ik al wel geleerd in de 17 jaar dat ik hier woon..) echt gewoon niet doen dus!
Julylion schreef:
09-11-2019 02:30
Kleine stad, klein DAK kantoor, bekend bedrijf waar ik werk. Dus als ik daarheen ga en zeg (overdreven natuurlijk) "hee zal ik met mijn werkgever mee liegen of niet?".. Nee maar den serieus, ik kan de situatie niet voorleggen zonder dat ze begrijpen waar het over gaat en doorhebben welke kant het op gaat.
Je zou natuurlijk wel kunnen vragen wat de gevolgen zijn als je minder uren gaat werken en wisselt naar een studentenverzekering.

Ik neem aan dat je nu gewooon je Krankenversicherung van je brutoloon betaalt? Ik heb zelf nooit als een student een verzekering gehad, dus weet niet hoe het werkt. Zou jij dan direct aan de Krankenkasse betalen en dat van je werkgever krijgen? Kijk anders even wat je nu betaalt (op je loonstrookje) en wat het tarief voor studenten is? Er zijn wel wat extra's voor studenten, zie ik, maar geen idee wat de pakkans is. Ik ben zelf te braaf dus zou elke dag in mijn broek schijten. :-) Maar eigenlijk ben ik ook niet zo'n voorstander van misbruik van het systeem. En die paar tientjes kan je werkgever heus wel opbrengen.
Om even op te helderen, van deze fraude word ik zelf niet beter. Ik ben juist bang dat ik er slechter van wordt door een minder compleet pakket te krijgen met minder opties wanneer er iets gebeurt, daarom vraag ik hier na. Ik snap dat hier niet veel mensen zitten die in Duitsland wonen, maar wie weet was er iemand die er vanaf weet of zoiets heeft meegemaakt!

Ik zie dat ik ook niet helemaal duidelijk was. Het was laat en ik lag er wakker van, maar duidelijk kwam het niet over. Ik ben al 3 jaar in Duitsland 'normaal' verzekerd en ik ben van werkgever gewisseld. Die heeft me vervolgens aangemeld als student omdat ik ook ernaast al een paar jaar studeer. Dit heeft hij gedaan zonder het mij te vertellen, met als resultaat dat ik al een half jaar onverzekerd rondloop. Het kwam eerst onlangs aan het licht toen ik geld moest ontvangen wat ik niet kreeg. Daar heb ik gezegd dat mijn verzekering gewoon 'normaal' had moeten doorlopen. Nu hebben ze mij gezegd dat ik MOET zeggen dat ik maar 20 uur werk, anders word ik ontslagen.

Ik heb dus een gewetskwestie want ik heb inderdaad geen zin om te frauderen, maar ik heb ook geen zin om hier ontslagen te worden om wat voor bullshit reden dan ook. Ook dat kan ik natuurlijk aanvechten en ik heb de e-mails waarin hij zegt dat ik dit moet doen als bewijs, maar als ik eerlijk ben.. ik heb geen zin om dat pad te gaan bewandelen. Als het mij niets negatiefs levert, ga ik het gewoon doen. Maar inderdaad, dat is ook de reden dat ik het hier anoniem doe en niet op een facebookgroep ...
Voorbeeld: Als studentenverzekering krijg je geen 'krankengeld'. m.a.w. als ik nu een paar weken in het ziekenhuis kom, heb ik geen loon meer. Mijn werkgever heeft gezegd dat te willen overnemen, maar ik weet niet wat voor kleine verrassingen er nog meer op me wachten. Ik ben bang, ik wil geen gedoe, maar ik wil ook niet mijn baan verliezen of hem aangeven voor fraude. Ik vind het gewoon zo lastig...
Julylion schreef:
09-11-2019 12:43
Voorbeeld: Als studentenverzekering krijg je geen 'krankengeld'. m.a.w. als ik nu een paar weken in het ziekenhuis kom, heb ik geen loon meer. Mijn werkgever heeft gezegd dat te willen overnemen, maar ik weet niet wat voor kleine verrassingen er nog meer op me wachten. Ik ben bang, ik wil geen gedoe, maar ik wil ook niet mijn baan verliezen of hem aangeven voor fraude. Ik vind het gewoon zo lastig...
Dus dan krijg je bij geen enkele ziekte betaald? Dat wist ik niet. (Zoals gezegd, ik woon wel in Duitsland, maar geen ervaring met verzekering als student.) Dan sowieso niet doen. Dreigen ze echt je te ontslaan? Kan je niet een andere werkgever zoeken? Dit lijkt me sowieso niet een bedrijf waar je graag wilt werken.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch geen grond voor ontslag, of heb je een tijdelijk contract?
Mugske schreef:
09-11-2019 12:53
Dat is toch geen grond voor ontslag, of heb je een tijdelijk contract?
Ja, tijdelijk nog helaas, omdat ik hier dus nieuw ben!
strandjuttertje schreef:
09-11-2019 12:51
Dus dan krijg je bij geen enkele ziekte betaald? Dat wist ik niet. (Zoals gezegd, ik woon wel in Duitsland, maar geen ervaring met verzekering als student.) Dan sowieso niet doen. Dreigen ze echt je te ontslaan? Kan je niet een andere werkgever zoeken? Dit lijkt me sowieso niet een bedrijf waar je graag wilt werken.
Nee, wil ik ook niet! Ik ben verhuisd naar een andere kleine stad/dorp en ben hier dus nieuw. Wil niet gelijk mensen tegen het harnas jagen maar ik wil ook absoluut geen problemen krijgen met de verzekering of welke instantie dan ook. Ik ben ook direct gaan zoeken naar een andere werkgever, andere banen, maar zo snel gaat dat natuurlijk ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Een werkgever die dreigt jou te ontslaan als jij weigert te frauderen, gaat jou echt niet doorbetalen bij ziekte....
Hoe het in Duitsland is weet ik niet, maar in Nederland loop je als frauderende bedrijf (verzekeringsfraude dus) het risico dat je premie fors omhoog gaat. Als ik jou was zou ik als een idioot op zoek gaan naar ander werk, nu weigeren te frauderen en je werkgever over dit soort consequenties vertellen, en door laten schemeren dat dit soort dingen echt wel naar buiten komen....
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Wat voor werk heb je dat het als student zijnde zo belangrijk voor je is?

Ik snap niet waarom je geen ander werk zoekt.
Alle reacties Link kopieren
maar wat voor contract heb je nu precies? dat is me niet duidelijk. ben je daar azubi, heb je een 450 euro baan of een gewone baan (en dan in de gleitzone of dat niet?)
lizenlotte wijzigde dit bericht op 09-11-2019 14:36
Reden: typo
6.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
l.m.z.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
lizenlotte schreef:
09-11-2019 14:35
maar wat voor contract heb je nu precies? dat is me niet duidelijk. ben je daar azubi, heb je een 450 euro baan of een gewone baan (en dan in de gleitzone of dat niet?)
Sorry, late reactie - weekendje weg. Ik heb een normale baan, werk 25 tot 30 uur in de week, afhankelijk van hoe druk het in de week is.

En waarom ik niet 'zomaar' een andere baan kan nemen is omdat het een baan is in de studierichting is die ik doe, waardoor ik daar mijn master ga doen en dat al helemaal doorgepland is. Ik heb natuurlijk bij soortgelijke bedrijven nu al rondgekeken of daar een plek is, maar daar zoeken zij vooral praktikanten en minijobbers en ik heb helaas gewoon meer geld nodig dan 450 euro in de maand. Ik heb nu wel aan mijn baas via een e-mail nogmaals aangegeven dat ik hiermee zit en niet graag hierover ga liegen. Ik wacht zijn reactie af..
Alle reacties Link kopieren
Als je nog geen 25 bent kan het zijn dat je nog in aanmerking komt voor kindergeld. Dan kun je misschien wel uitkomen met een paar uurtjes minder.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
jij wil meewerken aan fraude? Het heeft misschien nu geen effect op jouw salaris, maar wat gebeurd er wanneer hij wel gepakt wordt? Moet jij dan terug betalen?

Geen idee hoe de arbeidsmarkt in Duitsland is, kan je makkelijk een ander baan vinden? Mag je werkgever je zomaar ontslaan zonder consequenties?

Anyway, het is en blijft fraude, ik zou daar niet aan mee werken. Of je gaat minder uren werken, of je gaat niet akkoord met zijn voorstel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
12-11-2019 14:46
jij wil meewerken aan fraude? Het heeft misschien nu geen effect op jouw salaris, maar wat gebeurd er wanneer hij wel gepakt wordt? Moet jij dan terug betalen?

Geen idee hoe de arbeidsmarkt in Duitsland is, kan je makkelijk een ander baan vinden? Mag je werkgever je zomaar ontslaan zonder consequenties?

Anyway, het is en blijft fraude, ik zou daar niet aan mee werken. Of je gaat minder uren werken, of je gaat niet akkoord met zijn voorstel.

Fraude kan je een gevangenisstraf opleveren. Alleen al daarom zou ik feestelijk bedanken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
12-11-2019 14:39
Als je nog geen 25 bent kan het zijn dat je nog in aanmerking komt voor kindergeld. Dan kun je misschien wel uitkomen met een paar uurtjes minder.
Nee, helaas al 28. En mijn 'bange' gevoelens zijn alleen maar bevestigd door jullie reacties. Maar, als ik nu dus ontslag neem kan ik mijn studie eerst voorlopig afbreken, waardoor ik net zo goed nu mijn studie kan afbreken en geen fraude hoef te plegen.. zucht. Wat een gekut zeg. Kutbaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven