Werk & Studie alle pijlers

Buitenpromotie deels in buitenland / (toeristen)visum

09-11-2019 04:32 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Deze vraag kan wrs ook onder 'reizen', maar omdat het werk-gerelateerd is, plaats ik het toch hier. Voor mijn vergelijkend (buiten)promotie-onderzoek zou ik de komende drie jaar graag twee keer drie maanden per jaar in Amerika verblijven. Ik vraag me af of dit kan en hoe ik het eventueel met visa kan regelen (drie maanden op toeristenvisum en andere drie maanden op een visum geregeld door het onderzoeksinstituut daar)? Weten jullie misschien waar ik het beste terecht kan voor informatie hier over?
Alle reacties Link kopieren
Bij de ambassade.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Niet professioneel maar wel heel goed; Alles Amerika forum. Daar zitten meerdere mensen die zoiets doen. Ga je onderzoek doen via een universiteit in de VS? Vaak hebben zij een international Office en ervaring met aanvragen. In dat geval wordt het wellicht iets als een J1 visum, wat specifiek bedoeld is voor studie gerelateerd verblijf.
Met een toeristenvisum (Esta of b2) mag je niet werken. En zeker omdat je twee keer drie maanden wil gaan (esta is max 90 dagen en de ervaring leert als je dan al weer heel snel weer aan de grens staat, je toch echt wel vervelende vragen krijgt), is dat niet aan te raden.
Een algemeen visum om te mogen werken in Amerika krijg je niet zo snel, de route via de uni zal echt de beste zijn.
Overigens; mijn ervaring met de Amerikaanse ambassade is dat ze niet geneigd zijn om antwoorden te geven op vragen over visa. En immigration lawyers zeggen vaak ‘ja hoor kan best’, terwijl ze ook niet alles weten. Vandaar dat je je beter eerst op alles Amerika kunt inlezen en de vraag nog een keer kunt stellen;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook tijdens mijn promotieonderzoek veldwerk in Amerika gedaan, in samenwerking met een universiteit daar. Eén keer op een esta, één keer met een visum. Ik zal straks voor je opzoeken welk visum dat was. Het was vooral erg belangrijk aan te tonen dat ik geen geld zou ontvangen van een Amerikaanse werkgever en dat ik niet het werk van een Amerikaan verving.

Edit: aanpassing, het was een b1 en je mag wel kortdurende veldwerk doen op een esta. Ik heb de tweede keer gemaild met het Amsterdamse consulaat hierover en die gaven aan dat een esta waarschijnlijk OK was. Jij zou dus ook contact op kunnen nemen met het consulaat.
Alle reacties Link kopieren
He eigen universiteit en het onderzoeksinstituut daar kunnen je helpen. Zij hebben dit vast vaker aan de hand gehad.
Op mijn werk hebben we vaak buitenlandse promovendi en post docs op bezoek en visa worden via ons geregeld.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
09-11-2019 08:18
Ik heb de tweede keer gemaild met het Amsterdamse consulaat hierover en die gaven aan dat een esta waarschijnlijk OK was.
Daar zou ik niet op vertrouwen. Ik ken meerdere mensen die aan de grens met hun Esta terug gestuurd zijn omdat ze een zakelijke meeting hadden of een vakbeurs of conferentie wilden bezoeken. En als je eenmaal terug gestuurd bent, dan mag je ook geen gebruik meer maken van de Esta-route.

PS En ook nog eentje die alleen een interne bedrijfstraining op US HQ zou gaan volgen.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Excuses voor mijn super trage reactie! Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ah lastig dus om echt een duidelijk antwoord ergens te krijgen. De afgelopen drie maanden ben ik met een Esta gegaan. Volgens het onderzoeksinstituut in Amerika en het bureau Internationale Studentzaken van mijn oude universiteit was dat oke (" Wat betreft je visum, dat is heel erg afhankelijk van het werk dat je voor - het instituut- gaat doen. Als je vakken gaat volgen heb je een studentenvisum nodig, ga je werken (daar valt ook onderzoek onder) voor het instituut dan is een werkvisum nodig, en ga je voor je eigen werk of onderzoek naar de VS (denk aan bezoek conferentie, of interviewen van mensen) dan is een toeristenvisum in orde."

Ik schrik dus wel een beetje van het bericht van Nummer*Zoveel, dat zij meerdere mensen kent die aan de grens zijn teruggestuurd.

Ik zal het Alles Amerika forum eens opzoeken, dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook nu pas de reactie van NummerZoveel. Een (wetenschappelijke) conferentie bezoeken op een esta is de standaard bij eigenlijk iedere wetenschapper die ik ken, en voor zover ik weet mag dat ook gewoon, juist omdat je geen werk doet voor een werkgever daar, maar echt voor je werkgever in NL/jezelf.

Ik had de mail van het consulaat toen ook uitgeprint en meegenomen, zodat ik dat evt kon laten zien indien nodig. Is niks officieels uiteraard, maar toch. Ik zou dus ook alle 'bewijsvoering' die je hebt meenemen.
En als je al niet op antwoord van het consulaat zou kunnen vertrouwen, op wie dan wel?

Ik noem trouwens ook altijd heel uitvoerig dat ik ivm wetenschap kom, dat het niet commercieel is enzo. Hoop altijd dat dat helpt omdat je inderdaad geen geld mag verdienen.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
22-11-2019 08:00
Ik lees ook nu pas de reactie van NummerZoveel. Een (wetenschappelijke) conferentie bezoeken op een esta is de standaard bij eigenlijk iedere wetenschapper die ik ken, en voor zover ik weet mag dat ook gewoon, juist omdat je geen werk doet voor een werkgever daar, maar echt voor je werkgever in NL/jezelf.

Ja dat is ook zoals ik het heb begrepen

Ik had de mail van het consulaat toen ook uitgeprint en meegenomen, zodat ik dat evt kon laten zien indien nodig. Is niks officieels uiteraard, maar toch. Ik zou dus ook alle 'bewijsvoering' die je hebt meenemen.
En als je al niet op antwoord van het consulaat zou kunnen vertrouwen, op wie dan wel?

Ja precies, vandaar dat ik nu dus ook aan het rondvragen ben..

Ik noem trouwens ook altijd heel uitvoerig dat ik ivm wetenschap kom, dat het niet commercieel is enzo. Hoop altijd dat dat helpt omdat je inderdaad geen geld mag verdienen.

Dank je voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Wat je nodig hebt is een J1 visum. Onderzoeks instituut kan dat dit voor je aanvragen. Hiermee kun je meerdere keren heen en weer. Ook mag je een vergoeding ontvangen als je dit visum hebt.
Alle reacties Link kopieren
staples399 schreef:
25-11-2019 21:39
Wat je nodig hebt is een J1 visum. Onderzoeks instituut kan dat dit voor je aanvragen. Hiermee kun je meerdere keren heen en weer. Ook mag je een vergoeding ontvangen als je dit visum hebt.
Ga ik navragen, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
staples399 schreef:
25-11-2019 21:39
Wat je nodig hebt is een J1 visum. Onderzoeks instituut kan dat dit voor je aanvragen. Hiermee kun je meerdere keren heen en weer. Ook mag je een vergoeding ontvangen als je dit visum hebt.
Wat bedoel je overigens met dat je met een J-1 visum meerdere keren heen en weer kunt?
Alle reacties Link kopieren
je kan onbeperkt heen en weer zolang de J1 geldig is
Dat je met een esta niet naar een wetenschappelijk congres zou mogen heb ik nog nooit gehoord. Toen ik met mijn esta aan de grens stond vroeg de nors kijkende meneer 'work or pleasure?'. Toen heb ik work gezegd omdat ik een congres ging bezoeken en mocht ik door, terwijl hij natuurlijk kon zien dat ik een esta had. Voor veldwerk is het misschien anders maar voor een congres kan het prima voor zover ik weet (anders zouden universiteiten hun medewerkers daar toch wel voor waarschuwen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven