Werk & Studie alle pijlers

Camera’s op je werk

09-11-2019 11:18 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Even een vraagje,

Bij ons op het werk hangen camera’s ter beveiliging, in hoeverre mogen deze gebruikt worden?
En dan bedoel ik, mogen ze gebruikt worden om het personeel te controleren? Mag je manager je aanspreken op je werk/ gedrag wat terug te vinden is op de beelden? En dan heb ik het niet over diefstal. Maar op je functioneren.
Iemand hier ervaring mee? Krijg het big brother is watching gevoel. Heel ongemakkelijk ook.
Alle reacties Link kopieren
Werk je voor een groot of een kleine onderneming?

Dit soort zaken zijn in de regel vastgelegd in een protocol wat bijv ook bij de OR is behandeld.

Werk je in een winkel?

Op mijn werk hangen ook camera's maar ik heb ze meestal niet eens door. Laatst een klant die agressie wilde plegen wel en toen hij de camera zag bond hij in. Kortom soms hangt de camera er voor mijn eigen veiligheid.

Mijn kantoorwerkplek wordt niet gefilmd maar sommige ruimtes wel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Werk bij een grote onderneming, camera’s hangen er voor onze veiligheid.
Is nogal overval gevoelig nl. , maar nu krijgen we het idee dat ze er ook hangen om ons te controleren.
Maar ik zou het dus na kunnen vragen bij de OR?
Waar is dat gevoel op gebaseerd? Krijg je daadwerkelijk feedback obv camerabeelden?
Als je normaal functioneert is er toch niks aan de hand? Ik bedoel: als je doet waar je voor aangenomen bent, dan heb je nks te vrezen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, krijgen feedback idd, manager begint regelmatig over kleine futiliteiten waarvan wij denken waar gaat dit over?
De manager is ook vrij nieuw en moet zich nog even bewijzen uiteraard, maar voor ons is het nummer zoveel die zijn stempel wil drukken. Maar dit is de eerste die terugkomst op de beelden.
wausss schreef:
09-11-2019 11:25
Werk bij een grote onderneming, camera’s hangen er voor onze veiligheid.
Is nogal overval gevoelig nl. , maar nu krijgen we het idee dat ze er ook hangen om ons te controleren.
Maar ik zou het dus na kunnen vragen bij de OR?
Wanneer er camera's hangen moet er ook een reglement voor zijn. Bij ons zijn ze pas opgehangen voor onze veiligheid waarna door de OR heeft aangegeven dat er een reglement opgesteld moet worden. Er zitten nl bepaalde eisen aan verbonden. Beelden mogen met dit doeleinde bijv maar korte tijd bewaard blijven.
Je zou dus naar het reglement kunnen vragen.

Bij ons zijn er een paar collega's gevallen over het feit dat er camera's zijn opgehangen ik snap dat niet zo. Ze hangen er voor onze veiligheid en als je je werk doet als zou moeten kunnen ze daar nooit iets van vinden.
Alle reacties Link kopieren
Functioneer zeer zeker normaal, maar valt over de kleinste dingen. Details laat ik achterwegen ivm herkenbaarheid.
Alle reacties Link kopieren
wausss schreef:
09-11-2019 11:25

Maar ik zou het dus na kunnen vragen bij de OR?
Ja, dit kun je zeker navragen bij de OR. Zij hebben adviesrecht op de interne regels omtrent cameragebruik in het bedrijf.
Om camera's te mogen gebruiken moet jullie bedrijf zo'n intern reglement hebben.
Overigens zijn er zeer strenge wettelijke regels omtrent cameragebruik op de werkplek. Google er maar eens op.
Camera's mogen niet zomaar gebruikt worden om medewerkers te controleren.
Alle reacties Link kopieren
Jo12345,
Dit dacht ik dus ook!
Maar manager beweert anders, geloof hem ook niet echt.
Ik zal maandag OR eens bellen.
Alle reacties Link kopieren
wausss schreef:
09-11-2019 11:25
Werk bij een grote onderneming, camera’s hangen er voor onze veiligheid.
Is nogal overval gevoelig nl. , maar nu krijgen we het idee dat ze er ook hangen om ons te controleren.
Maar ik zou het dus na kunnen vragen bij de OR?
Ja, dat protocol moet daar wel bekend zijn en ook hoe lang men de beelden mag houden.
Er zijn omgevingen waar het 'normaal' is bijv op de afdelingen waar paspoorten en/of ID's worden gemaakt. Dus een omgeving met een groot afbreukrisico waar veiligheid essentieel is voor bijv. lands belang.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het van een vriendin van me, dat was echt bizar! Ze liep een dagje mee om te kijken of dit een werkplek voor haar kon zijn. Was onderdeel van de sollicitatie. In het kantoor van de eigenaar waren 4 schermen waarop hij alles kon zien wat de werknemers deden! Ze is er niet mee verder gegaan begrijpelijkerwijs. Dat was zogenaamd om de veiligheid van de werknemers te garanderen. Grap was alleen dat na inloopspreekuur de deur op slot ging en niemand meer zomaar binnen kon komen. En het geloer op de schermen gewoon door ging.

Ik zou eens kijken wie en of er gedurende de dag met jullie meegekeken wordt zonder jullie medeweten en zonder dat daarvoor toestemming is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Nandina* schreef:
09-11-2019 11:29
Als je normaal functioneert is er toch niks aan de hand? Ik bedoel: als je doet waar je voor aangenomen bent, dan heb je nks te vrezen.
Dat is een beetje naïef.
Ook op je werk heb je recht op een privacy, om maar wat te noemen.
Alles wat ik doe en zeg wordt bijvoorbeeld opgenomen, maar toch mag mijn werkgever niet zomaar aan de informatie komen. Niet voor niets is dat neergelegd in zeer strikte protocollen. En dat is maar goed ook.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp hingen die camera's er al en toen kwam er een nieuwe manager?

Zou zeker even navraag doen zoals hier al word geadviseerd. Dan kan je hem daarop wijzen als hij weer met dat soort dingen aan komt.

Anderzijds, als je niets te verbergen hebt......
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
09-11-2019 11:33
Ja, dit kun je zeker navragen bij de OR. Zij hebben adviesrecht op de interne regels omtrent cameragebruik in het bedrijf.
Om camera's te mogen gebruiken moet jullie bedrijf zo'n intern reglement hebben.
Overigens zijn er zeer strenge wettelijke regels omtrent cameragebruik op de werkplek. Google er maar eens op.
Camera's mogen niet zomaar gebruikt worden om medewerkers te controleren.

Dit. Zeker actie op ondernemen!
Such fun!1
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... e-werkplek
Alle reacties Link kopieren
Er wordt de hele dag meegekeken, monitoren staan bij de manager op zijn bureau, als het druk is kan hij bijspringen.
Maar de beelden waarop hij terugkomt zijn de beelden van de tijd dat hij er niet is. Vaak komt hij met een smoes dat hij de beelden terug heeft gekeken omdat, en dan verzint hij gewoon een reden.
Alle reacties Link kopieren
wausss schreef:
09-11-2019 11:52
Er wordt de hele dag meegekeken, monitoren staan bij de manager op zijn bureau, als het druk is kan hij bijspringen.
Maar de beelden waarop hij terugkomt zijn de beelden van de tijd dat hij er niet is. Vaak komt hij met een smoes dat hij de beelden terug heeft gekeken omdat, en dan verzint hij gewoon een reden.
Ik zou dit dus echt gaan aankaarten. Zeker als jullie normaal kantoorwerk uitvoeren wat geen hoog risico met zich meebrengt en waarop moet worden gemonitord. En als het druk is, kan er ook vanaf de werkvloer een signaal komen om in te springen, daarvoor hoeft hij niet te loeren op schermen lijkt mij zo.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Wij werken wel in hoog risico segment, daarom hangen de camera’s er ook.
Staan soms ook alleen en ben daarom ook wel blij dat ze er hangen hoor. Nou zijn de beelden soms zo slecht dat als je ze echt nodig hebt bijna niet te gebruiken zijn.
Ik zal het protocol maandag opvragen bij de OR, kijken wat daarin in vermeld staat.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op werk hangen er beveiligingscamera's. In eerste instantie voor het bedrijf en de producten zelf (verplichting vanuit verzekering) En maar goed ook, want er zijn zeker 2 incidenten geweest dat door het camerasysteem werd ontdekt dat een medewerker dingen deed die ECHT niet konden (oa diefstal). Camerabeelden zijn overigens pas uitgelezen nadat er een zeer sterk vermoeden voor was.


Edit: de 'live' beelden zijn niet zichtbaar voor werkgever, die worden op een harde schijf opgeslagen en een bepaalde periode bewaard. Bij de incidenten die wij hebben gehad werden ze of meteen veilig gesteld (als duidelijk was dat er een incident was geweest dat een verzekeringskwestie werd, hup, harde schijf even back-uppen). In het geval van medewerkers was er eerst een vermoeden, toen dossier opbouw en toen daar OOK bevestiging uit kwam hebben ze de camerabeelden eens bekeken. Dat was bingo.
pergamon wijzigde dit bericht op 09-11-2019 12:10
39.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat dit big brother aanvoelt. Dit zelf ook meegemaakt. Als ik dan even met een collega een praatje hield werd dit na 1 minuut afgekapt doordat de leiding door een oortje zei dat we wel weer eens aan het werk konden. Ben daar ook snel gestopt. Ik snap dat de leiding er op terug wil komen als Collega A elke dag uuuren staat te kletsen met collega's en daardoor het werk niet af is, maar even een praatje over hoe iemands week was moet kunnen als je werkzaamheden daar niet onder lijden.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen ze dan horen waar je over praat? Want ik bespreek ook zo vaak een dossier of een procedure.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het geeft gewoon een ongemakkelijk gevoel, bij alles wat je doet.
En ik doe mijn werk echt wel goed hoor, maar nu denk je bij elke handeling of je het wel doet op de juiste manier. Of dat hij wel weer wat erop aan te merken heeft.
Alle reacties Link kopieren
En de vorige managers hoorde je nooit ergens over. En ook die zullen weleens beelden teruggekeken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Er worden geen geluidsopname’s gemaakt gelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven