Werk & Studie alle pijlers

Moeite met bepaald soort collega

10-11-2019 13:52 47 berichten
In het verleden heb ik twee keer een hevige aanvaring gehad met een collega (in 30 jaar, dus ik ben geen onmogelijk persoon imho). Beide keren betroffen het dominant verbale mannen met Het Grote Gelijk, die hun eigen plan trokken, dat van mij doorkruisten en in een van de gevallen werd ik zelfs bij een externe afspraak tegengesproken.
Sinds 2 maanden heb ik een nieuwe baan. Het is mijn oude werkplek waar ik drie jaar geleden (na 16 jaar) ben vertrokken, en dus nu weer terug in dezelfde functie. Inmiddels zijn er ook veel nieuwe mensen aangenomen, waaronder dus de man die mij voorlopig even bijstaat. Hij noemt het begeleiden, ik vind dat prima en had me voorgenomen me open en leerbaar op te stellen, maar het is gewoon bijna niet te doen. Collega heeft dus geen ervaring met de werkzaamheden (of minimaal, nu 10 maanden), heeft wel een hogere opleiding maar ook in het verleden niet dit soort werk gedaan. Bij alle discussies die we hebben roept hij dus heel hard ‘maar ik heb deze opleiding gedaan, dus we doen het zo en zo’. Ik ben alleen stellig als ik dingen zeker weet, en vind het dan echt lastig om alsnog zijn weg te volgen. Het zijn mijn dossiers, en zoals hij het wil is het gewoon niet goed. Van de week was het al zover dat hij steeds harder ging praten, bijna schreeuwen, en dingen zei als ‘ja maar jij zegt steeds...’ en ‘je moet daar een beetje pragmatisch in staan’. Zo nu en dan stem ik ook even af met andere collega’s, zelfde rang als hij, en die vinden dus ook mijn aanpak beter.
Wat moet je daar nou mee? Moet ik dan maar doen wat hij wil, ook al is dat niet goed? De leidinggevende is ook nieuw en kan ik nog niet zo goed peilen, dus daar wil ik het niet mee bespreken.
hoelang gaat hij jou begeleiden ?
Alle reacties Link kopieren
Toch maar wel met leidinggevende bespreken
Dus jij bent ook van het grote gelijk hebben. Tsja, dat botst.
Alle reacties Link kopieren
Heb je hem al feedback gegeven? Heb je hem verteld wat je hierboven aan ons verteld?
Robinson schreef:
10-11-2019 13:55
Toch maar wel met leidinggevende bespreken
Dan krijg ik dus zo’n naam. Ik dacht het goed op te lossen door van de week een probleem te bespreken met onze topdeskundige op dat gebied. Ik dacht dat mijn ‘begeleider’ daar dan niet omheen zou kunnen. Nou wel hoor, hij zegt gewoon dat hij het er niet mee eens is. Het is jammer dat ik niet teveel details wil geven, want iemand met een beetje kennis van zaken zou er dan nog de humor van inzien.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij jezelf waarom het zo steekt? Wat is de rede dat het zo steekt wat je collega zegt? Kom achter de triggerpoint. Zoek het bij jezelf.
Star² schreef:
10-11-2019 13:55
Dus jij bent ook van het grote gelijk hebben. Tsja, dat botst.
Dat is zeker waar ja, ik heb die neiging, maar onderdruk hem dus meestal tenzij het echt om bepalende zaken gaat. En ik dram alleen als ik ook echt gelijk heb, en dat 1000% heb nagezocht. En dan nog is het irritant voor een ander.
Alle reacties Link kopieren
Jij werkte toch ook in de tandheelkunde.? Dan heb je vaker van deze onzin....
Lavendel2 schreef:
10-11-2019 14:01
Jij werkte toch ook in de tandheelkunde.? Dan heb je vaker van deze onzin....
Nee hoor, heel iets anders.
Dus je hebt 16 jaar ervaring in dit werk? Na 3 jaar en je terug, is er dan zo veel veranderd? Heb je die begeleiding nodig?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit ook niet waarderen hoor.
Als jouw manier de betere is, is dat gewoon zo. Waarom ziet die man dat zelf dan niet in?
Alle reacties Link kopieren
Meedelen dat je geen begeleiding meer nodig hebt is geen optie? Dan je tijd uitzitten en zodra je geen begeleiding meer hebt het gewoon weer op jouw manier doen.

Als dat niet goed gaat hoor je dat vanzelf.
noor21 wijzigde dit bericht op 10-11-2019 14:07
12.26% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
10-11-2019 14:00
Dat is zeker waar ja, ik heb die neiging, maar onderdruk hem dus meestal tenzij het echt om bepalende zaken gaat. En ik dram alleen als ik ook echt gelijk heb, en dat 1000% heb nagezocht. En dan nog is het irritant voor een ander.

Mag je niet zonder begeleiding?
Alle reacties Link kopieren
jullie zijn het dus niet eens, dat moet kunnen

hij is je begeleider, niet je leidinggevende... als hij iets voorstelt wat je niet ziet zitten dan kun je zeggen dat die aanpak je niet ligt en ga je verder met wat je aan het doen was
turquasi wijzigde dit bericht op 10-11-2019 14:10
0.85% gewijzigd
Lorem Ipsum
Lillybit schreef:
10-11-2019 14:03
Dus je hebt 16 jaar ervaring in dit werk? Na 3 jaar en je terug, is er dan zo veel veranderd? Heb je die begeleiding nodig?
Nee, eigenlijk niet maar ik vond het zelf wel fijn. Kleine dingen zijn wel veranderd, dus ik vond het handig om zo de nieuwe werkafspraken mee te krijgen. De werkverbanden zijn nu ook zo ingericht dat meneer mijn dossiers moet gaan toetsen. Ik neem aan dat dat geen probleem wordt als ik zelf aan het werk ben, maar nu doen we dus een aantal dossiers samen.
Hoewel, ik had er ook een alleen gedaan en daar had hij flink wat op aan te merken. Kreeg ik het advies ‘kijk er nog eens naar’. Nou dat heb ik gedaan, zat top in elkaar, dus dat ga ik hem van de week vertellen. En als hij het beter kan, moet hij maar even wat op papier zetten.
Alle reacties Link kopieren
Het grootste probleem van mensen met een hogere opleiding is nou net dat ze denken meer te weten ;-D .

Je hebt twee opties. Ofwel je zegt voorlopig helemaal niets meer, luistert naar zijn mening en bekijkt of er ergens nog een snufje gelijk zit. Of je geeft tegengas: Zeg omhooggevallen dakraam, ik heb 16 jaar ervaring dus hou je klep.

Ik zou een paar weken lang kiezen voor optie 1. Al was het maar om in elk geval de nieuwe inzichten (die hij van zijn studie meenam) ook te zien. Er zal vast iets goeds tussen zitten.
Als je eenmaal wat steviger in het zadel zit daar, kun je dingen ter discussie stellen, maar voor nu ben je gewoon de nieuwe, met begeleiding.
Als jij straks beoordeelt gaat worden op jouw werk dat hij nu verknoeit, dan zit er niets anders op dan toch met de leidinggevende te gaan babbelen. Dat hoeft niet perse negatief te zijn. Maar anders zou ik het voorlopig even lekker zo laten.
Hoe minder je nu zegt, hoe beter het binnenkomt als je straks wel je mond open doet. En dan kun je er ook meteen een dossier van maken. Als we het doen zoals hij wil, dan gebeurt er dit. Als we het doen zoals ik wil, dan gebeurt er dat. Dan laat je de LG zelf uitzoeken wat ie beter vindt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er niet gewoon procesbeschrijvingen? Haal je daar je info uit? Heb je hem niet meer nodig?

Of laat hem die schrijven als hij het zo goed weet. En dan met het team beoordelen. Weet gelijk iedereen wat ze aan hem hebben.

Ik heb iets dergelijks met een management trainee gehad. Bleek een ontzettende betweterige blaaskaak. Die had een soortgelijke opdracht en daardoor kwam onomstotelijk aantoonbaar aan het licht, voor iedereen, ook zijn eigen manager die niet doorhad dat het vooral gebakken lucht was wat hij zei, dat hij echt niet zo goed op de hoogte was als hij dacht. Ik had er gelukkig weinig last van (ik was de leidinggevende van zijn manager), alleen bij vergaderingen. Maar dit bleek toen een prima manier om duidelijkheid te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, voordat je je afvraagt of ik ervaring heb: Ik wordt samen met nog twee collega´s ingewerkt voor een hogere funtie. Degenen die ons dat moeten leren denken beide alles te weten en spreken elkaar heel vaak tegen.
Dus heb ik met mijn collega´s afgesproken dat we elk een verslag maken van hetgeen ons verteld is, en dat aan elkaar én aan de lg van beide heren te mailen. Uiteraard met als doel dat de lg kan ingrijpen ´als ik het verkeerd heb begrepen´. In werkelijkheid is het doel uiteraard om te voorkomen dat ik straks wordt afgerekend op iets dat ik van de één leer, terwijl de ander iets anders wil en ze het beiden fout blijken te doen.

LG mag daarna zelf beslissen hoe het moet. Hoor ik niks, ga ik ervan uit dat het klopt. Maar ik kan dan wel altijd teruggrijpen op de verslagen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het waar hij bij is zo doen en hem vooral wat veren in zijn reet steek omdat hij het allemaal zo goed weet. Zodra je van zijn begeleiding af bent kun je het doen zoals jij het wil. Ik zal voor benadrukken dat hij het allemaal zoveel beter kan...dit soort mensen smelten bij een beetje gevlei en des te sneller ben je er vanaf. Ook ideaal voor als je eens geen tijd hebt voor iets: goh, jij kan het zo goed wil je het misschien overnemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ceylon schreef:
10-11-2019 14:11
Het grootste probleem van mensen met een hogere opleiding is nou net dat ze denken meer te weten ;-D .

Je hebt twee opties. Ofwel je zegt voorlopig helemaal niets meer, luistert naar zijn mening en bekijkt of er ergens nog een snufje gelijk zit. Of je geeft tegengas: Zeg omhooggevallen dakraam, ik heb 16 jaar ervaring dus hou je klep.

Ik zou een paar weken lang kiezen voor optie 1. Al was het maar om in elk geval de nieuwe inzichten (die hij van zijn studie meenam) ook te zien. Er zal vast iets goeds tussen zitten.
Als je eenmaal wat steviger in het zadel zit daar, kun je dingen ter discussie stellen, maar voor nu ben je gewoon de nieuwe, met begeleiding.
Als jij straks beoordeelt gaat worden op jouw werk dat hij nu verknoeit, dan zit er niets anders op dan toch met de leidinggevende te gaan babbelen. Dat hoeft niet perse negatief te zijn. Maar anders zou ik het voorlopig even lekker zo laten.
Hoe minder je nu zegt, hoe beter het binnenkomt als je straks wel je mond open doet. En dan kun je er ook meteen een dossier van maken. Als we het doen zoals hij wil, dan gebeurt er dit. Als we het doen zoals ik wil, dan gebeurt er dat. Dan laat je de LG zelf uitzoeken wat ie beter vindt.
Dat was een van mijn ideeën inderdaad, onze discussies vastleggen in het dossier en dan maar een werkwijze kiezen waar ik niet achter sta. Het is gewoon zo onbegrijpelijk dat hij zo doet. Ik heb hem al gevraagd wie hem had ingewerkt. Dat bleek de collega te zijn die ik in de OP noemde die uit hetzelfde hout gesneden is, dat was wel grappig. Die man heeft twee masters en ziet zichzelf als überguru in het vak. Best een aardige vent, maar je moet er niet mee willen werken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet? Je wil niets leren van een ander? Alleen al mbt gedrag kun je veel van ze leren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
10-11-2019 14:23
Waarom niet? Je wil niets leren van een ander? Alleen al mbt gedrag kun je veel van ze leren.
Juist wel. Ik heb meestal snel door wie iets beter weet dan ik, en wil dan graag van diegene leren. Ik weet ook zo ongeveer wel waar mijn zwakke punten liggen vakinhoudelijk. Mijn probleem is vooral dat ik het lastig vind als mensen niet neutraal-positief over me denken, en dat ik niet zo keihard stelling durf te nemen als ik voel dat het op een conflict uitdraait. En mijn grote allergie is dus inhoudsloze blaters die steeds harder gaan praten om hun woorden kracht bij te zetten. Of hun opleiding in de strijd gooien, waar ik dus op achterblijf met alleen hbo.
Ik zou gewoon braaf doen wat me gezegd is. Wellicht levert het je iets op, een ander inzicht.
Ik heb ondertussen wel geleerd dat vele wegen naar Rome leiden.
Ik heb een ander type waar ik veel last van kan hebben en deze tactiek zorgt er dan weer voor dat die lui heel snel door de mand vallen en ik supercollegiaal en relaxt lijk.
Verder heb je al goed strategisch anderen betrokken bij je vragen en opmerkingen dus het ergste wat kan gebeuren is dat men je iets te volgzaam vindt en daar kun je dan een mooi 'leerpunt' van maken.
Ik heb nu bijvoorbeeld officieel de toestemming om bij mijn eigen ideeën te blijven en hoef alleen maar fijntjes de naam van een bepaalde collega en groep te noemen en heb vrij spel.
Denk dus aan de langere termijn.
viva-amber schreef:
10-11-2019 14:23
Waarom niet? Je wil niets leren van een ander? Alleen al mbt gedrag kun je veel van ze leren.
Hoe je het niet moet doen bedoel je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven