Werk & Studie alle pijlers

Voltijd of deeltijd studeren + 24u werken

14-11-2019 10:04 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mede-forumers,

Laatst heb ik ook al een bericht op dit forum geplaatst over een lerarenopleiding bij de LOI. Echter trek ik het steeds meer in twijfel of ik dit wel moet doen, mede om de reden dat ik van verschillende kanten te horen krijg dat het LOI soms zijn zaakjes niet op orde heeft. Nu ben ik dus verder aan het kijken naar opleidingen en kom ik eigenlijk op drie opleidingen uit die mijn aandacht wel trekken:
- lerarenopleiding Nederlands (in deeltijd)
- International Business (in voltijd)
- Business Studies (in deel- of voltijd)

Als ik ervoor kies om een studie in voltijd te gaan doen, dan krijg ik ook nog studiefinanciering (bij het HBO is er namelijk geen bijverdiengrens). Echter heb ik dan het probleem dat ik in de knoop kom met mijn werk. Ik werk namelijk 24u per week als rij-instructrice en kan mijn uren gelukkig zelf inplannen, dus een hele zaterdag werken is al geen probleem, echter zit ik dan dus in de knoop met mijn examens en TussenTijdseToetsen. Die worden gewoon gepland door mijn baas en het lijkt me sterk dat ik een vaste periode per week vrij kan krijgen vanuit een hogeschool.

Daarom was ik dus aan het kijken naar deeltijdopleidingen (Business Studies of leraar Nederlands). Beiden hebben maar een contactmoment per week dus dat is prima te doen. Echter loop ik dan dus aan met welke van deze twee opleidingen het beste zou zijn.

Mijn vraag luidt dus: heeft iemand ervaringen met 24u werken en voltijd studeren of met een van de twee genoemde deeltijdopleidingen?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Er zit nogal wat verschil in de opleidingen! Wat maakt dat dit jouw "shortlist" is? Ik zou niet alleen kijken naar de praktischr kant (tijden) maar vooral ook wat je er mee wil gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb naast mijn voltijds universitaire studie gewoon 18-30 per week gewerkt. Weinig tijd voor familie en sociaal leven, goed plannen. Maar ik vond het goed te doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik, maar eerst had ik een behoorlijk flexibele baan en daarna was mijn werk mijn stage. (ik heb de baanvariant van de 1e graads lerarenopleiding gedaan).

Jij hebt al eerder een lerarenopleiding gedaan, maar niet afgemaakt toch? Je zou dan evt ergens kunnen solliciteren en je baan als stage kunnen inzetten als de lerarenopleiding Nederlands gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Een deeltijdopleiding is uiteraard gemakkelijker met een baan te combineren dan een voltijdopleiding. Zeker bij HBO waar de meeste voltijdopleidingen nog verplichte aanwezigheid hebben voor sommige vakken en er veel groepsopdrachten zijn.

Verder goed het curriculum van deze drie opleidingen bestuderen en daarna eventueel een gesprek aanvragen met de opleiding waarin je dit nog eens bespreekt. Ook naar de open dag gaan, meestal zijn die weer in januari/ februari.

Ga niet te veel af op de ervaringen/ grootspraak van anderen. Het is fijn voor anderen als zij met zeer geringe inspanning door een voltijdopleiding heen rollen en daarnaast met gemak nog tig-uur werken, maar dat wil niet zeggen dat dat ook voor jou geldt.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe momenteel ook een deeltijdopleiding in combinatie met een baan van 24-30 uur. De opleiding op zich is het probleem niet. Wel de stage die ik straks moet gaan lopen, naast de overige opdrachten die ook gewoon gedaan moeten worden. Maar als je wel een lerarenopleiding gaat doen, zou het kunnen dat je stageplek je werkplek wordt en dan zou dat probleem zijn opgelost. Succes met het maken van je keuze!
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Business studies is iets als bedrijfskunde? Dat is nogal wat anders dan een lerarenopleiding, dus wat wil je precies gaan doen na je studie?

Voor deeltijd bedrijfskunde moet je vaak opdrachten kunnen uitvoeren bij je werkgever, en bij een lerarenopleiding heb je te maken met stages.

Verder zit je bij een deeltijdopleiding vaak met wat oudere studenten die het studeren wat serieuzer nemen. Voltijd kan soms wat onvolwassen zijn, en daar moet je als oudere student tegen kunnen. (Ik zit nu in het 2e jaar met ex-voltijdstudenten die de houding van hun leeftijdsgenoten niet trokken dus onderschat dit niet. :clown: ) Kijk of je een meeloopdag kunt doen zodat je de sfeer kunt proeven. Je bent 4 jaar bezig met je opleiding dus moet je je er wel thuis voelen.
Mijn dagen van de week zijn als volgt verdeeld:

3 x werken
1 x les op hogeschool
1 x stage op stageplek
1 x studiedag (studiebelasting is ongeveer 14 uur per week)
1 x vrije dag

Voor een LOI opleiding heb je heel veel discipline nodig. Mij lukt dat niet.

Misschien krijg je zo inzicht wat je kunt verwachten.
Hoorde van de week toevalig dat je bij een deeltijd opeiding geen aanwezigheidsplicht heb? Weet niet of dat voor alle hbo’s geld. En niet gaan is natuurlijk geen oplossing, maar een enkele keer een les overslaan als je echt in de knel komt moet toch kunnen lijkt mij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven