Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan, maar die ene collega...

14-11-2019 10:05 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik heb een nieuwe baan voor 3 maanden nu. Ik was super gemotiveerd en had er zin in, ik stelde me open op en deed super hard mijn best. Ik heb alleen weinig werk en zit er niet goed in mijn vel nu. Ik ga in april verhuizen naar een andere stad en wil ook niet 2x 3-4 maanden baan op mijn cv hebben staan.

Goed: het probleem heel beknopt (ivm herkenbaarheid). Ik werk in een groot team maar ik werk nauw samen met 1 collega, we zitten 40 uur per week naast elkaar en hebben dezelfde baan. Ieder gezellig gesprek dat ik heb bemoeit ze zich mee, iedere klant die ik help bemoeit ze zich mee. Dit is niet zo voor de andere nieuwelingen. Soms wordt ze uit het niets onwijs boos op me en roept ze rare dingen (o.a. je bent onwijs irritant en dat doe je expres). Ik krijg ook heel vaak preken als ze een opmerking naar een andere collega opving maar niet goed begreep. Ik zit er gewoon niet lekker als iemand naast me om het minste en geringste al boos op me wordt en constant op de vingers kijkt.

Mijn manager neemt het vooral voor haar op, maar ik doe oprecht mijn werk en probeer mij professioneel op te stellen. Oprecht gaat het hier om de verkeerde collega een vraag stellen bijvoorbeeld. Overigens wordt ze de ene dag boos op me en de andere dag is ze de gezelligheid zelfe.

Ik heb geen idee hoe ik hiermee om moet gaan en ik merk dat ik langzaamaan al minder zelfvertrouwen krijg. Tips?

*Edit: aantal details weggehaald
anoniem_387473 wijzigde dit bericht op 23-11-2019 10:06
Reden: Te herkenbaar, heb aantal details weggehaald
12.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een rustig gesprek met haar hierover gehad, over wat jou dwarszit? Evt met manager erbij? En dan niet op de werkplek, maar in een ruimte waar andere collega's niet meeluisteren.
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor je reactie 🙂 ik heb dit na de eerste keer aangegeven, ze heeft toe n haar excuses aangeboden (en mijn manager ook) en toen ging het een week goed. Ik heb na de laatste keer ook HR erbij betrokken en die schrokken er onwijs van, maar echt concrete stappen en plannen heb ik nog niet gehoord. Binnenkort weer op gesprek, maar ik weet het allemaal niet meer zo :)
Alle reacties Link kopieren
Waarom zeg je er niets van? Alleen al de opmerking doe niet zo boos of doe niet zo onaardig...waarom kun je dat niet zeggen? Waarom zeg je sorry wanneer zij vervelend doet? Zo maak je van jezelf een mikpunt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dat vraag ik mij soms ook af. Ik ben niet zo snel met reageren, ben nogal een binnenvetter en ik deed echt onwijs mijn best om mijn werk goed te doen en geen problemen te veroorzaken. Ik blijf er steeds van schrikken en me kutter voelen, waardoor ik nog minder snel reageer. Gesprekken achteraf hou ik overigens wel.

Zal proberen om er wat van te zeggen in het moment, maar iets in mij zegt dat ze dan gewoon harder schreeuwt en ik de boosdoener ben :-P
Alle reacties Link kopieren
Als zij opeens uit haar slof schiet, mag je best zeggen dat ze normaal moet doen. Geen sorry zeggen voor haar gedrag. Je mag best een beetje van je af bijten als je opeens uitgekafferd wordt.
weggaan , verder kijken

en kan ze gelijk hebben?
ben jij ook traag , en wat is binnenvetter
helemaal niet reageren
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen dat je niet tegen je laat schreeuwen, dat het het gesprek voorbij is zolang zij niet op normale toon spreekt en dat je naar de leidinggevende stapt wanneer zij blijft schreeuwen. Kom op zeg: dit is agressie.

Wat bedoel je met ik wil niet weer problemen veroorzaken. Heb je een historie met banen en problemen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Blech, zo vergaat je de lol in je werk wel.
Inderdaad eens met dat je er direct iets van zeggen moet, elke keer.
Als het mis blijft gaan zou ik bij mijn leidinggevende vragen of we anders zouden kunnen zitten, want de hele dag naar haar wordt je stapel van denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor alle reacties! Ik kan het moeilijk uitleggen, normaal reageer ik wel sneller en assertiever maar door de voorgaande problemen en ze intimideert me ook heel erg (denk strenge juf groep 5 blik) ben ik in mijn schulp gekropen. Achteraf zeg ik er wel wat van. Maar jullie hebben gelijk: ik moet weer uit mijn schulp.

Natuurlijk komt het ook een beetje van mijn kant af want ik maak foutjes in het werk (ik werk er pas net) en daar kan zij niet goed mee dealen.

Ik heb geen historie met problemen op het werk 😛 bij mijn vorige baan zat ik onwijs goed op mijn plek en was het super gezellig, was alleen na studeren wel onder mijn niveau en nu ook een andere woonplaats.

Zouden jullie het een nadeel vinden op mijn cv om 3x een 3-4 maanden baan te hebben in 1 jaar tijd? Dat is wat mij tegenhoudt om wat anders te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen maakt weleens een fout en zelfs al zou je echt slecht zijn in je werk dan geeft het een ander nog geen recht om tegen je te schreeuwen. Daar leer je namelijk helemaal niets van. Ik zou trouwens duidelijk maken bij je manager en HR dat wanneer dit zo blijft en dit gedrag acceptabel is binnen het bedrijf je gaat solliciteren.

Trek je grenzen. Zelfs al zou je de grootste minkukel zijn in je vakgebied dan nog hoeft een ander niet tegen je te schreeuwen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook heel kort een baan gehad, die nu gewoon niet op mijn cv staat. Dus ik begrijp niet zo goed waarom je niet gewoon op zoek gaat naar iets anders.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Bah, ik heb ook zo'n collega gehad. Meerdere keren gesproken met haar over haar gedrag. Maar de baas nam het altijd eerder voor haar op dan voor mij. Heb uiteindelijk maar een andere baan gezocht. Was ik eindelijk van haar verlost.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Rustig blijven en gedrag negeren.
En als je een fijne baan ergens anders kunt vinden voor 3 of 4 maanden, waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties 😘 ga even goed nadenken dit weekend 🙈
Alle reacties Link kopieren
libe schreef:
14-11-2019 11:38
Bah, ik heb ook zo'n collega gehad. Meerdere keren gesproken met haar over haar gedrag. Maar de baas nam het altijd eerder voor haar op dan voor mij. Heb uiteindelijk maar een andere baan gezocht. Was ik eindelijk van haar verlost.
Ik had zo'n teamleider. Wat een drama!
Heb uiteindelijk een andere baan gezocht nadat de manager van de teamleider in een gesprek mij gelijk gaf (hij kon ook niet veel anders, want er was bewijs), maar toen puntje bij paaltje kwam vond dat ik alles maar moest slikken.
Een teamleider die letterlijk zegt dat ik een vrije dag niet krijgt, want "ik vind dat onzin" en net zo wisselend reageerde als jouw collega, TO, vond ik op de lange duur niet te doen. Het was ontzettend slecht voor mijn werkplezier en mijn zelfvertrouwen.
dolfine wijzigde dit bericht op 14-11-2019 16:25
Reden: typefouten
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vaak hebben mensen die zo doen trouwens privé problemen. En dan reageren ze zich af op hun werk. Dat kan jou niet helpen om uit deze situatie te komen, want ik denk niet dat zij haar gedrag gaat aanpassen. Maar allicht kan het je troosten, omdat het écht niet aan jou ligt. Zielige figuren met een naar karakter zijn het.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Vraag de teamleider of je bij een ander ingedeeld kunt worden.
Er zal toch vast wel iemand zijn die graag met haar samenwerkt ? :A:
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je met haar samenwerken en kan je niet ergens anders zitten?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je best op zoek kan naar iets anders als het niet mogelijk is om naar een andere afdeling te verplaatsen o.i.d. Zo gek is het niet om meerdere kortere banen op je CV te hebben. Vaak valt dit ook wel uit te leggen.

Als je lang met zo'n vervelend persoon samenwerkt ga je er zelf ook aan onderdoor waarschijnlijk. Dus je kunt heel assertief worden en haar telkens vertellen waar het op staat in de hoop dat zij zich aanpast (wat veel energie kost en misschien niet eens werkt) of je kunt iets anders zoeken. Zelf zou ik dan toch voor het laatste gaan. En wat libe zegt is inderdaad meestal het geval. Hoogstwaarschijnlijk heeft zij persoonlijke issues die ze op jou afreageert.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook iets anders zoeken, zo’n aai-slaan houding is vaak sterk ingesleten gedrag en daar kun je flink beroerd van worden.
Zo.
realhwmakfsd schreef:
14-11-2019 11:04


Zouden jullie het een nadeel vinden op mijn cv om 3x een 3-4 maanden baan te hebben in 1 jaar tijd? Dat is wat mij tegenhoudt om wat anders te zoeken.
Welnee. Gewoon op je cv samenvatten onder 'diverse opdrachten op projectbasis'.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
14-11-2019 20:21
Welnee. Gewoon op je cv samenvatten onder 'diverse opdrachten op projectbasis'.
Zo dat is mega slim!

Ik heb ook wel eens kort een baan gehad en dat is prima, maar achteraf vind ik het jammer dat ik bij dat bedrijf niet goed voor mezelf ben opgekomen. Geef het nog twee maanden, praat met je collega, leidinggevende en HR. Misschien is er een vertrouwenspersoon? En ondertussen vast oriënteren, je cv oppoetsen etc...
Alle reacties Link kopieren
Een update! 8-)

Helaas kan ik écht niet met iemand anders werken - waarom precies niet geeft te veel details weg. Ik heb voorgesteld om mijn werkrooster iets aan te passen (al is het een paar uur minder per week met haar...) helaas kan dit ook niet. Manager zegt vooral dat het haar stress trekje is en ik ermee moet leren omgaan en HR zegt inderdaad dat ze stress heeft. Ondertussen heeft ze als 'oplossing' meer werk gekregen. Kan ik veel mee zo :-D

Ze werd laatst ook heel erg boos op een andere collega om helemaal niets dus gelukkig ligt het allemaal niet aan mij.

Ondertussen is ze controlerend - ze checkt constant wanneer ik begin, waarom ik te laat ben en wat ik doe en weet en wat ik niet doe. 24/7. Dood vermoeiend want dit is niet haar taak - dit is de taak van mijn manager. Manager zou het benoemen naar haar (hij dringde aan dat ik het zelf zou zeggen... Nee bedankt O_O )

Ze is ook onwijs manipulatief. Zodra de manager erbij staat is ze écht poeslief en behulpzaam, geeft ze me 100 complimenten. Word er niet goed van. Constant zegt ze "we moeten onze problemen in het verleden laten" als de manager er is - wat er nogal op duidt dat ik nog problemen met haar heb en zij niet met mij. Gisteren noemde ze me schatje en lieverd en klapte toen ik een antwoord op haar random test vragen goed had. Voel me heel volwassen en serieus genomen.

Dien m'n ontslag in in februari :-D
Zonde dat het nodig is TO. Ik snap ook niet dat je werkgever niet die vervelende collega ontslaat (zal wel veel ontslagvergoeding hebben ofzo). Heel jammer voor jou, maar ik snap je wel. Hoe je haar beschrijft, daar zou ik compleet gestoord van worden. Wat zal je je vrij voelen zodra je niet meer naast haar hoeft te zitten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven