Werk & Studie alle pijlers

Verlof en solliciteren

15-11-2019 23:36 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag: ik ben aan het solliciteren omdat mijn contract niet verlengd wordt.
Nu heb ik vorige week gesolliciteerd op een functie (overheid) waarbij stond dat de gesprekken op 21 of 26 november zijn.

Op mijn huidige werk zitten ze omhoog qua personeel (bedrijfje met 3 man, geen cao).
Mocht ik uitgenodigd worden en ik krijg geen vrij (onbetaald, dus gewoon van mijn eigen verlofuren uiteraard), moet de werkgever dan een zwaarwegende reden hebben?

Overigens ben ik van plan, mocht ik uitgenodigd worden, om te proberen of ik ergens direct in de ochtend terecht kan, zodat ik ook niet een hele dag hoef te missen.
Huidige werkgever is niet echt meewerkend in dit soort dingen, dus ik vrees dat hij me niet 'zomaar' vrij geeft.

Bij voorbaat dank voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Als jij het ruim van tevoren laat weten, is er geen enkele reden om je geen verlof op te laten nemen. Duurt hooguit een uurtje of 2 dat je dan later bent op je werk (even ervan uitgaande dat het in de buurt zit). En ze moeten je wel de ruimte geven vind ik, want je contract wordt niet verlengd. Als het goed is snappen ze wel dat je inkomen nodig hebt en dus moet gaan zoeken naar iets nieuws.

Mochten ze moeilijk doen, dan zou ik me serieus gaan ziekmelden. Nee, is niet chique. Zeker niet. Maar eigenbelang gaat voor. Wat moet je anders? Contract uitdienen en dan pas gaan solliciteren? Dat is natuurlijk dom om te doen. Als zij niet tegemoet willen komen, dan houd het van mijn kant ook gewoon op en meld ik me ziek. Toch niks te verliezen daar.
Wanneer loopt je contract af?

Als dat bijvoorbeeld "al" op 1 januari is, zou ik eventueel de reden wel melden.

Als dat pas over een half jaar is, dan moet toevallig de loodgieter langskomen of je moeder naar 't ziekenhuis.


Hou er rekening mee dat ze het je - zeker in zo'n klein bedrijf - flink lastig en ongezellig kunnen maken als je te vaak afwezig bent voor sollicitaties.
1 maand zou ik dat best willen ondergaan.
3 maanden of een half jaar niet.


Hoe lang op voorhand moet je verlof normaal gezien aanvragen?
Want de 21ste ... dat is volgende week donderdag al.
Hier zouden ze er niet happy om worden dat ik op maandag probeer om donderdag vakantie te krijgen.
Tenzij dus mijn badkamer onder water staat en er dringend een loodgieter komt.
Alle reacties Link kopieren
raindance schreef:
15-11-2019 23:47
Als jij het ruim van tevoren laat weten, is er geen enkele reden om je geen verlof op te laten nemen. Duurt hooguit een uurtje of 2 dat je dan later bent op je werk (even ervan uitgaande dat het in de buurt zit). En ze moeten je wel de ruimte geven vind ik, want je contract wordt niet verlengd. Als het goed is snappen ze wel dat je inkomen nodig hebt en dus moet gaan zoeken naar iets nieuws.

Mochten ze moeilijk doen, dan zou ik me serieus gaan ziekmelden. Nee, is niet chique. Zeker niet. Maar eigenbelang gaat voor. Wat moet je anders? Contract uitdienen en dan pas gaan solliciteren? Dat is natuurlijk dom om te doen. Als zij niet tegemoet willen komen, dan houd het van mijn kant ook gewoon op en meld ik me ziek. Toch niks te verliezen daar.
'Ruim van te voren laten weten' kan ik niet als ik bijvoorbeeld op dinsdag uitgenodigd word om op donderdag op gesprek te komen (bij wijze van).
Zo'n gesprek duurt inderdaad vaak hooguit een uurtje, dus dan zou ik hooguit 2 uurtjes later zijn en die uren wil ik ook wel inhalen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-11-2019 23:56
Wanneer loopt je contract af?

Als dat bijvoorbeeld "al" op 1 januari is, zou ik eventueel de reden wel melden.

Als dat pas over een half jaar is, dan moet toevallig de loodgieter langskomen of je moeder naar 't ziekenhuis.


Hou er rekening mee dat ze het je - zeker in zo'n klein bedrijf - flink lastig en ongezellig kunnen maken als je te vaak afwezig bent voor sollicitaties.
1 maand zou ik dat best willen ondergaan.
3 maanden of een half jaar niet.


Hoe lang op voorhand moet je verlof normaal gezien aanvragen?
Want de 21ste ... dat is volgende week donderdag al.
Hier zouden ze er niet happy om worden dat ik op maandag probeer om donderdag vakantie te krijgen.
Tenzij dus mijn badkamer onder water staat en er dringend een loodgieter komt.
Contract loopt op 1 december af. Ze verlengen het zelf niet, dus ze begrijpen denk ik wel dat ik aan het solliciteren ben.
Ik ben niet van plan om vaak afwezig te zijn, maar ik heb onlangs al een aanvaring gehad omdat ik een keer ergens naar toe moest (tandarts).
Ik snap dat het niet altijd fijn is als werkgever om iemand op korte termijn verlof te geven, maar van de andere kant is mijn werk niet van dien aard dat het niet even 2 uurtjes kan wachten.
Dus over 14 dagen moeten ze het ook maar zien te redden met 1 man minder.

Dan zou ik vol voor die sollicitaties gaan :-).

Waarbij je er natuurlijk geen 3 op een dag moet hebben en zij wel een klein beetje moeten weten wanneer je er wel en niet bent.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 00:12
34.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat als je contract op initiatief van de werkgever niet verlengd wordt, dat ze gaan tegenwerken dat je naar sollicitaties gaat, zeker als je er zo flexibel in staat als jij en je uren inhaalt etc. Sollicitaties vinden nou eenmaal onder werktijd plaats en als je contract niet verlengd wordt heb je nou eenmaal een nieuwe baan nodig.

Als je wordt uitgenodigd zou ik me niet druk maken en sówieso er heen gaan. Linksom of rechtsom zou me niet uitmaken, maar gaan zou ik.

En als het allemaal zo erg is als je er een uurtje of 2bniet bent, wat doen ze dan als je ziek bent?
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
16-11-2019 00:11
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat als je contract op initiatief van de werkgever niet verlengd wordt, dat ze gaan tegenwerken dat je naar sollicitaties gaat, zeker als je er zo flexibel in staat als jij en je uren inhaalt etc. Sollicitaties vinden nou eenmaal onder werktijd plaats en als je contract niet verlengd wordt heb je nou eenmaal een nieuwe baan nodig.

Als je wordt uitgenodigd zou ik me niet druk maken en sówieso er heen gaan. Linksom of rechtsom zou me niet uitmaken, maar gaan zou ik.

En als het allemaal zo erg is als je er een uurtje of 2bniet bent, wat doen ze dan als je ziek bent?
Goeie vraag ;-)
Ik hoop maar dat, wanneer ik (ergens) uitgenodigd word, ze niet moeilijk doen :)
Knap dat je nog zo goede werkneemster ben terwijl je ontslag voor de deur staat.
Ik denk dat je baas verplicht is je de tijd te geven de sollicitatie te doen.
Succes ermee.
Als ze zo omhoog zitten met personeel zouden ze jouw contract wel verlengen. Ik zou dus geen enkele moeite mee hebben om te zeggen dat je naar een ziekenhuisafspraak moet.
Je contract loopt af per 1 december. Ze gaan het niet verlengen. Dan snappen ze toch ook wel dat je druk aan het solliciteren bent? Zou wel heel hufterig zijn als ze hier moeilijk over gaan doen. Gewoon aangeven dat je dan en dan verlof wilt vanwege een sollicitatiegesprek.
redbulletje schreef:
16-11-2019 07:02
Als ze zo omhoog zitten met personeel zouden ze jouw contract wel verlengen. Ik zou dus geen enkele moeite mee hebben om te zeggen dat je naar een ziekenhuisafspraak moet.
Waarom niet gewoon zeggen dat het om een sollicitatiegesprek gaat?
marjoleinuitutrecht schreef:
16-11-2019 00:03
'Ruim van te voren laten weten' kan ik niet als ik bijvoorbeeld op dinsdag uitgenodigd word om op donderdag op gesprek te komen (bij wijze van).
Zo'n gesprek duurt inderdaad vaak hooguit een uurtje, dus dan zou ik hooguit 2 uurtjes later zijn en die uren wil ik ook wel inhalen.
Maar je kan wel nu alvast laten weten dat je in verband met sollicitaties op een van die dagen wellicht even weg wilt/wat later bent. Dan kunnen ze zich vast een beetje voorbereiden.
Alle reacties Link kopieren
Er is in NL geen wet die stelt dat de werkgever je vrij moet geven voor sollicitaties. Wel kan dat bijv in een CAO of personeelsregeling staan.

Is dat niet het geval, dan gelden de normale regels voor vakantie opnemen. De werknemer verzoekt, en de werkgever mag alleen weigeren om goede redenen.

Een werkgever is daarbij verplicht om het belang van het bedrijf af te wegen tegen het belang van de werknemer. Op het moment dat een werknemer bijna op straat staat, heeft de werknemer natuurlijk veel belang bij het vinden van nieuw werk. En dan kan een werkgever wel vinden dat het te druk is en al het personeel op de werkvloer nodig is, maar dat is niet echt hard te maken als de werkgever zelf heeft besloten binnenkort prima zonder diezelfde werknemer verder te kunnen. Kortom, de werkgever staat niet zo sterk als die wil weigeren.

Juist omdat het belang van de werknemer bij het vinden van nieuw werk zo groot is, zou ik in dit geval dus juist wel vermelden dat het om een sollicitatiegesprek gaat. En vermeld ook dat je de uren best in wil halen, want daarmee wordt het belang van de werkgever om te weigeren namelijk nog kleiner (het werk leidt er immers niet onder). De werkgever kan dan in redelijkheid niet meer weigeren.

Weigert de werkgever toch, dan zou ik voorgaande (schriftelijk) mededelen (eventueel met behulp van vakbond, rechtsbijstand of juridisch loket) en alsnog vrij nemen. Er is echt geen rechter die het dan als werkweigering zal zien.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon aangeven dat je een sollicitatie hebt en wat later komt / even afwezig bent.
Ik zou niet eens vragen of dat kan, met het aflopen van je contract zo dichtbij, alleen mededelen.

Nu je contract niet wordt verlengd ligt je prioriteit bij het vinden van een nieuwe baan. Als ze dat niet begrijpen ontslaan ze je maar.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
16-11-2019 08:17
Gewoon aangeven dat je een sollicitatie hebt en wat later komt / even afwezig bent.
Ik zou niet eens vragen of dat kan, met het aflopen van je contract zo dichtbij, alleen mededelen.

Nu je contract niet wordt verlengd ligt je prioriteit bij het vinden van een nieuwe baan. Als ze dat niet begrijpen ontslaan ze je maar.
Heldere reactie, dankjewel!
Het probleem in deze is dat mijn baas nogal een dominante man is en ik verbaal niet tegen hem op kan. Maar ik ga het zeker proberen mocht het nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
jose-je schreef:
16-11-2019 06:54
Knap dat je nog zo goede werkneemster ben terwijl je ontslag voor de deur staat.
Ik denk dat je baas verplicht is je de tijd te geven de sollicitatie te doen.
Succes ermee.
Contract loopt af..

TO, gewoon melden dat je dan en dan mogelijk een sollicitatiegesprek hebt, logisch toch.

Dit soort dingen vind ik lastig als je een vast contract hebt, niet bij een tijdelijk contract die bijna afloopt.
Ik denk dat je het zelf wat te moeilijk maakt in je hoofd.
Of heb je ervaring dat ze moeilijk doen met dit soort dingen? Maar dan nog, jij staat heel snel op straat, ik zou gewoon gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nummerzoveel, dankjewel! Een uitgebreide, fijne en duidelijke uitleg.

Jouw laatste alinea: je bedoelt dat ik dan, bij weigering, schriftelijk mededeel dat ik er niet ben want bla bla?

Ik kan verbaal niet tegen mijn baas op en daar baal ik van. Ik laat me snel intimideren en voel me snel schuldig, ook als diezelfde baas me niet netjes behandelt (kan niet teveel uitweiden ivm herkenbaarheid).
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
16-11-2019 08:54
Ik denk dat je het zelf wat te moeilijk maakt in je hoofd.
Of heb je ervaring dat ze moeilijk doen met dit soort dingen? Maar dan nog, jij staat heel snel op straat, ik zou gewoon gaan.
Ja kan niet teveel in detail treden vanwege herkenbaarheid, maar dit alles is om zoiets begonnen voor mijn gevoel (ik die vrij vroeg voor iets, geen sollicitatie maar wel een belangrijk medisch iets).
Alle reacties Link kopieren
marjoleinuitutrecht schreef:
16-11-2019 08:55
Nummerzoveel, dankjewel! Een uitgebreide, fijne en duidelijke uitleg.

Jouw laatste alinea: je bedoelt dat ik dan, bij weigering, schriftelijk mededeel dat ik er niet ben want bla bla?

Ik kan verbaal niet tegen mijn baas op en daar baal ik van. Ik laat me snel intimideren en voel me snel schuldig, ook als diezelfde baas me niet netjes behandelt (kan niet teveel uitweiden ivm herkenbaarheid).
Bij een mondelinge weigering even contact opnemen met een adviseur en dan een schriftelijk verzoek indienen, waarin wordt verwezen naar de wetgeving. Daar kan rechtsbijstand/vakbond/juridisch loket je goed bij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer Zoveel: en als de werkgever het wel op werkweigering gooit, wat wil hij doen dan? Ontslaan op staande voet? Ze is toch weg per 1 december....

Of zie ik iets over het hoofd? Oprechte vraag!
Alle reacties Link kopieren
Ziekmelden voor twee weekjes en :bye:
TO, je hoeft niet verbaal tegen je baas op te kunnen, als je dat schriftelijk maar wel kan. Jij staat juridisch heel sterk:
- je wilt de uren inhalen op een moment dat het jullie beiden schikt
- je staat over 2 weken op straat, dus het is erg belangrijk voor jou
- je communiceert tijdig en overlegt met hem. Ik zou nu alvast zeggen en/of schrijven dat je dinsdag of donderdag eventueel een gesprek hebt, waar je vrij voor wilt vragen.

Als je baas nee zegt, werkt hij tegen. Dus, alle communicatie schriftelijk vast (laten) leggen. Per e-mail bijvoorbeeld. ("...zoals ik gistermiddag mondeling met u heb overlegd, vraag ik u middels deze e-mail nogmaals om mij de gelegenheid te geven om aanstaande donderdag....uiteraard is het geen probleem voor mij om de gemiste uren in te halen...bla bla bla")
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
16-11-2019 09:52
Nummer Zoveel: en als de werkgever het wel op werkweigering gooit, wat wil hij doen dan? Ontslaan op staande voet? Ze is toch weg per 1 december....

Of zie ik iets over het hoofd? Oprechte vraag!
Bij “werkweigering” kan de werkgever weigeren de opzegtermijn verder uit te betalen, dus dat zou TO 2 weken loon kunnen kosten. (Niet dat dit rechtmatig zou zijn, maar dat geeft dan wel juridisch of financieel gedoe waar je niet op zit te wachten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven