Werk & Studie alle pijlers

Filmen en fotograferen op het werk

16-11-2019 16:01 85 berichten
Worden er op jullie werk wel eens beeldopnamen gemaakt?

Is er bij jullie een beleid of ethische code voor filmen en fotograferen?
TO trapt af.

Bij ons is er geen beleid.

Ik werk in een groot kantoorgebouw, met duizenden medewerkers. Soms loopt er een fotograaf rond in een kantoortuin en maakt daar foto’s van medewerkers. (Meestal is hij alweer weg, voordat iemand het merkt.) Die foto’s worden gepubliceerd in het digitale personeelsblad. Medewerkers hebben vaak dan pas in de gaten dat ze gefotografeerd zijn.
Toen er bij een interne verhuizing veel kabels door de gangen lagen, ging een collega daar filmen. Uiteraard struikelde er een andere collega over die kabels. De filmende collega heeft die beelden (3 keer herhaald en met muziekje eronder) op de groepsapp voor het werk gezet.

Dat vond ik niet zo fraai.
Odense2 schreef:
16-11-2019 16:01
TO trapt af.

Bij ons is er geen beleid.

Ik werk in een groot kantoorgebouw, met duizenden medewerkers. Soms loopt er een fotograaf rond in een kantoortuin en maakt daar foto’s van medewerkers. (Meestal is hij alweer weg, voordat iemand het merkt.) Die foto’s worden gepubliceerd in het digitale personeelsblad. Medewerkers hebben vaak dan pas in de gaten dat ze gefotografeerd zijn.
Dat mag dus niet ivm de privacywet. Je mag geen foto’s publiceren met personen erop die (nog) geen toestemming hebben gegeven voor de foto’s.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wordt meerdere keren per jaar gefilmd.
Ik geef altijd aan indien nodig, dat alleen mijn handen in beeld mogen komen.
Ik wil niet voor eeuwig vastgelegd zijn bij een bedrijf.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige werkgever moest je netjes toestemming geven in het kader van de AVG. Ik heb deze toen niet gegeven. Toen er foto's van het pand werden gemaakt, werd sowieso iedereen op de hoogte gebracht, maar ook was de fotograaf op de hoogte dat sommige mensen niet op de foto wilden.

Huidige werkgever, geen idee.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap die paranoia niet zo. Als er een foto wordt gemaakt, of een filmopname waarop jij achter je bureau of lopend door de gang bent te zien, en die opname wordt in een zakelijke context gebruikt, wat is dan het probleem? In welk opzicht zou je daar nadeel van kunnen ondervinden, vraag ik me dan af.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
16-11-2019 16:18
Ik snap die paranoia niet zo. Als er een foto wordt gemaakt, of een filmopname waarop jij achter je bureau of lopend door de gang bent te zien, en die opname wordt in een zakelijke context gebruikt, wat is dan het probleem? In welk opzicht zou je daar nadeel van kunnen ondervinden, vraag ik me dan af.
Zelf vind ik het niet erg om in zakelijke context te worden gefotografeerd (en gepubliceerd), maar ik heb er echt een bloedhekel aan als mijn kop op facebook terecht komt en mocht dat ooit gebeuren zal ik hemel en aarde bewegen om die foto weg te krijgen. En bij iemand anders kan die grens weer anders liggen, je weet het niet. Het is dus fijn als je werkgever daar een beetje rekening mee houdt, wat de mijne gelukkig wel doet.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-11-2019 16:28
Zelf vind ik het niet erg om in zakelijke context te worden gefotografeerd (en gepubliceerd), maar ik heb er echt een bloedhekel aan als mijn kop op facebook terecht komt en mocht dat ooit gebeuren zal ik hemel en aarde bewegen om die foto weg te krijgen. En bij iemand anders kan die grens weer anders liggen, je weet het niet. Het is dus fijn als je werkgever daar een beetje rekening mee houdt, wat de mijne gelukkig wel doet.
Ik neem aan dat zakelijke opnames niet op Facebook verschijnen.

En dan nog lig ik er niet wakker van. Een paar jaar geleden vond een collega van me het leuk om een foto van een personeelstuitje op haar Facebookpagina te zetten. Toevallig stond mijn hoofd daar (min of meer in de achtergrond) ook op. Nou, boeien. Het is niet alsof ik stiekem vastgelegd was tijdens het begaan van een illegale daad ofzo, ik zat gewoon met een glaasje wijn aan tafel. Kan ik me werkelijk niet druk om maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
16-11-2019 16:02
Toen er bij een interne verhuizing veel kabels door de gangen lagen, ging een collega daar filmen. Uiteraard struikelde er een andere collega over die kabels. De filmende collega heeft die beelden (3 keer herhaald en met muziekje eronder) op de groepsapp voor het werk gezet.

Dat vond ik niet zo fraai.

En diegene is door niemand op zijn vingers getikt dat dat not-done en misschien wel in strijd met de privacywetgeving is gedaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-11-2019 16:28
Zelf vind ik het niet erg om in zakelijke context te worden gefotografeerd (en gepubliceerd), maar ik heb er echt een bloedhekel aan als mijn kop op facebook terecht komt en mocht dat ooit gebeuren zal ik hemel en aarde bewegen om die foto weg te krijgen. En bij iemand anders kan die grens weer anders liggen, je weet het niet. Het is dus fijn als je werkgever daar een beetje rekening mee houdt, wat de mijne gelukkig wel doet.
Het moet heel wat gemakkelijker worden om ongewenste foto's weg te krijgen. De persoon op de foto moet daartegen gemakkelijk, zonder veel poespas, gewoon een melding kunnen doen bij de medewerkers van Facebook, waarbij die foto verwijderd wordt, ongeacht de reden waarom die foto op Facebook werd gezet.
hans66 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 17:17
0.12% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Odense2 schreef: ↑16-11-2019 16:02
Toen er bij een interne verhuizing veel kabels door de gangen lagen, ging een collega daar filmen. Uiteraard struikelde er een andere collega over die kabels. De filmende collega heeft die beelden (3 keer herhaald en met muziekje eronder) op de groepsapp voor het werk gezet.

Dat vond ik niet zo fraai.

himalaya schreef:
16-11-2019 16:36
En diegene is door niemand op zijn vingers getikt dat dat not-done en misschien wel in strijd met de privacywetgeving is gedaan?

Nee, zijn teamleider vond het zelfs wel grappig en zette ook een comment onder het filmpje.
Filmden ze bij ons maar! Zouden ze direct op tv moeten uitzenden. Wordt geheid een kaskraker.
pejeka schreef:
16-11-2019 16:33
Ik neem aan dat zakelijke opnames niet op Facebook verschijnen.


Euh....hoezoe niet?
Odense2 schreef:
16-11-2019 16:44
Odense2 schreef: ↑16-11-2019 16:02
Toen er bij een interne verhuizing veel kabels door de gangen lagen, ging een collega daar filmen. Uiteraard struikelde er een andere collega over die kabels. De filmende collega heeft die beelden (3 keer herhaald en met muziekje eronder) op de groepsapp voor het werk gezet.

Dat vond ik niet zo fraai.





Nee, zijn teamleider vond het zelfs wel grappig en zette ook een comment onder het filmpje.

Maar als niemand er wat van zegt, wat verwacht je dan? Misschien vond verder iedereen het heel grappig.
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
16-11-2019 16:44
Odense2 schreef: ↑16-11-2019 16:02
Toen er bij een interne verhuizing veel kabels door de gangen lagen, ging een collega daar filmen. Uiteraard struikelde er een andere collega over die kabels. De filmende collega heeft die beelden (3 keer herhaald en met muziekje eronder) op de groepsapp voor het werk gezet.

Dat vond ik niet zo fraai.





Nee, zijn teamleider vond het zelfs wel grappig en zette ook een comment onder het filmpje.
Dat vinden we dan opeens vreselijk, en ach en wee en verontwaardiging, om 's avonds thuis achter de buis te kruipen met Candid-Camera-achtige programma waarin onwetende mensen in de tang genomen worden, en dat vinden we dan opeens hilarisch...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
16-11-2019 16:18
Ik snap die paranoia niet zo. Als er een foto wordt gemaakt, of een filmopname waarop jij achter je bureau of lopend door de gang bent te zien, en die opname wordt in een zakelijke context gebruikt, wat is dan het probleem? In welk opzicht zou je daar nadeel van kunnen ondervinden, vraag ik me dan af.
Ik snap dat ook niet.
Hier wordt als collega's aardig wat af gefilmd en gefotografeerd want we zijn trots op wat we doen en mogen elkaar graag.
Studenten mogen niet filmen en kunnen daarvoor van school gestuurd worden.
Maar onderling filmen en fotograferen we er als collega's lustig op los, leuk voor de groepsapp of op intranet.
Laatst echt prachtige portretten gemaakt door een collega met een goed toestel.
Ik kan daarvan weer veel gebruiken voor mijn opleiding, linkedin etc.
Ik zie echt het probleem niet.
Odense2 schreef:
16-11-2019 16:02
Toen er bij een interne verhuizing veel kabels door de gangen lagen, ging een collega daar filmen. Uiteraard struikelde er een andere collega over die kabels. De filmende collega heeft die beelden (3 keer herhaald en met muziekje eronder) op de groepsapp voor het werk gezet.

Dat vond ik niet zo fraai.
Jemig beetje humor kan toch geen kwaad. Wij vinden dit soort dingen op werk hilarisch.
pejeka schreef:
16-11-2019 16:33
Ik neem aan dat zakelijke opnames niet op Facebook verschijnen.

En dan nog lig ik er niet wakker van. Een paar jaar geleden vond een collega van me het leuk om een foto van een personeelstuitje op haar Facebookpagina te zetten. Toevallig stond mijn hoofd daar (min of meer in de achtergrond) ook op. Nou, boeien. Het is niet alsof ik stiekem vastgelegd was tijdens het begaan van een illegale daad ofzo, ik zat gewoon met een glaasje wijn aan tafel. Kan ik me werkelijk niet druk om maken.
Het gaat er niet om dat jij er niet wakker van ligt, jij bent namelijk niet de maat der dingen. Er kunnen zo veel beweegredenen zijn waar wij ons, met ons kleine denkraampje, geen voorstelling van kunnen maken en al die beweegredenen zijn voor de betreffende persoon even waardevol als jouw beweegreden om er niet wakker van te liggen. Erger nog: het maakt voor die persoon zelfs geen reet uit, hoe wij erover denken. Het is een feit dat de privacywetgeving mogelijkheden biedt om iets te doen aan ongewenste publicatie van foto/filmmateriaal en als mensen daar gebruik van maken is het niet aan ons daar iets van te vinden.
Het-groepje schreef:
16-11-2019 16:53
Ik snap dat ook niet.
Hier wordt als collega's aardig wat af gefilmd en gefotografeerd want we zijn trots op wat we doen en mogen elkaar graag.
Studenten mogen niet filmen en kunnen daarvoor van school gestuurd worden.
Maar onderling filmen en fotograferen we er als collega's lustig op los, leuk voor de groepsapp of op intranet.
Laatst echt prachtige portretten gemaakt door een collega met een goed toestel.
Ik kan daarvan weer veel gebruiken voor mijn opleiding, linkedin etc.
Ik zie echt het probleem niet.

Ja maar dat is bewust. Ik vind het ook heel irritant ongevraagd een camera in mijn gezicht te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wordt ook geregeld gefilmd of gefotografeerd
Enkele maanden geleden kregen we hoog bezoek, toen ben ik tijdens mijn werk ook gefilmd (wel van de achterkant) Dit filmpje staat ook op internet maar ik vind het niet zo heel erg. Ik vermoed dat ik ook wel eens gefotografeerd ben zonder het te weten
pejeka schreef:
16-11-2019 16:18
Ik snap die paranoia niet zo. Als er een foto wordt gemaakt, of een filmopname waarop jij achter je bureau of lopend door de gang bent te zien, en die opname wordt in een zakelijke context gebruikt, wat is dan het probleem? In welk opzicht zou je daar nadeel van kunnen ondervinden, vraag ik me dan af.

Omdat het na publicatie op internet voor heel lang daar beschikbaar blijft. Ook als je ergens niet meer werkt.
Andersom schreef:
16-11-2019 17:10
Omdat het na publicatie op internet voor heel lang daar beschikbaar blijft. Ook als je ergens niet meer werkt.

En het nadeel waar Pejeka naar vroeg?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-11-2019 17:10
Omdat het na publicatie op internet voor heel lang daar beschikbaar blijft. Ook als je ergens niet meer werkt.
Stél dat die foto op internet komt, dan is er niks anders te zien dan jij achter je bureau bij bedrijf X. Ik neem aan dat ook op je CV staat dat je bij bedrijf X hebt gewerkt. Los van het feit of iémand ook maar enige interesse heeft in die foto, wat voor nadeel ervaar jij (gesteld dát die op internet belandt) van een foto van jou achter je bureau bij een bedrijf X?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wij moeten vooraf toestemming vragen. Ouders geven toestemming voor fotograferen van leerlingen. Voor publicatie binnen de besloten omgeving van de website. Voor publicatie daarbuiten.

Toen ik voor mijn opleiding en filmpje wilde/moest maken dat binnen mijn klas besproken zou worden moest ik daar weer van iedereen toestemming voor vragen.

Op onze hele school zijn maar een paar kinderen die niet gefotografeerd mogen worden.

Lastige was wel dat die ouders voor hun kind wil graag een klassenfoto wilden waar ze zelf ook op stonden maar het niet leuk vinden dat die foto's op het besloten deel van de site komen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 17:25
0.24% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven