Werk & Studie
alle pijlers
Geschikte argumenten bij salarisonderhandeling
zondag 17 november 2019 21:23
Hallo allemaal,
Binnenkort ga ik naar mijn tweede jaarcontract.
Zelf vind ik dat ik me dusdanig ontwikkeld heb afgelopen jaar dat mijn huidige salarisschaal niet meer passend is. Ik wil dus gaan vragen om een hogere schaal.
Een aantal argumenten houden zakelijk steek, zoals het aantoonbaar meer verantwoordelijkheden en tijdsdruk hebben dan in mijn schaal omschreven staat.
De omschrijving van de schaal waar ik in zou willen is aantoonbaar meer adequaat voor het werk dat ik doe, het aantal projecten dat ik doe, etcetera.
Maar er is ook een minder zakelijk maar meer emotioneel aspect, namelijk dat ik merk dat er ongelijkheid is in secundaire vergoedingen. Zo krijgen bepaalde collega's wel reiskostenvergoeding, telefoons of auto's van de zaak, en anderen niet. Zelf behoor ik tot de groep die geen van deze sec. voorwaarden, en ik wilde ook dit als argument aanvoeren voor een hogere beloning.
Toch twijfel ik, omdat dit argument feitelijk niet over mezelf gaat maar over collega's (want zij krijgen dit wel, en ik niet). Misschien is dat een beetje een kinderachtig argument, hoewel ik het ontbreken van een soort gelijkheidsbeginsel wel vreemd vind.
Welke argumenten vinden jullie kunnen bij salarisonderhandelingen en welke niet?
Binnenkort ga ik naar mijn tweede jaarcontract.
Zelf vind ik dat ik me dusdanig ontwikkeld heb afgelopen jaar dat mijn huidige salarisschaal niet meer passend is. Ik wil dus gaan vragen om een hogere schaal.
Een aantal argumenten houden zakelijk steek, zoals het aantoonbaar meer verantwoordelijkheden en tijdsdruk hebben dan in mijn schaal omschreven staat.
De omschrijving van de schaal waar ik in zou willen is aantoonbaar meer adequaat voor het werk dat ik doe, het aantal projecten dat ik doe, etcetera.
Maar er is ook een minder zakelijk maar meer emotioneel aspect, namelijk dat ik merk dat er ongelijkheid is in secundaire vergoedingen. Zo krijgen bepaalde collega's wel reiskostenvergoeding, telefoons of auto's van de zaak, en anderen niet. Zelf behoor ik tot de groep die geen van deze sec. voorwaarden, en ik wilde ook dit als argument aanvoeren voor een hogere beloning.
Toch twijfel ik, omdat dit argument feitelijk niet over mezelf gaat maar over collega's (want zij krijgen dit wel, en ik niet). Misschien is dat een beetje een kinderachtig argument, hoewel ik het ontbreken van een soort gelijkheidsbeginsel wel vreemd vind.
Welke argumenten vinden jullie kunnen bij salarisonderhandelingen en welke niet?
zondag 17 november 2019 21:26
Alles kan, als het maar werkt. Het is overigens aangetoond dat mannen beter betaald krijgen omdat ze volgens hun werkgevers een gezin moeten onderhouden. Blijkbaar is dat steekhoudender dan werkkwaliteit, dus ik zou dat aanvoeren: je wil meer geld omdat je je gezin moet onderhouden. Of het klopt is niet zo relevant verder. Gewoon aanvoeren.
zondag 17 november 2019 21:27
zondag 17 november 2019 21:49
Een werkgever hoeft geen telefoon te geven, en ook geen reiskostenvergoeding. Bij ons geldt het laatste, wij krijgen geen reiskostenvergoeding. Behalve dan een paar mensen (waaronder ik). Kwestie van onderhandelen en weten wat je waard bent.CleopatraVII schreef: ↑17-11-2019 21:25Ehm ik zou beide vragen. Waarom krijgen zij het wel en anderen niet?
Tip; zorg voor onderhandelingsruimte. Dus bedenk vooraf wat je extra wilt hebben en verdubbel dat. Dus stel; je wilt reiskostenvergoeding en 100 euro netto meer loon, dan wil je naar je werkgever toe dus 500 euro bruto erbij. Dan kan hij eerst lachen en dan een tegenvoorstel doen. Waarop jij dan aangeeft dat je akkoord gaat met reiskostenvergoeding en 200 bruto erbij.
Als hij niet in de lach schiet bij je voorstel, dan weet je dat je te laag zat. In dat geval geef je aan dat je dat voor dit contract een prima deal vindt. Volgend jaar zie je wel weer.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 17 november 2019 22:04
Eentje die het krijgt gaat wel het vaakst weg naar klanten.
Maar ik ben nummer 2 wat dat betreft, ook vaak naar klanten, maar ik krijg het niet, en nummer 3 weer wel, die gaat heel zelden naar klanten. Ik woon samen met met nummer 3 het verste weg. nr 3 kreeg het en ik niet... nr 3 mbo opgeleid, nr 1 hbo opgeleid en ik wo. Ik zie er geen logisch verband in, wel is eens gezegd door de leidinggevende dat nr 3 te lang in een absurd lage loonschaal gezeten heeft en daarom die auto kreeg met reiskosten vergoeding. Dat kan ik natuurlijk niet controleren.
Telefoon is inderdaad wel voor degenen die veel door klanten worden gebeld, mobiel. Inmiddels krijg ik ook redelijk wat appjes en belletjes van klanten. Ik heb wel eens brutaal gevraagd wanneer ik een telefoon van de zaak kreeg en dat werd beantwoord met als je je bewezen hebt. Dat was wat eerder dit jaar. Het zou kunnen dat ik zelf denk dat ik me bewezen heb en mijn leidinggevende niet. Dat merk ik dan wel aan zijn reactie in de onderhandeling.
zondag 17 november 2019 22:05
Bedankt voor de verdubbeltip, die vind ik erg goed! Moet zeggen dat ik dat ook wel spannend vind maar ik ga het doen.Ceylon schreef: ↑17-11-2019 21:49Een werkgever hoeft geen telefoon te geven, en ook geen reiskostenvergoeding. Bij ons geldt het laatste, wij krijgen geen reiskostenvergoeding. Behalve dan een paar mensen (waaronder ik). Kwestie van onderhandelen en weten wat je waard bent.
Tip; zorg voor onderhandelingsruimte. Dus bedenk vooraf wat je extra wilt hebben en verdubbel dat. Dus stel; je wilt reiskostenvergoeding en 100 euro netto meer loon, dan wil je naar je werkgever toe dus 500 euro bruto erbij. Dan kan hij eerst lachen en dan een tegenvoorstel doen. Waarop jij dan aangeeft dat je akkoord gaat met reiskostenvergoeding en 200 bruto erbij.
Als hij niet in de lach schiet bij je voorstel, dan weet je dat je te laag zat. In dat geval geef je aan dat je dat voor dit contract een prima deal vindt. Volgend jaar zie je wel weer.
zondag 17 november 2019 22:08
Ik vind dat geen emotionele aspecten: reiskostenvergoeding, telefoons of auto's van de zaak ... dat kan je allemaal in euro's uitdrukken. Dus doe dat dan ook. Maak er een lijstje van de waarde voor jou is.Prazo36 schreef: ↑17-11-2019 21:23
Maar er is ook een minder zakelijk maar meer emotioneel aspect, namelijk dat ik merk dat er ongelijkheid is in secundaire vergoedingen. Zo krijgen bepaalde collega's wel reiskostenvergoeding, telefoons of auto's van de zaak, en anderen niet. Zelf behoor ik tot de groep die geen van deze sec. voorwaarden, en ik wilde ook dit als argument aanvoeren voor een hogere beloning.
Toch twijfel ik, omdat dit argument feitelijk niet over mezelf gaat maar over collega's (want zij krijgen dit wel, en ik niet). Misschien is dat een beetje een kinderachtig argument, hoewel ik het ontbreken van een soort gelijkheidsbeginsel wel vreemd vind.
Welke argumenten vinden jullie kunnen bij salarisonderhandelingen en welke niet?
Een emotioneel aspect vind ik "Piet zit bij het raam, en dat zou ik ook wel willen want dat lijkt mij zo fijn". Daar kan je weinig mee in een salarisonderhandeling.
PS: dat anderen het krijgen, wil niet zeggen dat jij het ook kan krijgen. Dus ... gelijkheidsbeginsel ... dat is er niet. Tenzij je in een doortimmerde CAO zit.
zondag 17 november 2019 22:09
Ik heb ook wel eens horen zeggen dat het van vrouwen niet verwacht wordt of niet 'gepikt' wordt als zij onderhandelen. Schijnbaar is onderhandelen niet vrouwelijk. Ik vind het niet meer van deze tijd maar volgens mij heerst het stigma nog steeds en durven vrouwen daarom ook minder goed te onderhandelen. Dat zou ook de lagere lonen kunnen verklaren. Ik baal nu wel een beetje dat mijn leidinggevende weet dat ik geen gezin hebPandax schreef: ↑17-11-2019 21:26Alles kan, als het maar werkt. Het is overigens aangetoond dat mannen beter betaald krijgen omdat ze volgens hun werkgevers een gezin moeten onderhouden. Blijkbaar is dat steekhoudender dan werkkwaliteit, dus ik zou dat aanvoeren: je wil meer geld omdat je je gezin moet onderhouden. Of het klopt is niet zo relevant verder. Gewoon aanvoeren.
zondag 17 november 2019 22:16
ik zit in een redelijk doortimmerde cao zonder secundaire arbeidsvoorwaarden. In principe hoeft niemand deze dus te krijgen, maar kan iedereen het krijgen. En als de een het wel krijgt en de ander niet, dan is er m.i.z. sprake van ongelijkheid. Loonschalen kun je koppelen aan opleiding en ervaring, maar die secundaire voorwaarden niet, daar zou ik van zeggen: doe het of bij allemaal of bij niemand. Natuurlijk zijn er wel gevallen waarbij bij de een het functioneren meer wordt bevorderd bij het krijgen van een auto of een telefoon dan bij de ander maar eigenlijk vind ik dat ook redelijk grijs gebied. Dus ik heb er wel een gevoel van ongelijkheid bij maar ik wil daar terughoudend mee omgaan in de onderhandeling. Vandaar ook de emotie en de twijfel. Maar ik begrijp je wel, in principe zou ik het kunnen noemen, maar dan zou het worden: collega A krijgt zijn reiskosten woon-werk wel vergoed en ik niet, terwijl we net zo ver weg wonen van 't werk, het kost mij 180 euro per maand en hem niet. Ik wil ook graag reiskostenvergoeding want dan kan ik beter rondkomen.evaq schreef: ↑17-11-2019 22:08Ik vind dat geen emotionele aspecten: reiskostenvergoeding, telefoons of auto's van de zaak ... dat kan je allemaal in euro's uitdrukken. Dus doe dat dan ook. Maak er een lijstje van de waarde voor jou is.
Een emotioneel aspect vind ik "Piet zit bij het raam, en dat zou ik ook wel willen want dat lijkt mij zo fijn". Daar kan je weinig mee in een salarisonderhandeling.
PS: dat anderen het krijgen, wil niet zeggen dat jij het ook kan krijgen. Dus ... gelijkheidsbeginsel ... dat is er niet. Tenzij je in een doortimmerde CAO zit.
zondag 17 november 2019 22:17
Je krijgt geen reiskostenvergoeding als je naar klanten gaat? Dat is echt belachelijk. Ik krijg maximale vergoeding van 35 km per dag voor woon werkverkeer. ik woon verder weg, dus rest niet vergoed. Alle zakelijke reizen naar bijv. Onze andere locatie krijg ik gewoon vergoed.
Heb je geen telefoon van de zaak en ook geen telefoonvergoeding, geef dan niet je prive nummer aan klanten.
Heb je geen telefoon van de zaak en ook geen telefoonvergoeding, geef dan niet je prive nummer aan klanten.
zondag 17 november 2019 22:19
zondag 17 november 2019 22:23
Ja dat zijn dingen die vrij slecht geregeld zijn, onze vaste lijn heeft er heel lang uit gelegen en toen ben ik maar mobiel gaan communiceren met de klanten om ze niet kwijt te raken. Ik vind het zelf ook wel slecht, ik had er achteraf wat van moeten zeggen voor ik mijn mob. nr aan klanten ging verstrekken.
zondag 17 november 2019 22:26
Die telefoon lijkt me evident. Du moment dat klanten jou op je privemobiel gaan benaderen wordt het tijd voor een telefoon van de zaak.
Idem als je veel klanten bezoekt. Dan hoort daar een auto van de zaak bij of een stevige onkostenvergoeding.
Qua salarisonderhandeling, altijd ruimte laten voor onderhandeling en het volkomen zakelijk aanpakken.
Dus niet 'zij hebben het dus ik wil het ook', maar 'ik word nu door mijn klanten op mijn privé telefoon gebeld en geappt en dat vind ik niet zo professioneel gezien de profielfoto en voicemailtekst die ik prive hanteer. Ik wil niet tegen klanten zeggen dat ik mobiel niet bereikbaar ben, want dat is onprofessioneel en niet meer van deze tijd, maar wil ook niet mijn privenr aan klanten doorgeven'.
Een telefoon is voor een grote werkgever echt peanuts qua kosten. Dus die zou ik er echt doordrammen en ook zeker niet meer je privetelefoon voor zakelijke doeleinden gebruiken.
Een auto van de zaak zou ik onderhandelen als je vaak naar klanten moet.
En op je salaris heb je je argumenten al.
Tip voor volgend jaar of een volgende keer: als het antwoord is 'dan moet je nog meer x laten zien', of 'daar ben je nog niet klaar voor', vraag dan wat je behaald moet hebben / wat je precies moet doen om wel die telefoon, auto, reiskostenvergoeding of salarisverhoging te krijgen. Spreek hele concrete doelen af, met een afgesproken beloning als je die haalt. Dus echt in de trant van 'ik kan zelfstandig klant x handelen' of 'ik haal x omzet binnen'. Dan maak je objectieve afspraken.
Idem als je veel klanten bezoekt. Dan hoort daar een auto van de zaak bij of een stevige onkostenvergoeding.
Qua salarisonderhandeling, altijd ruimte laten voor onderhandeling en het volkomen zakelijk aanpakken.
Dus niet 'zij hebben het dus ik wil het ook', maar 'ik word nu door mijn klanten op mijn privé telefoon gebeld en geappt en dat vind ik niet zo professioneel gezien de profielfoto en voicemailtekst die ik prive hanteer. Ik wil niet tegen klanten zeggen dat ik mobiel niet bereikbaar ben, want dat is onprofessioneel en niet meer van deze tijd, maar wil ook niet mijn privenr aan klanten doorgeven'.
Een telefoon is voor een grote werkgever echt peanuts qua kosten. Dus die zou ik er echt doordrammen en ook zeker niet meer je privetelefoon voor zakelijke doeleinden gebruiken.
Een auto van de zaak zou ik onderhandelen als je vaak naar klanten moet.
En op je salaris heb je je argumenten al.
Tip voor volgend jaar of een volgende keer: als het antwoord is 'dan moet je nog meer x laten zien', of 'daar ben je nog niet klaar voor', vraag dan wat je behaald moet hebben / wat je precies moet doen om wel die telefoon, auto, reiskostenvergoeding of salarisverhoging te krijgen. Spreek hele concrete doelen af, met een afgesproken beloning als je die haalt. Dus echt in de trant van 'ik kan zelfstandig klant x handelen' of 'ik haal x omzet binnen'. Dan maak je objectieve afspraken.
zondag 17 november 2019 22:29
Prazo36 schreef: ↑17-11-2019 22:16ik zit in een redelijk doortimmerde cao zonder secundaire arbeidsvoorwaarden. In principe hoeft niemand deze dus te krijgen, maar kan iedereen het krijgen. En als de een het wel krijgt en de ander niet, dan is er m.i.z. sprake van ongelijkheid. Loonschalen kun je koppelen aan opleiding en ervaring, maar die secundaire voorwaarden niet, daar zou ik van zeggen: doe het of bij allemaal of bij niemand. Natuurlijk zijn er wel gevallen waarbij bij de een het functioneren meer wordt bevorderd bij het krijgen van een auto of een telefoon dan bij de ander maar eigenlijk vind ik dat ook redelijk grijs gebied. Dus ik heb er wel een gevoel van ongelijkheid bij maar ik wil daar terughoudend mee omgaan in de onderhandeling. Vandaar ook de emotie en de twijfel. Maar ik begrijp je wel, in principe zou ik het kunnen noemen, maar dan zou het worden: collega A krijgt zijn reiskosten woon-werk wel vergoed en ik niet, terwijl we net zo ver weg wonen van 't werk, het kost mij 180 euro per maand en hem niet. Ik wil ook graag reiskostenvergoeding want dan kan ik beter rondkomen.
Fout uitgangspunt. Wat jouw collega wel of niet krijgt is niet van belang.
Baas, ik heb afgelopen twee maanden bijgehouden wat ik voor jullie moet rijden naar klanten, dat was zoveel kilometer, dat doe ik nu op eigen kosten maar dat is niet correct. (Niet ´vind ik niet correct, maar het IS niet correct). Daarnaast heb ik in diezelfde periode mijn privé telefoon gemiddeld 7x per dag voor klantcontact gebruikt, dus het wordt tijd voor een zakelijk nummer.
Dan heb ik dit en dat gedaan, me zo ontwikkeld en ik doe dat, wat eigenlijk bij functie Y hoort. Ik zie daarom graag een loonaanpassing die gebaseerd is op functie Y. En ik stel het op prijs als met terugwerkende kracht iets wordt gedaan aan mijn kilometers, bij elkaar opgeteld verwacht ik dus een verhoging van 400 euro bruto per maand, plus een woon-werkvergoeding.
Nouja, zoiets dus.
Realiseer je dat reiskosten behoorlijk kunnen oplopen. Ik rijd 35 km enkele rit naar mijn werk. Daarvoor krijg ik per werkdag 13,50. Dat lijkt niet veel, maar als je 5 dagen per week werkt praat je over ruim 250 euro per maand. Dat is best een behoorlijk bedrag.
ceylon wijzigde dit bericht op 17-11-2019 22:40
6.95% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 17 november 2019 22:33
Bedenk wel vooraf wat je gaat zeggen als je baas niet akkoord gaat!!
Laat je dan niet door emoties leiden maar zeg iets als; oke, dan weet ik waar ik sta. Om vervolgens te gaan solliciteren.
Als je dat niet wilt, zeg dan niks, want dan kom je nooit verder.
Laat je dan niet door emoties leiden maar zeg iets als; oke, dan weet ik waar ik sta. Om vervolgens te gaan solliciteren.
Als je dat niet wilt, zeg dan niks, want dan kom je nooit verder.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 17 november 2019 22:38
Bedankt voor jullie tips! Zitten zeer bruikbare tussen. Bedankt voor het kritisch bekijken van mijn argumentatie.
Nu het volgende; ik ben academisch opgeleid en dit wil ik terugzien in mijn salaris (zit ik nu onder).
Ik heb zelf zoiets: dit zegt niks over mijn prestaties nu, maar over die in het verleden, dus nu niet aanvoeren. Maar anderzijds is het wel gewoon zo dat wo doorgaans hoger inschaalt dan hbo marktconform (in mijn branche tenminste)
Genoeg duidelijke argumenten overigens, ik heb 'm ook helemaal niet per sé nodig, maar ik ben benieuwd of jullie deze zouden gebruiken.
Nu het volgende; ik ben academisch opgeleid en dit wil ik terugzien in mijn salaris (zit ik nu onder).
Ik heb zelf zoiets: dit zegt niks over mijn prestaties nu, maar over die in het verleden, dus nu niet aanvoeren. Maar anderzijds is het wel gewoon zo dat wo doorgaans hoger inschaalt dan hbo marktconform (in mijn branche tenminste)
Genoeg duidelijke argumenten overigens, ik heb 'm ook helemaal niet per sé nodig, maar ik ben benieuwd of jullie deze zouden gebruiken.
zondag 17 november 2019 22:43
Prazo36 schreef: ↑17-11-2019 22:38Bedankt voor jullie tips! Zitten zeer bruikbare tussen. Bedankt voor het kritisch bekijken van mijn argumentatie.
Nu het volgende; ik ben academisch opgeleid en dit wil ik terugzien in mijn salaris (zit ik nu onder).
Ik heb zelf zoiets: dit zegt niks over mijn prestaties nu, maar over die in het verleden, dus nu niet aanvoeren. Maar anderzijds is het wel gewoon zo dat wo doorgaans hoger inschaalt dan hbo marktconform (in mijn branche tenminste)
Genoeg duidelijke argumenten overigens, ik heb 'm ook helemaal niet per sé nodig, maar ik ben benieuwd of jullie deze zouden gebruiken.
Ook een foute argumentatie. Het gaat om de functie. Als jij bij de appie achter de kassa gaat zitten krijg je gewoon het salaris van een caissiere, je opleiding doet er niet toe.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 17 november 2019 22:53
Maar wordt wo bij jullie bedrijf ook hoger ingeschaald? Want blijkbaar doet er een mbo’er dezelfde functie?
Hoe er bij andere bedrijven wordt ingeschaald is altijd een lastig argument. Het staat je vrij om elders te gaan werken. Ik zou me dus vooral op je eigen prestaties en invulling van de functie richten en daarbij aanknopingspunten uit de schalen bij je huidige bedrijf zoeken.
Hoe er bij andere bedrijven wordt ingeschaald is altijd een lastig argument. Het staat je vrij om elders te gaan werken. Ik zou me dus vooral op je eigen prestaties en invulling van de functie richten en daarbij aanknopingspunten uit de schalen bij je huidige bedrijf zoeken.
zondag 17 november 2019 22:55
Ja wo wordt hoger ingeschaald, maar niet heel veel hoger. Ik doe wel een functie met veel complexere taken en veel meer verantwoordelijkheden en deadlines, ik zit bruto ca 200 hoger.Nitflex schreef: ↑17-11-2019 22:53Maar wordt wo bij jullie bedrijf ook hoger ingeschaald? Want blijkbaar doet er een mbo’er dezelfde functie?
Hoe er bij andere bedrijven wordt ingeschaald is altijd een lastig argument. Het staat je vrij om elders te gaan werken. Ik zou me dus vooral op je eigen prestaties en invulling van de functie richten en daarbij aanknopingspunten uit de schalen bij je huidige bedrijf zoeken.
Mijn huidige functie is trouwens een (beschermde) wo-functie, zonder academische graad eigenlijk niet te doen, ja niet wettelijk beschermd dan.
zondag 17 november 2019 22:57
Ja is ook zo, heb je gelijk in.Nitflex schreef: ↑17-11-2019 22:53Maar wordt wo bij jullie bedrijf ook hoger ingeschaald? Want blijkbaar doet er een mbo’er dezelfde functie?
Hoe er bij andere bedrijven wordt ingeschaald is altijd een lastig argument. Het staat je vrij om elders te gaan werken. Ik zou me dus vooral op je eigen prestaties en invulling van de functie richten en daarbij aanknopingspunten uit de schalen bij je huidige bedrijf zoeken.
maandag 18 november 2019 06:25
Prazo36 schreef: ↑17-11-2019 22:23Ja dat zijn dingen die vrij slecht geregeld zijn, onze vaste lijn heeft er heel lang uit gelegen en toen ben ik maar mobiel gaan communiceren met de klanten om ze niet kwijt te raken. Ik vind het zelf ook wel slecht, ik had er achteraf wat van moeten zeggen voor ik mijn mob. nr aan klanten ging verstrekken.
Wat een ontzettend knullig en onprofessioneel bedrijf zeg.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje