Werk & Studie alle pijlers

Personeelstekort kinderopvang, oplossingen?

01-12-2019 19:08 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik werk in de kinderopvang en meer specifiek: op een naschoolse opvang. Op onze vestiging is al maanden een flink personeelstekort. Dit geldt met name voor invallers, maar nu een aantal collega's weg gaan zal het tekort helaas ook onder het vaste personeel ontstaan. Uiteraard staan er al lange tijd diverse vacatures online, maar hier komen weinig sollicitanten op af en de sollicitanten die er wel op af komen (zeer weinig) zijn vaak minder geschikt, zo blijkt na gesprekken en mee draaien op een groep. Sowieso is er geen interesse van sollicitanten om te gaan werken op een NSO. Te weinig uren, rare werktijden etc.

Het vervelende is op dit moment, dat er gewoon geen invallers meer zijn. Dus als iemand ziek is of vrij is, ontstaat er een probleem. Dat probleem komt deels op het bestaande personeel terecht ( soms teveel kinderen op je groep, andere diensten moeten draaien), maar uiteindelijk hebben de kinderen er ook last van ( te druk, ineens op een andere groep moeten zijn dan je stamgroep). Bovendien durf je je amper nog ziek te melden, zelfs als je flink ziek bent. Want ja, je weet al dat het voor ontzettend veel gedoe gaat zorgen en dat andere collega's dan de Sjaak zijn.
Een enkele keer wordt er dan een uitzendkracht ingezet, maar eigenlijk werkt dat ook voor geen meter. Zij kennen de kinderen niet en de kinderen komen alleen hulp vragen bij de vaste pedagogisch medewerker. Ook kan een uitzendkracht geen kinderen van school halen, hij of zij kent immers de kinderen niet en weet soms ook niet waar de scholen zich bevinden.

Wie werkt er ook in de kinderopvang en heeft hier ook mee te maken? Is dit echt een veel voorkomend probleem op dit moment in de kinderopvang? En hoe lost jouw werkgever dit op? Zijn er nog goede tips&tricks om wel aan goed personeel te komen, of zijn er slimme oplossingen om zo'n dag waarop je met te weinig mensen staat, beter door te komen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het helemaal niet fout is als we weer gaan toewerken naar een situatie waarin kinderen na een (inspannende) dag op school, weer gewoon naar huis kunnen, in plaats van nogmaals in een groepsverband te moeten functioneren. Wié er dan thuis is om het kind op te vangen, de vader of de moeder, maakt niet uit en moet elk gezin zelf uitmaken. Ik was had als kind geen hekel aan school, maar vond het ook heerlijk om na de schooldag lekker naar huis te kunnen en ik denk dat ik het niet fijn zou hebben gevonden dan alsnog in klassikaal verband een aantal uren te móeten doorbrengen.

Dit is niet om te zeuren, maar ik geloof oprecht dat het veel kinderen goed zou doen.

Dat gezegd hebbende, nee, een oplossing voor het personeelstekort zou ik ook niet kunnen aandragen. Ik snap de bedenkingen van sollicitanten ten aanzien van de rare werktijden en dergelijke. Maar succes!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
01-12-2019 19:16
Ik denk dat het helemaal niet fout is als we weer gaan toewerken naar een situatie waarin kinderen na een (inspannende) dag op school, weer gewoon naar huis kunnen, in plaats van nogmaals in een groepsverband te moeten functioneren. Wié er dan thuis is om het kind op te vangen, de vader of de moeder, maakt niet uit en moet elk gezin zelf uitmaken. Ik was had als kind geen hekel aan school, maar vond het ook heerlijk om na de schooldag lekker naar huis te kunnen en ik denk dat ik het niet fijn zou hebben gevonden dan alsnog in klassikaal verband een aantal uren te móeten doorbrengen.

Dit is niet om te zeuren, maar ik geloof oprecht dat het veel kinderen goed zou doen.

Dat gezegd hebbende, nee, een oplossing voor het personeelstekort zou ik ook niet kunnen aandragen. Ik snap de bedenkingen van sollicitanten ten aanzien van de rare werktijden en dergelijke. Maar succes!
Dat was de vraag niet Pejeka. Waarom moet jij nou altijd alles aangrijpen om weer op een van je stokpaardjes te klimmen?
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee.
Nog niet zolang geleden vielen er in de hele kinderopvang ontzettend veel ontslagen en nu zitten ze weer met hun handen in het haar. Vreemd.
Die mensen van toen zullen vast allemaal iets anders zijn gaan doen.

Dat er weinig animo is voor werken op een NSO snap ik wel. Hoeveel uur is de max?
pejeka schreef:
01-12-2019 19:16
Ik denk dat het helemaal niet fout is als we weer gaan toewerken naar een situatie waarin kinderen na een (inspannende) dag op school, weer gewoon naar huis kunnen, in plaats van nogmaals in een groepsverband te moeten functioneren. Wié er dan thuis is om het kind op te vangen, de vader of de moeder, maakt niet uit en moet elk gezin zelf uitmaken. Ik was had als kind geen hekel aan school, maar vond het ook heerlijk om na de schooldag lekker naar huis te kunnen en ik denk dat ik het niet fijn zou hebben gevonden dan alsnog in klassikaal verband een aantal uren te móeten doorbrengen.

Dit is niet om te zeuren, maar ik geloof oprecht dat het veel kinderen goed zou doen.

Dat gezegd hebbende, nee, een oplossing voor het personeelstekort zou ik ook niet kunnen aandragen. Ik snap de bedenkingen van sollicitanten ten aanzien van de rare werktijden en dergelijke. Maar succes!
Ben ik helemaal met je eens. Lastige is dat de meeste werkgevers daar niet aan mee willen werken.
Als parttime baan is het natuurlijk prut, zeker als je een gezin hebt. De ochtenden ben je vrij maar je moet wel tot soms wel 18.30 uur werken. Ik denk dat je het in de arbeidsvoorwaarden moet zoeken. Snel een vaste aanstelling, hogere inschaling, sportschoolvergoeding, etc.
Onze BSO had ook een peuterspeelzaal dus sommige medewerkers deden ‘s morgens de peuters en ‘s middags de BSO.
Staken samen met de leerkrachten. ;-)


Dat kan niet maar denk wel dat de bonden er eens naar moeten kijken.

Voor een betere CAO en loon, zeker bij de rare flexibilteit die soms geeist word.

En naar bepaalde regelgeving die elke lol uit je baan mept en betekend dat er steeds meer personeel nodig is. Veiligheid prima maar soms gaat gewoon te ver.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 19:24
29.17% gewijzigd
Studenten - met een pedagogische of sociale achtergrond - aannemen is geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
01-12-2019 19:20
Ben ik helemaal met je eens. Lastige is dat de meeste werkgevers daar niet aan mee willen werken.
Hoezo? Je kan toch gewoon regelen dat je voortaan van 08.00 tot 14.00 uur werkt bijvoorbeeld?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
MinkeDeWit schreef:
01-12-2019 19:21
Als parttime baan is het natuurlijk prut, zeker als je een gezin hebt. De ochtenden ben je vrij maar je moet wel tot soms wel 18.30 uur werken. Ik denk dat je het in de arbeidsvoorwaarden moet zoeken. Snel een vaste aanstelling, hogere inschaling, sportschoolvergoeding, etc.
Onze BSO had ook een peuterspeelzaal dus sommige medewerkers deden ‘s morgens de peuters en ‘s middags de BSO.
Verschrikkelijk :sick:
pejeka schreef:
01-12-2019 19:24
Hoezo? Je kan toch gewoon regelen dat je voortaan van 08.00 tot 14.00 uur werkt bijvoorbeeld?
De banen waarbij je dat “gewoon” kunt regelen zijn zwaar in de minderheid denk ik. Niet iedereen heeft een baan waarvoor je alleen een laptop en telefoon nodig hebt. :lightbulb:
pejeka schreef:
01-12-2019 19:24
Hoezo? Je kan toch gewoon regelen dat je voortaan van 08.00 tot 14.00 uur werkt bijvoorbeeld?

Daar kom je op de meeste werkplekken niet mee weg en dat weet jij ook best.
Joh, ik zou dat overjarige achterhaalde noorweegse paradepaardje van Pejeka gewoon negeren. Anders is dit zo haar/zijn topic.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 19:27
10.62% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
01-12-2019 19:24
Verschrikkelijk :sick:
Ja. Bij ons gaan er dus serieus stemmen op om onze gratis vrije dag na Hemelvaart in te ruilen voor een ruimere sportschoolregeling (bruto-netto vergoeding). Ze zijn gek.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
01-12-2019 19:24
Hoezo? Je kan toch gewoon regelen dat je voortaan van 08.00 tot 14.00 uur werkt bijvoorbeeld?
Ik weet niet hoe hoog jouw uurloon is, maar met die werk-uren kan ik mijn vaste lasten niet betalen.
Weinig reële optie.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Lucifer2018 schreef:
01-12-2019 19:26
Joh, ik zou dat overjarige achterhaalde noorweegse paradepaardje van Pejeka gewoon negeren. Anders is dit zo haar/zijn topic.
Graag.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
01-12-2019 19:21
Als parttime baan is het natuurlijk prut, zeker als je een gezin hebt. De ochtenden ben je vrij maar je moet wel tot soms wel 18.30 uur werken. Ik denk dat je het in de arbeidsvoorwaarden moet zoeken. Snel een vaste aanstelling, hogere inschaling, sportschoolvergoeding, etc.
Onze BSO had ook een peuterspeelzaal dus sommige medewerkers deden ‘s morgens de peuters en ‘s middags de BSO.
Daar wordt de kinderopvang wel duurder van natuurlijk. Maar dan kiezen er misschien ook mensen eieren voor hun geld en gaan minder werken om zelf hun kinderen op te vangen. Snijdt het mes aan twee kanten.
merano wijzigde dit bericht op 01-12-2019 19:28
0.30% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Dit probleem bestaat door eigen beleid. Mijn moeder zou dolgraag extra willen werken maar krijgt geen contracturen. Ja een flex (0-) uren contract dat kan ze krijgen. Ze bood aan om 6 uur op contract te zetten dan zou ze 2 dagen (extra) inzetbaar zijn. Dit weigeren ze. Ze kan alleen 0-uren krijgen, ja daar zeg je geen andere (vaste) baan voor op. Jammer dan.

Overigens zelf ook weggepest en nu onwil bij haar door dramatisch werkgeverschap. Maar daarvoor heeft ze al vaak zat contact met de bond gehad.

Van dit jaar nog 7 weken vakantie staan, maar ze krijgt nooit vrij als ze het vraagt. Reden: 'geen inval'
rp7 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 19:29
9.56% gewijzigd
pejeka schreef:
01-12-2019 19:24
Hoezo? Je kan toch gewoon regelen dat je voortaan van 08.00 tot 14.00 uur werkt bijvoorbeeld?
Van 9.00 tot 14.00 bedoel je overigens?

Want als je om 8u op je werk moet zijn moeten je kinderen om half 8 op de voorschoolse opvang zijn.
Zit je daar straks weer met een personeelstekort bij de opvang.


De banen met "schooluren" en de bazen die akkoord gaan met zulke uren zijn toch écht dungezaaid.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
01-12-2019 19:16
Ik denk dat het helemaal niet fout is als we weer gaan toewerken naar een situatie waarin kinderen na een (inspannende) dag op school, weer gewoon naar huis kunnen, in plaats van nogmaals in een groepsverband te moeten functioneren. Wié er dan thuis is om het kind op te vangen, de vader of de moeder, maakt niet uit en moet elk gezin zelf uitmaken. Ik was had als kind geen hekel aan school, maar vond het ook heerlijk om na de schooldag lekker naar huis te kunnen en ik denk dat ik het niet fijn zou hebben gevonden dan alsnog in klassikaal verband een aantal uren te móeten doorbrengen.

Dit is niet om te zeuren, maar ik geloof oprecht dat het veel kinderen goed zou doen.

Dat gezegd hebbende, nee, een oplossing voor het personeelstekort zou ik ook niet kunnen aandragen. Ik snap de bedenkingen van sollicitanten ten aanzien van de rare werktijden en dergelijke. Maar succes!
Ik denk dat dit per kind verschilt. Er zijn kinderen die het heerlijk vinden om thuis tot rust te komen, er zijn ook kinderen die het heerlijk vinden na school met vriendjes te kunnen spelen en hun energie kwijt te raken door deel te nemen aan bijvoorbeeld georganiseerde (buiten-) activiteiten. Bovendien is er niet zoveel klassikaals aan een naschoolse opvang hoor. Ja we eten en drinken gezamenlijk wat, maar daarna kunnen de kinderen vrij spelen of mee doen aan een activiteit.
Dat gezegd hebbende, ben ik ook geen voorstander van kinderen die élke dag gebruik moeten maken van de opvang. Het zijn uitzonderingen, maar de kinderen die alle dagen komen en die áltijd als laatste opgehaald worden, daar vind ik ook wel iets van.
merano schreef:
01-12-2019 19:27
Daar wordt de kinderopvang wel duurder van natuurlijk. Maar dan kiezen er misschien ook mensen eieren voor hun geld en gaan minder werken om zelf hun kinderen op te vangen. Snijdt het mes aan twee kanten.
Onze BSO had heel weinig verloop. Het was ook een heel gezellig team, er werd veel voor het personeel georganiseerd, en de leidsters mochten hun eigen programma maken. De directie had de opvang zelf opgezet, was ook heel ervaren in het groepswerk, en stonden zelf ook regelmatig op de groep.
Alle reacties Link kopieren
BSO en dagopvang gaan combineren, zodat diensten langer gemaakt kunnen worden. Bv 7.00-8.30 BSO en dan door naar dagopvang tot 13 u. (Combi peuterspeelzaal?) Of van 13 u tot 15.00 u dagopvang en dan BSO tot 19 u.
jillian76 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 19:36
6.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
01-12-2019 19:19
Geen idee.
Nog niet zolang geleden vielen er in de hele kinderopvang ontzettend veel ontslagen en nu zitten ze weer met hun handen in het haar. Vreemd.
Die mensen van toen zullen vast allemaal iets anders zijn gaan doen.

Dat er weinig animo is voor werken op een NSO snap ik wel. Hoeveel uur is de max?
Klopt helemaal, ik begrijp ook niet hoe dat zo snel heeft kunnen gaan. Wat ik wel weet, is dat er in onze regio wachtlijsten zijn, zo vol zitten de kinderdagverblijven en NSO's. In tegenstelling tot een aantal jaar terug.

Max bij ons op de NSO is ongeveer 25 u/p.w. Dat komt omdat wij ook tussenschoolse opvang verzorgen, we halen dus de kinderen tussen de middag van school om bij ons te lunchen.
Overigens werk je dan tijdens vakanties langere dagen omdat de opvang dan de gehele dag open is. Zo kom je uiteindelijk wel hoger uit qua contracturen per jaar.
venusss wijzigde dit bericht op 01-12-2019 19:37
9.37% gewijzigd
merano schreef:
01-12-2019 19:27
Daar wordt de kinderopvang wel duurder van natuurlijk. Maar dan kiezen er misschien ook mensen eieren voor hun geld en gaan minder werken om zelf hun kinderen op te vangen. Snijdt het mes aan twee kanten.
Ik geloof daar niet zo veel van. Dan waren er allang meer mensen parttime of helemaal thuis gaan zitten, het is namelijk best lang netto duurder geweest dan nu het geval is.

De huidige regeling is paar jaar terug wat beter gemaakt, ik heb nog gehad dat de regeling best oke was. En ineens de max uren beperkt werden, de tegemoedkoming van de overheid minder werd en uurtarief flink omhoog ging.

Er ging bijna niemand minder werken, rekeningen moesten betaald worden.
En de KOT is nu ruimer/hoger in verhouding met huidige uurtarief.

Ik zou nu netto minder kwijt zijn aan zelfde 3,5 dag opvang. Heb het alleen niet meer nodig. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Jillian76 schreef:
01-12-2019 19:34
BSO en dagopvang gaan combineren, zodat diensten langer gemaakt kunnen worden. Bv 7.00-8.30 BSO en dan door naar dagopvang tot 13 u. (Combi peuterspeelzaal?) Of van 13 u tot 15.00 u dagopvang en dan BSO tot 19 u.
Dat is niet mogelijk. Wij draaien ook tussenschoolse opvang en je krijgt overal gaten in je roosters qua personeel.
Je krijgt natuurlijk nooit personeel die even komt opdraven om van 15:00-18:30 te gaan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven