Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met studie ivm depressie

06-12-2019 20:10 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Het gaat al lange tijd niet goed met mij. Naar de huisarts geweest en die dacht aan stress / burn out. Ik vroeg voor een doorverwijzing naar een psycholoog, daar kreeg ik een vragenlijst, en ik scoorde extreem hoog op stress en depressie. Eerst kon ik mij wel vinden in die burn out, maar nu depressie eruit is gekomen, kan ik mij daar veel meer in vinden.
Ik volg een opleiding, werken en leren, dus 1 dag naar school en de rest werk ik. Inmiddels ook gesprekken op mijn werk hierover gehad. Ik moet nog ruim 2 jaar voor mijn opleiding, maar nu trek ik dat echt niet! Ik werk zolang ik het volhou, en ik ga naar school zolang ik het volhou. Vorige week een soort van paniekaanval??? gehad in een winkel. Ik wist niet hoe snel ik weg moest uit de winkel. Alles kwam op me af, de drukte, prikkels. Dit was de enige keer (tot nu toe). Maar om zo nog 2 jaar door te moeten voor mijn opleiding zie ik niet zitten. Mijn gezondheid vind ik wel even wat belangrijker. Als ik stop met mijn opleiding kan ik wel blijven werken waar ik nu werk (waar ik mijn opleiding doe), maar dan weer in mijn oude functie. Dus ik hoef niet bang te zijn dat ik zonder werk kom te zitten. Echter, als ik stop met de opleiding moet ik de gemaakte kosten terug betalen. In hoeverre mag het bedrijf dit van mij verwachten als ik om gezondheidsredenen stop met de opleiding? Ik snap dat als ik zomaar stop dat de kosten voor mij zijn, maar mag dit ook vanwege mijn gezondheid, dat ze verwachten dat ik de gemaakte kosten terug betaal?
Vanaf volgende week krijg ik een behandelplan van mijn psycholoog, daar ga ik het ook zeker navragen.
Voor nu sta ik er 100% achter dat ik ga stoppen met de opleiding iig.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt! :)
Wat staat er precies over in je contract?
Wat ga je dan de hele dag doen?

Ben je al in gesprek gegaan met je opleiding om te kijken of je bijvoorbeeld een paar vakken kan doen?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
06-12-2019 20:13
Wat staat er precies over in je contract?
Dat als ik stop, dat de gemaakte kosten voor mij zijn. Maar ik heb ook is gehoord dat als je stopt ivm gezondheidsredenen dat je het dan niet terug hoeft te betalen. Ik kreeg hier tijdens een gesprek van de week geen antwoord op
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
06-12-2019 20:14
Wat ga je dan de hele dag doen?

Ben je al in gesprek gegaan met je opleiding om te kijken of je bijvoorbeeld een paar vakken kan doen?
Ik wil wel blijven werken, ik heb ook mijn vaste lasten. Dus stoppen met de opleiding, maar wel blijven werken, maar dan weer in mijn oude functie.
Ik volg opleiding in de zorg, dus echt vakken hebben we niet. Het is theorie op school, en 2 uurtjes praktijk om te oefenen, en de rest op het werk in de praktijk. Ik was al helpende, en leer nu voor verzorgende. Dus de basis heb ik sowieso al
Icetea2017 schreef:
06-12-2019 20:21
Ik wil wel blijven werken, ik heb ook mijn vaste lasten. Dus stoppen met de opleiding, maar wel blijven werken, maar dan weer in mijn oude functie.
Ik volg opleiding in de zorg, dus echt vakken hebben we niet. Het is theorie op school, en 2 uurtjes praktijk om te oefenen, en de rest op het werk in de praktijk. Ik was al helpende, en leer nu voor verzorgende. Dus de basis heb ik sowieso al
Heb je al met je studiebegeleider gesproken over de mogelijkheden?
Eeuwig zonde om te stoppen. Echt.
Icetea2017 schreef:
06-12-2019 20:18
Dat als ik stop, dat de gemaakte kosten voor mij zijn. Maar ik heb ook is gehoord dat als je stopt ivm gezondheidsredenen dat je het dan niet terug hoeft te betalen. Ik kreeg hier tijdens een gesprek van de week geen antwoord op
Ga nogmaals in gesprek hierover

Is geen “ recht” dat het niet geldt als je ziek bent.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
06-12-2019 20:22
Heb je al met je studiebegeleider gesproken over de mogelijkheden?
Eeuwig zonde om te stoppen. Echt.
Ja van de week dus, waar ik niet echt antwoord van kreeg. Ja, dat ik t zelf moet terug betalen, maar geen antwoord kreeg dat ik mijn gezondheid belangrijker vind
Alle reacties Link kopieren
En maak een afspraak met de arbo-arts.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
06-12-2019 20:23
Ga nogmaals in gesprek hierover

Is geen “ recht” dat het niet geldt als je ziek bent.
Als ik mijn behandelplan weet, dan heb ik weer een gesprek. Dus dat zal denk ik pas over een week of 3 a 4 zijn. Ik heb ook afgesproken om dit na te vragen met mijn behandelaar, dus ik hoop daar dan zeker meer over te horen
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
06-12-2019 20:25
En maak een afspraak met de arbo-arts.
Zeker! Die wordt ook ingeschakeld inderdaad
Icetea2017 schreef:
06-12-2019 20:27
Als ik mijn behandelplan weet, dan heb ik weer een gesprek. Dus dat zal denk ik pas over een week of 3 a 4 zijn. Ik heb ook afgesproken om dit na te vragen met mijn behandelaar, dus ik hoop daar dan zeker meer over te horen
Die gaat daar niet over!
Icetea2017 schreef:
06-12-2019 20:25
Ja van de week dus, waar ik niet echt antwoord van kreeg. Ja, dat ik t zelf moet terug betalen, maar geen antwoord kreeg dat ik mijn gezondheid belangrijker vind
Huh, je studiebegeleider vanuit de opleiding he. Of mentor, of hoe dat dan ook heet.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
06-12-2019 20:28
Die gaat daar niet over!
Nee, maar die kan mij wel advies geven hier in, wat voor nu de beste keus voor me is
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
06-12-2019 20:28
Huh, je studiebegeleider vanuit de opleiding he. Of mentor, of hoe dat dan ook heet.
Ooo hha, ik dacht dat je bedoelde op m'n werk m'n praktijkopleider. Volgende week weer naar school, dus misschien dat ik er dan idd ook met m'n docent over heb, maar ik denk niet dat m'n docent dit weet.. is bij elke instelling ook anders denk ik..?
Alle reacties Link kopieren
Verwacht je de opleiding weer te hervatten als je hersteld bent? In dat geval zou ik informeren of het mogelijk is om je opleidingstraject tijdelijk te onderbreken (eventueel in overleg met/onder begeleiding van de bedrijfsarts/arboarts). Je kunt dan tijd en energie aan je herstel besteden, zonder dat je onmiddelijk moet gaan terugbetalen. Wat sowieso zonde zou zijn als je wel overweegt om in de toekomst verder te gaan met je leertraject. Als je fysiek ziek zou zijn met uitzicht op herstel op de iets langere termijn zou je wellicht ook zulke afspraken gaan maken, en in wezen is dit niet anders.
Icetea2017 schreef:
06-12-2019 20:33
Ooo hha, ik dacht dat je bedoelde op m'n werk m'n praktijkopleider. Volgende week weer naar school, dus misschien dat ik er dan idd ook met m'n docent over heb, maar ik denk niet dat m'n docent dit weet.. is bij elke instelling ook anders denk ik..?
Elke opleiding hoort met de student te bekijken wat er wel mogelijk is.
Denk goed na voordat je die keuze definitief maakt.

Wanneer je stopt ga je in functie maar beneden, dus ook minder salaris. Waarschijnlijk moet je dan ook weer 5 dagen gaan werken ipv 4 dus ben je alsnog 5 dagen per week bezig.

Als in je contract staat dat je de kosten terug moet betalen als je stopt en daar niks in staat over ziek zijn dan zul je de kosten zelf terug moeten betalen.

Ga in gesprek met school en je stagebegeleider wat zij voor je kunnen betekenen vwb je opleiding op een iets lager pitje zetten.
Foechoer schreef:
06-12-2019 20:34
Verwacht je de opleiding weer te hervatten als je hersteld bent? In dat geval zou ik informeren of het mogelijk is om je opleidingstraject tijdelijk te onderbreken (eventueel in overleg met/onder begeleiding van de bedrijfsarts/arboarts). Je kunt dan tijd en energie aan je herstel besteden, zonder dat je onmiddelijk moet gaan terugbetalen. Wat sowieso zonde zou zijn als je wel overweegt om in de toekomst verder te gaan met je leertraject. Als je fysiek ziek zou zijn met uitzicht op herstel op de iets langere termijn zou je wellicht ook zulke afspraken gaan maken, en in wezen is dit niet anders.
Dit, en niet functioneren door depressie hoeft ook helemaal niet lang te duren. Daarom: in gesprek met je school.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
06-12-2019 20:34
Verwacht je de opleiding weer te hervatten als je hersteld bent? In dat geval zou ik informeren of het mogelijk is om je opleidingstraject tijdelijk te onderbreken (eventueel in overleg met/onder begeleiding van de bedrijfsarts/arboarts). Je kunt dan tijd en energie aan je herstel besteden, zonder dat je onmiddelijk moet gaan terugbetalen. Wat sowieso zonde zou zijn als je wel overweegt om in de toekomst verder te gaan met je leertraject. Als je fysiek ziek zou zijn met uitzicht op herstel op de iets langere termijn zou je wellicht ook zulke afspraken gaan maken, en in wezen is dit niet anders.
Nee, ik denk het niet.. Maar goed, in mijn situatie nu, weet ik ook niet wat de toekomst mij gaat brengen. Misschien ben ik eind dit schooljaar wel weer de oude (ik hoop het), maar misschien ook niet. Bij de 1 duurt een depressie langer als bij de ander. Dus of ik weer wil op gaan pakken, moet ik voor nu echt niet aan denken
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
06-12-2019 20:36
Denk goed na voordat je die keuze definitief maakt.

Wanneer je stopt ga je in functie maar beneden, dus ook minder salaris. Waarschijnlijk moet je dan ook weer 5 dagen gaan werken ipv 4 dus ben je alsnog 5 dagen per week bezig.

Als in je contract staat dat je de kosten terug moet betalen als je stopt en daar niks in staat over ziek zijn dan zul je de kosten zelf terug moeten betalen.

Ga in gesprek met school en je stagebegeleider wat zij voor je kunnen betekenen vwb je opleiding op een iets lager pitje zetten.
Nee, in salaris ga ik niet naar beneden. Ik werkte hier al voor ik mijn opleiding begon en ben hetzelfde blijven verdienen. Dit heb ik al nagevraagd als ik zou stoppen, ik behou mijn huidige salaris hierdoor.
Alle reacties Link kopieren
Waarom meteen stoppen? Bij de meeste mensen is een depressie van tijdelijke aard. Dus dan kun je over een paar maanden het weer oppakken en nu misschien gewoon kleine opdrachten doen oid. Ik heb tijdens mijn studie ook een depressie gehad, waardoor het een tijdje langzamer ging allemaal. Daarna weer in oude tempo opgepakt en afgestudeerd. Zolang die ruimte er is zou ik 'm zeker pakken.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
06-12-2019 20:37
Dit, en niet functioneren door depressie hoeft ook helemaal niet lang te duren. Daarom: in gesprek met je school.
Volgende week weer naar school, dus dan ga ik weer ff met m'n docenten hierover hebben. Ze weten dat ik er wel aan zit te denken om te stoppen, en ze zien ook dat ik met de week mij meer terug trek
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
06-12-2019 20:41
Waarom meteen stoppen? Bij de meeste mensen is een depressie van tijdelijke aard. Dus dan kun je over een paar maanden het weer oppakken en nu misschien gewoon kleine opdrachten doen oid. Ik heb tijdens mijn studie ook een depressie gehad, waardoor het een tijdje langzamer ging allemaal. Daarna weer in oude tempo opgepakt en afgestudeerd. Zolang die ruimte er is zou ik 'm zeker pakken.
Ik loop met deze klachten al dik een half jaar, langer al eigenlijk, maar vanaf april / mei is het erger, ben gewoon door gegaan, heel wat keren over mijn grenzen gegaan. En nu sinds een maand is die depressie vast gesteld. Ik doe alleen mee met groepsopdrachten, maar dan doe ik het meer voor het groepje als voor mezelf. Mijn concentratie is ook gewoon 0,0
Is dit eigenlijk niet gewoon een ‘goede reden’ om met je opleiding te stoppen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven