Werk & Studie alle pijlers

Twijfel sollicitatiegesprek

10-12-2019 19:12 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik had vandaag een sollicitatiegesprek. Het was een erg leuk gesprek en men nam ook echt de tijd voor me. Ik ben super enthousiast!

Het is voor een baan buiten de branche (hotels) waarin ik gewend ben te werken, maar wel een functie die precies past bij mijn ervaring en kwaliteiten. Ik weet dat ik het kan doen.

De werkplek is een zeer artistieke omgeving/cultuurhuis, denk aan optredens van nieuwe artiesten, poppodia, kunstvoorstellingen etc. Iets dat ik niet perse gewend ben. Dat wist ik uiteraard toen ik het gesprek aanging, maar tijdens het gesprek gingen alle vragen zo snel dat ik niet alles heb beantwoord zoals ik het zou willen.

Toen er er gevraagd werd 'we zijn natuurlijk een cultureel instituut, wat heb jij met cultuur?' Heb ik achteraf niet het juiste antwoord gegeven. Ik heb gezegd dat ik er door mijn werk weinig tijd voor had, maar dat ik overal voor open sta het (wat er hier in Amsterdam op cultureel gebied gebeurt) heel interessant vind. Een volledig onduidelijk antwoord dus, ook weinig inspirerend voor de werkgever.

Ik klonk denk ik als een cultuurbarbaar. Dat terwijl ik helemaal niet zo ben! Ik bezoek graag musea, ik houd van klassieke muziek en ik lees heel veel literatuur. Omdat ik dat leuk vind.

In het afsluiten van de sollicitatie werd er gezegd dat zij het een erg leuke sollicitatie vonden (uiteraard) . En er werd gezegd dat ze mij tijd om wat na te denken over de functie wilden geven., dat ik mocht mailen voor vragen.

Mijn vraag is, zouden jullie je motivatie en vooral dat culturele deel voor de baan nog eens in een mail schrijven naar de manager(s)?

Ik was zelf manager en dealde met alle sollicitaties maar nu ik het zelf doe ben ik zo onzeker! Zeker stom omdat ik weet dat ik de baan gewoon kan doen.

Alvast bedankt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
wat zou jij zelf gedaan hebben als manager als er een sollicitant met die mail zou afkomen?
Ze zoeken personeel! Daar gaat het om.Succes met solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
Nee. Ik heb meerdere malen dat soort mails ontvangen en ik vond het altijd een afknapper. De beslissing wordt echt niet gemaakt op maar 1 antwoord.
Moet je dan altijd het perfecte antwoord geven?
Misschien dat kruisbestuiving met iemand die vanuit een andere sector komt niet zo slecht is.
Of misschien vinden ze je net eerlijk overkomen ipv dat je een sociaal wenselijk antwoord geeft?

Veel hangt natuurlijk af wie de andere sollicitanten zijn.
Dat soort banen zijn zo weg. Vaak naar mensen die wel echt interesse hebben in 'cultuur'.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zou ook niet mailen. Mijn ervaring is dat je dan toch een soort gat voor jezelf gaat graven waar de werkgever niets mee kan. Het klikt of niet, en een uitleg na afloop draagt daar meestal niets aan bij. Succes!!!
Alle reacties Link kopieren
Wat spannend! Je bent uitgenodigd op basis van je brief en CV (neem ik aan). Dus blijkbaar vinden ze jou een interessante kandidaat, ondanks dat je nog geen ervaring hebt in de cultuursector. Je hebt wellicht niet het beste antwoord gegeven en ik denk achteraf zelf ook altijd, als ik in de auto naar huis zit: 'oh, ik had dat-en-dát willen zeggen'. Toch ben ook als ik het niet perfect gedaan heb, vaak aangenomen. Vertrouw op jezelf en de algemene indruk die je hebt achtergelaten. Ik hoop dat je de baan krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Goede voorbereiding is het halve werk. Had je van tevoren even ingelezen in hun activiteiten (ik neem aan dat ze een website hebben), welke optredens daar recentelijk hebben plaatsgevonden door welke artiesten, en had je daarin even verdiept. Had even nagedacht over wat je zelf vond van hun avant-garde functie in het een podium bieden van nieuwe artiesten, of welke rol je daar zelf in zou willen spelen. Dat soort dingen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Niet nodig, hun beeld is al gevormd. Ik had hetzelfde voor op mijn laatste sollicitatie, heb na twijfelen niet gemaild en kreeg even later bericht dat ik de job had. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Niet zo onzeker, er is geen enkele reden om aan het eind van het gesprek te zeggen dat het een leuke sollicitatie was als ze dat niet echt zouden vinden.

Zoals reeds gezegd, geen mail achteraf sturen: mosterd!

Laat je de uitslag weten? :)
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-12-2019 19:57
Goede voorbereiding is het halve werk. Had je van tevoren even ingelezen in hun activiteiten (ik neem aan dat ze een website hebben), welke optredens daar recentelijk hebben plaatsgevonden door welke artiesten, en had je daarin even verdiept. Had even nagedacht over wat je zelf vond van hun avant-garde functie in het een podium bieden van nieuwe artiesten, of welke rol je daar zelf in zou willen spelen. Dat soort dingen.
Wat heeft TO hier aan..? Zo’n “advies” achteraf draagt toch niets bij aan haar vraag.
pejeka schreef:
10-12-2019 19:57
Goede voorbereiding is het halve werk. Had je van tevoren even ingelezen in hun activiteiten (ik neem aan dat ze een website hebben), welke optredens daar recentelijk hebben plaatsgevonden door welke artiesten, en had je daarin even verdiept. Had even nagedacht over wat je zelf vond van hun avant-garde functie in het een podium bieden van nieuwe artiesten, of welke rol je daar zelf in zou willen spelen. Dat soort dingen.
Dat is ook echt een antwoord op de vraag..
Alle reacties Link kopieren
Nee , ze hebben nu toch al hun mening gevormd.
En zo interessant is je aanvulling mijns inziens niet .
Ik zou niet mailen met een achteraf antwoord.
Wel zou ik misschien nog een vraag over de werkzaamheden/functie stellen waaruit blijkt dat je wél culturele interesse hebt
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle antwoorden! ga ik morgen lezen want moet vroeg op!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zou niet mailen. Meestal is het echt bedoeld als je echt nog een belangrijke vraag had of als je ze wil bedanken voor het gesprek.
In principe hoeft een goede manager 0 kennis van de materie te hebben.
Jouw antwoord hoeft niet te betekenen dat ze je niet geschikt vinden.
Niet mailen dus!
Succes, ik duim voor je.
Niet mailen, komt onzeker over en dat wil je niet.
Heb je nog meer opties / ijzers in het vuur? Wil je weg uit je eigen branche of weet je dat eigenlijk nog niet?
Nee, komt over als gebrek aan zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Niet mailen.

Ze zullen weten dat je nerveus was. Dat komt hartstikke vaak voor bij sollicitatiegesprekken. Daarnaast is het niet altijd een nadeel als je niet helemaal idolaat bent van het product. Dat maakt dat je er objectiever naar kan kijken. Het kan zijn dat ze al genoeg vakidioten hebben en dat daar juist wat tegenover moet komen te staan?

Eigen ervaring: ik heb er weleens dingen uitgeflapt tijdens een sollicitatiegesprek waarvan ik dacht: o shit! Dit was zo ongelofelijk onhandig. Wat zeg ik nu weer?

Beide keren wel aangenomen :P

Ik hoop mee op een goede uitkomst!!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Fruity-Pebbles schreef:
10-12-2019 20:16
Ik zou niet mailen met een achteraf antwoord.
Wel zou ik misschien nog een vraag over de werkzaamheden/functie stellen waaruit blijkt dat je wél culturele interesse hebt
Dit zou ik ook doen!

Niet terugkomen uit een stukje van het gesprek (dat de werkgever misschien wel helemaal niet is bijgebleven zoals het bij jou is opgevallen!) maar via een andere weg laten zien dat je de beste kandidaat bent!
Mon-Jet schreef:
11-12-2019 09:37
Dit zou ik ook doen!

Niet terugkomen uit een stukje van het gesprek (dat de werkgever misschien wel helemaal niet is bijgebleven zoals het bij jou is opgevallen!) maar via een andere weg laten zien dat je de beste kandidaat bent!
Dit zou ik ook niet doen.
Werven is al meer dan genoeg werk. Als je gaat mailen dan moet de werkgever ook weer antwoorden = extra werk en je kunt dan al de indruk wekken dat jij er 1 bent die extra aandacht nodig heeft ook straks als je aan de slag bent.

Ik zou het er echt bij laten verder, je hebt een goed en fijn gesprek gehad en dat is voldoende. Je valt dan al genoeg in positieve zin op. Niet gaan mailen om het mailen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-12-2019 19:57
Goede voorbereiding is het halve werk. Had je van tevoren even ingelezen in hun activiteiten (ik neem aan dat ze een website hebben), welke optredens daar recentelijk hebben plaatsgevonden door welke artiesten, en had je daarin even verdiept. Had even nagedacht over wat je zelf vond van hun avant-garde functie in het een podium bieden van nieuwe artiesten, of welke rol je daar zelf in zou willen spelen. Dat soort dingen.
Uiteraard had ik dit allemaal gedaan. Ze hadden me maar ik klapte even dicht. Vandaar dat ik mijn vraag stelde.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik had vandaag alweer een wat beter gevoel over de sollicitatie gelukkig :). Dus inderdaad geen mail gestuurd. Wel een mail ontvangen dat ik nu een van de drie kandidaten ben. Maar nu weer afwachten.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven