Werk & Studie alle pijlers

Van onregelmatig werk naar regelmatig werk + kinderen

10-12-2019 20:41 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.
Ik ben ruim 20 jaar werkzaam met onregelmatige tijden. Inmiddels heb ik ook kinderen: in de basisschool leeftijd en in de niet basisschool leeftijd.
Al langere tijd kriebelt het om regelmatig te gaan werken. Omdat ik mijn kinderen in de basisschool leeftijd minder zie, als zij op school zitten ben ik vrij en in de weekenden en feestdagen werk ik terwijl zij dan weer vrij zijn. Dit drukt op de tijd die ik met mijn gezin heb. Ook omdat ik merk dat ik het onregelmatige werken zwaar vind, zeker nu er ook een kindje is die niet naar school gaat.
Toch zitten er ook voordelen aan het onregelmatig werken: de kinderen hoeven heel weinig naar oppas. En, mits ik het minimaal 2 maanden van te voren weet, kan ik op andere tijden werken omdat de kinderen bijvoorbeeld iets op school hebben zonder dat mij dit vrije dagen kost.

Ik heb een hele leuke kans om ergens te gaan werken, parttime en met regelmatige tijden en vaste dagen. Nu het zo ver is, merk ik dat ik het best spannend vind om van onregelmatig naar regelmatig over te stappen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het overstappen van een onregelmatige baan naar regelmatig werk? Hoe is jullie dit bevallen?
Het betekend voor de kinderen ook dat ze vaker naar oppas zullen gaan, zeker degen die nog niet op de basisschool zit. Heeft iemand daar ook ervaring mee? Hoe is dit voor kinderen?

Ik ben benieuwd!
Nou ja, dat geldt voor de meeste kinderen hè, dat ze naar de oppas of opvang gaan. Kwestie van goede opvang kiezen.

Hoe zit het met je partner? Wat doet die of wat kan die betekenen? Je hebt niet in je eentje kinderen natuurlijk (alleenstaanden daargelaten).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het 4 maanden volgehouden. Ik vond onregelmatig werken lastig te combineren. Veel meer oppas regelen, toen die tijd was de baby onrustig vanwege geen ritme. Partner die niet binnen kantoor tijden werkt. En ik vond iedere keer oppas rond krijgen een hele opgave. Nu werk ik 2 dagen in de week en gaat kind naar de opvang. Ik kan haar zelf weg brengen en ophalen en we zijn elk weekend met zijn drieën thuis. Is me nu meer waard dan mijn werk. Onregelmatig werken komt wel weer maar
voorlopig niet.
Deezondere schreef:
10-12-2019 21:28
Ik heb het 4 maanden volgehouden. Ik vond onregelmatig werken lastig te combineren. Veel meer oppas regelen, toen die tijd was de baby onrustig vanwege geen ritme. Partner die niet binnen kantoor tijden werkt. En ik vond iedere keer oppas rond krijgen een hele opgave. Nu werk ik 2 dagen in de week en gaat kind naar de opvang. Ik kan haar zelf weg brengen en ophalen en we zijn elk weekend met zijn drieën thuis. Is me nu meer waard dan mijn werk. Onregelmatig werken komt wel weer maar
voorlopig niet.
En hoeveel minder en anders is je partner gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wisselende ervaringen met een kind

Van 0-4 jaar regelmatige baan wel vroeg weg 38 uur per week, verplichte pauze van 1.5 uur dus lange dagen. Had en nanny aan huis, heerlijk.

4-7 jaar kantoortijden dus tussen 9 en 17.00 maar 32 uur totaal, verdeelt over 5 dagen. Ik heb toen juist voor de woensdag en vrijdag bso afgenomen omdat dit rustige dagen zijn.

7-9 wisseldiensten inclusief nacht, weekend, avonden ochtend, woensdag vast vrij, 28 uur. Ik had een partner die zeker niet altijd thuis was als ik moest werken dus nog best vaak gebruim moeten maken van een oppas omdat man in het buitenland zat voor werk.

10-11 overdag tussen 7.00 en 17.00, werkuren tussen 4-8 uur per dag, alle dagen van de week inzetbaar 24 uur contract, vaste woensdag vrij. Kind is hier al wat zelfstandiger dus geen opvang meer nodig, behalve als partner het weekend weg moet dan vind ok het te lang, meestal kan ze dan bij oma of een vriendin spelen, erg fijn, maar wij plannen het meestal zo dat het niet nodig is.

Ik heb dus maar één kind, zoals je ziet ben ik ook steeds minder gaan werken. Ik merkte dat ik bij onregelmarig werk vaak afwezig was en idd onder schooltijd thuis was, kansloos vond ik dat.

Nu ga ik in januari 24 uur onder schooltijd werken verdeelt over 4 dagen, mogelijkheden om hier 32 van te maken als het me bevalt. Ik kijk er ontzettend naar uit. Met name vrij zijn met de feestdagen en werken wanneer iedereen werkt.

Nadelen zijn drukte bij supermarkt en sportschool bijv. Dit weegt voor mij niet op tegen tijd met mijn gezin. Kind is echt heel blij dat ik juist de weekenden thuis ga zijn en begrijpt dat er wellicht tegenover staat dat ik soms door de week wat later thuis ben als.dit nodig mocht zijn.

Hoe veel dagen ga je werken? Heb je eventueel een vangnet? Heb je liever opvang aan huis of liever op het kdv? Moeilijke keuzes.
nursy schreef:
10-12-2019 21:42


Hoe veel dagen ga je werken? Heb je eventueel een vangnet? Heb je liever opvang aan huis of liever op het kdv? Moeilijke keuzes.
Of hoeveel uur gaat de partner werken? Wat vind hij van de opvangvormen? Ect.
Geen ervaring met onregelmatig werken met kind, toen ik een baan zocht heb ik bewust doorgezocht naar een baan binnen normale kantoortijden en met de weekenden en feestdagen vrij.

Ik bedacht me vandaag toevallig nog hoe fijn ik dat vind (voordat ik moeder was heb ik wel onregelmatig en heel veel weekenden en vakanties gewerkt en nu zo blij met het burgerlijke kantoorbestaan :hyper: )

Het gebruik moeten maken van kdv en oppas (oma, incidenteel) hebben absoluut geen probleem mee. Kind heeft het er naar de zin en moeder is blij dat ze een uitdagende baan heeft met normale tijden. En dat maakt ook de relatie met mijn man gelijkwaardig, zorg en werk zijn zo goed als gelijk verdeeld.
Win-win.
Alle reacties Link kopieren
Ik. Wat een gedoe om opvang rond te krijgen met de wisselende diensten. Rooster was niet fijn en kwam pas laat. Het was een heel gepuzzel.

Nu vaste werkdagen van 9 tot 18 en ik merk dat het vooral voor de kids, man en mezelf veel meer rust geeft. Het scheelt veel stress ivm opvang regelen. Kinderen hebben het erg naar hun zin op het KDV.

Het is misschien even wennen maar wel heerlijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
10-12-2019 21:46
Of hoeveel uur gaat de partner werken? Wat vind hij van de opvangvormen? Ect.
Door te quoten wil jij geloof ik een punt maken. Klopt dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook al 15 jaar onregelmatig. 2 kinderen in de basisschoolleeftijd. Heb het altijd erg fijn gevonden het onregelmatige. Maar nu de kinderen allebei op school zitten, gaat het me steeds meer tegen staan. De weekenden, feestdagen en nachten.
Maar ik vind mijn werk erg leuk, en dat gaat niet met regelmatige tijden..... geen idee wat ik dan zou moeten gaan doen.
Dus voor nu houd ik de voordelen maar in gedachten: Weinig opvang nodig, af en toe tijd voor jezelf, vrij nemen kost geen vakantiedagen.

Ik ben wel benieuwd: Ga je nu iets compleet anders doen, of kun je in dezelfde sector regelmatig gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 6 maanden geleden in een fulltime, regelmatige baan gestapt. Had ook bijna 20 jaar onregelmatig gewerkt en kon vooral de nachtdiensten niet meer opbrengen.
Er lag voor mij geen vooruitgang meer op de afdeling waar ik werkte en de kans deed zich voor op mijn huidige baan. Mijn man is 4 dagen gaan werken maar in de praktijk pakt hij op zn vrije dag onze jongste op en neemt die nog een paar uur mee naar zn werk. Het huishouden schiet er behoorlijk bij in (dat deed ik voornamelijk toen ik onregelmatig werkte) en ik moet daar erg aan wennen. 1 kind naar school en naschoolse opvang, oppas voor andere kind op dagen dat ze niet naar kdv gaat. Ik vind het ontzettend fijn alle weekenden en feestdagen thuis te zijn, maar mis wel de tijd met de kinderen - die doen het overigens prima met de verandering.
Ik zou graag mijn huidige baan in 4 dagen doen, maar dat gaat helaas niet. Ik ga het een paar jaar aankijken en dan zien of er een andere, net zo leuke parttime optie voorbij komt.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik vind het fijn om ervaringen van anderen te lezen.
anoniem_382355 wijzigde dit bericht op 11-09-2020 16:07
90.22% gewijzigd
Ach, ze vinden het juist zo superleuk op de opvang! Mits je een goeie hebt dan hè.
Mijn dochter kan zich echt vervelen als ze een dagje niet mag en ik niet een heel activiteitenprogramma heb bedacht voor ons/ haar.
Ze wil dan steeds maar spelen, nou op een kdv doen ze bijna niet anders!
Het is echt niet zielig.

Ik vind het trouwens supergoed van je dat je de keuze gemaakt hebt voor je andere nieuwe baan, zo te lezen was dat ook hoognodig en ga je er op vooruit qua welzijn. Dat is natuurlijk het allerbelangrijkst. If mommy isn’t happy, no one is.
Hoop dat het je gaat bevallen!
En een nieuwe baan is altijd spannend (en vermoeiend!) hè, voor iedereen, dat is ook helemaal niet erg en wordt vanzelf minder na een tijdje.
Alle reacties Link kopieren
Om nog te reageren op je vraag: “ En hoeveel minder en anders is je partner gaan werken?”

Niet, partner ging 4 of 5u sochtends de deur uit en kwam rond 22u thuis (vrachtwagen chauffeur). Inmiddels heeft hij een andere baan met vaste uren maar niet de mogelijkheid om minder te gaan werken. Gaat nu 7.30u de deur uit en komt 18.30u terug.
Ik werkte 36 uur onregelmatig en werk nu 2 vaste dagen door de weeks en af en toe extra in het weekend/ nachtdienst. Hier hebben we bewust voor gekozen en zijn hier beiden tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin net pas te lezen op dit forum en plaats net een soortgelijk topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven