Werk & Studie alle pijlers

Heb jij het ook zo druk?

14-12-2019 17:23 102 berichten
Ik hoor constant om mij heen "pffff, ik heb het zooooo druuuuukkkkk :-(
Zelf heb ik dat gevoel ook weleens, maar spreek het dan nauwelijks uit. Ik merk dat dat zuchten en klagen mij enorm irriteert, zeker omdat de mensen die dat steeds verzuchten op het moment dat ik ze zie drukker zijn met lachen, gieren, brullen bij een ander op de kamer of op de gang dan met werk. Het zijn ook vooral de mensen die erg veel thuis werken.

Voelen jullie je ook zo druk, en hoe luid ben je in het verkondigen daarvan?
Mevrouw75 schreef:
15-12-2019 12:35
Nu lopen mijn werk en privé nogal door elkaar, maar ben jij echt alléén maar professioneel op je werk?
Dat probeer ik wel ja, ik zal nooit een collega afsnauwen.
Indien ik toch mijn ongenoegen wil laten blijken, dan doe ik dat naar mezelf toe of ga ik er op een fatsoenlijke manier over in gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
15-12-2019 12:32
Wellicht is het vaak ook de toon waarop het wordt gezegd. Chagrijnig doen tegen andere mensen omdat jij het druk hebt vind ik echt niet kunnen. (En vooral ook zeer onprofessioneel.)
Dat kan. Ik denk niet dat ik vervelend doe tegen anderen. Of dat collega's die tegen mij zeggen het druk te hebben, vervelend doen. Over het algemeen zijn het mensen die enthousiast zijn over hun werk en veel te doen hebben omdat ze het liefste alles zelf willen doen.
Alle reacties Link kopieren
En afsnauwen heb ik jaren geleden wel eens gedaan, maar toen had ik het te druk, was er niemand die werk over kon nemen en ging ik een beetje richting overspannen. Waarbij dat vervolgens door collega's aan HR is gemeld, zodat er iets aan gedaan kon worden.
Mevrouw75 schreef:
15-12-2019 12:38
Dat is natuurlijk best een moeilijke leeftijd. Te oud voor de bso, te jong om elke middag aan hun lot overgelaten te worden.

Misschien was het bij die collega wel heel erg overdreven, elke dag 2 uur aan de telefoon, maar even 2 jaar elke middag vrij nemen is natuurlijk nogal wat.

Is ook een moeilijke leeftijd, snap ik helemaal. Maar op je werk ben je om te werken en als je op je werk thuis dingen aan het regelen bent en anderen moeten jouw werk doen vind ik dat knap lastig.

Als iemand een keer geen opvang heeft, prima om het zo te regelen. Maar structureel dus niet, dan moet je voor thuis iets regelen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-12-2019 12:10
Ook bij niet volwassenen kinderen vind ik dat verschrikkelijk. Lang geleden had ik een collega met kinderen eind basisschool begin voortgezetonderwijs. Die kinderen hadden geen opvang maar hielden tussen einde schooltijd en einde werktijd van moeder steeds contact. Ging moeder bellen of ze thuis waren, dat ze wat lekkers mochten pakken, dat ze zich moesten gaan omkleden voor voetbal, dat ze moesten vertrekken naar voetbal, dat ze deur op slot moesten doen. Etcetc.

Neem dan zelf vrij als je kinderen dit nog niet alleen kunnen.
Collega van me MOEST om 14.00 naar huis, want Mary had gebeld dat ze met een dekentje op de bank lag omdat ze verkouden was. Mary is 18... sorry, maar die kan best zelf een kop thee zetten met haar verkouden kop zonder dat moeder heel de dag naast haar op de bank zit. Dezelfde collega meldt doodleuk dat ze 2 uur vroeger naar huis gaat, want Lily (andere dochter van 20) kwam het weekend thuis van de universiteit, en dan konden ze samen theedrinken en bijkletsen... OK... maar... Lily is toch het héle weekend thuis, dus tijd genoeg om sloten thee te drinken en eindeloos bij te kletsen?

Nu het eind van het jaar is, blijkt die collega zwaar in de min te staan wat haar verlofuren betreft. En is ze daar verontwaardigd over.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zeg meestal dat ik heel erg druk ben om te voorkomen dat mensen gaan vragen om af te spreken.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-12-2019 23:21
Collega van me MOEST om 14.00 naar huis, want Mary had gebeld dat ze met een dekentje op de bank lag omdat ze verkouden was. Mary is 18... sorry, maar die kan best zelf een kop thee zetten met haar verkouden kop zonder dat moeder heel de dag naast haar op de bank zit. Dezelfde collega meldt doodleuk dat ze 2 uur vroeger naar huis gaat, want Lily (andere dochter van 20) kwam het weekend thuis van de universiteit, en dan konden ze samen theedrinken en bijkletsen... OK... maar... Lily is toch het héle weekend thuis, dus tijd genoeg om sloten thee te drinken en eindeloos bij te kletsen?

Nu het eind van het jaar is, blijkt die collega zwaar in de min te staan wat haar verlofuren betreft. En is ze daar verontwaardigd over.
Met zulke dingen denk ik altijd: het zal van haar verlofuren afgaan en waarvoor ze dat wil opnemen moet ze zelf weten.
Dat ze erg in de min staat is dan het probleem van leidinggevende.
Ik ben echt ermee gestopt om me aan zulke dingen te ergeren
pejeka schreef:
15-12-2019 23:21
Collega van me MOEST om 14.00 naar huis, want Mary had gebeld dat ze met een dekentje op de bank lag omdat ze verkouden was. Mary is 18... sorry, maar die kan best zelf een kop thee zetten met haar verkouden kop zonder dat moeder heel de dag naast haar op de bank zit. Dezelfde collega meldt doodleuk dat ze 2 uur vroeger naar huis gaat, want Lily (andere dochter van 20) kwam het weekend thuis van de universiteit, en dan konden ze samen theedrinken en bijkletsen... OK... maar... Lily is toch het héle weekend thuis, dus tijd genoeg om sloten thee te drinken en eindeloos bij te kletsen?

Nu het eind van het jaar is, blijkt die collega zwaar in de min te staan wat haar verlofuren betreft. En is ze daar verontwaardigd over.

En dat is jouw probleem omdat?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet echt niet hoe mijn collega's staan met min/plusuren of vakantie uren
Is helemaal niet aan mij om me daarmee te bemoeien
Andersom schreef:
16-12-2019 06:55
En dat is jouw probleem omdat?
Ik denk dat Pejeka het gezeur daarover ook weer aan moet horen terwijl ze liever doorwerkt.

Wat een verdraagzaamheid hier, jullie zijn betere mensen dan ik, ik word heel moe van die zeurende collega's die altijd de kantjes eraf lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de werkdruk die ik ervaar inmiddels niet meer zo heel grappig, Heb het dus best druk, maar zal dat niet heel gauw zeggen. Hoeft ook niet, je ziet het vaak ook wel aan mij. Vervelend zijn inderdaad die mensen die zeggen dat ze het zooooo druk hebben. Maar als je dan op de roosters kijkt, staan ze er slechts 3 dagen op. Werken ze geen avonden. Hebben ze op vrijdag al weekend. Zitten ze rustig een half uur met koffiepauze of zonder moeite te appen met familie/vrienden. Tja, dan krijg je het vanzelf druk ja. Ik heb alleen nooit de ballen om er wat van te zeggen, vind ik erg jammer van mezelf.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Ik kan niet in andermans agenda kijken dus ik erger me er niet aan. Vriendin van mij werkt 'slechts' 28 uur, maar is daarnaast mantelzorger voor haar twee dementerende ouders, heeft een zorgintensief kind én heeft door een hernia in het verleden fysiek een mindere belastbaarheid. Zij is hierdoor vooral eerder moe, de draaglast van 28 uur werk is voor haar dus behoorlijk hoog. Zij zegt dus ook vaak dat ze druk is en sommigen smalen daarover op haar werk, maar het is nu eenmaal waar.

Ik denk dat je nooit weet hoe iemand iets ervaart, dus dat het weinig nut heeft om je te ergeren.

En ja, ik heb het ook druk nu, toevallig. Soms zucht ik daarover op werk, soms niet. Soms zeg ik dat ik het druk heb, soms zeg ik er niets over.
Soms is trouwens de koffiepauze op mijn werk de enige pauze voor mij die dag, en die melk ik af en toe graag even uit als de ruimte er voor is. Dus dat mensen lekker pauze houden en rustig een berichtje sturen en bijkletsen met collega's vind ik zelf een van de grote voordelen van een (kantoor)baan. Ik kan dat bijna nooit, want ik werk in de verpleging, dus als het een keertje kan dan geniet ik daar extreem van, dan neem ik als er niemand belt gerust nog een extra cappuccino.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kennis die onlangs enorme verhalen over haar baan zat te vertellen, alsof het bedrijf op haar draaide. Toen ik vroeg hoeveel dagen ze werkte kwam het antwoord: 2 dagen van 4 uur per week.

:hihi:
JonathanStrange schreef:
16-12-2019 10:14
Ik kan niet in andermans agenda kijken dus ik erger me er niet aan. Vriendin van mij werkt 'slechts' 28 uur, maar is daarnaast mantelzorger voor haar twee dementerende ouders, heeft een zorgintensief kind én heeft door een hernia in het verleden fysiek een mindere belastbaarheid. Zij is hierdoor vooral eerder moe, de draaglast van 28 uur werk is voor haar dus behoorlijk hoog. Zij zegt dus ook vaak dat ze druk is en sommigen smalen daarover op haar werk, maar het is nu eenmaal waar.

Ik denk dat je nooit weet hoe iemand iets ervaart, dus dat het weinig nut heeft om je te ergeren.

En ja, ik heb het ook druk nu, toevallig. Soms zucht ik daarover op werk, soms niet. Soms zeg ik dat ik het druk heb, soms zeg ik er niets over.

Eens! Ik heb geen idee hoe druk mijn zus het ervaart om die dagen te werken en thuis de boel draaiende te houden. Daar heb ik dan ook geen oordeel over.

Maar over een klagende collega die dan royaal voor einde werktijd de deur achter zich sluit heb ik dat dan wel. Zeker weten dat het wel ook thuis niet wordt afgemaakt want dat spreekt ze meermaals per dag uit, dat ze dat niet gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat ik het wel redelijk objectief druk heb. Baan van meer dan 40 uur per week, jong kind, sociaal leven. Ik maak me alleen niet druk. vind het allemaal leuk en het komt ook allemaal gewoon af.

Heb eigenlijk geen klagende collegas, iedereen heeft het wel druk, maar niemand die erover klaagt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan soms een beetje onrustig zijn in mijn hoofd. Ik ben het type dat zich op 1 ding moet focussen en de rest er dan niet bij kan hebben. 1 ding afmaken en dan aan het volgende beginnen, dan krijg ik pas dingen goed en snel gedaan. En tegenwoordig met mailtjes appjes etc is het gebruikelijk dat je veel dingen "even tussendoor" kan/moet doen. Ik ervaar dat als heel druk (in mijn hoofd).

Dus ik kan wel zo'n type zijn dat snel dingen als "druk" kan ervaren, terwijl andere mensen met dezelfde hoeveelheid werk als prima kunnen ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Haha de frustratie dat mensen te veel op hun telefoon kijken waardoor ze minder tijd voor het werk overhouden herken ik ook.

Als ik naar mezelf kijk heb ik het qua leven te druk. En fulltime werken en een studie volgen (dus savonds/weekend leren), vervelende reistijd van en naar werk waarin je net niks kan doen behalve je telefoon checken of een bladzijde lezen uit je boek/krant en een sociaal leven proberen te onderhouden en dan wil ik ook nog andere dingen leren zoals muziek maken en wel eens een boek lezen.
Alle reacties Link kopieren
Betonrot schreef:
15-12-2019 09:29
Ik werd vanochtend (zondag) wakker uit een droom waarin ik een to-do-lijstje aan het maken was dat niet meer op het papier paste. Dus ja: druk.

Dat zit hem niet in het aantal uren dat ik maak, dat is niet zo hoog (dus ik kan best nog veel tv-series kijken.)
Dat zit hem wel in de hoeveelheid verschillende taken waarvan ik er geen enkele makkelijk vind of op routine kan doen. En in de lage beloning, waardoor ik taken niet kan uitbesteden.

Het valt me op dat in dit topic nogal neerbuigend over drukke mensen gedaan wordt, dat ze het niet echt druk hebben, veel klagen, langzaam werken. De subtekst: ik heb het zelf veel drukker maar mij hoor je niet.

Waarom is dat? Is het een statusdingetje om het druk te hebben?
Nee hoor. Sommige mensen hebben het op mijn werk echt superdruk en bikkelen door. Die mogen best eens zuchten of klagen. Werkpaarden zijn het, maar dat wordt niet gezien door het management. De blablablas helaas wel. En in mijn ervaring zijn het die mensen die dan ook niet willen. Te lui om te poepen maar interessant doen over elke scheet die ze laten. Zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus werkt in de zorg. Die is wel echt druk en elke beroepsfout (zoals per ongeluk verkeerde medicijnen geven) kan verstrekkende gevolgen hebben.

Ik ben zelf zzp’er en heb afgelopen jaar veel gewerkt (regelmatig weken van 60 uur gedraaid). Daar was de beloning ook naar, maar echt leuk was het niet meer. Dus ik ben nu weer teruggegaan naar 40 uur.

Ook ben ik heel behoudend met andere afspraken. Met twee sociale dingen per week zit ik wel aan m’n max, want ik heb ook nog een gezin en wil daarnaast een beetje uitrusten van werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb collega's die altijd klagen en hun werk willen overdragen. Ze doen nooit iets voor een ander.
Als ze op vakantie zijn merk je het niet.

Ik heb ook normale collega's, als ze zien dat er iemand vast dreigt te lopen doen ze hun best bij te springen, dan verzetten ze iets zodat er ruimte ontstaat. Of ze nemen koffie mee als ze toch lopen en maken een grapje.
Als die op vakantie zijn moet je extra doorwerken.

Druk zit in je hoofd. En je kan niet bepalen wat een ander aan kan.
Maar ook: we verdienen allemaal ongeveer evenveel. Het is ook niet te doen om te belonen naar inzet. Wel jammer ergens.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor.
Zeker niet meer sinds ik nog maar 24 uur werk. Hoewel mijn 'vrije' tijd ook voor een behoorlijk deel wordt ingevuld door mantelzorg, heb ik echt wel genoeg tijd nu. Ik doe het huishouden op mijn parttime dagen zoveel mogelijk waardoor we nu 's avonds en de weekenden veel minder moeten en veel meer kunnen genieten.
Toen wij beiden nog fulltime werkten vond ik wel dat we druk waren. Nu niet meer.
Qua werk ben ik veel drukker geworden sinds ik niet meer fulltime werk, maar dat vind ik prima. Ik werk hard, bikkel door, doe wat ik kan en de dagen vliegen voorbij op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
Ik verveelde mij wel vaak op stage/werk. Het was een kunst om zo weinig werk over zoveel mogelijk dagen uit te smeren. Erg vermoeiend om te wachten tot je naar huis mag en vaak te denken: Ik had thuis ook de was kunnen doen. Ik had toen ook collega's die de hele tijd door zeiden het druk te hebben. Sommige mensen hebben het gewoon heel druk met druk zijn.
Wie wat wil die moet wat.
Ik heb het soms weleens vooral erg rustig. En sommige periodes is het erg druk. De rustige dagen vindt ik verschrikkelijk, ik wordt er ongelukkig van.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb het druk. En ik heb er last van en probeer er wat aan te doen.
Ik heb een baan van maar 24 uur, wel met veel verantwoordelijkheid en hoge werkdruk (zorg).
Ik doe sinds september er een HBO opleiding bij.
Ik heb twee kinderen en ben alleenstaand.
Het schijnt dat ik ook nog huishouden en vriendinnen heb.
Ik probeer efficienter te worden in studeren en daar tijdswinst te halen. Ik doe mijn boodschappen alleen nog maar bij picnic, ik ben hard op zoek naar een huishoudelijke hulp.
Ik haat het om het druk te hebben en ondertussen nooit wat leuks te vertellen want alleen nog maar studie en werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven