Werk & Studie alle pijlers

Groepsapp werk

12-01-2020 22:02 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik zit een beetje met een dilemma. Deze maand ben ik begonnen met een nieuwe baan, 3 dagen per week; van maandag t/m woensdag. Hiernaast volg ik een studie, voornamelijk thuis maar soms lesdagen op vrijdag. De stage volg ik in het weekend. Donderdag en vrijdag dus zijn mijn weekend dagen, en tegelijkertijd mijn studeer dagen. Ik heb deze baan aangenomen omdat het goed overeenkomt en te combineren is met mijn stage en studie.

Maar de leidinggevende wil mij toevoegen in de groepsapp van werk. Eigenlijk heb ik daar niet zo heel veel zin in, er komt waarschijnlijk veel onzin voorbij waar ik niets mee te maken heb, ook op mijn vrije dagen. Ondertussen heeft hij ook laten doorschemeren dat deze app voornamelijk bedoelt is om in te vallen waar nodig, als er bijvoorbeeld iemand ziek is. En dat er eigenlijk een beetje vanuit wordt gegaan dat je invalt als je kan. Ik vind dat nogal wat. Donderdag is mijn enige zekere vrije dag in de week, de vrijdag af en toe. Het bedrijf werkt van maandag t/m vrijdag, dus in principe ben ik in hun ogen altijd beschikbaar in mijn 'weekend'.
Mijn studie en stage zijn bekend bij het bedrijf. Maar ik ben bang dat daar weinig rekening mee wordt gehouden, want als ik op donderdag vrij ben ben ik in principe beschikbaar. Ook heb ik geen zin in de spanning als er iemand voor inval vraagt op de donderdag en ik mezelf dan schuldig zou voelen. Ik wil het liefst weigeren in de groepsapp toegevoegd te worden, maar kan/mag dit? En hoe zouden jullie dit oplossen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een groepsapp. Er wordt alleen gebruik van gemaakt als er ziekte is, of een dienst open staat.
Verder wordt de groepsapp niet gebruikt. Dit is ook heel duidelijk afgesproken in ons team.
Als je vakantie hebt, dan wordt je uit de groepsapp gegooid. Na je vakantie mag je er weer in.
Verder gaat alles via de werkmail.


Als je in je eigen vrije tijd ook nog steeds bezig houdt met werk dan ben je nooit echt vrij.
Meestal heb je ook nog gewoon een gezin, studie en andere belangrijke dingen naast je werk. Dus dan kun je die 24/7 bereikbaar zijn voor je werk er echt niet bij hebben.

Ik zou vooral doen waar je, je goed bij voelt. Je kunt je ook toe laten voegen, maar bevalt het je niet dan kun je er zelf weer uitstappen.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
13-01-2020 09:06
Het is geen vrijwilligerswerk hè? Ik word betaald om bepaalde uren te werken en dan krijg je mijn volledige inzet, maar mijn privé tijd is toch echt van mij.
Of lever jij je diensten ook gratis aan je klanten?
Eens!
24/7 bereikbaar zijn, koekoek!
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
13-01-2020 06:26

Wel grappig dat je onder werktijd geen prive dingen mag afhandelen. Maar in je privetijd wel werk zaken...
Ik zie het vooral andersom. Collega's die van alles prive afhandelen (dokter voor volwassen zoon bellen, marktplaatsje regelen, dit regelen, dat regelen, facebook bijhouden) maar vooral niet 1 minuut langer willen werken.

Zelf reageer&werk ik wel eens op dagen dat ik vrij ben - niet regelmatig, maar wel als het nodig is en als ik in de gelegenheid ben. Daar tegenover staat dat ik ook eens kan zeggen dat ik eerder weg ga. Of als ik verlof aanvraag voor 1 of 2 uurtjes, ze het verzoek verwijderen en me zonder verlofuren vrij geven.

ot. ik vind het veel aannames, je kunt ook eerst kijken hoe het gaat in plaats van meteen zeggen dat je het niet wil omdat het wel zo en zo zal verlopen. Daarnaast neem ik aan dat jij het fijn vindt als iemand bij nood ook voor jou zou invallen, dus als je een keer kán invallen als het nodig is, waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een soort onofficiële groepsapp van het werk, maar ik heb niet het idee dat er mensen last van hebben. Je hoeft er ook zeker niet in, maar dan is er inderdaad wel een kans dat je kleine dingen mist. Niet werkgerelateerd, maar er wil nog wel eens iemand vragen wie er mee gaat buiten de deur lunchen, of melden dat hij taart heeft meegenomen om 11 uur bij de koffiemachine etc. Dat soort dingen mis je dan, maar zolang je dat niet erg vindt.
Verder gaat het van ‘mijn baby is geboren’ tot ‘ik ben ziek’ en ‘is er nog iemand, ik ben iets vergeten in de koelkast te zetten’. Vooral dat laatste levert heel vaak wat op, omdat er vaak nog wel iemand is voor wie dat oprecht 10 seconden werk is, ipv dat een ander een uur heen en terug moet.

Persoonlijk vind ik ‘als je wilt dat ik bereikbaar ben, geef je me maar een telefoon’ echt een beetje 1998. Alsof niet vrijwel iedereen een telefoon heeft. Dat stamt echt nog uit het tijdperk van hele dure mobiele telefoons.

Natuurlijk hoef je niet altijd bereikbaar te zijn, maar aan de andere kant vind ik wel dat iemand het in geval van nood altijd moet kunnen proberen. Ook als het niet jouw officiële werktijden zijn. Laatst ging bij ons een vriezer kapot, op vrijdagavond in de kerstperiode. Dat betekent letterlijk miljoenen aan materialen die verloren zouden gaan als niemand iets doet, om nog maar te zwijgen van onvervangbaar patiënten materiaal. Dan ben ik toch heel blij dat ik ergens werk waar iedereen die kan, dan meteen in actie komt, desnoods terug van huis, om te komen helpen. En niet totaal onbereikbaar is, want ‘geen werktijden’.

Als het nou zo is dat er heel vaak een beroep op je wordt gedaan, bijvoorbeeld door te krappe planning, dan zou ik vooral gewoon nee leren zeggen. Altijd handig als ze je benaderen via de gewone telefoon, of terwijl je aan het werk bent. Bazen die daar onredelijk in zijn, laten zich echt niet tegenhouden door iemand die niet in de app groep zit.
En ook dan zou het voor mij afhangen van hoe vaak iets voorkwam. Zou ik 1x in twee jaar gevraagd worden om in te vallen omdat er iets heerst en er ineens echt 8 collega’s ziek zijn, dan kom ik een keer. Is het om de week omdat de planning niet op orde is, dan nee, helaas, maar ik heb dus studie op donderdag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn poot stijf gehouden en kreeg een mobiel. Wel heel achterlijk dat het zo ging want ben ben de communicatie. Anyway, vrijdag werk ik niet en staat ie uit. Ik heb ook echt benadrukt dat ik mijn eigen telefoon daar niet voor wilde gebruiken. Ik heb een burn-out verleden en dat heb ik achterwege gelaten, maar zo kan ik zakelijk en privé gescheiden houden. Nu is mijn zakelijke mobiel meer gezellig en als ik weet dat er belangrijke dingen spelen op de vrijdag hou ik hem wel aan en stuur dan meestal belangrijke mail door. Maar alleen rond het middaguur en als het mij uitkomt. Ik denk dat ze mij apart vinden maar ik ben er klaar mee dat collega's met kinderen strikt van half 9 tot half 3 werken en ze ervan uitgaan dat ik wel door blijf gaan. Nu kan mijn hoofd uit en dat heb ik nodig voor mijn eigen welzijn.
Liv8 schreef:
13-01-2020 12:23

ot. ik vind het veel aannames, je kunt ook eerst kijken hoe het gaat in plaats van meteen zeggen dat je het niet wil omdat het wel zo en zo zal verlopen. Daarnaast neem ik aan dat jij het fijn vindt als iemand bij nood ook voor jou zou invallen, dus als je een keer kán invallen als het nodig is, waarom niet?
Dat kan prima te regelen zijn zonder 24 per dag met je prive telefoon in een groeps app te zitten.
Natuurlijk hoef je niet altijd bereikbaar te zijn, maar aan de andere kant vind ik wel dat iemand het in geval van nood altijd moet kunnen proberen. Ook als het niet jouw officiële werktijden zijn. Laatst ging bij ons een vriezer kapot, op vrijdagavond in de kerstperiode. Dat betekent letterlijk miljoenen aan materialen die verloren zouden gaan als niemand iets doet, om nog maar te zwijgen van onvervangbaar patiënten materiaal. Dan ben ik toch heel blij dat ik ergens werk waar iedereen die kan, dan meteen in actie komt, desnoods terug van huis, om te komen helpen. En niet totaal onbereikbaar is, want ‘geen werktijden’.
Mijn naaste collega’s hebben mijn privé nummer ook en kunnen in geval van nood altijd bellen of appen natuurlijk. Ik geef dat nummer dan ook alleen aan collega’s die mij niet om de haverklap met onzin over werk gaan appen wat ook gewoon de dag erna zou kunnen.

Niet in de groepsapp willen staat niet gelijk aan compleet inflexibel en oncollegiaal zijn he?
Lou- schreef:
13-01-2020 23:26
Niet in de groepsapp willen staat niet gelijk aan compleet inflexibel en oncollegiaal zijn he?
En wel in de groepsapp zitten staat ook niet gelijk aan 24/7 bereikbaar zijn en geen privéleven meer hebben.
Je kiest er altijd nog zelf voor om de berichten wel/niet te lezen en ook om deze wel/niet te willen beantwoorden.
Liv8 schreef:
13-01-2020 12:23
Ik zie het vooral andersom. Collega's die van alles prive afhandelen (dokter voor volwassen zoon bellen, marktplaatsje regelen, dit regelen, dat regelen, facebook bijhouden) maar vooral niet 1 minuut langer willen werken.

Zelf reageer&werk ik wel eens op dagen dat ik vrij ben - niet regelmatig, maar wel als het nodig is en als ik in de gelegenheid ben. Daar tegenover staat dat ik ook eens kan zeggen dat ik eerder weg ga. Of als ik verlof aanvraag voor 1 of 2 uurtjes, ze het verzoek verwijderen en me zonder verlofuren vrij geven.

ot. ik vind het veel aannames, je kunt ook eerst kijken hoe het gaat in plaats van meteen zeggen dat je het niet wil omdat het wel zo en zo zal verlopen. Daarnaast neem ik aan dat jij het fijn vindt als iemand bij nood ook voor jou zou invallen, dus als je een keer kán invallen als het nodig is, waarom niet?
Nou ik doe dat niet onder werktijd en dus hoeft het andersom ook niet wmb. Als iemand wil ruilen dan moet hij dat van te voren zeggen en kan dat prima per mail. Als er iemand ziek is mogen ze mij best vragen in een 1 op 1 app. Ik werk met 25 mensen. Die app gaat om de haverklap. 20 mensen reageren met nee ik kan niet want opa is ziek of mijn hond heeft griep. Hoe dan ook werk ik al genoeg uur. Dus heel graag iets erbij wil ik ook niet. Ruilen kan dus wel vaak als je het op tijd vraagt. Ga helemaal niets aankijken in mijn vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt natuurlijk ook aan de groepsapp in kwestie. Wij hebben ook een groepsapp en vorig jaar was een nieuwe medewerker daar ook huiverig voor. Ik heb hem toen verteld dat het niet verplicht was en dat hij er ook weer uit kon als hij dat wilde.
Onze groepsapp heeft misschien 1 bericht per week, dat wel werkgerelateerd is maar niet perse need-to-know is. Hier dus weinig groepsapp gedoe.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
13-01-2020 13:51
Wij hebben een soort onofficiële groepsapp van het werk, maar ik heb niet het idee dat er mensen last van hebben. Je hoeft er ook zeker niet in, maar dan is er inderdaad wel een kans dat je kleine dingen mist. Niet werkgerelateerd, maar er wil nog wel eens iemand vragen wie er mee gaat buiten de deur lunchen, of melden dat hij taart heeft meegenomen om 11 uur bij de koffiemachine etc. Dat soort dingen mis je dan, maar zolang je dat niet erg vindt.
Verder gaat het van ‘mijn baby is geboren’ tot ‘ik ben ziek’ en ‘is er nog iemand, ik ben iets vergeten in de koelkast te zetten’. Vooral dat laatste levert heel vaak wat op, omdat er vaak nog wel iemand is voor wie dat oprecht 10 seconden werk is, ipv dat een ander een uur heen en terug moet.

Persoonlijk vind ik ‘als je wilt dat ik bereikbaar ben, geef je me maar een telefoon’ echt een beetje 1998. Alsof niet vrijwel iedereen een telefoon heeft. Dat stamt echt nog uit het tijdperk van hele dure mobiele telefoons.

Natuurlijk hoef je niet altijd bereikbaar te zijn, maar aan de andere kant vind ik wel dat iemand het in geval van nood altijd moet kunnen proberen. Ook als het niet jouw officiële werktijden zijn. Laatst ging bij ons een vriezer kapot, op vrijdagavond in de kerstperiode. Dat betekent letterlijk miljoenen aan materialen die verloren zouden gaan als niemand iets doet, om nog maar te zwijgen van onvervangbaar patiënten materiaal. Dan ben ik toch heel blij dat ik ergens werk waar iedereen die kan, dan meteen in actie komt, desnoods terug van huis, om te komen helpen. En niet totaal onbereikbaar is, want ‘geen werktijden’.

Als het nou zo is dat er heel vaak een beroep op je wordt gedaan, bijvoorbeeld door te krappe planning, dan zou ik vooral gewoon nee leren zeggen. Altijd handig als ze je benaderen via de gewone telefoon, of terwijl je aan het werk bent. Bazen die daar onredelijk in zijn, laten zich echt niet tegenhouden door iemand die niet in de app groep zit.
En ook dan zou het voor mij afhangen van hoe vaak iets voorkwam. Zou ik 1x in twee jaar gevraagd worden om in te vallen omdat er iets heerst en er ineens echt 8 collega’s ziek zijn, dan kom ik een keer. Is het om de week omdat de planning niet op orde is, dan nee, helaas, maar ik heb dus studie op donderdag.
Bij wel of niet een werktelefoon gaat het niet om de kosten. Mijn werktelefoon staat als ik niet aan het werk ben op stil, die van mijn collega’s ook. Ik ben zelf een uitgesproken avondmens en werk vaak nog heel erg laat. Juist omdat mijn collega’s hun werktelefoon op still hebben staan als ze niet aan het werk zijn, voel ik me dan ook vrij om niet-urgente mailtjes en appjes die wel een keer de deur uit moeten te versturen. Dat lezen ze dan wel op een moment dat het hun uitkomt.
Juist in een organisatie waar niet iedereen op hetzelfde moment werkt, is dat wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook in een werkapp maar heb de meldingen uit staan.
Vond het niet zo fijn om op mijn vrije dag om 7 uur 1 keer een bericht te krijgen dat er iemand ziek is en daarna nog 10 berichtjes met beterschap er achter aan.
Soms tot ergernis van mijn collega's omdat ik soms ook niet op de hoogte ben van andere zaken, maar dan moeten ze ook maar geen onzinnige berichten en foto's gaan plaatsen in mijn vrije tijd. Als dat stopt overweeg ik om het weer aan te zetten.

Ik heb ook een collega gehad die er zelf niet in wil en dan een andere collega appte om het een en ander in de groepsapp te zetten en dat vond ik wel opmerkelijk.

Doordat ik mijn telefoon verder ook niet aan mijn lijf vastgeplakt zit mis ik soms ook wel eens wat. Ook de belangrijke berichtjes maar er is nog nooit iets ergs door gebeurd. Het komt ook wel eens voor dat ik hem vergeet naar mijn werk mee te nemen, maar de mensen om wie ik geef weten mij toch wel te bereiken.
Alle reacties Link kopieren
paggy schreef:
13-01-2020 00:59
Ik ben toen ik aan mijn baan begon in de groepsapp gegaan. Zou dat in eerste instantie wel doen, en dan even aankijken wat voor dingen er gedeeld worden en hoe de sfeer is.
Ik ben er na een maand of 3 uitgegaan. Ik werd er niet goed van. Dan was er iemand ziek en binnen 3 minuten had er al 7 man gezegd: Ik kan niet!
Ik vond het dan sneu voor collega die alleen stond (werk in de zorg) en voelde me dan een soort van verplicht.
Aangegeven dat ik niet meer in de groepsapp wilde..... meerdere collega's vonden het niet prettig en de groepsapp is opgeheven.
Nu word ik gewoon gebeld als er iemand ziek is, veel fijner!
Daarom hebben wij inderdaad strikte afspraken. Wie vervanging wil vragen stuurt een berichtje. Je mag alleen binnen de groep antwoorden als je wél kunt invallen (zodat anderen weten dat het niet meer hoeft, of zodat bv. iemand anders weer van jóu iets kan overnemen). Dus geen 10x 'sorry, ik kan niet'. Beterschapswensen of condoleances moeten ook buiten de groep om. Af en toe moet iemand even aan de afspraken herinnerd worden, maar over het algemeen gaat dit prima.
Hiernaast is er een app-groep waar we casuïstiek delen of bv. een link posten over een congres of artikel. Daar verschijnt heel af en toe ook wel een vakantiefoto, maar daar blijft het ook wel bij. Hoewel, toen ik er net twee weken werkte ontstond er op zondagavond om half elf een discussie over een plan van aanpak dat iemand de volgende ochtend nodig had. Toen moest ik wel even slikken. Maar gelukkig bleek dat niet het vaste patroon.
Alle reacties Link kopieren
Geen haar op mijn hoofd terwijl ik toch collegiaal en flexibel ben en hart voor de zaak heb; men mag altijd bellen of appen.

Als je info mist omdat je niet in zo'n groep zit gaat het op een ander vlak fout.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
14-01-2020 11:39
Bij wel of niet een werktelefoon gaat het niet om de kosten. Mijn werktelefoon staat als ik niet aan het werk ben op stil, die van mijn collega’s ook. Ik ben zelf een uitgesproken avondmens en werk vaak nog heel erg laat. Juist omdat mijn collega’s hun werktelefoon op still hebben staan als ze niet aan het werk zijn, voel ik me dan ook vrij om niet-urgente mailtjes en appjes die wel een keer de deur uit moeten te versturen. Dat lezen ze dan wel op een moment dat het hun uitkomt.
Juist in een organisatie waar niet iedereen op hetzelfde moment werkt, is dat wel handig.
Maar dan hou je toch nog steeds het probleem van onbereikbaarheid in geval van echte nood? Het ging mij niet om wel of niet in een App, het ging mij om ‘ik weiger gebeld te worden op mijn privé nummer, dan geven ze me maar een telefoon’.

Ik snap echt wel dat mensen op vakantie geen zin hebben in berichten van de werk-app of zo, maar je kunt een app ook gewoon op stil zetten. Dan kun je kijken wanneer het jou uitkomt, en heb je precies hetzelfde effect.
Ze mogen me altijd bellen of ik extra kan werken maar ik zou niet in een groepsapp willen. Ik gebruik whatsapp sowieso niet voor mijn werk.
pausini schreef:
14-01-2020 12:41
Geen haar op mijn hoofd terwijl ik toch collegiaal en flexibel ben en hart voor de zaak heb; men mag altijd bellen of appen.

Als je info mist omdat je niet in zo'n groep zit gaat het op een ander vlak fout.


Het missen van info gaat bij mijn team niet zozeer om werkinformatie maar om ernstigere persoonlijke zaken. Een collega met een terminale vader houdt via de werkapp ons op de hoogte. Het is best vervelend voor haar om dat naast de werkapp ook nog eens te moeten schrijven in persoonlijke berichten aan de drie collega's die niet in de appgroep zitten. Ik begrijp wel dat ze dat niet doet. Maar dat doet wel wat voor de onderlinge verstandhouding, die ik als leidinggevende niet graag verstoord zie.
Marana schreef:
14-01-2020 14:15
Het missen van info gaat bij mijn team niet zozeer om werkinformatie maar om ernstigere persoonlijke zaken. Een collega met een terminale vader houdt via de werkapp ons op de hoogte. Het is best vervelend voor haar om dat naast de werkapp ook nog eens te moeten schrijven in persoonlijke berichten aan de drie collega's die niet in de appgroep zitten. Ik begrijp wel dat ze dat niet doet. Maar dat doet wel wat voor de onderlinge verstandhouding, die ik als leidinggevende niet graag verstoord zie.
Maar dan heb je een appgroep met een ander doel. Wij hebben ook collega’s die samen in een appgroep zitten omdat ze met bepaalde collega’s close zijn en privé op de hoogte gehouden willen worden.
De communicatie over een ernstig zieke collega ging via de (werk)mail, ik zie niet in waarom ik privé hiervoor in een appgroep zou moeten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 groepsapp's. 1 zakelijke om diensten op te vangen en 1 kletsgroep. Ik zit wel in de zakelijke groep en ervaar dat niet als storend. Misschien kun je dat voorstellen?

Ik vind het wel jammer als er zo star over vaste dagen gedaan wordt. Incidenteel invallen hoort er bij bepaalde beroepen bij. Niemand die het leuk vindt, maar als je allemaal eens een dienst oplost valt het mee (is dit structureel, dan gaat er iets fout). Wij hebben ook een aantal collega's die nooit kunnen (willen), met als gevolg dat sommige collega's heel veel extra werken. Slecht voor de teamspirit.
Alle reacties Link kopieren
Wat een anti-app-sentiment hier! Ik werk in een klein team aan it- en creatieve projecten, wij hebben een groepsapp met zakelijke dingetjes en soms wat privé dingen. Een nieuwe collega die daar vanwege principe niet in zou willen, zou bij ons wel voor een opgetrokken wenkbrauw zorgen. Handig toch, even snel wat werkdingetjes uitwisselen? In de categorie: weet iemand waar dat of dat staat, huppeldepup wil je zo en zo terugbellen en ik ben een uurtje later want tandarts?
Wat eten we vanavond?
paggy schreef:
13-01-2020 00:59
Ik ben toen ik aan mijn baan begon in de groepsapp gegaan. Zou dat in eerste instantie wel doen, en dan even aankijken wat voor dingen er gedeeld worden en hoe de sfeer is.
Ik ben er na een maand of 3 uitgegaan. Ik werd er niet goed van. Dan was er iemand ziek en binnen 3 minuten had er al 7 man gezegd: Ik kan niet!
Ik vond het dan sneu voor collega die alleen stond (werk in de zorg) en voelde me dan een soort van verplicht.
Aangegeven dat ik niet meer in de groepsapp wilde..... meerdere collega's vonden het niet prettig en de groepsapp is
opgeheven.
Nu word ik gewoon gebeld als er iemand ziek is, veel fijner!

Wij hebben (ook in de zorg) een vergelijkbare app, alleen hoognodig voor de volgende of zelfde dag. Geen verplichting om erin te zitten of te reageren. Absoluut geen kinderfoto's enzo. Het meest afwijkend is nog hoelaat de werkvergadering is, of wie er naar bijeenkomst x gaat. Paar keer per maand een klein aantal berichten. En wie er niet in zit wordt gebeld (of niet als dat is aangegeven)
Voor de niet werkgerelateerde dingen hebben wij een aparte app.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
14-01-2020 14:32
Wat een anti-app-sentiment hier! Ik werk in een klein team aan it- en creatieve projecten, wij hebben een groepsapp met zakelijke dingetjes en soms wat privé dingen. Een nieuwe collega die daar vanwege principe niet in zou willen, zou bij ons wel voor een opgetrokken wenkbrauw zorgen. Handig toch, even snel wat werkdingetjes uitwisselen? In de categorie: weet iemand waar dat of dat staat, huppeldepup wil je zo en zo terugbellen en ik ben een uurtje later want tandarts?
Waarom moet iedereen dit weten?

Dit is nu precies de informatie overload die deze maatschappij heeft.

Je kunt de betreffende persoon mailen dat deze iemand terug moet bellen.

En alleen je manager hoeft te weten dat je een uur later bent.

Ik vind het ongezonde controle drang en te veel onzin informatie. En Popie Jopie gedrag. Zie mij eens druk zijn. Zie mij eens interesse tonen. Zie mij eens een ander helpen.

Dit komt sociaal over. Maar is het niet. Het is uiterlijke schijn.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 14-01-2020 14:47
9.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
14-01-2020 14:15
Het missen van info gaat bij mijn team niet zozeer om werkinformatie maar om ernstigere persoonlijke zaken. Een collega met een terminale vader houdt via de werkapp ons op de hoogte. Het is best vervelend voor haar om dat naast de werkapp ook nog eens te moeten schrijven in persoonlijke berichten aan de drie collega's die niet in de appgroep zitten. Ik begrijp wel dat ze dat niet doet. Maar dat doet wel wat voor de onderlinge verstandhouding, die ik als leidinggevende niet graag verstoord zie.
Dit soort dingen zou ik echt niet willen in een zakelijke app. Ik vind het ook geen vorm van omzien naar elkaar.

Maar 'ramptoeristme'
Als je echt wil weten hoe het met een collega gaat, bel je die persoonlijk of ga je samen een koffie doen.

Iedereen heeft zo zijn issues in eigen leven en omgeving. Ik zou niet familair op d ehoogte gehouden worden van een familie kwestie van een collega.

Ik zou die collega privé een berichtje doen. En dat die kan laten weten als ik dat kan doen. Persoonlijk vind ik dit meer betrokkenheid en oprechter.

Ik ben dan ook benieuwd hoe lang jullie dit al vol houden en gaan volhouden. De gevoelige mensen zullen zich dit te erg aantrekkelijk al deze informatie. En een keer uitvallen met overspannenheids klachten.

Je kan nu eenmaal niet alle ellende uit de wereld aanhoren en er voor iedereen zijn.

En ze moet dit niet delen. Dit zijn zaken die onder privacy vallen. Zelfs een leidinggevende hoef je niet te vertellen waarom je tijdelijk niet of minder functioneert als je ziek bent.

Ik vind dan ook dat er een kans is dat de balans in jouw team sowieso niet goed zit. Vraag iedereen eens persoonlijk of ze hier daadwerkelijk op zitten te wachten.
Wij hebben geen groepsapp (werk in een team met 10 vrouwen) maar als die er komt ga ik er sowieso niet in. Moet er niet aan denken om in m’n vrije tijd allemaal dingetjes van collega’s voorbij te zien komen. (Ik weet nu al dat er dan voornamelijk persoonlijke dingetjes voorbij komen en ook al kan ik opzich goed overweg met m’n collega’s heb daar absoluut geen behoefte aan). Als er nu iets is gaat het via de mail en als je ziek of later bent bel je gewoon even je leidinggevende. Of ik log thuis in om een mail te versturen en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
14-01-2020 14:41
Waarom moet iedereen dit weten?

Dit is nu precies de informatie overload die deze maatschappij heeft.

Je kunt de betreffende persoon mailen dat deze iemand terug moet bellen.

En alleen je manager hoeft te weten dat je een uur later bent.

Ik vind het ongezonde controle drang en te veel onzin informatie. En Popie Jopie gedrag. Zie mij eens druk zijn. Zie mij eens interesse tonen. Zie mij eens een ander helpen.

Dit komt sociaal over. Maar is het niet. Het is uiterlijke schijn.
Popie-jopie hahaha ik zal het maar als een complimentje zien.

Mailtje sturen: dan moet iemand eerst compu aan, inloggen op netwerk, mail openen, alle mails lezen... dit is sneller.

We hebben geen manager die wil weten of we later zijn of niet, maar voor ons als teamleden (we zijn met z’n vieren) is het wel handig.

Maar we hoeven het niet eens te zijn hoor, ik wilde alleen een tegengeluid laten horen hoe een app-groepje ook kan werken (in ons team zijn we er blij mee hoe dit gaat) en hoe het in ons bedrijf en misschien wel in onze branche over kan komen als je meteen bij in dienst treden zegt: ik wil never nooit in de app-groep.

Trouwens: we hebben allemaal geen telefoon van de zaak maar wel een telefoonvergoeding.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven