Werk & Studie alle pijlers

Moeilijke situatie

14-01-2020 11:43 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb werk waarbij we met het hele team de boel draaiende houden. We hebben geen directe leidinggevende. We hebben al jaren een redelijk vast team en hebben al heel wat met elkaar meegemaakt, scheidingen, ziekte ed waarin we er altijd voor elkaar waren en we het op het werk altijd wel weer redden. We werken in een soort van carrousel waarin zware en lichte werkzaamheden worden afgewisseld om het leuk en ook lichamelijk vol te houden. Nu heeft 1 collega tegen mij gezegd meer uren te willen maken om meer geld te verdienen omdat ze privé wat tegenslagen heeft gehad. Die uren zijn er want we hebben ook nog invalkrachten die ook meedraaien in het afwisselen van werk. Zij wil nu wel meer uren maar die alleen uitbreiden met de lichte werkzaamheden omdat het haar anders te zwaar wordt. Ik vind dit best wel moeilijk want het betekent dat de anderen dus meer voor het zware werk opdraaien. Nu heeft ze ook een andere collega gepeild over dit plan maar met een andere reden waarom. Dat maakt dat ik hier wel zo mijn bedenkingen over heb. Ik vind het soms ook zwaar waardoor thuis dingen blijven liggen. Maar wil ook collega wel helpen, ze huilde tranen met tuiten toen ze het er met mij over had maar waarom dan ander verhaal tegen andere collega? Voelt niet echt goed als ik eerlijk ben.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou mooi zijn. Dan wil ik ook wel meer uren draaien als ik alleen de makkelijke/lichte/leuke dingen kan doen. Maar zo werkt het niet.

Welk reden heeft ze dan tegen een collega opgehangen?
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Zij draait dan gewoon mee, in meer uren. En dat betekend dat zij vaker zowel het lichte als het zware werk heeft. Anders is het uit verhouding voor de rest. Iedereen krijgt naar verhouding van hun uren 50 procent zwaar en 50 procent licht werk. Klaar. Dat zijn de voorwaarden. Anders niet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Da's raar. Ik zou dit sowieso met het hele team bespreken aangezien het dan iedereen aangaat. Ik denk ook dat het erop neerkomt dat ze gewoon moet werken wat beschikbaar is, en niet alleen wat zij wenst.
Alle reacties Link kopieren
Kan niet te gedetailleerd erop ingaan ivm herkenning. Maar de andere reden was wel iets heel anders. Het zal uiteindelijk besproken worden in het team maar ze kan altijd dingen nogal dramatisch brengen waardoor je je een bitch voelt als je het zakelijker bekijkt. Maar krijg hier wel een raar gevoel bij.
Alle reacties Link kopieren
Zij is eerder de bitch als ze loopt te manipuleren toch?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dit vind ik niet deugen.
Ik heb ook een collega die de meeste uren werkt van iedereen.. maar steeds meer taken laat ze liggen en schuift ze af.. omdat zij dit niet meer aan kan. Kloppen doet dit niet, tegenwoordig moeten vaak collega's met de helft aan aantal uren, nog opknappen wat zij heeft laten liggen.
Nek, rug en schouders hebben we allemaal.. maar kennelijk zijn enkel de hare heilig. Ik kijk al een tijdje uit naar ander werk omdat mijn leidinggevende hier niet echt iets mee lijkt te willen doen..
Draaien de invalkrachten ook gewoon mee, met zowel lichte als zware taken? Of doen invalkrachten alleen lichte taken?

Als zij uren overneemt van invalkrachten moet ze doen wat deze ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Snap dat je je collega graag wilt helpen, maar ik denk dat hier wel de regels aangehouden dienen te worden die jullie als team hebben afgesproken. Als jullie voor haar nu een uitzondering maken, zou dat dan voor anderen ook moeten gelden in een volgende situatie? Dan ga je wel scheve gezichten krijgen. Als ze echt meer uren nodig heeft mag ze blij zijn als de deze hier kan krijgen, maar dan wel de juiste verhouding licht/zwaar werk. Als zij dat echt niet wilt heeft ze altijd nog de keuze om ergens anders uren aan te vullen. Hopelijk komen jullie eruit!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je het werk niet aan kan dan bereid je je uren niet uit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-01-2020 13:20
Wanneer je het werk niet aan kan dan bereid je je uren niet uit.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Maar 1 voorstel: meer uren kan maar met zelfde werkzaamheden als ieder ander. Take it or leave it.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Gewoon echt een dikke nee. Je gaat toch niet het héle team meer zware taken laten doen in hun uren omdat zíj meer uren licht wil? Nee, gewoon echt niet. Dan zoekt ze er maar iets anders bij als ze niet gewoon naar rato extra mee wil draaien.
Alle reacties Link kopieren
Dus trap met zijn allen nu niet in haar draaikonterij-manipulatie-verhalen, en het dan tóch op haar voorwaarden gunnen, want dat gaat het team later opbreken.
Alle reacties Link kopieren
Dus zij wil wel de lusten en niet de lasten van extra werken. En als jullie daar niet in meegaan is het jullie schuld.

Klinkt eerder alsof zij de bitch is en niet jullie.

En nee, natuurlijk gaan jullie daar niet mee akkoord. Kom op zeg, als het zo zou gaan staat volgende week de volgende met hetzelfde verzoek voor je neus.
Alle reacties Link kopieren
Zit in eenzelfde soort situatie maar dan met een collega die wegens ziekte dingen niet meer kan doen. Weet zelf niet zo goed wat ik er van vind. Ik wil collegiaal zijn maar het wordt voor de anderen wel zwaarder. En het Is niet iets van tijdelijke aard.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat voor werk is het? En is het verschil tussen licht en zwaar groot?
Alle reacties Link kopieren
yellowpino schreef:
16-01-2020 15:38
Zit in eenzelfde soort situatie maar dan met een collega die wegens ziekte dingen niet meer kan doen. Weet zelf niet zo goed wat ik er van vind. Ik wil collegiaal zijn maar het wordt voor de anderen wel zwaarder. En het Is niet iets van tijdelijke aard.
De werkgever kan dan (bij ziekte) een beoordeling arbeidsvermogen aan kunnen vragen. Dan kan er extra geld komen om een extra kracht in te huren of om de mensen die de zwaardere taken oppakken wat extra te betalen.

Bij TO wil de collega wel meer werken, maar dan alleen de leuke/lichte taken.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
16-01-2020 18:27
De werkgever kan dan (bij ziekte) een beoordeling arbeidsvermogen aan kunnen vragen. Dan kan er extra geld komen om een extra kracht in te huren of om de mensen die de zwaardere taken oppakken wat extra te betalen.

Bij TO wil de collega wel meer werken, maar dan alleen de leuke/lichte taken.
Dan moet collega wel ziek gemeld staan. Deze collega heeft zich na lange tijd thuis zitten beter gemeld maar vindt het werk te zwaar. Daarom lichte werkzaamheden zodat ze niet weer de ziektewet in hoeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven