Werk & Studie alle pijlers

Structureel overwerk

23-01-2020 06:18 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zoek advies over het kopje overwerken. Graag blijf ik anoniem en zal dus ook niet te veel ingaan over het werk dat ik precies doe.

Sinds ingang van het nieuwe jaar heb ik een vast jaarcontract gekregen. Super blij natuurlijk omdat ik al een aantal jaar onder uitzendcontract heb gewerkt en altijd met plezier naar mijn werk ging.
Mijn contract betreft 32 uur voor 5 dagen in de week. Dit zou inhouden dat ik dus per dag 6,5 uur kan werken.

Nu komt het regelmatig voor dat ik langer blijf omdat het werk nog niet af is omdat het erg druk is. Hier heb ik het dan niet over een half uurtje maar ruim 2 uren. Het is inmiddels een norm geworden en geen uitzondering.

Doordat het werk soms erg uitputtend is, is mijn privé leven ook 'op pauze gezet'.
Hiervan is mijn werkgever op de hoogte.

Nu is het geval dat wanneer het minder druk is ik op mijn normale eind tijd naar huis kan die is afgesproken met mijn leidinggevende. Nu blijkt ineens dat mijn leidinggevende het niet meer eens is met mijn eindtijd en van mij verlangt dat ik eigenlijk 40 uur of meer ga werken terwijl mijn contract op 32 blijft staan. Ik moet dus 40 uur gaan werken zonder de voordelen van een 40 uur contract.

Mag mijn werkgever dit van mij verlangen, en kan ik dit ook weigeren zonder ik het risico loop ontslagen te worden?
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in je contract over overwerk?
Alle reacties Link kopieren
In mijn contract staat niks weer gegeven over overwerk.
Alle reacties Link kopieren
Als je een aantal weken, ik dacht 13, meer gewerkt hebt heb je recht op aanpassing van je contract. Ik geloof dat je op basis van rechtsvermoeden dan je uren kunt claimen. De vraag of je dat wil natuurlijk. Ik heb zo'n werkgever gehad en ben daar uiteindelijk weg gegaan omdat het niet ging veranderen en ik elke week 40+ draaide.
Alle reacties Link kopieren
Kun je 4 hele dagen gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Nee, 4 dagen is helaas niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
23-01-2020 06:34
Als je een aantal weken, ik dacht 13, meer gewerkt hebt heb je recht op aanpassing van je contract. Ik geloof dat je op basis van rechtsvermoeden dan je uren kunt claimen. De vraag of je dat wil natuurlijk. Ik heb zo'n werkgever gehad en ben daar uiteindelijk weg gegaan omdat het niet ging veranderen en ik elke week 40+ draaide.
Bedankt voor je reactie. Dit ga ik even uitzoeken!
Alle reacties Link kopieren
Krijg je betaald voor de extra uren?
Alle reacties Link kopieren
Myrkur schreef:
23-01-2020 06:43
Bedankt voor je reactie. Dit ga ik even uitzoeken!
https://werkwacht.nl/artikel/rechtsverm ... reenkomst/

Gevonden.

Soms wil dreigen ook helpen, maar dat moet je durven.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
23-01-2020 06:47
https://werkwacht.nl/artikel/rechtsverm ... reenkomst/

Gevonden.

Soms wil dreigen ook helpen, maar dat moet je durven.
Super bedankt voor de link! 3 maanden, dat is wel lang... Dreigen ga ik niet doen, want de huidige situatie is al niet perfect, en k hoef t niet erger te maken dan het al is. Daarbij heb ik niet eens iets om mee te dreigen 😅
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
23-01-2020 06:46
Krijg je betaald voor de extra uren?
De uren worden als het goed is gewoon normaal uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Myrkur schreef:
23-01-2020 06:50
Super bedankt voor de link! 3 maanden, dat is wel lang... Dreigen ga ik niet doen, want de huidige situatie is al niet perfect, en k hoef t niet erger te maken dan het al is. Daarbij heb ik niet eens iets om mee te dreigen 😅
In principe heb je dat wel. Je kunt ze voor het blok zetten: of iets doen aan het overwerken of je claimt straks je uren op basis van rechtsvermoeden.

Andere optie is dus even door gaan, niets zeggen, en dan claimen. Maar nogmaals wat ik zo lees wil je dat niet, kost je teveel aan sociaal leven.

Persoonlijk gaan bij zo'n werkgever bij mij alarmbellen af. Ik heb zo gewerkt, de eindtijd die er stond was meer voor de vorm en of ik er dan nog even een hoop gratis bij wou doen want "ik ben ook nooit thuis" aldus leidinggevende. Ik ben geswitched en hier vragen ze of ik een keer iets kan doen, zonder druk dat het moet of zeggen zelf 'dat doe je niet vandaag, vind ik niet verantwoord'. Dat is zoveel relaxter werken.
Werk je onder een cao? Dan die even nalezen over dit onderwerp.

Ben je lid van de vakbond of heb je een rechtsbijstandsverzekering? Daar kun je ook om raad vragen.
Alle reacties Link kopieren
Myrkur schreef:
23-01-2020 06:51
De uren worden als het goed is gewoon normaal uitbetaald.
'Als het goed is' ? En 'ik heb niets om mee te dreigen' ?

Ik vind dat je best wat meer op je strepen mag staan en voor jezelf op mag komen. Helemaal in deze arbeidsmarkt.
Klinkt als een werkgever waar je dat zeker moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik uitga van minimumloon vraagt je werkgever om 76 euro per week gratis werk te doen, 330 euro per maand. Dat is bijna 4000 euro per jaar. Dat zou ik even voorrekenen, hij/zij snapt vast wel dat dat niet de bedoeling is. En anders als de bliksem op zoek naar een andere baan!
Alle reacties Link kopieren
Ladida1981 schreef:
23-01-2020 07:22
Als ik uitga van minimumloon vraagt je werkgever om 76 euro per week gratis werk te doen

Hoezo gratis? TO denkt dat die uren gewoon worden uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik (lang geleden) ipv 32 uur, structureel 40 werkte, heb ik mijn baas gevraagd mijn contract aan te passen naar fulltime
Dan ook maar officieel die uren op papier.
Alle reacties Link kopieren
Mosterd
Alle reacties Link kopieren
Als je die 32 uur + overwerk niet trekt in combinatie met privé, waarom laat je je dan voor het karretje spannen door je werkgever? Af en toe overwerken prima, maar structureel. Je hebt 32 uur op papier, hebt afgesproken tot hoe laat je werkt, waarom ga je dan noet weg? Op het moment dat jij steeds de problemen op vangt, zal je leidinggevende geen noodzaak zien om iemand extra aan te nemen om het werk gedaan te krijgen.

Wanneer je wel fulltime wil gaan werken zou ik id mijn contract aan laten passen wanneer dit al een termijn van 3 maanden plaats vind.
Alle reacties Link kopieren
Structureel 2 uur overwerken klopt natuurlijk niet, blijkbaar heb je er al iets over gezegd want leidinggevende wil contract niet aanpassen, ik zou goed in de gaten houden dat je de uren wél uitbetaald krijgt want daar heb je uiteraard recht op.

Is het nu anders dan toen je voor het uitzendbureau werkte? Of begrijp ik het verkeerd heb je nooit in deze functie voor het uitzendbureau gewerkt?

Edit: je vraagt ook of je overwerken mag weigeren zonder kans op ontslag.
Dat laatste weten we natuurlijk niet. Geen idee wat het bedrijf doet als jij overwerk weigert. Staat er iets over in je contract? Kopje overwerk.
Er is een personeelstekort in veel sectoren in die zin weet ik niet wat het voor jou betekent. Verder in sommige branches wordt er in bepaalde periodes flexibiliteit verwacht omdat dat dan het seizoen is... dat betekent natuurlijk dat als het rustig is dat je dan wel op tijd naar huis kunt.

Ik zou het gesprek aangaan om het contract naar 40 uur aan te passen als dit structureel blijft.

Edit 2 : nog een x de OP gelezen ik begrijp dat je pas van 1 Jan aan het werk bent onder contract, dan snap ik best dat de leidinggevende nu nog niet het contract wil aanpassen, kijk het even aan, je werkt net onder contract! Blijft het zo dan zul je een x om tafel met leidinggevende moeten en voorstellen het contract aan te passen of het werk anders indelen zodat je wel op tijd naar huis kan. Nu is het nog niet structureel te noemen omdat je er nog niet lang werkt.
tęssa44- wijzigde dit bericht op 23-01-2020 09:02
57.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jantientje1 schreef:
23-01-2020 08:47
Als je die 32 uur + overwerk niet trekt in combinatie met privé, waarom laat je je dan voor het karretje spannen door je werkgever? Af en toe overwerken prima, maar structureel. Je hebt 32 uur op papier, hebt afgesproken tot hoe laat je werkt, waarom ga je dan noet weg? Op het moment dat jij steeds de problemen op vangt, zal je leidinggevende geen noodzaak zien om iemand extra aan te nemen om het werk gedaan te krijgen.

Wanneer je wel fulltime wil gaan werken zou ik id mijn contract aan laten passen wanneer dit al een termijn van 3 maanden plaats vind.
Op zich heb je hier helemaal gelijk in. In mijn ervaring krijg je dan - als je je aan je uren houdt en er dus dingen blijven liggen - echter discussie over hoe je je werk doet, dat het efficiënter moet, anderen het ook in die 6,5 uur kunnen, etc. Maar dat is een stadium verder dan TO nu is. Die moet inderdaad eerst meer op haar strepen gaan staan: einde werkdag vlgs. contract, ik ga. Of eventueel: deze week al 4x8 gewerkt, morgen kom ik niet.
Alle reacties Link kopieren
je zegt structureel maar vindt vervolgens 3 maanden lang en denkt dat het wel uitbetaald gaat worden...

hoe structureel hebben we het hier over? ik krijg namelijk het gevoel dat het niet eens één loonperiode is aangezien je niet weet of het betaald wordt.

is het nu even een buffelproject/tijd of wat loopt er?
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Zou je een 40-uurs contract willen, TO? Ik vind je OP en latere berichten hierin een beetje dubbel. Van de ene kant zie ik dat die 32 uur een bewuste keuze is i.v.m. privéleven, van de andere kant voel ik dat je het ook al beter zou vinden als de 40 uur die je nu in de praktijk werkt in ieder geval op papier zouden staan.
Alle reacties Link kopieren
Ga je vier dagen van 8 uur werken.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
23-01-2020 08:55
je zegt structureel maar vindt vervolgens 3 maanden lang en denkt dat het wel uitbetaald gaat worden...

Sinds begin dit jaar, dus al wel drie hele weken... :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven