Werk & Studie alle pijlers

Is parttime (voortaan) de norm?

23-01-2020 13:35 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allen,

Uit pure interesse vooral, want ik heb met de meesten uit mijn kennissenkring een modus gevonden die voor iedereen werkt, maar toch blijft het me verbazen als ik het van anderen hoor.

Ik werk fulltime en ik heb een relatie, geen kinderen. En met mij natuurlijk heel veel anderen. Daar staan ook legioenen kinderloze mannen/vrouwen tegenover die parttime werken.

Is parttime de nieuwe norm? Is het voortaan echt vreemd om te moeten zeggen "ik ga graag met je mee lunchen/shoppen - 's avonds, zaterdag of zondag"?

"Kun je niet een keer overdag doordeweeks?" klinkt dan het antwoord vaak. Uh, nee, want ik werk doordeweeks? En dat lijkt dan vreemd gevonden te worden. "Waarom werk jij 5 dagen per week?"

Nogmaals, ik heb echt wel een modus gevonden met mijn vrienden. Lunchen en shoppen is nu vaak doordeweeks samen avondeten of een niet al te late film, bijvoorbeeld, dus een probleem is het niet. Maar ik vind het zo vreemd dat er zoveel kinderloze mensen zijn die vrije doordeweekse dagen als vanzelfsprekend zien. Met kinderen snap ik dat je (beiden) naar parttime gaat, maar - in ieder geval in mijn kring - die dag(en) ben je dan ook met je kinderen en ga je niet met je vriendinnen shoppen.

Herkenbaar? Is parttime de nieuwe standaard?
Alle reacties Link kopieren
Maar ik vind het zo vreemd dat er zoveel kinderloze mensen zijn die vrije doordeweekse dagen als vanzelfsprekend zien.

Zouden meer mensen moeten doen. Beter dan jezelf kapot werken.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Maar als je PT werkt, moet de ander toch ook maar net toevallig die dag thuis zijn?

Man en ik werken beiden FT (oudere kinderen) en in mijn vriendenkring is minstens 32 uur (vaak meer) werken de norm.
Als je het je kunt veroorloven, hóóp ik voor heel veel mensen dat parttime de nieuwe norm is, zodat ze kunnen genieten van het geld dat ze verdiend hebben in de dagen tussen het werk in.
Ik wil zelf trouwens graag fulltime werken, maar ik kan dat niet qua belastbaarheid. Ik werk dus 'gedwongen' parttime en kan me daardoor minder veroorloven dan ik in de tussenliggende dagen zou willen. Dat vind ik eeuwig zonde, maar helaas, het is wat het is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel steeds normaler gaat worden ja. Gelukkig. Ik zou ook graag minder willen werken (werk nu fulltime) maar mijn portemonnee laat dat niet toe. Het lijkt me heerlijk om een dag per week (extra) de tijd te hebben voor schoonmaken, klusjes, vrienden, etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het parttime werken "zonder" kinderen héél goed. Kinderen kosten veel geld. En als je dan ook nog iets opzij zet voor hen later dan heb je eigenlijk een fulltime inkomen nodig! Zelfs als je graag gaat werken is er toch een beter evenwicht als je parttime werkt.
poker wijzigde dit bericht op 23-01-2020 13:43
0.37% gewijzigd
Ik ben voor de 30-34-urige werkweek. Ik heb 20 jaar fulltime gewerkt en ben toen terug gegaan naar 4 dagen, en ik vind het heerlijk. Wereld van verschil. Ik heb geen spijt van die 20 jaar fulltime, ik denk dat eerst een aantal jaren fulltime werken heel goed is, maar met nog 20 jaar werken voor de boeg vind ik nu 4 dagen wel genoeg, daar kan ik het ook wel in verdienen.
Jupiter1995 schreef:
23-01-2020 13:39
Ik denk dat het wel steeds normaler gaat worden ja. Gelukkig. Ik zou ook graag minder willen werken (werk nu fulltime) maar mijn portemonnee laat dat niet toe. Het lijkt me heerlijk om een dag per week (extra) de tijd te hebben voor schoonmaken, klusjes, vrienden, etc.


Zonde om minder te gaan werken om dan thuis te gaan poetsen, als je zelf meer verdient dan je een huishoudelijke hulp zou betalen. Ondanks mijn vierdaagse werkweek komt hier nog steeds een hulp schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik zie het al bij mn schoondochter en dochter. Schoondochter, geen kinderen, is nu al een dag minder gaan werken. Zij zegt, ik verdien genoeg, ik koop gewoon vrije tijd. En dochter moet nog een baan zoeken maar wil t liefst ook 4 dagen werken.
Ze moeten nog zeker tot hun 70e werken, dus ik geef ze groot gelijk. Waarom 5 dagen als je met 4 ook prima kunt rondkomen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik ben pas 4 dagen gaan werken toen ik een kind kreeg en ik wou dat ik het JAREN eerder had gedaan. 5 dagen vind ik echt overrated. Je hebt zo een relaxter weekend als je door de weeks ook nog een dagje voor jezelf hebt. De balans in mn leven is er echt leuker door.

ik vind het 3 dagen en minder trouwens deeltijd en 4 of 5 dagen fulltime.

Als je het je kan veroorloven neem zelf ook een dagje extra voor jezelf. Super chill
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
23-01-2020 13:42
Zonde om minder te gaan werken om dan thuis te gaan poetsen, als je zelf meer verdient dan je een huishoudelijke hulp zou betalen. Ondanks mijn vierdaagse werkweek komt hier nog steeds een hulp schoonmaken.
Bij mij is het dus net andersom. Liever thuis op mijn eigen ritme het huishouden doen weliswaar onbetaald dan betaald lopen stressen of op kalme dagen met mijn vingers zitten draaien terwijl er thuis nog zoveel moet gebeuren.
Overigens vind ik het heel gezond als je dat allebei doet, niet alleen jij als vrouw maar ook je partner. Voor hem is een dag minder werken ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
Zouden mannen ook meer moeten doen. Wat heb je aan geld als je konstant achter de feiten aan loopt te rennen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
TO: kennelijk niet van toepassing op jou en je vrienden/kennissenkring, maar er is ook een norm naast de fulltime werkdagen van maandag tm vrijdag van ca 8 tot 5.
;-)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk sinds ik kinderen heb 4 dagen maar wou dat ik dat eerder had gedaan. Bij mijn huidige werk is 36 uur trouwens de standaard dus iedereen heeft dagdeel per week of hele dag per 2 weken vrij.
Voor mij is parttime de norm. Werken is leuk (meestal) maar vrij zijn vind ik nog véél leuker.

Man werkt fulltime en nog iets meer, omdat hij dat fijn vindt. Die kan geen dag thuis lummelen zoals ik dat wel lekker vind.

Moet iedereen man/vrouw/whatever lekker zelf weten.
Niet per se de norm maar ik denk dat veel mensen zodra ze zich dat kunnen veroorloven graag een dag minder werken. Waarom zou je 40 uur werken als je van 28 uur ook prima kan rondkomen?
Alle reacties Link kopieren
KingsAndQueens en waarom ga jij nog steeds fulltime werken zonder kinderen. Dat moet financieel toch lukken parttime?
Alle reacties Link kopieren
Ik wou dat het de nieuwe norm was. Om mij heen alleen maar fulltimers die janken over hoe moe ze zijn en hoe ze balen dat 'het morgen alweer maandag is'.

Dat vind ik pas vermoeiend.

Als ik kon, zou ik kiezen voor tussen de 27 a 32 uur. Ultieme balans tussen privé en werk. Geld is onzin, ik heb een hekel aan geld. Koop je geen minuten van je leven mee terug. Maar, helaas werkt de maatschappij op geld en ben ik ervan afhankelijk. Fulltime is nog voor heel veel mensen noodzakelijk.. waaronder ikzelf dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 54 en ik heb nog nooit fulltime gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook mensen die in het weekend of avond werken.
Daarom vragen voor door de week.
rosings schreef:
23-01-2020 13:42
Ik ben pas 4 dagen gaan werken toen ik een kind kreeg en ik wou dat ik het JAREN eerder had gedaan. 5 dagen vind ik echt overrated. Je hebt zo een relaxter weekend als je door de weeks ook nog een dagje voor jezelf hebt. De balans in mn leven is er echt leuker door.

ik vind het 3 dagen en minder trouwens deeltijd en 4 of 5 dagen fulltime.

Als je het je kan veroorloven neem zelf ook een dagje extra voor jezelf. Super chill
Nou inderdaad, wilde dat ik het eerder had gedaan. Heerlijk. Mijn man werkt ook niet fulltime meer die wil ook niet anders. Ik werk 3 dagen, man 4 we hebben twee jonge kinderen.
Lijkt me heel gezond. Ik weet dat er mensen zijn die van alles mis vinden met parttime (of niet) werken maar juist door minder uren te werken kun je meer tijd hebben om andere (leuke) dingen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
23-01-2020 13:49
Waarom zou je 40 uur werken als je van 28 uur ook prima kan rondkomen?
Dat lijkt me prima, maar dan ook geen toeslagen opstrijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven