Werk & Studie alle pijlers

Gedoe met collega

23-01-2020 20:28 131 berichten
Hallo allemaal :-)

Sinds 2 maanden ben ik begonnen met een nieuwe baan. Een mooie stap, in het verlengde van waar ik ervaring in heb, maar er is nog genoeg te leren. Die ruimte wordt niet door alle collega's gegeven. Er is een collega die een leidinggevende functie heeft, maar niet mijn leidinggevende is. Ik rapporteer rechtstreeks aan de directeur net als zij. De directeur heeft me aangenomen en is heel tevreden (al ziet hij ook dat ik nog dingen moet leren en dat is voor hem ook geen probleem gelukkig, er zit vooruitgang in). Die collega stelt zich wel op alsof ze mijn leidinggevende is, maar maakt echt denigrerende opmerkingen. Zo zegt ze bijvoorbeeld 'dat jij dit niet snapt, daar snap ik niks van' of 'dus omdat jij je werk niet af hebt, moet ik nou mijn agenda omgooien?' (om iets uit te leggen) heel vervelend en ik voel me er super ongemakkelijk bij. Ik weet ook wel dat ik nog niet alles onder de knie heb, maar moet ze dat nou echt steeds zo inpeperen?? Ik probeer 'er boven' te staan, en aardig te blijven maar kan wel janken als ik eraan denk haar maandag weer te zien. De andere collega's geven me ook geen super welkom gevoel, een aantal heb ik zelfs horen praten over me bij de printer.

Pfff... Even m'n hart luchten hier... Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je na 2 maanden nog even moet leren hoe de hazen lopen. En dat je deze collega met leidinggevende functie niet ondersteboven moet lopen, want zoals je ziet wordt het je dan niet bepaald makkelijk gemaakt.

Leer haar kennen. Kijk hoe je andere collega's dingen doen en wat er van je wordt verwacht. Je komt nieuw binnen, hou je een beetje gedeisd tot je weet hoe het allemaal werkt en hoe de cultuur is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Tot bepaalde hoogte eens met voorgaande reactie maar betekent niet dat je alles maar hoeft te accepteren helemaal omdat ze jouw leidinggevende niet is. Lastig je bent de nieuweling dus je wilt natuurlijk niet gelijk eigen glazen gaan ingooien maar ik moet zeggen dat ik, met wel aantal jaar werkervaring zo'n situatie nooit heb meegemaakt dus eigenlijk ook geen goed advies.

Voor nu maar even laten gaan maar denk dat je over een tijd wel wat meer van je af kan gaan bijten. Hoe langer dit duurt hoe onnodig jezelf onzeker wordt en zou jammer zijn als je het verder wel naar je zin hebt. Is dat eigenlijk wel zo? Na 2 maanden kan je wel wat conclusies trekken. Zijn er collega's waar je wel goed mee op kan schieten? Zo ja richt je daarop en blijf normaal doen met diegene waar je wat meer moeite mee hebt.
Alle reacties Link kopieren
Iemand die graag belangrijk doet kun je het beste de hemel in prijzen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet je vragen proberen te stellen aan andere collega's die je wellicht iets meer welkom laten voelen en dus niet vervelend vinden dat ze hun agenda moeten omgooien?
Hemel , ik heb met je te doen. Je hebt zo van die vrouwen die andere vrouwen niets gunnen. En jij hebt er zo ééntje getroffen . Het zijn meestal onzekere types, die bang zijn voor concurrentie. En dat terwijl het in dit geval niet eens hoeft .
Kijk uit met haar .

Verder sta ik volledig achter wat Doreia zegt . Het is goed advies .
Alle reacties Link kopieren
Op welk gebied kom je kennis tekort op dit moment? Is dat basiskennis/vakinhoudelijke kennis die je eigenlijk al zou moeten hebben, of gaat het puur om het leren kennen van het bedrijf?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-01-2020 21:09
Op welk gebied kom je kennis tekort op dit moment? Is dat basiskennis/vakinhoudelijke kennis die je eigenlijk al zou moeten hebben, of gaat het puur om het leren kennen van het bedrijf?
Gaat puur om het leren kennen van het bedrijf en een aantal branche specifieke regelingen. Maar ook het systeem is nieuw, heb nog niet eerder met dit specifieke computersysteem gewerkt. Gelukkig ben ik wel iemand die gewoon probeert en zo ook wel zelf dingen uitdoktert.
Alle reacties Link kopieren
Smam1517 schreef:
23-01-2020 21:14
Gaat puur om het leren kennen van het bedrijf en een aantal branche specifieke regelingen. Maar ook het systeem is nieuw, heb nog niet eerder met dit specifieke computersysteem gewerkt. Gelukkig ben ik wel iemand die gewoon probeert en zo ook wel zelf dingen uitdoktert.
Die branche-specifieke regelingen kan je in de avond of in het weekend bijspijkeren, ik neem aan dat die in geschreven vorm of via internet beschikbaar zijn. Desnoods een lijstje met vragen aanleggen als punten onduidelijk zijn en één keer per week een afspraak met een leidinggevende inplannen om die vragen te bespreken. En vraag een IT-medewerker of collega om je het systeem uit te leggen. Ga niet zelf zitten dokteren, want weliswaar kan je dan de globale werking van het systeem min of meer doorgronden, maar belangrijker is te weten hoe het systeem binnen de processen van je organisatie gebruikt wordt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-01-2020 21:18
Die branche-specifieke regelingen kan je in de avond of in het weekend bijspijkeren, ik neem aan dat die in geschreven vorm of via internet beschikbaar zijn. Desnoods een lijstje met vragen aanleggen als punten onduidelijk zijn en één keer per week een afspraak met een leidinggevende inplannen om die vragen te bespreken. En vraag een IT-medewerker of collega om je het systeem uit te leggen. Ga niet zelf zitten dokteren, want weliswaar kan je dan de globale werking van het systeem min of meer doorgronden, maar belangrijker is te weten hoe het systeem binnen de processen van je organisatie gebruikt wordt.
Dan nog gaat dit niets veranderen aan haar reactie wanneer ik haar een vraag stel... Ik stel haar op dinsdag ongeveer 2 vragen. Dat is de enige dag dat we tegelijkertijd aanwezig zijn, dus het is niet zo dat ik iedere dag/de hele dag om ieder klein dingetje aan haar bureau sta. En op iedere vraag krijg ik dus zo'n rotte reactie. :-?
Alle reacties Link kopieren
Smam1517 schreef:
23-01-2020 21:24
Dan nog gaat dit niets veranderen aan haar reactie wanneer ik haar een vraag stel... Ik stel haar op dinsdag ongeveer 2 vragen. Dat is de enige dag dat we tegelijkertijd aanwezig zijn, dus het is niet zo dat ik iedere dag/de hele dag om ieder klein dingetje aan haar bureau sta. En op iedere vraag krijg ik dus zo'n rotte reactie. :-?
Dan zoek je iemand anders waar je je vragen aan kunt stellen. Zij is niet jouw leidinggevende en dus ben je haar geen verantwoording schuldig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Smam1517 schreef:
23-01-2020 21:24
Dan nog gaat dit niets veranderen aan haar reactie wanneer ik haar een vraag stel... Ik stel haar op dinsdag ongeveer 2 vragen. Dat is de enige dag dat we tegelijkertijd aanwezig zijn, dus het is niet zo dat ik iedere dag/de hele dag om ieder klein dingetje aan haar bureau sta. En op iedere vraag krijg ik dus zo'n rotte reactie. :-?
Het gaat hier niet om de inhoud. Je hebt haar tegen het zere been geschopt ergens mee. Misschien dat je haar passeert in je rapporteren naar de leidinggevende, of dat je een andere Enorme Ongeschreven Regel hebt overtreden.

Ga er morgen heen, vraag haar om een kop koffie te drinken en heb het er eens over samen. Als volwassenen, in een gelijkwaardig gesprek.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Dank jullie wel Doreia en Cappi. Natuurlijk kijk ik het een beetje aan, misschien moet ik het gewoon met haar bespreken... De sfeer tussen ons kan er niet slechter van worden.

Maarja om nou te zeggen 'ik krijg het gevoel dat je me niet moet' zie ik ook niet zitten.

Er zijn nog 3 andere collega's waar ik regelmatig tegelijk mee aanwezig ben maar werkinhoudelijk heb ik vooral met 'die ene' collega (46) te maken. Die 3 collega's gaan binnen nu en 10 jaar allemaal met pensioen, ik ben begin 30.

Het werk en de kansen die er liggen vind ik te leuk om op te geven voor haar. Eigenlijk hoop ik dat zij gewoon weg gaat... o_o
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
23-01-2020 21:29
Het gaat hier niet om de inhoud. Je hebt haar tegen het zere been geschopt ergens mee. Misschien dat je haar passeert in je rapporteren naar de leidinggevende, of dat je een andere Enorme Ongeschreven Regel hebt overtreden.

Ga er morgen heen, vraag haar om een kop koffie te drinken en heb het er eens over samen. Als volwassenen, in een gelijkwaardig gesprek.
Tegen een zere been? Sommigen 'ouderen' moeten eens leren dat het geen machts spelletje is. Ik merk het op mijn werk ook. De generatie van 55+ ongeveer zijn zo anders opgevoed. Ze zijn bang dat hun plekje ingenomen wordt door goed gedreven geleerde 'jongeren'.

Ik roep al wat jaartjes.. het gaat pas veranderen als ze met pensioen gaan. Generatie verschillen zijn te groot, helaas. 1 ding je weet in elk geval hoe je niet moet worden, achterbaks ;-)
Alle reacties Link kopieren
Smam1517, ik ben sinds een half jaar gedetacheerd bij een heel leuk bedrijf en ik heb ook een collega die me liever vandaag dan morgen ziet vertrekken.
Dit is precies het type wat sterrenwacht007 omschrijft.

Vanwege herkenbaarheid kan ik niet precies beschrijven wat er in dat half jaar allemaal gebeurd is, maar deze week was voor mij de grens bereikt. Ik heb het probleem nu bij de leidinggevende weggelegd, die mij gelukkig heel serieus neemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet naar je leidinggevende gaan maar kijken of je het gesprek aan kan gaan, als het lukt om dat heel relaxt in te gaan. Wat me best lastig lijkt!

Maar iets in de trant van ‘Zit hier nu twee maanden en heb het idee dat als ik vragen stel dit vaak niet goed uitkomt. Ik krijg er namelijk een vervelend gevoel van en zou graag kijken of ik/we dat beter kunnen afstemmen. Hoe zie jij dat?’

Dan betrek je haar in de oplossing en het probleem ;) maargoed probeer het om te denken.

Ik heb iets soortgelijks gehad wat pas na een halfjaar clashte waardoor we toen pas in gesprek zijn gegaan en moest de manager er aan te pas komen. Als we het eerder hadden gedaan had het een hoop gescheeld en zat ik een stuk fijner op mijn werkplek.

Mocht dit trouwens niet werken zou ik me nog even gedeisd houden, sommige mensen hebben het überhaupt niet op nieuwelingen op de werkvloer. Mocht het dan na twee maanden echt zo blijven, dan wel aan de bel trekken bij je leidinggevende.
arequipa wijzigde dit bericht op 23-01-2020 22:12
13.89% gewijzigd
CherryBlossom- schreef:
23-01-2020 21:55
De generatie van 55+ ongeveer zijn zo anders opgevoed.
Hoe dan, wat is er anders?
Alle reacties Link kopieren
CherryBlossom- schreef:
23-01-2020 21:55
Tegen een zere been? Sommigen 'ouderen' moeten eens leren dat het geen machts spelletje is. Ik merk het op mijn werk ook. De generatie van 55+ ongeveer zijn zo anders opgevoed. Ze zijn bang dat hun plekje ingenomen wordt door goed gedreven geleerde 'jongeren'.

Ik roep al wat jaartjes.. het gaat pas veranderen als ze met pensioen gaan. Generatie verschillen zijn te groot, helaas. 1 ding je weet in elk geval hoe je niet moet worden, achterbaks ;-)
Ik denk dat tegen de tijd dat jij ingehaald wordt door de jongere generatie na jou, jij ook overlevingstechnieken inzet om je staande te houden. Dan heb je alles wel een, twee, drie keer gezien en komt er weer een huppeltje (TO, ik heb het nu niet over jou en jouw situatie!) het allemaal wel even beter weten en vertellen. Koud binnen en alles wel even veranderen. Terwijl jij er al heel lang zit en ziet hoe het wiel al 3x is uitgevonden. En je doorziet het vaak al snel, wat er gaat gebeuren en dat het niet gaat werken. Maar nee, dan ben jij de oude zuurpruim die verandering tegenhoudt.

Beter is het om te leren samenwerken. De sneeuwvlokjes en de boomers.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Zeg voor al dingen zoals: wat fijn dat jij het allemaal zo goed weet. Wat goed dat je tijd voor mij vrij maakt. Voor al veel veren in haar onzekere reet steken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom zou ze onzeker zijn? Misschien heeft TO wel een uiterst onhandige timing met haar vragen. Misschien is het echt onbegrijpelijk dat ze sommige dingen niet snapt met haar opleiding/intelligentie/begaafdheid/whatever.
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot is het bedrijf? Is er een vertrouwenspersoon?

Zij ziet jou als iemand die ze mag kleineren. Die niet meer waard is. Absurd. Blijkbaar heb je het tot nu toe geaccepteerd.

Heb je haar echt nodig, kun je die dingen niet aan iemand anders vragen? Het zou mooi zijn als je haar kon negeren, maar dan ook totaal. Niet volwassen, maar blijkbaar is dat bij haar nodig.

Mooiste was als je er boven kon staan: blijkbaar is ze zo onzeker dat ze dit nodig heeft om zich iets te voelen. Maar het raakt je.

Kun je het bespreken. Wat zou er gebeuren als je je kwetsbaar zou opstellen, als je zou vertellen wat het met je doet?

Of meer met een pantser: "Ja, Truus, heel vervelend voor je dat ik dingen moet vragen, maar ik werk hier nog maar net, en ik ben niet helderziend. Laat je wrevel maar merken, krijgt ze misschien wel respect voor.
Bereid maar een paar snedige opmerkingen voor,
Screw it, let's do it!
Alle reacties Link kopieren
Wat zeiden ze over je bij de printer dan ? Werkgerelateerd ?Dat je iets fout gedaan hebt ?
We hebben een soortgelijke situatie gehad op ons werk een drietal weken terug. Nieuwe collega en een dominante collega die haar zo behandelde . Nieuwe collega is op ons advies naar de teamleider gegaan en de dominante werd teruggefloten. Daarna wilde ze bij ons komen klagen maar niemand gaf gehoor : klagen ? Niet bij ons, ga dat doen bij degene waar je wat over hebt te klagen of stap n/d teamleider. Roddelen over collega's wordt niet gepikt in ons team .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Smam1517 schreef:
23-01-2020 21:24
Dan nog gaat dit niets veranderen aan haar reactie wanneer ik haar een vraag stel... Ik stel haar op dinsdag ongeveer 2 vragen. Dat is de enige dag dat we tegelijkertijd aanwezig zijn, dus het is niet zo dat ik iedere dag/de hele dag om ieder klein dingetje aan haar bureau sta. En op iedere vraag krijg ik dus zo'n rotte reactie. :-?
Zulke collega's bestaan. Ik had er ook zo eentje die me vanaf dag 1 het leven zuur heeft gemaakt. Later hoorde ik dat ze bang was dat ik haar plek zou innemen. Ze heeft het me vrijwel onmogelijk gemaakt om daar te werken door me bij alles op de vingers te kijken, soms op een vervelende manier te negeren en rottige opmerkingen te maken. Het maakte me op den duur superonzeker.
Ik ben daar uiteindelijk vertrokken en heb nog spijt dat ik dat niet veel eerder heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij zulke collega's meerdere dingen uitproberen.
Truus, jij weet enorm veel van dit systeem heb ik gemerkt, kun je me uitleggen hoe ik deze informatie kan opzoeken?

Of direct op de man af; het is me opgevallen dat je aanvallend reageert als ik een vraag stel, waarom reageer je zo?

En als ze begint over agenda omgooien, ik zou dan iets zeggen van: kunnen we voortaan iets inplannen elke dag op een vast tijdstip zodat ik mijn vragen aan je kan stellen?
Alle reacties Link kopieren
2 maanden is nog maar kort.
Ik heb bijna 2 jaar best wel moeite met een collega gehad.
Iedere nieuwkomer ziet ze als een bedreiging. Vooral nieuwe ideeen of verandering trekt ze slecht.. "want zij doet het al 20 jaar zo!"
Ik heb het geaccepteerd. Het heeft mij geholpen om in te zien dat ze eigenlijk vooral haar plek en status aan het beschermen is. Ze is een onzekere vrouw en om eerlijk te zijn vind ik haar houding nu vooral sneu.
Elders gaan werken zal ze volgens mij nooit gaan doen. De functie die ze nu bekleedt gaat ze echt nergens krijgen aangezien ze 0 diploma's heeft.
Weet je TO, ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is, maar als jouw collega gaat merken dat ze geen vat of impact op je heeft, zal ze gaan indammen.
Probeer er boven te staan. Ik ga in ieder geval mijn plekje niet afstaan vanwege een onzekere collega met belangrijkheid's krampjes! ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven