Werk & Studie alle pijlers

Keuze tussen twee banen

24-01-2020 12:17 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals vele weten ben ik onlangs moeder geworden. Op dit moment heb ik de keuze tussen twee banen, ik vind het lastig om een keuze te maken. Ben benieuwd naar jullie mening of eventuele soortgelijke keuzes.

Baan 1:
Dat gaat om mijn huidige baan. Bestaat uit een fijne team dat voor elkaar klaar staat. We weten wat we aan elkaar hebben en er hangt een fijne werksfeer. Ik heb de afgelopen jaar hard gewerkt en samen met mijn collega’s echt iets opgebouwd. Echter gaat het om een baan buiten mijn woonplaats, ben dagelijks een uur heen en weer een uur terug kwijt aan reistijd. Is dat wel fijn met een kleine erbij vraag ik me af?

Baan 2:
Dat zou gaan om een nieuwe baan in dezelfde sector. Ik weet niet om wat voor team het gaat en ik zal mezelf opnieuw moeten bewijzen. Een grote voordeel is dat het in de buurt is, het gaat om slechts een kwartier reistijd. Een heel fijn idee mocht er iets met de kleine zijn.

Zoals eerder benoemd gaat het om dezelfde sector dus meer voor en nadelen zijn er niet. Waar zou jij persoonlijk voor kiezen gezien de situatie? Zijn er moeders die ook lang onderweg zijn voor hun werk, hoe ervaar je dat?
Alle reacties Link kopieren
Blijven in huidige baan en opvang in de buurt van je werk zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou switchen. het scheelt je 1,5 uur op een dag, vind ik de moeite waard om te proberen. Misschien is het ook wel een heel leuk team, dat weet je nooit van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit qua baan in exact de zelfde situatie als wat jij beschrijft. Ik ben nog geen moeder, maar heb getwijfeld de overstap te maken ivm kinderwens. Vooralsnog heb ik dat uitgesteld omdat ik het gewoonweg erg naar mijn zin heb in het team waar ik nu werk. Het is me nu de reistijd wel waard. Hoe dat zal zijn als er wel een kind is weet ik niet, dus ik lees hier graag mee voor ervaringsverhalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in de huidige baan blijven, je weet nu wat je hebt en als er een keer iets is met je kind dan is er vast iets onderling te regelen. Gewoon omdat je een goede band met je collega's hebt opgebouwd, dat geeft krediet en dat heb je soms hard nodig met jonge kinderen. Daarbij hoop ik dat je het zo met je partner hebt geregeld dat hij/zij ook kan uitrukken als er iets met jullie kind aan de hand is?
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
De overstap uitgesteld dan, niet de kinderwens ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker voor baan 2 gaan.
Wat een hoop tijd krijg je daar voor terug!

Als je echt twijfelt kun je misschien eerst een dag meelopen om te zien of het je wat lijkt?
Alle reacties Link kopieren
Die reistijd hoeft geen probleem te zijn, mits je ook een (vertrouwde) achtervang hebt mocht jouw kind een keertje ziek worden als het op de opvang is. Al is het maar om je kindje op te halen, jij bent dan met een uur thuis.
Verder hangt het ook af van je werktijden en hoe laat de opvang sluit. Als dat krap is zou ik voor de andere baan gaan. Stress als je in een file komt is niet zo fijn, zelfs niet als je een achtervang hebt.
Is dit allebei in orde, zou ik echt bij je huidige baan blijven. Want én net moeder én jezelf moeten bewijzen kan best pittig zijn.
Alle reacties Link kopieren
En de vader van je dochter? Het gaat er vooral om dat er iemand in de buurt is als er nú wat aan de hand is, dat er snel iemand heen kan.
Heb je wekelijks 10 uur reistijd en ga je naar 2,5 uur, of werk je een paar dagen?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Heeft je partner ook veel reistijd?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat inderdaad om de achtervang. Ik zou fijn werk niet zomaar opgeven.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Daarbij nog wat wiriehorn zegt, je hebt nu een fijn team waar je krediet hebt opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal blijven. Je weet nu wat je hebt en het bevalt je goed. Als het kan qua opvang/oppas en je vindt reistijd geen probleem dan zal ik vooral niet weg gaan. Daarnaast, een andere baan kan altijd nog.
Mijn reistijd is ongeveer 40 min. Ik breng mini om 8u naar de opvang en haal haar rond 18u op. Ik ben wel minder gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook afhankelijk van hoeveel dagen je werkt en hoeveel reistijd je partner hebt.
Als het bijvoorbeeld om 3 dagen gaat dan zou ik het de reistijd wel waard vinden. Jij schrijft dagelijks, dus ga er vanuit dat je gewoon 5 dagen werkt. Dan zou het er voor mij vanaf hangen waar partner werkt, in de buurt of niet.
Ik ben zelf (meestal) pas tegen 19.00 thuis uit mijn werk maar partner is al om 16.15 bij de opvang. Werk overigens 3 of 4 dagen.

Ik vind moeder zijn geweldig. Maar vind het ook fijn dat ik dat op mijn werk even niet hoef te zijn. Daarin vind ik een fijn team en collega’s waarop je kunt rekenen ook erg fijn.
Ik zou in ieder geval gewoon even bij je huidige baan aankijken hoe het gaat na je verlof, mocht het je niet bevallen kan je altijd nog op zoek gaan naar iets dichterbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou switchen maar ik ben dan ook iemand die na een x aantal jaar behoefte heeft aan nieuwe omgeving. Maar ik heb geen kinderen waar ik rekening mee moet houden dus andere situatie
Alle reacties Link kopieren
Nog even ter aanvulling: Baby hoeft niet naar de opvang, zal opgevangen worden door partner en oma. Wat dat betreft zit het dus wel goed, het is meer een fijn idee dat je als moeder in de buurt van je kind bent. Daarnaast zal ik parttime ipv fulltime werken. Dat is bij beide organisaties een mogelijkheid.

Fijn om verschillende meningen te lezen!
Ik zou switchen. Met een klein kind wordt je tijd meer waard, is mijn ervaring. Twee uur (onbetaald) reizen per dag is echt zonde van je tijd.
Verder hoeft het echt geen ramp te zijn als je een nieuw team hebt, meeste mensen zijn blij met nieuwe collega’s dus dat komt vast goed.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut switchen. Anderhalf uur per dag scheelt je dat!
KokoRose schreef:
24-01-2020 12:53
Nog even ter aanvulling: Baby hoeft niet naar de opvang, zal opgevangen worden door partner en oma. Wat dat betreft zit het dus wel goed, het is meer een fijn idee dat je als moeder in de buurt van je kind bent. Daarnaast zal ik parttime ipv fulltime werken. Dat is bij beide organisaties een mogelijkheid.

Fijn om verschillende meningen te lezen!


In dat geval blijven zitten waar je zit. Als parttimer is het moeilijker om hetzelfde op te bouwen in je nieuwe team. En je kind heeft de beste opvang die er is, 1 van de ouders en oma. Waarom denk je dat jij als moeder dan belangrijker zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wat een bitchy opmerking voor een dilemma waar ik ook mee zou zitten.
cappi schreef:
24-01-2020 13:08
Wat een bitchy opmerking voor een dilemma waar ik ook mee zou zitten.


Hoeveel vaders zouden dichter bij huis gaan werken en dat wat ze hebben opgebouwd in hun huidige baan opgeven, puur omdat ze vader zijn en daarom bij de kleine in de buurt, als moeder en oma alle opvang doen?
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
24-01-2020 13:08
Wat een bitchy opmerking voor een dilemma waar ik ook mee zou zitten.
Dat is helemaal niet bitchy. Dat to het overweegt, daar spreekt wantrouwen jegens vader en oma uit. Ze maakt zichzelf veel te belangrijk. De opvang is meer dan prima geregeld. Met dit soort gedrag is het niet gek dat vrouwen minder verdienen dan mannen, minder carrièreperspectieven hebben en het glazen plafond houden we zelf in stand.

Kom op zeg, we leven hier niet in de jaren vijftig! Denk je dat er mannen zijn die dit zouden overwegen?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
24-01-2020 13:14
Hoeveel vaders zouden dichter bij huis gaan werken en dat wat ze hebben opgebouwd in hun huidige baan opgeven, puur omdat ze vader zijn en daarom bij de kleine in de buurt, als moeder en oma alle opvang doen?
Ik raad haar dit niet aan puur om dichter bij haar kimd te zijn.
Maar gewoon praktisch. Waarom.zoveel reizem als het niet hoeft. Echt zonde van je tijd.
En sowieso vind ik zo nu en dan veranderen van omgeving en werkgever heel gezond. Nieuwe mensen, nieuwe uitdagingen.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet persee hoeft, zou ik niet aan een nieuwe baan beginnen als je kindje nog heel klein is. Met alle vermoeidheid en hormonen die meestal bij die periode horen, kan het heel fijn zijn vertrouwd te zijn op je werk ipv nieuwe dingen te leren en jezelf te moeten bewijzen. Ik zou wachten met een switch tot jullie kindje wat ouder is. Minder reistijd is altijd fijn, los van of je een kind hebt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker blijven. Je hebt nu een fijn team van collega’s en dat is echt niet vanzelfsprekend.
Vanwege omstandigheden al diverse werkgevers gehad en bij maar 2 bedrijven echt een leuke klik met het team gehad, dat is zoveel waard!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven