Werk & Studie alle pijlers

Veertig-plusser naar de PABO?

29-01-2020 11:37 48 berichten
Ik ben in de veertig en ben mijn werk meer dan zat. Ik zit te denken aan de PABO en heb net gezien dat ik nog twee dagen heb om me in te schrijven voor de februari-instroom. Zal ik? Of zal ik niet?

De pro's:
- Ik ben dol op onderwijs. In het verleden heb ik lesgegeven op het voortgezet onderwijs en vond dat geweldig. Ik zou alleen niet meer terug willen naar het vo, want bo trekt me momenteel veel meer.
- De thuissituatie laat studeren toe. Mijn man verdient genoeg om mijn tijdelijke gebrek aan salaris op te vangen, de kinderen zijn wat zelfstandiger en zouden het enig vinden als hun moeder juf wordt. De schatjes.
- Ik wil mijn huidige werk niet nog dertig jaar doen. Eerlijk gezegd vind ik er geen klap aan en werk ik om mijn hoofd een beetje aan het werk te houden, maar niet meer dan dat.
- Er is een school die me met alle liefde stage zou laten lopen en eventueel aan zou nemen.

De contra's:
- Ik moet er vier jaar over doen, want ik ben nooit afgestudeerd. (heel dom, ik weet het)
- Ik haat administratie.
- De PABO zelf lijkt me eerlijk gezegd niet interessant, maar het beroep wel.

Zal ik? Of toch maar niet?
Alle reacties Link kopieren
Doen. Je moet nog zolang werken. Pro's zijn groter dan con's. Je kan hem ook versneld doen trouwens? Daar al naar gekeken? Mosterd, zie ik haha
Ik had geen seconde getwijfeld als ik hem versneld kon doen! :) Twee jaar is te overzien. Vier jaar vind ik een eeuwigheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je daar nu zo goed aan doet. Veel mensen willen juist het onderwijs uit.
Alle reacties Link kopieren
Spannend!! Ik zit hier in dezelfde situatie en ben ook bang om de knoop overhaast door te hakken. Ik zou dan de lerarenopleiding Nederlands willen doen.
Ik doe nu administratief werk en heb het echt zo niet meer naar mijn zin op het werk!
Ik heb ook overwogen om terug te gaan naar de zorg (GGZ), heb ik 20 jaar terug mijn hbo papiertje voor behaald maar ik denk dat dat het niet 100% is. Zorg en onderwijs blijft maar aan me trekken maar eigenlijk zit mijn eigen onzekerheid me in de weg! Bang om niet geschikt te zijn denk ik. Het administratieve werk wat ik doe is ook binnen het onderwijs maar ik wil gewoon meer praktisch bezig zijn en daarnaast iets doen wat meer maatschappelijke betekenis geeft.
Met jouw al bestaande ervaring in het onderwijs zou ik zeggen, doen!
Alle reacties Link kopieren
Zou het gewoon doen, helemaal als je dat qua tijd en geld wel kunt bekostigen.
Ergste wat er kan gebeuren is dat je er achter komt dat je de opleiding echt niks vindt, dan stop je er toch gewoon weer mee.. Dat beetje tijd en geld is wel te overzien dacht ik zo :p:

Mijn moeder was een jaar of 46 toen ze nog aan de PABo begon, ze heeft het versneld gedaan maar ze vond het wel erg pittig, zoveel leerwerk. Denk dat niet-versneld ook wel wat adem ruimte geeft als je daar naast ook nog (kleine) kinderen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel de tijd om het te doen natuurlijk. Je weet nu al dat er een hoge baangarantie is en ze staan om je te springen. Mocht het echt niks voor je zijn, dan merk je dat ook gedurende de opleiding. Het lijkt me toch jammer om iets te laten schieten, waarvan je je altijd blijft afvragen of je het niet gewoon had moeten doen.
Doen!
Alle reacties Link kopieren
Zoals je het hier verteld zou ik er voor gaan. Belangrijkste is dat je weet dat je het lesgeven graag wilt doen.

Verder zou ik ook informeren of je voor vrijstellingen in aanmerking komt. Je weet maar nooit.
every journey starts with a single step
Stel dat je het doet en het lukt! Dat is toch geweldig!

Stel dat je het doet en het lukt niet. Dat is toch niet erg. Je hebt een baan opgegeven die je al niet leuk vond, jammer van het geld maar blijkbaar is dat geen heel groot probleem.

Ik zou het doen.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat gelijk het eerste jaar al op stage, dus dan zit je al grotendeels in je werkveld. En de daaropvolgende jaren loop je ook veel stage. Die pabo, daar ga je fluitend doorheen joh. Voor je het weet zijn die vier jaar om en ben je gewoon een juf voor de rest van je leven.

Ik zou het zeker doen als ik jou was.
Dank jullie! Heldere antwoorden en ik merk dat mijn hart al zegt dat ik het gewoon moet doen. Inderdaad: wat is het ergste? Dat ik het niets vind en stop? Als dat het geval is, dan komt er vast wel iets anders op mijn pad.

Zin in de opleiding heb ik niet. Zin in stage bij de kleuters ook niet. Zin in de midden- en bovenbouw? Ja! Enorm! Geef mij maar 5 tot 8!

Dat er veel mensen stoppen met lesgeven is voor mij geen reden om er niet aan te beginnen.

Zal ik? Zal ik? Een bijna ja!

Ik vind het toch wel spannend merk ik. :)
Alle reacties Link kopieren
ik zou het proberen. Financieel en qua tijd kan het. Als het toch niet lukt of het valt tegen heb je het in ieder geval geprobeerd.
Ik heb snel even gegoogled en volgens mij zijn er zat opties om versneld en/of in deeltijd de papbo te doen, ook zonder dat je een hbo of wo-diploma hebt. Heb je goed alles uitgezocht? De nood is zo hoog dat instituten volgens mij alles uit de kast halen om studenten binnen te halen.
Alle reacties Link kopieren
Zeker doen !
Ik heb best veel collega's die zich pas omgeschoold hebben of er mee bezig zijn. Allemaal 40 + ers .
Veel succes
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Oh echt? Ik heb eerlijk gezegd niet google losgelaten op al dan niet versneld de pabo doen. Ik was er eerlijk gezegd blind vanuit gegaan dat ik het reguliere programma moet volgen, aangezien ik nooit ben afgestudeerd. (wel twee keer bijna, maar bijna is dus gewoon niet)
Ik heb zelf wel deeltijd gedaan, maar dan het vo! Inmiddels een leuke baan.
Byrma schreef:
29-01-2020 12:27
Zeker doen !
Ik heb best veel collega's die zich pas omgeschoold hebben of er mee bezig zijn. Allemaal 40 + ers .
Veel succes

Kijk! Ik was eerlijk gezegd bang dat ik toch echt wel oud zou zijn. :)
Ik doe nu een flexibele deeltijd aan de PABO, dan kun je zelf een beetje bepalen hoe lang je erover doet 2, 3 of 4 jaar. Ze zien vaak dat onderwijsassistenten het in 2 jaar halen en het gemiddelde is 3 jaar.
Waar studeer je KleinBeertje? Ik heb de Hogeschool van Leiden op het oog. Die zit bij mij in de buurt en is de enige die ik kan vinden die nog inschrijft voor de februari-instroom. En inderdaad: een flexibele PABO en ik hou wel van wat flexibiliteit. :)

Hogeschool van Rotterdam wil ik niet. Ik heb daar ooit de lerarenopleiding gevolgd en ben gillend gek geworden van de incompetentie, het gesteggel tussen docenten onderling en vakken die midden in een jaar veranderd werden. 't Heeft me wel mijn afstuderen gekost. Helaas.

Hogeschool van Amsterdam wil ik niet, omdat ik niet naar Amsterdam wil. :) Haagse Hogeschool zou ook nog kunnen (woon tussen Leiden en Den Haag).
Drums please! (tromgeroffel zwelt aan)

Ik heb me zojuist ingeschreven! Jullie gaven het laatste zetje en binnen een paar dagen ben ik weer student! Weliswaar een oude, maar ik ga er helemaal voor!

Nu baan opzeggen, taart kopen omdat ik de knoop heb doorgehakt en een pabo-motivatie-topic zoeken of starten. :)

Mijn dochter zit nu nog op school, maar mijn zoon is al thuis. De mazzelaar had een kort dagje op school en ik kreeg net een welgemeende 'Gaaf mam!' naar mijn hoofd. Zoons zijn leuk. :heart:
*TanteSjaan* schreef:
29-01-2020 12:42
Waar studeer je KleinBeertje? Ik heb de Hogeschool van Leiden op het oog. Die zit bij mij in de buurt en is de enige die ik kan vinden die nog inschrijft voor de februari-instroom. En inderdaad: een flexibele PABO en ik hou wel van wat flexibiliteit. :)

Hogeschool van Rotterdam wil ik niet. Ik heb daar ooit de lerarenopleiding gevolgd en ben gillend gek geworden van de incompetentie, het gesteggel tussen docenten onderling en vakken die midden in een jaar veranderd werden. 't Heeft me wel mijn afstuderen gekost. Helaas.

Hogeschool van Amsterdam wil ik niet, omdat ik niet naar Amsterdam wil. :) Haagse Hogeschool zou ook nog kunnen (woon tussen Leiden en Den Haag).
Ik studeer aan de Fontys (in Eindhoven, maar opleiding wordt ook in Tilburg aangeboden) maar alsnog een beetje uit jou richting
Dat is inderdaad voor mij te ver weg. Ik heb voor Leiden gekozen! Niet erg ver, zodat ik met wat mazzel mijn dochter nog naar school kan brengen en/of halen.
Alle reacties Link kopieren
Tof! Heel veel succes en toch ook plezier gewenst!
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Succes *TanjeSjaan*! Zet hem op en veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven