Werk & Studie alle pijlers

Zijinstromen lerarenopleiding

05-02-2020 10:35 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier zijinstromers die bezig zijn met een switch naar het voortgezet onderwijs en hier hun ervaringen daarmee willen delen?
Was het bijvoorbeeld wat te doen om een school of bestuur te vinden die wilde investeren in dit traject? Uit welke branche kwam je en is het hele leer- en werktraject wat te behappen?

Ben zelf ik het punt gekomen dat er echt wat moet veranderen tav mijn huidige werk en overweeg deze switch. Ervaringen??? 😃
Alle reacties Link kopieren
Welk vak wil je gaan doen? Ik denk dat het wel uitmaakt of dat je wiskunde wil gaan doen waar een enorm tekort aan is of geschiedenis waar een overschot aan is en alles daar tussenin dus.
Alle reacties Link kopieren
Nederlands, is op dit moment best veel vraag naar.
Ga binnenkort meekijken op een aantal scholen.
Alle reacties Link kopieren
MacarenaFerreiro schreef:
05-02-2020 10:44
Nederlands, is op dit moment best veel vraag naar.
Ga binnenkort meekijken op een aantal scholen.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je als leraar Nederlands heel veel werk mee naar huis neemt. Ik maakte veel meer uren dan waar ik voor betaald kreeg. Lesgeven is heel leuk, maar dan in een ander vak met minder nakijkwerk.
Tenzij je super stevig in je schoenen staat zou ik niet zomaar hatseflats in een keer voor de klas gaan staan.

Mensen denken er nog wel eens te makkelijk over. Een dagje meekijken geeft niet altijd een goede indruk.

En idd als docent Nederlands is je werk nooit klaar. Nooit meer, voor mij.
Mijn nieuwe werkgever investeert tijd in de vorm van een docentcoach.

Het is niet makkelijk, maar als je zeer gemotiveerd bent is het te doen.

Ik kom uit de detailhandel.
Alle reacties Link kopieren
Ik was niet officieel zij-instromer, maar ik heb de ‘baan-variant’ van de lerarenopleiding gedaan. Dat was wel al 15 jaar geleden, maar driekwart van mijn groepsgenoten deden Nederlands, andere talen zaten vaker in de stagevariant, dus ik denk dat je gewoon voor de klas kan springen.

Ik heb toen gewoon gesolliciteerd met de mededeling dat ik nog aan de lerarenopleiding moest beginnen maar natuurlijk wel bereid was veel te leren enzo.

Je moet trouwens niet een ander van gaan geven omdat je met Nederlands meer nakijk werk hebt.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75, dat klinkt goed! Idd, Nederlands past het beste bij me.

Fransje Noord, wat doe jij dan precies en hoe heb je het aangepakt?
macarenaferreiro wijzigde dit bericht op 18-04-2021 20:32
38.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
05-02-2020 17:27
Ik was niet officieel zij-instromer, maar ik heb de ‘baan-variant’ van de lerarenopleiding gedaan. Dat was wel al 15 jaar geleden, maar driekwart van mijn groepsgenoten deden Nederlands, andere talen zaten vaker in de stagevariant, dus ik denk dat je gewoon voor de klas kan springen.

Ik heb toen gewoon gesolliciteerd met de mededeling dat ik nog aan de lerarenopleiding moest beginnen maar natuurlijk wel bereid was veel te leren enzo.

Je moet trouwens niet een ander van gaan geven omdat je met Nederlands meer nakijk werk hebt.
Dat nakijkwerk kan je anders behoorlijk gaan tegenstaan. Op een gegeven moment was ik ieder weekend die volle tas werk spuugzat.

Geef jij ook Nederlands?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
06-02-2020 13:25
Dat nakijkwerk kan je anders behoorlijk gaan tegenstaan. Op een gegeven moment was ik ieder weekend die volle tas werk spuugzat.

Geef jij ook Nederlands?
Ik geef een vak dat er op lijkt, ook en vooral qua nakijkwerk.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-02-2020 14:35
Ik geef een vak dat er op lijkt, ook en vooral qua nakijkwerk.
Geef je in een vreemde taal les? Mijn collega's die les gaven in Engels in de laagste klassen van het vmbo hadden toch echt minder nakijkwerk. Vooral het corrigeren van boekverslagen was tijdrovend. Je kon wel aan het corrigeren blijven, want het ging niet alleen om het corrigeren van de spelling, maar ook de zinnen klopten van geen meter.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
06-02-2020 16:39
Geef je in een vreemde taal les? Mijn collega's die les gaven in Engels in de laagste klassen van het vmbo hadden toch echt minder nakijkwerk. Vooral het corrigeren van boekverslagen was tijdrovend. Je kon wel aan het corrigeren blijven, want het ging niet alleen om het corrigeren van de spelling, maar ook de zinnen klopten van geen meter.
Ik geef dan ook geen les in de laagste klassen van het VMBO. Je kunt me natuurlijk ook gewoon geloven, mijn vak is echt nauw verwant aan Nederlands wat dit betreft, maar ik vind dit toch echt het leukste vak. Ik zou niet een ander vak willen geven omdat ik dan minder nakijkwerk heb.

Er zijn een paar (didactische) trucjes om die verslagen en dergelijke minder tijd te laten kosten, maar goed dat is het onderwerp niet.
Alle reacties Link kopieren
Upje!
Waar zijn de deeltijdstudenten?! Ben zo benieuwd naar ervaringsverhalen! Heb me er wat in verdiept, zijinstroom wordt misschien lastig maar deeltijd zou wel kunnen, of afstandsleren via Windesheim. Eigenlijk wil ik maximaal nog een jaar of twee studeren, volgens mij duurt dat afstandsleren 4 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-02-2020 17:01
Ik geef dan ook geen les in de laagste klassen van het VMBO. Je kunt me natuurlijk ook gewoon geloven, mijn vak is echt nauw verwant aan Nederlands wat dit betreft, maar ik vind dit toch echt het leukste vak. Ik zou niet een ander vak willen geven omdat ik dan minder nakijkwerk heb.

Er zijn een paar (didactische) trucjes om die verslagen en dergelijke minder tijd te laten kosten, maar goed dat is het onderwerp niet.
Als je zij-instromer bent en je volgt een lerarenopleiding op HBO-niveau (dus tweedegraads) dan is de kans groot dat je ook voor de laagste klassen van het VMBO komt te staan.
Alle reacties Link kopieren
MacarenaFerreiro schreef:
17-02-2020 10:23
Upje!
Waar zijn de deeltijdstudenten?! Ben zo benieuwd naar ervaringsverhalen! Heb me er wat in verdiept, zijinstroom wordt misschien lastig maar deeltijd zou wel kunnen, of afstandsleren via Windesheim. Eigenlijk wil ik maximaal nog een jaar of twee studeren, volgens mij duurt dat afstandsleren 4 jaar.
Windesheim duurde in mijn tijd (geen idee of dat nog zo is) inderdaad 4 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik geen zij-instromer, maar ben ik parttime (2 dagen per week) les gaan geven op een HBO-onderwijsinstelling. Heel leuk en een leuke aanvulling op het praktijkleven!
Ik heb jaren geleden een verkorte deeltijd gedaan. Kon verkort doen omdat ik al op de lerarenopleiding had gezeten en veel vrijstellingen kreeg.
Ik stond ook voor de klas en kin mijn baan als stage gebruiken. Dit mag tegenwoordig niet meer bij die onderwijsinstelling.
Ik werkte 4 dagen en ging 1 dag naar school. Vond het pittig, veel opdrachten en tentamens en soms ook kinderachtig. Maar ik wilde ook per se in 1 jaar klaar zijn. Veel studiegenoten hebben er langer over gedaan.

Waarom wil je in het onderwijs werken? En waarom vind je jezelf daarvoor geschikt? Wat is je vooropleiding?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!
macarenaferreiro wijzigde dit bericht op 18-04-2021 20:34
91.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Vivavette, dit combineer je denk ik dan met andere werkzaamheden? Ook erg gaaf, lesgeven aan het HBO!
MacarenaFerreiro schreef:
17-02-2020 13:42
Bedankt voor jullie reacties!

@MauddeBraose, of ik geschikt ben weet ik niet, ik hoop dat tijdens de meeloopdagen te ontdekken. Ik wil geen verkeerde beslissing nemen en ik vind ook dat onderwijs een passie moet zijn wil je een goede docent worden. Wel ben ik enorm empathisch en vind ik (jonge) pubers echt geweldig. Ik heb feeling met de doelgroep en wil ze graag een stukje verder helpen in hun ontwikkeling. Vooropleiding is SPH. Ik werk echter nu op kantoor in het basisonderwijs. Ik kom er steeds meer achter dat beleid maken en regeltjes bedenken niet aan mij besteed is, laat mij maar praktisch bezig zijn en echt wat toevoegen!

Maar als je leerlingen wil helpen in hun ontwikkeling en echt wat wil toevoegen, waarom wil je dan niet zoveel studeren als nodig is om dat te kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Ben inmiddels 40 (au!), heb een gezin en vind 4 jaar wel heel erg lang!
MacarenaFerreiro schreef:
17-02-2020 13:48
Ben inmiddels 40 (au!), heb een gezin en vind 4 jaar wel heel erg lang!
Ik ben 51, jonkie :-)

Maar ik snap dat 4 jaar lang is. Succes met meelopen en je opties onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Haha! Thanks 😁
MacarenaFerreiro schreef:
06-02-2020 12:17

Fransje Noord, wat doe jij dan precies en hoe heb je het aangepakt?
Een 4 jarige deeltijdopleiding.
Gewoon aan begonnen: 3 dagen werken, 1 dag stage, 1 dag school, 's avonds en in het weekend studeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe deeltijd leraar Engels aan de HvA. Ik heb geen vrijstellingen gehad, dus ik volg de volle 4 jaar die er voor staat. Eerste 2 jaar werkte ik 3 dagen, 1 dag stage, 1 dag school en de weekenden voor huiswerk e.d.
Nu in mijn derde jaar en ik sta nu 3 dagen betaald voor de klas en nog steeds 1 dag school. Dit gaat mij goed af, maar de eerste 2 jaar had ik nog niet de verantwoordelijkheid van mijn eigen klassen aan gedurfd.
De opleiding vind ik pittig, maar dat is een beetje mijn eigen schuld. Ik vind Engels namelijk niet zo geweldig, wilde liever geschiedenis. maar ik wilde ook graag een baan. Er komt veel bij kijken wat ik niet interessant vind, wat ik nooit aan mijn leerlingen ga leren (vmbo docent) en ik zou veel liever meer pedagogiek tijdens de opleiding willen krijgen. Nu leer ik dat eigenlijk allemaal in de praktijk, inclusief flink op je gezicht gaan dus. Probeer zoveel mogelijk praktijkervaring te krijgen, want daar leer je het meest. En zorg dat je stage loopt bij een opleidingsschool, want die weten hoe jij je moet en kunt ontwikkelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven