Werk & Studie alle pijlers

Om gezondheid stoppen met stage

17-02-2020 14:18 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit in het 3e jaar hbo en loop nu voor de vierde week stage voor 25 weken.
Ik heb al jaren last van vermoeidheidsklachten en ga hiervoor regelmatig naar de dokter.
Mijn eerste 2,5 jaar is vrij makkelijk afgegaan. Mijn gezondheid heeft nooit echt m’n resultaten in de weg gestaan. Het lukte me altijd nog net om daaromheen alles af te ronden. Ook al was het soms erg zwaar, maar had het iig naar mijn zin. Had altijd 3 dagen per week les en het was allemaal net lang genoeg.
Nu moet ik stage lopen en ben ik bezig met m’n 4e week. Ik heb het erg zwaar op stage en voel mij bijna de hele dag vermoeid en kan mij niet concentreren. Het bedrijf zelf en de begeleiding lijkt er niet veel begrip voor te hebben en lijken de indruk te geven dat ik mij aanstel. Ik ben zo vermoeid dat ik niet meer in staat ben me te concentreren of na te denken. Ik was hiervoor al bang voordat ik begon met de stage, maar ik wilde het zo graag een kans geven. Gewoon omdat ik die vermoeidheid meer dan zat ben.
Echter helaas voel ik me totaal niet op m’n plek bij m’n stagebedrijf. De werkzaamheden liggen onder mijn niveau en blijken volledig buiten m’n interessegebied te vallen. Ook heb ik niet echt een klik met mijn collega’s en is er niet veel te doen. Kortom de stage is verschrikkelijk.
Waar ik nu dus bang voor was is gebeurd. Ik ben vanochtend volledig ingestort op m’n stage en ben naar huis gegaan. Het zag er ook wel aan te komen, want vorige week trok ik het ook sommige middagen al bijna niet meer.
Om eerlijk te zijn zie ik nu geen uitweg meer. Stoppen met stage zou mij een half jaar vertraging kosten. Echter kan ik door m’n vermoeidheid het niet opbrengen om daar 40 uur per week aanwezig te zijn en de stage zelf is verschrikkelijk. Ik heb mezelf proberen voor te houden dat ik me niet moet aanstellen, maar toch ging het vandaag filiaal mis en nu zit ik helemaal overstuur thuis en overweeg ik om een punt achter de stage achter te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een diagnose?
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat je vanmiddag bent ingestort.

Je schrijft dat je de indruk hebt dat bedrijf en begeleiding denken dat je je aanstelt. Is het alleen een vermoeden of is er echt iets besproken?

Wat heb je met bedrijf afgesproken? Dat je vanmiddag thuisblijft en morgen weer gaat? Ik raad je aan om je stagebegeleider van je school te bellen en te bespreken wat er speelt.

Sterkte en succes!
maak het bespreekbaar
Alle reacties Link kopieren
Gezondheid gaat voor en vooral als je het niet naar je zin hebt op je stage gaat je dit verder slopen. Stop en zoek voor de volgende keer een beter passende stage waar je wel met plezier heengaat en dan wordt dat 40u in de week stage lopen al een stukje gemakkelijker of probeer anders (als dat kan natuurlijk) wat minder uur per week stage te lopen en dat je dan je stage periode wat langer maakt zodat je toch aan je uren zit op het eind.
Als je na 4 weken al “instort” ga je die 25 weken nooit redden!
Alle reacties Link kopieren
PJK kom er maar in!!!
Alle reacties Link kopieren
1. Overleg met je school. Er is soms een zorgcoördinator. Ook zijn er soms mogelijkheden tot aanpassingen rondom ziekte (zoals minder uur of x ziekte uitstel) ok zijn er via gemeente soms tijdelijke uitkering, als je nog studeert maar uitvalt ivm ziekte.
2. Mocht je beter zijn/voelen. Bespreek de mogelijkheid om ergens anders je stage af te ronden.

Dus bij school aangegeven dat je langdurig ziek verwacht te zijn en informeren wat hun protocol is.

Informeren bij gemeente wat je opties zijn bij ziekte en uitval studie.

Weer naar de huisarts voor begeleiding bij ziekte.
Conclusie: stop ermee, dit wordt niks.

Uitleg vanuit het bedrijfsoogpunt: een bedrijf heeft zijn eigen processen en werkwijze en problemen, en dan komt er een nieuwe stagiair binnen. Die moet worden ingewerkt en begeleid, dat kost allemaal tijd, en met een beetje geluk kan zo iemand op zeker moment ook wat bijdragen. Jij kunt echter nog weinig daar, je hebt nog geen credits verdiend, maar levert wel een probleem op. Je bent moe en hebt er geen zin in. Voor zo'n bedrijf ben jij geen bijdrage, alleen maar een probleem en ze hebben geen zin daarin te investeren.

Uitleg vanuit jou: je kunt dit kennelijk niet aan, en je vindt het ook niet leuk. Verder gaan met hangen en wurgen levert jou ook niks op. Ga in overleg met je school en overleg of een andere stage ergens mogelijk is, eventueel met een langere duur en minder uren per week.
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
17-02-2020 15:06
maak het bespreekbaar
En als je dat gedaan hebt, praat er dan over met je stagebegeleider en school.

Zo’n suffe uitdrukking- bespreekbaar.
Wat bespreekbaar is, ISD nog niet besproken net zo als wat breekbaar is, niet gebroken is. Het kán, maar is daarmee nog niet gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Krijg het gevoel dat het feit dat je de stage verschrikkelijk vindt de hoofdreden is en niet zozeer de vermoeidsklachten. Vind het allemaal erg vervelend voor je maar elke week is er wel een topic van jongeren die aan het begin van hun carriere staan en alles verschrikkelijk vinden, van full time werken tot een stage (terwijl ze nog met studie bezig zijn) die onder hun niveau is. Dit is het gevolg van een pamper maatschappij denk ik, mensen zijn niets meer gewend.
Ik begrijp wat het met je kan doen als je op een plek zit wat niet bij je past...

Ikzelf ben nu bezig met de afronding van mijn scriptie en ga vanaf september tot februari nog ergens anders aan de slag. Ik zou eigenlijk voor 40 weken stage lopen.
Dit vanwege privéomstandigheden en omdat de plek gewoon niet bij me past. Helaas nu pas stopgezet, maar het is uiteindelijk beter hopelijk. Natuurlijk had ik het liefste mijn diploma ook al in juni, maar het is geen ramp een beetje vertraging.

Ik heb vorige week een gesprek gehad met de studieadviseur en komende tijd worden er nog afspraken gemaakt om een deel van mijn stage wel te halen. Voor jou zal het ook het beste zijn om zoveel mogelijk in gesprek te gaan en na te gaan of een ander traject ook mogelijk is.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Beter een half jaar vertraging dan compleet afknappen.
Bij een leuke, fijne, uitdagende stage vol superfantastische collega’s zou het nóg erger zijn om te keren dat je dit een te zware belasting voor jou is.

Stop met je stage. Leer je harde les opnieuw en zorg dat een volgende stage aansluit bij je gezondheid.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
17-02-2020 15:21
Krijg het gevoel dat het feit dat je de stage verschrikkelijk vindt de hoofdreden is en niet zozeer de vermoeidsklachten. Vind het allemaal erg vervelend voor je maar elke week is er wel een topic van jongeren die aan het begin van hun carriere staan en alles verschrikkelijk vinden, van full time werken tot een stage (terwijl ze nog met studie bezig zijn) die onder hun niveau is. Dit is het gevolg van een pamper maatschappij denk ik, mensen zijn niets meer gewend.
Het zou ook kunnen dat het juist een gevolg is van alle aanpassingen die gedaan worden om mensen hun scholing te laten doen. Dat het punt waarop mensen afknappen verschoven is. Vroeger al tijdens school, nu pas tijdens stage.
Of het zou ook kunnen dat het juist een gevolg is van dat jongeren bikkelhard blijven gaan en proberen. En daardoor pas afknappen als ze zwaarder belast worden bij hun stage, dat dat de druppel is.
Of het zou kunnen dat jongeren eerder op het www hun moeilijkheden neerleggen dan vroeger, en dat het dus niet meer is geworden, maar zichtbaarder.

Maar zeggen dat mensen die tegen hun grenzen aanlopen en zich kut voelen het aan zichzelf en hun verwende leventje te danken hebben zou ook de waarheid kunnen zijn natuurlijk.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Leergierig schreef:
17-02-2020 15:04
Wat naar dat je vanmiddag bent ingestort.

Je schrijft dat je de indruk hebt dat bedrijf en begeleiding denken dat je je aanstelt. Is het alleen een vermoeden of is er echt iets besproken?

Wat heb je met bedrijf afgesproken? Dat je vanmiddag thuisblijft en morgen weer gaat? Ik raad je aan om je stagebegeleider van je school te bellen en te bespreken wat er speelt.

Sterkte en succes!

Hoi,
Ik heb voor morgenochtend een afspraak gemaakt met mijn huisarts en ik probeer deze week zo snel mogelijk een afspraak op school te regelen om te bepreken hoe het verder zal moeten. Het bedrijf denkt dat ik ziek ben.
Bij het gesprek met mijn stagebegeleider vanochtend bleek zij niet veel begrip te tonen toen ik eerlijk vertelde hoe de stage en de werkzaamheden mij bevielen. Zij was niet erg onder de indruk en reageerde een beetje geïrriteerd.
Ik vroeg haar vervolgens voor de 5e of 6e keer of er uitdagendere opdrachten, maar het werd elke keer duidelijk dat dit voor een half jaar de werkzaamheden waren. En deze slaan totaal niet aan op mijn opleiding.
En door mijn vermoeidheid kan ik me er niet meer overheen zetten. Ik denk verder ook niet dat ik van deze stage iets ga leren en als ik nu niet stop dan denk ik dat ik volgende week of die week erna alsnog instort. Misschien kan school nog iets regelen, maar dat zou een gesprek uit moeten wijzen.
Alle reacties Link kopieren
.
Gebrek aan uitdaging kan ook heel erg vermoeiend zijn.

Ik zou stoppen met deze stage en een andere zoeken, dan maar een half jaar vertraging.
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
17-02-2020 15:12
PJK kom er maar in!!!
Ik durfde dat niet te posten, zo blij dat iemand anders dat wel durfde.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Docgrim schreef:
17-02-2020 15:39
Hoi,
Ik heb voor morgenochtend een afspraak gemaakt met mijn huisarts en ik probeer deze week zo snel mogelijk een afspraak op school te regelen om te bepreken hoe het verder zal moeten. Het bedrijf denkt dat ik ziek ben.
Bij het gesprek met mijn stagebegeleider vanochtend bleek zij niet veel begrip te tonen toen ik eerlijk vertelde hoe de stage en de werkzaamheden mij bevielen. Zij was niet erg onder de indruk en reageerde een beetje geïrriteerd.
Ik vroeg haar vervolgens voor de 5e of 6e keer of er uitdagendere opdrachten, maar het werd elke keer duidelijk dat dit voor een half jaar de werkzaamheden waren. En deze slaan totaal niet aan op mijn opleiding.
En door mijn vermoeidheid kan ik me er niet meer overheen zetten. Ik denk verder ook niet dat ik van deze stage iets ga leren en als ik nu niet stop dan denk ik dat ik volgende week of die week erna alsnog instort. Misschien kan school nog iets regelen, maar dat zou een gesprek uit moeten wijzen.

Kan het zijn dat zij de werkzaamheden wel passend bij jouw niveau vindt? Dat zij jou (nog) geen uitdagendere opdrachten ziet doen?

Kan het zijn dat jij jouw kennis en vaardigheden hoger in schat dan zij?
hejda schreef:
17-02-2020 15:19
En als je dat gedaan hebt, praat er dan over met je stagebegeleider en school.

Zo’n suffe uitdrukking- bespreekbaar.
Wat bespreekbaar is, ISD nog niet besproken net zo als wat breekbaar is, niet gebroken is. Het kán, maar is daarmee nog niet gebeurd.
quasi intelligentie
Alle reacties Link kopieren
Mag je geen 32 uur stage lopen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je bent meerdere keren voor je vermoeidheid naar de dokter geweest maar je praat niet over een diagnose.

Kan het zijn dat er medisch niet zoveel aan de hand is maar je gewoon niet zo'n zin hebt in je stage omdat je de opdrachten onder je niveau vindt.

Eet je wel gezond, doe je genoeg aan beweging. Kortom een gezonde leefstijl zorgt er ook voor dat je fitter wordt.

Wat zijn je toekomstplannen?
Je kan je stage afbreken en je opleiding ook. En dan?

Leven van een bijbaantje?
Met ee uitkering op de bank gaan zitten?

Kortom geef je zelf een schop onder je komt.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
17-02-2020 15:21
Krijg het gevoel dat het feit dat je de stage verschrikkelijk vindt de hoofdreden is en niet zozeer de vermoeidsklachten. Vind het allemaal erg vervelend voor je maar elke week is er wel een topic van jongeren die aan het begin van hun carriere staan en alles verschrikkelijk vinden, van full time werken tot een stage (terwijl ze nog met studie bezig zijn) die onder hun niveau is. Dit is het gevolg van een pamper maatschappij denk ik, mensen zijn niets meer gewend.

Dit idd. Ik zie het bij ons op het werk ook. De 1 na de andere leerling krijgt een burn-out. Maar ondertussen weten ze wel alles beter en lijken niet om te kunnen gaan met feedback. Hoe kun je nou na 4 weken al zeggen dat het werk onder niveau is en je er niks kunt leren? Ik snap wel dat dit irritaties oproept bij je stagebegeleider. Het is jouw leerproces, creëer dus zelf leermomenten. En anders op zoek naar een ander stage adres.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
17-02-2020 20:41
Dit idd. Ik zie het bij ons op het werk ook. De 1 na de andere leerling krijgt een burn-out. Maar ondertussen weten ze wel alles beter en lijken niet om te kunnen gaan met feedback. Hoe kun je nou na 4 weken al zeggen dat het werk onder niveau is en je er niks kunt leren? Ik snap wel dat dit irritaties oproept bij je stagebegeleider. Het is jouw leerproces, creëer dus zelf leermomenten. En anders op zoek naar een ander stage adres.
Sommige stageplekken laten stagiaires alleen maar koffie zetten / afwassen en postzegels plakken en ohja, als je geluk hebt: de telefoon aannemen en doorverbinden. Dan kun je echt wel spreken van onder je niveau.

Niet dat we weten of dit bij to aan de hand is maar het komt helaas veel vaker voor dat stagiaires worden ingezet voor de kutklussen ipv het 'echte werk' wat ze willen leren.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft: 'Ik was hiervoor al bang voordat ik begon met de stage, maar ik wilde het zo graag een kans geven. Gewoon omdat ik die vermoeidheid meer dan zat ben.'

Maar je hebt het helemaal geen kans gegeven. Je vindt de opdrachten onder je niveau en hebt er daarom geen zin meer in. Het zou eerlijker zijn, ook tegenover jezelf, om dat toe te geven ipv je te verschuilen achter een medisch probleem waar je kennelijk ook nog geen diagnose voor hebt?

Op mijn werk hebben we ook stagiairs. Die krijgen, als ze het goed doen, steeds moeilijker opdrachten. Van stagiairs die pas in de 4e week voor de zoveelste keer om meer uitdaging vragen, word ik ook geirriteerd.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
17-02-2020 15:21
Krijg het gevoel dat het feit dat je de stage verschrikkelijk vindt de hoofdreden is en niet zozeer de vermoeidsklachten. Vind het allemaal erg vervelend voor je maar elke week is er wel een topic van jongeren die aan het begin van hun carriere staan en alles verschrikkelijk vinden, van full time werken tot een stage (terwijl ze nog met studie bezig zijn) die onder hun niveau is. Dit is het gevolg van een pamper maatschappij denk ik, mensen zijn niets meer gewend.
Ik vind dit ook wel, als ik om me heen kijk. Ik weet nog dat ik de eerste paar weken fulltime stage zwaar vond en dacht "hoe kan iedereen dit volhouden?!", maar ik dacht er niet eens aan om te stoppen.. Het is gewoon een onderdeel van je studie en daarna van het leven. Het went en valt uiteindelijk allemaal mee. Raap jezelf bij elkaar, even doorbijten hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven