Werk & Studie alle pijlers

Motivatiebrief zonder relevante ervaring

18-02-2020 15:23 17 berichten
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met solliciteren naar banen waar ik gekwalificeerd voor ben , maar geen ervaring in heb. Wat zet je dan in je brief? Ik heb altijd gesolliciteerd naar banen waar ik ervaring voor heb. Ik loop er compleet op vast. Er worden wel mensen aangenomen voor dit beroep zonder ervaring, omdat je het vooral in het veld leert. Het gaat dus ook om entry- level posities.
Iemand advies?

Alvast heel erg bedankt.
Alle reacties Link kopieren
gewoon zeggen dat je snel leert, beetje bluffen kan ook natuurlijk. Alsof het bedrijf in de vacature dat niet doet. Iedere partij bluft altijd is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de nadruk leggen op de kwaliteiten die je hebt die wel passen bij de functie. Ook kun je ervaring in hobby of zo gebruiken. Bijvoorbeeld als je scheidsrechter bij je sport bent kun je ook overzicht houden, stressbestendig zijn, etc.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Mannen krijgen sneller wat ze willen, omdat ze niet eerst zichzelf door de ballotage commissie gooien. Vrouwen gaan eerst in de schoenen van de sollicitatie commissie staan, voordat ze uberhaubt solliciteren.
Dus: niet doen, gewoon solliciteren en je cv en opleiding voor je laten spreken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Verwerk een USP in je motivatie. Een voorbeeldje; H&M recyclet oude kleren. Ik solliciteerde er ooit, zonder enige ervaring of diploma´s en benoemde dat ik hen daarom zo´n geweldig bedrijf vond.

Aangenomen.

(En het uiteindelijk toch niet gedaan, maar dat terzijde).

Het gaat niet altijd om wat je kunt, het gaat om motivatie. En dat kan om veel redenen zijn. Waar het vaak om gaat is dat je laat zien dat je interesse hebt in het bedrijf en in de baan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
https://motivatiebrief.org/


Misschien heb je iets aan deze website?
Alle reacties Link kopieren
Dan schrijf je over je kwalificatie, je motivatie en waarom jij de juiste capaciteiten hebt, daarnaast steek je het bedrijf een paar veren in de reet over iets dat jou oprecht aanspreekt aan het bedrijf...zoals ,,over H&M schrijft. .
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En je noemt het entry-level want startersbaan klinkt niet oké?
Of doe ik nu verkeerde aannames?
Wat zijn goede slotzinnen voor je open sollicitatiebrief?

En heel eg bedankt voor jullie tios. Brief is bijna af.
Yasmin1974 schreef:
24-02-2020 22:52
Wat zijn goede slotzinnen voor je open sollicitatiebrief?
GIYF

“Ik kom graag bij u langs voor een gesprek waarin ik mijn motivatie en mijn enthousiasme voor deze baan nader kan toelichten.”

“Ik zal met alle plezier mijn sollicitatiebrief mondeling toelichten.”

“Graag kom ik in een sollicitatiegesprek een toelichting geven op mijn sollicitatie.”


You go, girl!
Doreia* schreef:
18-02-2020 15:31
Mannen krijgen sneller wat ze willen, omdat ze niet eerst zichzelf door de ballotage commissie gooien. Vrouwen gaan eerst in de schoenen van de sollicitatie commissie staan, voordat ze uberhaubt solliciteren.
Dus: niet doen, gewoon solliciteren en je cv en opleiding voor je laten spreken.
Dit bewijst weer dat ik 'iets te veel' mannelijke hormonen heb. Zoals ik al dacht.
Naast het diploma (of soms zonder het nodige diploma) ben ik er toch ooit wel in geslaagd om mezelf 'te verkopen'. (*)

(*) soms ook niet hoor! :-?

TO, niet doen! Je hebt niks te verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk heb je wel relevante ervaring. Lekker vertellen over een studentenbaantje of een festival waar je als vrijwilliger hebt meegeholpen of de familiereis die jij hebt georganiseerd, daar heb je natuurlijk al een keer ervaren waarom deze baan zo goed bij je past. En voor de rest leer je snel.

Nog een tip: als ik echt enthousiast ben over een functie schrijf ik eerst een kladversie alsof ik een mailtje stuur naar een vriendin. Aan die vriendin leg ik dan uit waarom ik zo enthousiast ben en waarom ik hoop dat ik de baan krijg. Dat kun je dan achteraf wat formeler maken en als sollicitatiebrief sturen.
Yasmin1974 schreef:
24-02-2020 22:52
Wat zijn goede slotzinnen voor je open sollicitatiebrief?

En heel eg bedankt voor jullie tios. Brief is bijna af.
Ik licht deze brief natuurlijk graag toe in een persoonlijk gesprek. Ik ben bereikbaar via (nummer) of (mail).
mammezel schreef:
25-02-2020 09:27
Dit bewijst weer dat ik 'iets te veel' mannelijke hormonen heb. Zoals ik al dacht.
Naast het diploma (of soms zonder het nodige diploma) ben ik er toch ooit wel in geslaagd om mezelf 'te verkopen'. (*)

(*) soms ook niet hoor! :-?

TO, niet doen! Je hebt niks te verliezen.
Maar in de praktijk is het vaak dat bijvoorbeeld mijn man voldoet aan zeg maar 60 procent van de eisen en dat ze daarmee dolgelukkig zijn. En dat ik voldoe aan alle eisen, alle pre’s en nog wat extra te bieden heb en dat ik dan word afgewezen omdat ik Chinees niet als vierde taal heb of geen lepel op mijn neus kan laten balanceren.

Weet overigens niet of dat komt door man/vrouw of door de verschillende sectoren waarin we werken, ik vermoed toch echt een beetje van beide.
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
25-02-2020 21:53
Maar in de praktijk is het vaak dat bijvoorbeeld mijn man voldoet aan zeg maar 60 procent van de eisen en dat ze daarmee dolgelukkig zijn. En dat ik voldoe aan alle eisen, alle pre’s en nog wat extra te bieden heb en dat ik dan word afgewezen omdat ik Chinees niet als vierde taal heb of geen lepel op mijn neus kan laten balanceren.

Weet overigens niet of dat komt door man/vrouw of door de verschillende sectoren waarin we werken, ik vermoed toch echt een beetje van beide.
Interessant, maar te weinig om iets over te zeggen.
Voor mij maakt (als ik aan de andere kant van de tafel zit) de houding veel uit.

Als jij Chinees niet als 4e taal hebt maar de andere 3 talen wel uitgebreid beschrijft kan dat juist onzeker overkomen. Alsof je jezelf niet goed genoeg vindt. En als jij jezelf al niet goed vindt, moet ik je dan wel inhuren?

Net zo als je iemand 7 cadeautjes geeft in plaats van 1. Meer is beter? Nee, het straalt eigenlijk pure onzekerheid uit - je had geen idee en bleef maar kopen.

Maar goed dit is speculatie want ik ken je branche niet en je 3 talen niet en je sollicitatiebrief niet enzovoorts. Maar misschien heb je er iets aan.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
SteunEndeToeverlaet schreef:
25-02-2020 22:25
Interessant, maar te weinig om iets over te zeggen.
Voor mij maakt (als ik aan de andere kant van de tafel zit) de houding veel uit.

Als jij Chinees niet als 4e taal hebt maar de andere 3 talen wel uitgebreid beschrijft kan dat juist onzeker overkomen. Alsof je jezelf niet goed genoeg vindt. En als jij jezelf al niet goed vindt, moet ik je dan wel inhuren?

Net zo als je iemand 7 cadeautjes geeft in plaats van 1. Meer is beter? Nee, het straalt eigenlijk pure onzekerheid uit - je had geen idee en bleef maar kopen.

Maar goed dit is speculatie want ik ken je branche niet en je 3 talen niet en je sollicitatiebrief niet enzovoorts. Maar misschien heb je er iets aan.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb toch het compleet ongeëmancipeerde idee dat er bij mannen door de bank genomen sneller op vertrouwd wordt dat het wel goed gaat komen. Maar het is ongetwijfeld een kip-ei-verhaal. (En inderdaad, na enkele van dit soort ervaringen, een self fulfilling prophecy :facepalm: )
mammezel schreef:
25-02-2020 09:27
Dit bewijst weer dat ik 'iets te veel' mannelijke hormonen heb. Zoals ik al dacht.
Naast het diploma (of soms zonder het nodige diploma) ben ik er toch ooit wel in geslaagd om mezelf 'te verkopen'. (*)

(*) soms ook niet hoor! :-?

TO, niet doen! Je hebt niks te verliezen.
De sollicitatie is niet in Nederland en ik houd me toch echt aan datgene wat voor dat land gebruikelijk is. Daarnaast heb ik wel degelijk iets te verliezen als er iets niet in orde is dat a) niet wordt aangenomen, b) dat in het netwerk van het desbetreffende bedrijf bekend wordt. In het wereldje kent iedereen elkaar en nieuws gaat als een lopend vuurtje. Het is net een groot dorp. Reputatie is waanzinnig belangrijk en je wilt echt geen slechte reputatie krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven