Werk & Studie alle pijlers

Wij lopen stage!

19-02-2020 11:05 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Net als veel anderen (gezien het aantal topics op dit forum) ben ik begin februari begonnen met een stage. Bij de masteropleiding die ik volg is het doen van een stage niet verplicht, waardoor ik weinig mensen ken die op dit moment in hetzelfde schuitje zitten. Het lijkt me leuk om met anderen te praten over wat leuk is, wat minder leuk is en hoe de ervaring van stage lopen in het algemeen is.

Ik loop zelf stage bij een divisie in een universitair ziekenhuis. Ik heb zowel een onderwijstaak (werkgroepen geven) als een onderzoekstaak. Mijn stage duurt in totaal maar 2 maanden, waarvan ik nu in mijn derde week zit. Mijn opleiding biedt helaas geen ruimte voor een langere stage. Mijn onderwijstaak vind ik fantastisch, dat is echt mijn ding, met het onderzoek heb ik iets meer moeite. De lange dagen zijn wennen, maar ik vind het wel heel fijn om 's avonds thuis te komen en niets meer te 'moeten'. Ik slaap veel en ben erg op mezelf, maar ik kijk in de ochtend wel uit naar weer een nieuwe stagedag.

Ik ben heel benieuwd om te lezen naar ervaringen van anderen. Praat mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu stage als onderdeel van mijn 2 jarige master. Bij mijn master is het lopen van stages juist verplicht. Ik ben nu bezig aan mijn korte stage van 7 maanden en moet volgend jaar nog een lange stage lopen van 9 maanden. Ik heb enkel onderzoekstaken. Om heel eerlijk te zijn is het niet bepaald wat ik er van verwacht had. Waar ik bij aanvang van de stage de indruk had dat ik echt mijn eigen deel van het onderzoek zou uitvoeren ben ik enkel uitvoerend betrokken. Ik krijg vooral taakjes en krijg geen inzicht in het grotere geheel waar binnen mijn taakjes vallen.

Wat mij opvalt is dat de onderzoeksgroepen echt enorme financiële schulden hebben. Er zijn wel mensen maar die kunnen niks doen omdat er geen geld is. Er worden stagiaires aangenomen omdat de onderzoeksgroepen geld krijgen per student, maar er is eigenlijk niemand die zin heeft om studenten te begeleiden. De PhD studenten zijn het begeleiden van bachelor studenten en masterstudenten echt enorm zat en laten je voelen dat je ongewenst bent.
Omdat de onderzoeksgroep waarbij ik stage loop onderdeel is van de universiteit waar ik mijn opleiding volg kan ik niet bij de opleiding klagen. Ik had mij dit vooraf echt heel anders voorgesteld.
Ik ben niet bereid om dit te laten falen op een vervelende stage of het totaal rotte systeem waarin ik terecht ben gekomen, maar ik baal er echt verschrikkelijk van.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop geen stage, want ik doe een PhD dus ik kom hier alleen even inbreken om mijn ervaring te vertellen vanaf de andere kant :) vooral voor perzikboom. Wat jij zegt herken ik namelijk wel van bepaalde universiteiten/studierichtingen, waar het aantal bsc en msc studenten veel te hoog op het aantal phders. Maar ik wilde je laten weten dat het, als je graag de onderzoekskant wil doen, de moeite kan zijn om naar de onderzoeksinstituten van NWO te kijken voor een volgende stageplek. Daar staan ze vaak te springen om stage/masterstudenten, omdat er wel veel phders zitten maar ze niet direct bij een universiteit betrokken zijn, en dus geen constante aanwas van msc studenten hebben.

Ik weet natuurlijk niet welke richting je doet, maar wie weet kun je er iets mee.
Succes met jullie stage allebei!

Weightless, ik vond de overgang van student naar fulltime 'werknemer' ook pittig, dus dat is niets gek denk ik. Fijn dat je het leuk vindt, dat geeft ook energie!
Alle reacties Link kopieren
Momenteel loop ik geen stage, maar heb wel al wat stages achter de rug. Gelukkig herken ik dat wat perzikboom zegt totaal niet, al denk ik dat we wel stage hebben (ge)lopen bij dezelfde universiteit?

Ik ben momenteel even gestopt/pauze met mijn master omdat ik na mijn laatste stage enorm ben gaan twijfelen wat ik nou eigenlijk wil doen in mijn leven. Een PhD doen was voor mij altijd zo vanzelfsprekend maar ineens nu niet meer. Opzich een fijne stage qua leren achter de rug maar de begeleiding was niet geweldig (lees: alleen maar benoemen wat niet goed ging). Ook was de sfeer op de afdeling over het algemeen niet goed. Gelukkig heb ik daarvoor wel enorm leuke stages gehad! Ik weet nu in elk geval waar ik niet wil werken haha.

Volgend schooljaar wel weer een stage en ik denk dat ik weer naar het buitenland ga!
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu geen stage, maar heb nu net de afstudeerstage van mijn master afgerond. Bij ons is het de bedoeling dat je deze buiten de universiteit, en het liefst bij een bedrijf doet.

Ik vond vooral de eerste maand erg zwaar: mijn begeleider had bijna geen tijd (1 keer per 2 weken een half uurtje) en mijn opdracht was niet duidelijk. Ik baalde daar heel erg van, omdat het onderwerp en het bedrijf me juist heel erg aanspraken. Uiteindelijk heb ik in discussies met begeleider en andere “collega’s” mezelf kunnen bewijzen. De laatste 2 maanden gingen echt in sneltreinvaart voorbij, en na mijn eindpresentatie hebben ze me zelfs een contract aangeboden.

Succes met jullie stages! Ook als het in het begin een beetje stroef loopt, kan het nog helemaal goed komen :)
Zoals verwacht loopt alles anders
Alle reacties Link kopieren
@perzikboom6 Ai, wat jij beschrijft is wel echt balen. Ik word zelf (deels) begeleid door een PhD'er en vrienden van mij die bezig zijn met hun PhD vinden het juist heel leuk om studenten te begeleiden, komt dat dan door de druk van de schulden en dat ze niet meer aan hun eigen werk toekomen? Hoewel ik snap dat klagen onmogelijk lijkt vraag ik me af of er geen personen zijn binnen je opleiding waarmee je met deze problemen terecht kan. Je zult vast niet de enige zijn die hier last van heeft, toch?

@stokbootje Dankjewel :)

@Schaapje11 Wat je zegt herken ik wel. Een half jaar geleden was ik er echt nog van overtuigd een PhD te willen doen, maar nu ik enigszins meekrijg wat mijn begeleider aan het doen is (plus de verhalen van vrienden die een PhD doen) kom ik daar steeds meer op terug. Ik vind wetenschap (helaas) niet zo leuk, of in ieder geval niet leuk genoeg. Dat is omschakelen. Leuk dat je naar het buitenland wil! Lijkt me een hele ervaring, maar ook zwaar.

@Wici Bemoedigende woorden, thanks!


Wat ik vooral merk is dat sommige dagen heel snel gaan en andere dagen echt voorbij kruipen. Ik vind dinsdag echt een zware dag, met name dinsdagmiddag vind ik afzien. Het ligt niet aan bepaalde werkzaamheden (ik deel afgezien van de vaste onderwijsmomenten mijn werkzaamheden zelf in), gewoon moment van de week. Herkennen jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een afspraak bij de studie adviseur gemaakt voor morgen maar ik twijfel enorm of dat een goed idee is.
Misschien moet ik mij gewoon een paar dagen ziek melden en dan weer de schouders er onder.

Ik wist ook heel zeker dat ik hierna nog een PhD wilde doen. Dat wil ik nog steeds maar zeker niet bij deze universiteit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven