Werk & Studie alle pijlers

Plusuren thuiszorg

12-03-2020 20:40 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Thuiszorg staat bekend om wisselende diensttijden.
Soms maak je meer uren dan je contract en soms minder.
Door plusuren op te sparen kun je dit mooi compenseren. Lopen de plusuren echt te ver op dan vraag ik ze uit te laten betalen. Tijd voor tijd is nl vervelend ivm personeels tekort.

Het komt nogal eens voor dat onze plus uren uit worden betaald zonder enig overleg. Ik ben hier niet blij mee.
Nmi zijn het mijn gewerkte uren. Je ziet dan ineens bij je compensatie uren staan dat er een gedeelte is uitbetaald. Volgens het CAO vvt 2019/2021 mag dat niet. Of zitten er addertjes onder het gras.
Mag een leidinggevende van dat CAO afwijken?
Wat denken en vinden jullie? En heb ik een poot om op te staan?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons heeft de ondernemingsraad afgesproken dat alle plusuren boven 25 uur automatisch uitbetaald worden, tenzij de medewerker aangeeft dat zij dit niet wil.
Jouw werkgever mag de plusuren niet uitbetalen als jij hebt aangegeven dat jij dat niet wil. Dat is tegen de CAO en mag dus niet.
Totaal off-topic, maar ik las pleuris- uren thuiszorg. 🤣
Alle reacties Link kopieren
Bij ons worden uren elke 3 maand uitbetaald. Wellicht is zoiets de oorzaak?
Even overleg met je leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
Voorleggen aan leidinggevende inderdaad.

Het systeem is vaak: automatisch uitbetalen. Soms boven een x aantal overuren, soms alles wat er op dat moment staat, tenzij je andere wensen hebt aangegeven. Met de JUS komt het laatste erop neer dat je een tekort aan uren wel moet inhalen, maar uren die je hebt overgewerkt worden uitbetaald. Dan werk je dus automatisch boven je contract. En op de één of andere manier wordt het werken van meer uren als een recht gezien, maar het werken van ongeveer het aantal van je contract niet. Alleen heb ik geen idee hoe dit bij jou is geregeld. Dat moet je echt bij je LG navragen.

Die stuwmeren van overuren willen ze in ieder geval op de meeste plekken voorkomen. Wat wel begrijpelijk is, maar alles uitbetalen vind ik ook krom. Als je het aankaart mag je vaak een stuk of 20-30 uren meenemen naar de volgende maand of het aantal uren van je contract. Alleen dat verschilt per organisatie wat wel en niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat in de cao? Bij ons moeten die uren binnen een bepaalde tijd opgenomen worden. Ze worden nooit uitbetaald.
Vind het ook moeilijk om mee om te gaan, plus uren opnemen terwijl er zo veel werk is, zeker nu in deze tijd maar het is nu eenmaal zo.
Alle reacties Link kopieren
We zijn er uit. Ik heb al mijn +uren terug gekregen.
Dit staat er in het CAO vvt:
"Bij de verrekening van plusuren geldt dat de verrekening plaatsvindt in tijd. Op jouw verzoek worden je plusuren geheel of gedeeltelijk uitbetaald in geld".

Ook kreeg ik van HRM te horen dat het CAO leidend is.
Bedankt voor alle reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven