Werk & Studie alle pijlers

Is omzetting studieschuld in gift met AD?

16-03-2020 21:27 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb een vraag. Ik heb mijn hbo propedeuse gehaald, maar wil nu doorgaan met thuisstudie. Is het mogelijk dat ik nu in 1 jaar mijn Associate degree diploma (duurt normaal 2 jaar) ga halen en mijn studiefinanciering & ov schuld in een gift wordt omgezet? of moet ik toch een 4 jarige hbo opleiding volgen?
Alle reacties Link kopieren
Bel Duo!
Alle reacties Link kopieren
Bij een AD heb je recht op 2 jaar studiefinanciering die in een gift wordt omgezet als je het diploma behaald.
Alle reacties Link kopieren
..
Je wilt met zo min mogelijk werk/studeren zo veel mogelijk leunen op de overheid hé, de appel valt niet ver van de boom.
Sterkte met de komende 45 jaar
Alle reacties Link kopieren
Koes_1989 schreef:
21-03-2020 23:44
Je wilt met zo min mogelijk werk/studeren zo veel mogelijk leunen op de overheid hé, de appel valt niet ver van de boom.
Sterkte met de komende 45 jaar
Nee hoor, ze wil maar 2 jaar op de overheid leunen i.p.v. 4 jaar!

Mensen die een langere opleiding volgen betalen vaak later ook meer belasting, dus dat is alleen maar fijn voor de overheid.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
haarklover schreef:
22-03-2020 09:11
Nee hoor, ze wil maar 2 jaar op de overheid leunen i.p.v. 4 jaar!

Mensen die een langere opleiding volgen betalen vaak later ook meer belasting, dus dat is alleen maar fijn voor de overheid.
Dat is alleen zo als je veel gaat werken met een hoog uurloon.
EHV1981 schreef:
17-03-2020 09:21
Bij een AD heb je recht op 2 jaar studiefinanciering die in een gift wordt omgezet als je het diploma behaald.
Volgens mij dit ja: https://duo.nl/particulier/studiefinanc ... etalen.jsp
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk wil je van Bachelor terug naar AD?

Volgens mij is dat gewoon mogelijk!* Voor AD en BA gelden gewoon dezelfde regels voor stufi: als je binnen x jaar (aantal jaren zal wellicht verschil inzitten) je diploma behaalt, dan is de stufi (niet je lening) en de kosten voor OV een gift. Alles wat je bij aan het lenen bent (als je dat doet) moet uiteraard wel terugbetaald worden :)

*Volgens mij moet dat dan wel binnen dezelfde studie, anders kan je niet door naar een tweede leerjaar met je P. Als het echt om een andere opleiding gaat dan denk ik niet of je inschrijving omgezet kan worden. Als dit niet het geval is en je moet je opnieuw inschrijven voor de AD, dan stopt je inschrijving van nu en telt dat als 'niet behaald' en moet je wat je nu hebt opgebouwd gewoon terugbetalen (denk ik!). Ik ben geen expert, maar volg zelf ook een AD. Binnen mijn opleiding is wisselen van AD naar BA super makkelijk, andersom ook. Maar naar een andere opleiding telt het niet gok ik.
flamingo2019 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 17:41
Reden: Aanvulling
43.42% gewijzigd
Koes_1989 schreef:
21-03-2020 23:44
Je wilt met zo min mogelijk werk/studeren zo veel mogelijk leunen op de overheid hé, de appel valt niet ver van de boom.
Sterkte met de komende 45 jaar
Jij kent de vader of moeder van TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven