Werk & Studie alle pijlers

Mailcontact met HR ongevraagd met leidinggevende gedeeld

23-03-2020 10:31 34 berichten
Hallo,

ook het bedrijf waar ik werk heeft zich afgelopen week druk bezig gehouden met heel de corona situatie. Begin vorige week kregen we de instructie de gehele week thuis te blijven tot nader bericht. Dinsdagmiddag werden we wederom gebeld en kregen we zelf de keuze om wel of niet te gaan werken. Ongeacht de keuze, zouden er geen nadelige gevolgen aan vast zitten voor ons. De ene helft van ons team is gaan werken, de andere helft (waaronder ik) koos er voor om thuis te blijven.

Afgelopen vrijdag kreeg ik wéér bericht van mijn baas dat wij, en ik citeer, "goedkeuring van het RIVM hebben gehad om onze werkzaamheden vanaf volgende week weer voort te zetten". Persoonlijk vond ik dit een beetje een rare uitspraak en vond ik de manier hoe de communicatie is verlopen op z'n minst gezegd een beetje raar. Begrijpelijk, gezien iedereen op het moment moet improviseren. Maar raar.

Gedurende die week hebben we ook een mail vanuit HR ontvangen, waarin duidelijk vermeld stond dat zakelijk reizen niet langer is toegestaan, met uitsluitsel van reizen met de auto (MITS je niet in een risico gebied reist). Wij werken gedetacheerd als merchandisers waarbij we op één dag verschillende vestigingen van oa Media Markt, Makro, Praxis, Expert etc bezoeken. Onze regio is Brabant, wat absoluut een risicogebied is. Dus heb ik besloten HR terug te mailen met het bericht van mijn baas, omdat ik deze twee berichten vrij tegenstrijdig vond. Hier heb ik ook netjes een reactie op ontvangen.

Vanochtend contact gehad met mijn baas. Hij zou de mail naar 'voorbij hebben zien komen' en was hier niet zo blij mee. Hij had het gevoel alsof ik achter zijn rug HR heb benaderd terwijl ik dit hem ook had kunnen vragen. Om die gedachten te voorkomen heb ik hem ook niet in CC meegenomen in de mail. Hij is ook niet meegenomen in CC door HR in hun reactiemail. Ik heb mijn manager uitgelegd dat ik dacht er goed aan te doen door informatie bij de "bron" te vragen. Maar het kwaad is min of meer al geschied.

Nu zit ik te overwegen om HR terug te mailen dat ik het in het vervolg fijn zou vinden om in de toekomst op z'n minst verwittigd te worden als mijn mails met mijn leidinggevenden gedeeld worden. Maar ik heb eigenlijk geen idee of dat dit gebruikelijk is? Het voelt in mijn ogen ook niet helemaal netjes om de mail door te sturen naar mijn leidinggevenden zonder mij op z'n minst in CC te zetten. Zou ik dit in mijn eerste mail verzocht moeten hebben of is dit een onbesproken regel. Ik heb ook géén idee wat de reden was om dit naar mijn manager te sturen aangezien hij er niets mee te maken had.
Alle reacties Link kopieren
Ik communiceer alleen met mijn leidinggevende omdat dat degene is die de planning e.d. rond moet krijgen.

Daar gaat HR toch niet over?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
HR werkt voor je baas en niet voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Het is gewoon een ongebruikelijke situatie.
Je moet verantwoording afleggen aan je baas, lijkt mij. Via hem had je het ook moeten spelen. Want dat doe je ook bij alle andere verzoeken lijkt mij?
Reken maar dat sommige mensen er nu de kantjes af lopen en lekker thuis gaan zitten op kosten van de baas. En dat daar nu ook scherper naar gekeken gaat worden.

Doe gewoon zoals je altijd doet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Maar dit had HR toch ook moeten bespreken met je leidinggevende?
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je in eerste instantie geen reactie gestuurd naar je baas, of de baas in cc gezet?

De HR werkt voor je baas en voert zijn beleid uit. Je kan verwachten dat de HR de informatie deelt omtrent alle corona beleid en de reacties van de werknemer. De zaak moet toch zoveel draaiende gehouden worden. En de baas hoort toch te weten wat er speelt onder de werknemers.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Misschien moet ik het een en ander verduidelijken. Mijn baas is mijn regiomanager alsin mijn direct leidinggevende. Hij is niet de directeur van heel het bedrijf. HR werkt niet direct voor hem, sterker nog die afdeling staat nog boven hem. HR communiceert als een losstaande afdeling naar alle regio's, waaronder die van ons.

Persoonlijk ben ik het eens dat ik normaal gesproken dit soort zaken met mijn manager zou bespreken. Maar als ze besluiten om vanuit 2 verschillende hoeken te communiceren, en dat vervolgens die communicatie niet met elkaar overeenkomt. Dan is het toch niet zo raar dat ik dan reageer om de mail van HR? Ik ging er van uit dat ALS er bepaalde maatregelen of regels mbt personeel voort komen uit deze situatie, dat HR hier het beste van op de hoogte is.

Dit omdat het nu ook chaos is binnen ons bedrijf en de regio managers qua communicatie (begrijpelijk) wat steekjes laten vallen.

Mijn hele punt is dat ik het niet netjes vindt van HR om dit te communiceren met mijn direct leidinggevende, zonder mij hiervan te verwittigen. Ik ben blij dat mijn baas mij hier op aansprak, zodat ik ten minste nog WAT damage control kon uitoefenen. Maar aangezien HR voor het bedrijf werkt en niet voor mijn manager. Snap ik niet zo goed waarom hiervoor gekozen is.
Vannisje schreef:
23-03-2020 10:31
Dus heb ik besloten HR terug te mailen met het bericht van mijn baas, omdat ik deze twee berichten vrij tegenstrijdig vond. Hier heb ik ook netjes een reactie op ontvangen.

Vanochtend contact gehad met mijn baas. Hij zou de mail naar 'voorbij hebben zien komen' en was hier niet zo blij mee. Hij had het gevoel alsof ik achter zijn rug HR heb benaderd terwijl ik dit hem ook had kunnen vragen.

Les voor de volgende keer.
Je leidinggevende is voor jou de vertegenwoordiger van je werkgever.


Mijn Personeelsconsulente heeft het bij mij trouwens ook een keer gedaan. Ik had haar een vraag gesteld over een HR-zaak en dat had zij doorgebriefd aan mijn chef.


Overigens, als onze personeelsconsulente een mailing uitstuurt, dan zet ze altijd als laatste regel: "Als je vragen hebt, kan je terecht bij je chef."
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral raar dat jij dit niet als eerste bij je leidinggevende aankaart en ipv daarvan naar HR gaat. Dat komt over alsof je geen vertrouwen hebt in je leidinggevende ongeacht of dit zo is.
Alle reacties Link kopieren
Normaal zou ik dit ook met mijn leidinggevende bespreken maar aangezien nu het eerste contact van HR kwam vind ik het niet zo gek dat ze die nu weer benaderd heeft. Het bedrijf is dus gewoon ook onduidelijk in wie hierover gaat. Vind het ook niet netjes dat zij dat zomaar doorsturen en ook raar dat jouw lg daar kennelijk zo verbolgen over is. Andersom is het natuurlijk van jou ook niet zo netjes om de mail van je lg door te sturen naar HR zonder dat hij dat wist, beter had je hem ook meegenomen in je mail.

Hier is HR er zeker ook voor de medewerkers hoor,
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt een mailtje van je baas mbt het werken, en van HR mbt het reizen. Gezien beide mailen had ik de reactie naar allebei gestuurd, het lijkt mij vrij logisch dat HR dit bespreekt met je baas.
Gezien de reis mail van HR kwam kan ik op zich nog wel begrijpen dat je HR mailt (al had ik zelf baas wel in cc gezet) maar het is logisch dat dit besproken moet worden.
Als je met HR mailt om een persoonlijke situatie is het een ander verhaal, maar in dit geval kan ik je baas wel begrijpen dat ie zich een beetje genaaid voelt, als jij niet wil/kan reizen dan moet hij dat ook weten, en dan is het wel zo netjes om het direct van jou te horen ipv HR
Alle reacties Link kopieren
HR is landelijk.
Je manager is voor jou team.

Je had dus de aanwijzingen van je manager op moeten volgen en hem de discrepantie voor moeten leggen. En niet zelf het wiel gaan uitvinden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik heb overigens géén mail contact met mijn baas gehad. Mijn baas heeft vrijdagmiddag iedereen uit onze regio kort gebeld. Hij heeft het telefonisch voornamelijk erg druk op het moment. Dus het bericht was kort en bondig. Het overviel me een beetje waardoor ik ok heb gezegd. Even later sprong het me binnen dat in de mail die we van HR hebben ontvangen iets anders stond. Dus besloot ik daar op te reageren. Ik heb m'n baas niet mee in cc genomen omdat me dit ook niet nodig leek. Meestal communiceren de regio managers wat er vanuit HR naar hen is gecommuniceerd dus ik dacht het dit maal bij de bron te zoeken. Zonder verdere bijbedoelingen.

We werken gedetacheerd en voornamelijk zelfstandig. Sterker nog en wordt juist gepusht op zelf achter zaken aangaan omdat je regiomanager het al heel druk heeft met andere zaken. Dus ik dacht daar in deze situatie ook goed aan te doen. Misschien had ik m'n lg mee moeten nemen in cc naar HR maar dat heb ik niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen vrijdag kreeg ik wéér bericht van mijn baas dat wij, en ik citeer, "goedkeuring van het RIVM hebben gehad om onze werkzaamheden vanaf volgende week weer voort te zetten".
Dus heb ik besloten HR terug te mailen met het bericht van mijn baas, omdat ik deze twee berichten vrij tegenstrijdig vond.
Jij hebt toch ook berichten van "jouw baas" doorgestuurd aan HR zonder je baas op de hoogte te stellen? Wat is er anders aan als HR dat doet bij jou?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Het was logischer geweest naar leidinggevende te gaan om te vragen hoe je zijn mail moet rijmen met de mail van HR. Als je iets met HR opneemt escaleer je een situatie, want daar is HR voor. Je hebt je leidinggevende voor de bus gegooid en hem kans ontnomen om zelf naar HR te stappen om te vragen waarom zij X uitsturen terwijl hij instructies heeft om Y uit te sturen.

Nu is het zo gegaan, maar het is ook weer niet zo dat HR vertrouwelijke informatie uit je privésituatie heeft doorgespeeld. Dus wees blij dat je leidinggevende wél eerst aan jou is komen vragen waarom dit zo is gegaan. Hij heeft open kaart gespeeld. Jij niet.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 23-03-2020 11:19
5.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je antwoord, laat het nu gewoon rusten.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt de stap naar je baas overgeslagen. Geeft niet, kan een keer gebeuren. Maar laat het erbij. Nu HR op vingers tikken is gewoon niet verstandig.
Chocolade, altijd goed!
Ik zou het andersom hebben gedaan. Je baas was de laatste die je mailde (okay belde lees ik nu, maar dat verandert er niets aan) met het bericht dat je weer moest werken. Dus dan zou ik mijn baas hebben teruggemaild dat je eerder iets anders van HR had begrepen.

Jij hebt dit niet gedaan maar mailt wel zonder cc en medeweten van je leidinggevende HR over de mail van leidinggevende. Lijkt me heel normaal dat HR dat dan terugkoppelt naar je leidinggevende en niet met jou een onder-onsje houdt over de mail van leidinggevende.

Je klaagt nu dat HR jouw mails deelt met je leidinggevende, maar jij was juist degene die mail van je leidinggevende doorgaf aan HR.

Ik word op mijn werk trouwens de laatste tijd overspoeld met mails van HR over steeds nieuwe ontwikkelingen rond corona, maar of ik wel of niet kom werken is iets dat ik met mijn direct leidinggevende communiceer.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof er niets van dat het rivm individuele bedrijven een stempel geeft dat ze door kunnen werken, en ik gok dat je leidinggevende not amused was dat je dat aan hr mailde - omdat het óf iets is dat hij uit zijn dikke duim gezogen heeft óf jij het verkeerd begrepen hebt en ze nu bij hr mogelijk denken dat hij dat uit zijn dikke duim gezogen heeft.
Alle reacties Link kopieren
HR kan mails, die niet persoons-gerelateerd zijn, delen met anderen.
Hier ging het niet om persoons-gerelateerde zaken, maar over planning.

Als HR zaken gaat delen, zoals een verandering in de thuis-situatie (aankomende echtscheiding) of over zaken die de leidinggevende helemaal niet aangaan, dan heb je een punt.

Nu niet. Maar er is ook geen reden om jou te verdenken van achterdochtig gedrag...
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
23-03-2020 10:35
HR werkt voor je baas en niet voor jou.
Dit en dat is een veel gemaakte vergissing door medewerkers.

HR kan best iets doen voor medewerkers, maar altijd in overleg met direct leidinggevende.

Als ik jou was, zou ik het gewoon laten rusten. Het is nu echt overal paniekvoetbal. Dan lopen zaken niet soepel.
Alle reacties Link kopieren
Mooie lesjes voor volgende keer:

- Schrijf een mail zo dat hij, ook doorgestuurd, geen kwaad kan.
- Vragen om verheldering bij HR over HR is prima. Vragen bij HR of je manager het wel goed ziet, is niet prima: Want als dat wordt doorgestuurd leest het als wantrouwen.

Goed:
Joh, ik hoor van jullie X en van mijn manager Y; bedoelen jullie hetzelfde en lees ik het verkeerd? Of moet ik het even met hem opnemen?

Fout:
Joh, ik hoor van jullie X en van mijn manager Y, wie heeft er gelijk?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Jij was de eerste die een bericht van een ander doorstuurde zonder diegene zelf erbij te betrekken. Jij begon dus eigenlijk met achter de rug om te gaan.
Ik vind het wel logisch dat HR bij jou leidinggevende heeft gevraagd wat hij gemeld heeft aan zijn team. De enige manier om de verhalen met elkaar in overeenstemming te brengen toch?
Er is gewoon geen handleiding voor Corona-tijden.

Als mensen dan onderling regels beginnen mailen zonder dat er ergens enig overleg is omdat nu éénmaal de helft thuis zit ... dan loopt het dus fout.

Beter dus vanaf nu iedereen elke keer meenemen in de mails.

En niet gek dat HR dus wel een poging tot overleg met je baas doet.
Vannisje schreef:
23-03-2020 10:31
Hij had het gevoel alsof ik achter zijn rug HR heb benaderd terwijl ik dit hem ook had kunnen vragen. Om die gedachten te voorkomen heb ik hem ook niet in CC meegenomen in de mail.

Dat vind ik een vrij bizarre redenering zoals het hier staat. Je doet het achter zijn rug om, om te voorkomen dat hij denkt dat je achter zijn rug om handelt?

Hoe dan ook, jij bent de eerste die achter iemands rug om heeft gehandeld. Je kunt dit HR niet verwijten. In mijn loopbaan heb ik geleerd: altijd openlijk handelen. CC naar de betrokken personen, en altijd zo schrijven dat het niet erg zou zijn als de betrokkene het leest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven