Werk & Studie alle pijlers

Hoe bereid je je voor op een openboekexamen?

24-03-2020 12:55 17 berichten
Dikke kans dat mijn uni ervoor kiest om examens openboek te maken. Ik heb geen idee wat ik daarvan kan verwachten of hoe ik mij daarop voorbereid. Normaal zijn het essay/open vragen, probleem vragen en meerkeuze vragen. Hierbij hebben we dan alleen boekje semi relevanten wetsartiklen en soms rechtzaken.
Docenten geven aan pas een week voor het examen uitleg te willen geven over de vorm en hoe je jezelf daarop voorbereid. Dat vind ik veel te kort dag en wil mij nu al erop kunnen voorbereiden. Studie = internationaal recht
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 24-03-2020 12:58
2.93% gewijzigd
Misschien kan je even benoemen om wat voor vak het gaat? Ik heb openboekexamens gehad voor statistiek, maar ik gok dat je rechten studeert dus daar heb je dan niet zo veel aan.
Ik heb het erbij gezet zeewater.
Ik vind het net als werk, maar dan met meer tijdsdruk. Zelf concentreer ik op de grote lijn en ik maak een overzicht met waar ik welke wetgeving kan vinden. Per onderwerp een lijstje met de relevante wetgeving, en je wetten in pdf waarin je de zoekfunctie kunt gebruiken.
Ik denk dat je niets anders kan doen dan plakkers bij alle wetgeving te zetten, waarvan je denkt dat het op het examen kan komen. Je moet vooral snel iets op kunnen zoeken met een openboekexamen. Het letterlijke antwoord op de vraag zal er dan niet staan, maar wel je handvat om de vraag te kunnen beantwoorden. Ik had in mijn statiekstiekboek op elke pagina een plakker en op de plakker om welke formule het ging, zo kan je een beetje snel erdoor. Met wetten wordt dat wel wat lastiger, dus dat vind ik ook lastig.
Voor papieren wetboeken heb ik gekleurde tabjes (gewoon van de Bruna). Een hoofdtab per wet, en een ander kleurtje bij de relevante artikelen.
MinkeDeWit schreef:
24-03-2020 12:59
Ik vind het net als werk, maar dan met meer tijdsdruk. Zelf concentreer ik op de grote lijn en ik maak een overzicht met waar ik welke wetgeving kan vinden. Per onderwerp een lijstje met de relevante wetgeving, en je wetten in pdf waarin je de zoekfunctie kunt gebruiken.
Oké dat is duidelijk. Meer essay vragen dus?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan natuurlijk niet zeggen hoe het open boek-tentamen eruit komt te zien in jouw geval, maar misschien heb je hier wat aan. Met een open boek-tentamen is de kans groot dat de vraagstelling toegespitst is op een hoger leerniveau. Dus in plaats van onthouden en begrijpen gaat het meer om analyseren en mogelijk zelfs evalueren. Onthouden en begrijpen zou te makkelijk zijn, want dat kan je direct uit de literatuur overschrijven, zonder echt te begrijpen wat je opschrijft. Met een open boek tentamen is het dus van belang om een eigen inbreng van de student te zien om te toetsen of hij/zij de materie voldoende beheerst. Dat kan dus door hogere kennisniveaus te vragen, zoals analyseren of evalueren (zie Bloom's taxonomie).

Daar bereid je je op voor door de stof net zo goed te leren als bij een gewoon tentamen, dus alle begrippen en leerstukken die voorbij komen goed uitwerken en met elkaar in verband brengen. Waarschijnlijk vragen ze dan naar dingen die niet direct in de cursusliteratuur behandeld zijn, maar waar je zelf duidelijk een eigen bijdrage in moet leveren. Dus bijvoorbeeld het analyseren of vergelijken van twee leerstukken, of je eigen mening geven over een kwestie die je onderbouwt met de tijdens de cursus behandelde argumenten. Dit betekent alsnog dat je de basis (dat zijn de lagere leerniveaus) goed moet beheersen en dat je hier ook voor moet leren.

Overigens vind ik wel dat je een beetje een punt hebt: het onderwijs van de cursus moet aansluiten bij de leerdoelen en de toetsing, dus ze moeten je gedurende het vak voorbereiden op het tentamen, en niet enkel in de laatste week. Maar tegelijkertijd kan ik me ook goed voorstellen dat al je docenten nu enorm druk zijn met het onderwijs te reorganiseren en vakken aan te passen, dat ze sommige dingen even voor zich uit moeten schuiven. Mogelijk, als de cursus eenmaalt loopt, krijg je al eerder meer duidelijkheid over het tentamen.
Alle reacties Link kopieren
zullen het dan niet vooral voorbeeldcases zijn ipv theorie??? sorry ze is maar een wild guess!
Alle reacties Link kopieren
Je leert voor het vak zoals je gewoonlijk zou doen maar de toets zal niet bestaan uit reproductie maar op de toepassing.

“In het hoofdstuk over het recht op onderwijs staat een passage beschreven over onderwijs in Nepal. Beschrijf hoe dit in strijd is met het internationale verdrag van de mens en beargumenteer je antwoorden met ondersteuning van vijf amendementen uit de appendix van boek X”.

Mijn opdracht is natuurlijk onzin want ik heb geen verstand van internationaal recht maar ik ben wel docent.

Hoe beter je de stof uit het boek kent hoe meer tijd je hebt om de vragen uit te werken en je niet nog van alles hoeft uit te zoeken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik heb totaal geen ervaring met jouw studie, maar ik vond als student open-boektentamens zalig (mijn cijfers schoten er altijd van omhoog).
Wat mijn ervaring (met totaal andere studie) was, was dat je behandelde cases uit het boek vaak met wat aanpassingen goed kon vertalen naar tentamenopdrachten. Maar nogmaals, geen flauw idee of je daar met rechten ook wat mee kan.

Belangrijk is in ieder geval dat je goed weet, waar je wat kunt vinden in het boek. Succes 👍.
Alle reacties Link kopieren
Docent hier in een typisch Nederlands Recht vak, maar goed. Open boek tentamen betekent voor mij - altijd al, ik gebruik het format ook in corona-vrije-tijden - dat ik studenten niet te ruim in hun tijd laat zitten, zodat ik ook redelijk zeker weet dat ze niet pas de stof gaan bestuderen op het moment dat ze het tentamen zitten te maken. Waar ik met een gesloten boek tentamen soms wat 'makkelijk scoren' vragen invoeg als een 1a Noem de drie aspecten van .... om vervolgens in 1b de diepte in te gaan. Ga ik nu meteen de diepte in en formuleer ik de vraag: Bespreek xyz en betrek in je antwoord arrest abd en een ander relevant arrest. Daarbij is dan arrest abd dan het in het boek genoemde arrest.

Ten slotte stel ik meer vragen waar ik wil zien dat een student in staat is om boven het geleerde te gaan staan, om een artikel uit AA/NJB/Law Review xy te vergelijken met het standpunt van de auteur van het voorgeschreven boek en een eigen mening te vormen. Meer essay achtige vragen dus.

Tips voor de voorbereiding: leer alsof het een gesloten boek tentamen is, zodat je de meeste kennis paraat hebt. Ik weet niet of gekleurde tapjes in je wetboek helpen, ken de weg door de relevante wetgeving, zoals je die ook kent bij een gesloten boek tentamen. Hetzelfde geldt voor de jurisprudentie, leer en bestudeer die op eenzelfde manier als je bij een gesloten boek doet. Qua voorbereiding verandert er - ook volgens mijn studenten - niet zoveel. :-)
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
24-03-2020 13:11
Oké dat is duidelijk. Meer essay vragen dus?
Het ligt er heel erg aan wat voor vak het is. Is het meer richting geschiedenis achtig (bijv. oorlogsstudies, politics) of echt een juridisch vak (bijv. eruropees milieurecht oid)?

Eerste geval: streep de kernzinnen aan, zet markers in de kantlijn, plak blaadjes voor thema's. Hoe geschiedenisser het vak, hoe meer tekst ze van je willen, dus waarschijnlijk essay vragen.
Tweede geval: lees de hele wet waar het om gaat een keer van voor naar achter door. Doodsaai, helpt wel. Hoe juridischer het vak, hoe korter je antwoord. Meer vragen over welk artikel en welke paragraaf je waarom nodig hebt.

Is mijn ervaring. (tikje belegen inmiddels, maar als recht in hetzelfde tempo wendbaar is als toen is er niet veel veranderd :P
Alle reacties Link kopieren
Wat je zou kunnen verwachten is een casus waarop je de wetgeving en arresten moet toepassen. Bij ondernemingsrecht over faillisement: bank abc heeft aandelen van klanten in bewaring, bank valt om en gebruikt aandelen tbv zichzelf. Mag dat? Licht toe en onderbouw.
In de lessen was faillisementsrecht behandeld, maar niet de specifieke casus van een bank. Was op dat moment ook redelijk actueel, dus mogelijk komt er een recente casus aan bod.
Alle reacties Link kopieren
denk mss dat het beste is dat je je focust op de oefeningen die je hebt gemaakt tijdens colleges.
Ik heb ook rechten gestudeerd en vaker open boek tentamens gehad. Naast leren zoals je doet voor een gewoon tentamen zoals hier boven ook al gezegd werd, vroeg ik vaak of ik ook mijn samenvatting er bij mocht houden. Vaak mocht dat. Ik maakte altijd samenvattingen om te leren maar bij een open boek tentamen schreef ik in de samenvatting duidelijk op welke pagina’s van het boek ik aan het samenvatten was. Zodat ik tijdens het tentamen sneller in het boek terug kon vinden waar de relevante stof stond, als ik het nog even snel opnieuw zou willen lezen.
Alle reacties Link kopieren
Open boek is eigenlijk best wel een goede voorbereiding voor je toekomstige baan. Dan mag je ook altijd allerlei naslagwerken erbij halen. De kennis moet je in huis hebben hoe je een vraagstuk/probleem oplost.

Realiseer je ook dat het voor docenten ook iets nieuws is. Ze moeten nu hun manier van examineren omgooien. Dat kost tijd. Er ligt ook voor hun geen draaiboek klaar. Zij moeten ook uitzoeken hoe zij de stof kunnen examineren in de vorm van open boek vragen.

Op het moment dat ze weten hoe ze gaan examineren, dan krijgen jullie dit te horen.

Jij doet geen studie om alleen examens te halen, en examentrainingen te doen. Ongeacht hoe de stof wordt geëxamineerd wordt, je moet de kennis gewoon in huis hebben.

Open boek examens komen het meest overeen met essay of open vragen examen. Alleen mag je nu meer naslagwerken erbij houden. Misschien mag je het gewoon thuis achter je laptop doen. Maar de regels hoe je een vraag beantwoord zijn verder hetzelfde.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven