Werk & Studie alle pijlers

In de knoop met werk zoeken

25-03-2020 02:10 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorig jaar juni ben ik afgestudeerd en heb ik 2 Masters in de Rechten behaald. Tijdens mijn studie had ik al een baan en deze baan heb ik nog steeds + een vast contract. Het doel was na afstuderen paar maanden rust en dan een andere baan zoeken.
Deze baan is leuk, maar werk er al lang en wil eigenlijk wel meer leren, hier lijk ik stil te staan. We zijn al meer dan een half jaar verder en ik heb nog steeds geen nieuwe baan.. ik weet niet goed wat ik wil en lijk nergens voldoende voor gekwalificeerd te zijn. Tegelijkertijd ben ik best kritisch omdat ik hier een vast contract heb en wel vaste lasten heb. Ik dacht aan een traineeship bij de gemeente, uitgenodigd maar uiteindelijk zelf niet meer gegaan want salaris was stuk minder dan nu en had wat meer lasten toen. Nu ontzettende spijt van het niet doorgezet te hebben, omdat je denk ik wel veel te leren hebt. Ik word gewoon moe van overal net te weinig kennis/ervaring voor te hebben en nu niet meer mezelf te ontwikkelen/uit te dagen. Daarnaast ook een omgeving die constant vraagt of ik al nieuw werk heb na het behalen van 2 masters (wat dus echt niets zegt). Jullie ook weleens door zo’n periode geweest? Wat hebben jullie toen gedaan? Merk dat mijn anxiety hierdoor ook weer opspeelt -naast alle dingen die natuurlijk nu in de wereld afspelen.

Liefs

PS: zie nu de sollicitatie motivatie topic. Misschien had dit beter daar gemoeten, maar wilde dit toch van me afschrijven..
muis12345 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 02:14
Reden: Aanvulling
4.49% gewijzigd
Je bent nog jong. Dus af en toe eens elders in de keuken kijken zou ik zeker doen.
Alleen lijkt me nu niet een handige tijd
Gezien deze tijd zou ik blijven waar je zit. Daarna kan je kijken. Nu moet je blij zijn met je contract.
Tja, ik ben erg van het risico’s nemen. Ik heb me nog nooit laten tegenhouden omdat ik van een vast contract naar onzekerheid moet, of omdat ik geld in zou moeten leveren. Je moet natuurlijk wel rond kunnen komen, maar ik heb het geluk dat geld me niet echt interesseert - ik zou dus liever mijn lasten naar beneden brengen (verhuizen, auto weg, zuinig leven) voor een interessante baan/optie dan meer geld krijgen voor een saaie baan waar ik stil sta.

Dus ik zou zeggen: ga er voor!

Maar je vraagt het natuurlijk wel op een heel bijzonder moment.

Zou je bij je huidige baan kunnen minderen in uren en dan nog steeds rondkomen? Dat je een of twee dagen in de week vrij maakt om ergens anders te gaan werken, of voor jezelf te beginnen?
Of heel andere insteek: wat kan je op je huidige werk veranderen om er wel te kunnen groeien en uitdaging te kunnen vinden? Want ook daar heb ik gemerkt dat je niet moet afwachten wat je aangeboden wordt, maar vaak gewoon zelf initiatief moet nemen en gewoon gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor. Ik heb een interessante universitaire studie gedaan en na een jaar of 3 werkervaring dacht ik makkelijk een andere baan te kunnen krijgen toen mijn tijdelijke contract niet werd omgezet in vast. Maar niets bleek minder waar. Ik heb me echt gek gesolliciteerd maar overal was het: niet voldoende ervaring, geen relevante ervaring enz. enz.

Uiteindelijk is het wel gelukt maar daarvoor heb ik wel salaris moeten inleveren. Op dat moment kon ik ook niet meer anders omdat mijn werk echt op korte termijn zou eindigen. Het bleek niet zo'n slechte stap. Ik heb daar gedurende 2,5 jaar veel geleerd en heb daarna in alle rust echt een mooie stap kunnen maken.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Leg die lat niet zo ontzettend hoog.

Je bent nog maar 9 maanden geleden afgestudeerd. Ga eerst eens vlieguren maken, gewoon werken.

Er zijn echt maar weinig mensen die direct hun droombaan hebben. Daar moet je vaak langzaam ingroeien. Ervaring opbouwen, van maan wisselen etc etc.

2 Masters klinkt op de opleiding als geweldig en een pre, in het werkveld wordt daar soms toch ook anders tegenaan gekeken. Daar gaat het ook om relevante (werk)ervaring.

Op dit moment zal het sowieso lastig zijn, nu staat heel NL, zelfs de hele wereld, staat stil. Je hebt nu werk, maak daar het beste van.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar.

Ik vond dat fundament leggen om het zo maar te noemen vreselijk. Ik kwam ook moeilijk aan werk na mijn studie (crisistijd) met twee masters en best al wat werkervaring bij verschillende kantoren.

Weet je helemaal niet wat je wil? Ook niet je rechtsgebied? Je moet toch wel een klein beetje vorm kunnen geven wat je wil, of anders wat je echt niet wil?
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn gevoel helaas ook niet veel werkervaring. In ieder geval, niet veel verschillende. Het liefst richting vreemdelingenrecht, maar Ik merk dat de markt nu vooral goed is binnen het financiële/privacy recht etc. Dit is helaas niet mijn vakgebied, dus daar loop ik ook tegenaan. Ik heb het idee dat ik weer stages moet gaan doen, maar die zijn er ook vaak voor mensen die studeren en niet net afgestudeerden. En ik kan helaas niet rondkomen van een stage alleen, dan heb ik eigenlijk geen plek om te wonen en dat is best een risico..
Binnen mijn huidige baan kan ik helaas niet veel meer groeien, al over gehad.
Achteraf gezien had ik de traineeship een kans moeten geven, maar op dat moment leek het mij niet erg leuk om 2 jaar bij de gemeente aan de slag te gaan. Nu wel. Dus wellicht over een paar maanden weer, maar tot dan zou ik wel graag nog wat anders willen doen.
En in deze tijd zeker niet, maar liep hier ook tegenaan voor dit virus. Denk ook graag vooruit van wat hierna.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je willen aanraden om te kijken naar wat wel kan. Je hebt echt wel mogelijkheden. Misschien bedoel je het niet zo, maar je komt een beetje verslagen over.

Vreemdelingenrecht is een onderdeel van het bestuursrecht, dus wellicht vergroot je zo je zoekgebied.

Je kan bijvoorbeeld ook proberen om aangenomen te worden bij de rechtbank. Wellicht zit je dan niet meteen in het rechtsgebied waarin je wil werken, maar je bent in ieder geval dan wel werkzaam bij een organisatie die ook vreemdelingenzaken behandelt.

Die vacatures bij de gemeente komen ook vanzelf wel weer. Tegen die tijd kun je het gewoon opnieuw proberen.

Als ik jou was zou ik gewoon breed solliciteren binnen het bestuursrecht. Die opties zijn er echt wel.
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Muis12345 schreef:
25-03-2020 10:40
Ik heb voor mijn gevoel helaas ook niet veel werkervaring. In ieder geval, niet veel verschillende. Het liefst richting vreemdelingenrecht, maar Ik merk dat de markt nu vooral goed is binnen het financiële/privacy recht etc. Dit is helaas niet mijn vakgebied, dus daar loop ik ook tegenaan. Ik heb het idee dat ik weer stages moet gaan doen, maar die zijn er ook vaak voor mensen die studeren en niet net afgestudeerden. En ik kan helaas niet rondkomen van een stage alleen, dan heb ik eigenlijk geen plek om te wonen en dat is best een risico..
Binnen mijn huidige baan kan ik helaas niet veel meer groeien, al over gehad.
Achteraf gezien had ik de traineeship een kans moeten geven, maar op dat moment leek het mij niet erg leuk om 2 jaar bij de gemeente aan de slag te gaan. Nu wel. Dus wellicht over een paar maanden weer, maar tot dan zou ik wel graag nog wat anders willen doen.
En in deze tijd zeker niet, maar liep hier ook tegenaan voor dit virus. Denk ook graag vooruit van wat hierna.

Je werkt nog geen jaar, dus meer werkervaring opdoen lijkt me echt verstandig. Ook gewoon in je huidige baan.

Kijk ondertussen eens naar gratis online trainingen volgen om je kennis te verdiepen. Maar ik denk dat je meer hebt aan gewoon werkervaring. En dan niet heel specifieke werkervaring, maar gewoon werkervaring.

Wanneer een werkgever kan kiezen tussen iemand zonder werkervaring direct van de opleiding, of iemand die al een paar jaar werkervaring heeft (ook niet in het juiste werkveld) dan wordt vaak voor de laatste gekozen. Leeftijd en levenservaring tellen toch echt mee. Veel mensen hebben soms moeite met een advocaat, jurist, arts van begin 20. Al heb je nog zulke mooie cijfers en extra opleiding, je blijft een jong ding. Dat was 30 jaar geleden ook al toen ik begon met werken. Men dacht continue dat ik de assistente was.

Je bent echt niet uniek, veel mensen die de arbeidsmarkt opgaan lopen tegen dezelfde problemen aan. Een carrière opbouwen en die leuke interessante functie vinden is niet iets wat binnen een half jaar lukt, daar gaat tijd overheen. Je hebt nu al geleerd dat een mindere interessante optie achteraf gezien misschien wel een hele goede optie was geweest.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me ook een beeetje verslagen nu, maar kom ik wel weer overheen. Thuis zitten constant heeft dit effect wel een beetje ;)
Ik moet inderdaad wat breder solliciteren. De rechtbank lijkt me echt niet leuk (al heb ik een juridische studie gedaan), maar misschien moet ik het voor de ervaring doen. Hier loop ik constant tegenaan: moet ik van baan switchen alleen maar voor de ervaring terwijl het me niet leuk lijkt? Dingen waar ik nu op solliciteer zie ik wel 200 mensen op solliciteren.
Is 26, bijna 27 nog begin twintig? Haha. Ik voel me nu nog wel jong in de zin van, ik moet niet al te lang stil staan. Wat eerder ook door jullie is gezegd.
Ik ben bij deze baan al sinds 2016 aan de gang (eerst als vrijwilliger). Daarnaast nog bijbaantjes, maar niet hele relevante.
Ik heb me in ieder geval net al bij allemaal vacaturebanken aangemeld, voor later.
Alle reacties Link kopieren
Kun je iets meer vertellen waarom bijvoorbeeld werk bij de rechtbank je niet leuk lijkt? Ik vind het op deze manier ook een beetje lastig om met je mee te denken als ik niet weet waar voor jou het knelpunt zit.

Wat lijkt je werkinhoudelijk wel en niet leuk?

200 mensen voor een vacature vind ik persoonlijk niet veel. Laat je je er niet door weerhouden. Gewoon solliciteren en proberen om ertussen te komen.

De vraag of je moet solliciteren voor de ervaring is er eentje die alleen jij kan beantwoorden. Als ik het spuugzat zou zijn op mijn werk en voor mijn gevoel tegen een bore-out aan zou zitten, dan zou ik natuurlijk veel sneller een andere baan aannemen.

Je moet ook niet vergeten dat je soms een omweg moet maken voordat je je punt van bestemming bereikt. Een baan aannemen die goed staat aangeschreven met de mogelijkheid om bijvoorbeeld binnen 3 jaar naar een functie toe te groeien die je wel wil, vind ik een goeie keus.
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
nu zal het vooral moeilijk werk vinden zijn voor mensen met bureaujob gezien coronavirus. in welke soort ben je dan gespecialiceerd? was het de bedoeling om echt te gaan pleiten of meer juridisch in een bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Skadí schreef:
25-03-2020 11:56
Kun je iets meer vertellen waarom bijvoorbeeld werk bij de rechtbank je niet leuk lijkt? Ik vind het op deze manier ook een beetje lastig om met je mee te denken als ik niet weet waar voor jou het knelpunt zit.

Wat lijkt je werkinhoudelijk wel en niet leuk?

200 mensen voor een vacature vind ik persoonlijk niet veel. Laat je je er niet door weerhouden. Gewoon solliciteren en proberen om ertussen te komen.

De vraag of je moet solliciteren voor de ervaring is er eentje die alleen jij kan beantwoorden. Als ik het spuugzat zou zijn op mijn werk en voor mijn gevoel tegen een bore-out aan zou zitten, dan zou ik natuurlijk veel sneller een andere baan aannemen.

Je moet ook niet vergeten dat je soms een omweg moet maken voordat je je punt van bestemming bereikt. Een baan aannemen die goed staat aangeschreven met de mogelijkheid om bijvoorbeeld binnen 3 jaar naar een functie toe te groeien die je wel wil, vind ik een goeie keus.
Ik merk dat ik het juridische gedeelte, schrijven van bezwaar- beroepsschriften etc. eigenlijk helemaal niet interessant vind. Daarom is mijn ambitie eigenlijk ook nooit geweest om bijvoorbeeld advocaat te worden of bij de rechtbank te werken. Tegelijkertijd denk ik, het is belangrijk om deze ervaring op te doen. Maar dan zie ik in de vacature dat je er al ervaring mee gehad moet hebben (the usual). Achteraf gezien had ik veel meer moeten doen tijdens mijn studie, al dacht ik dat ik al wel wat deed. Maar hier valt nu helaas niets meer aan te doen.
Uiteindelijk zie ik mijzelf bij een ministerie werken in binnen of buitenland. Nu wel bezig met solliciteren op het rijkstraineeship. Verder komt in oktober ook de traineeship voor internationaal beleidsmedewerker open, dat lijkt me ook heel leuk. Vorig jaar was ik net te laat.
Maar in de tussentijd wil ik ook wat ervaring elders opdoen. Ik heb dus wel een beetje een toekomstvisie voor mij.
Ik heb het naar mijn zijn bij mijn huidige baan, leuk team en ook wel leuk werk. Maar ik sta dus stil. Ik ben net afgestudeerd en wil niet voor altijd hier blijven werken. Maar van een bore out is op het moment geen sprake.

Dank voor het meedenken tot nu toe in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
25-03-2020 12:37
nu zal het vooral moeilijk werk vinden zijn voor mensen met bureaujob gezien coronavirus. in welke soort ben je dan gespecialiceerd? was het de bedoeling om echt te gaan pleiten of meer juridisch in een bedrijf.
Toch zie ik alsnog veel vacatures voorbij komen. Ik probeer het wel gewoon, maar ik begrijp dat het moeilijk is. Meer juridisch binnen een organisatie (ministerie, overheid, gemeente bijv.). Een bedrijf zie ik mijzelf niet werken, gaat meer de financiële kant op.
Alle reacties Link kopieren
Muis12345 schreef:
25-03-2020 11:38
Ik voel me ook een beeetje verslagen nu, maar kom ik wel weer overheen. Thuis zitten constant heeft dit effect wel een beetje ;)
Ik moet inderdaad wat breder solliciteren. De rechtbank lijkt me echt niet leuk (al heb ik een juridische studie gedaan), maar misschien moet ik het voor de ervaring doen. Hier loop ik constant tegenaan: moet ik van baan switchen alleen maar voor de ervaring terwijl het me niet leuk lijkt? Dingen waar ik nu op solliciteer zie ik wel 200 mensen op solliciteren.
Is 26, bijna 27 nog begin twintig? Haha. Ik voel me nu nog wel jong in de zin van, ik moet niet al te lang stil staan. Wat eerder ook door jullie is gezegd.
Ik ben bij deze baan al sinds 2016 aan de gang (eerst als vrijwilliger). Daarnaast nog bijbaantjes, maar niet hele relevante.
Ik heb me in ieder geval net al bij allemaal vacaturebanken aangemeld, voor later.

Een baan die niet leuk LIJKT. Er is bijna geen geneeskunde student die graag KNO arts, of MDL arts of uroloog wilt wonen, die willen allemaal kinderarts, tropenarts of sportarts worden. Of studenten industrieel ontwerp die willen allemaal mooie dingen ontwerpen, meubels etc. En toch gaan er ook mensen in de verpakkingsindustrie werken, of praktisch dingen ontwerpen voor ouderen.

Een passie moet je ontwikkelen. Je weet pas of dat je iets echt leuk vindt wanneer je het doet en de kans geeft.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
25-03-2020 13:51
Een baan die niet leuk LIJKT. Er is bijna geen geneeskunde student die graag KNO arts, of MDL arts of uroloog wilt wonen, die willen allemaal kinderarts, tropenarts of sportarts worden. Of studenten industrieel ontwerp die willen allemaal mooie dingen ontwerpen, meubels etc. En toch gaan er ook mensen in de verpakkingsindustrie werken, of praktisch dingen ontwerpen voor ouderen.

Een passie moet je ontwikkelen. Je weet pas of dat je iets echt leuk vindt wanneer je het doet en de kans geeft.
Je hebt gelijk, ik moet meer dingen een kans geven. Daarom heb ik ook nu spijt van de traineeship (los van het feit of ik niet weet of ik door alle rondes heen zou komen). Maar op dat moment wilde ik echt niet bij de gemeente werken, dus leek het me niet nuttig. Nu zie ik steeds meer leuke vacatures bij de gemeente en denk ik, had ik het toch maar gedaan. Maar idd een leerproces zoals eerder ook gezegd werd.
Ik word ook echt gek van alle mensen om me heen die maar vragen of ik al een nieuwe baan heb. Ervaarden de afgestudeerden hier dit ook?
Alle reacties Link kopieren
Muis12345 schreef:
25-03-2020 15:29
Je hebt gelijk, ik moet meer dingen een kans geven. Daarom heb ik ook nu spijt van de traineeship (los van het feit of ik niet weet of ik door alle rondes heen zou komen). Maar op dat moment wilde ik echt niet bij de gemeente werken, dus leek het me niet nuttig. Nu zie ik steeds meer leuke vacatures bij de gemeente en denk ik, had ik het toch maar gedaan. Maar idd een leerproces zoals eerder ook gezegd werd.
Ik word ook echt gek van alle mensen om me heen die maar vragen of ik al een nieuwe baan heb. Ervaarden de afgestudeerden hier dit ook?

Niet te veel op reageren. Vertel dat je er nog eens goed over nagedacht hebt, en voorlopig blijf werken waar je nu werk. Mocht daar in de toekomst verandering in komen dan laat je het ze wel weten.

Mensen denken dat je er druk mee bezig zijn, en willen interesse tonen. Zoek een ander onderwerp

Succes, het komt echt wel goed, alleen misschien niet op de manier waarop jij denkt dat het gaat lopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
25-03-2020 16:37
Niet te veel op reageren. Vertel dat je er nog eens goed over nagedacht hebt, en voorlopig blijf werken waar je nu werk. Mocht daar in de toekomst verandering in komen dan laat je het ze wel weten.

Mensen denken dat je er druk mee bezig zijn, en willen interesse tonen. Zoek een ander onderwerp

Succes, het komt echt wel goed, alleen misschien niet op de manier waarop jij denkt dat het gaat lopen.
Dankjewel! Ik moet me inderdaad wat minder gaan focussen op wat een ander heeft te zeggen, al bedoelen mensen het goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben middenin de crisis afgestudeerd en er was gewoon geen werk. Gelukkig had ik wel een baantje in de horeca waar ik meer uren kon draaien. Uiteindelijk ben ik ernaast onderbetaald in een kleine baan in mijn vakgebied gaan werken om de broodnodige ervaring op te doen. Binnen vijf maanden kon ik dat uitbreiden naar fulltime.

Ik zou in deze fase nog even niet kijken naar salaris, maar meer naar wat jíj wil. Niet dat ie gratis moet werken, maar een traineeship kan je op de langere termijn meer opleveren dan wat je nu doet. Maar ik weet hoe moedeloos je kan worden van langere tijd solliciteren.
Je hebt ook heel veel semi overheid waar ze altijd wel juristen nodig hebben en minder moeilijk doen over ervaring maar wel op zoek zijn naar een bepaalde drive. Toezichthouders, SVB, UWV, Stichtingen e.d.
Alle reacties Link kopieren
Muis12345 schreef:
25-03-2020 15:29
Je hebt gelijk, ik moet meer dingen een kans geven. Daarom heb ik ook nu spijt van de traineeship (los van het feit of ik niet weet of ik door alle rondes heen zou komen). Maar op dat moment wilde ik echt niet bij de gemeente werken, dus leek het me niet nuttig. Nu zie ik steeds meer leuke vacatures bij de gemeente en denk ik, had ik het toch maar gedaan. Maar idd een leerproces zoals eerder ook gezegd werd.
Ik word ook echt gek van alle mensen om me heen die maar vragen of ik al een nieuwe baan heb. Ervaarden de afgestudeerden hier dit ook?
Ja! Enorm. Werd er helemaal gek van. Maar het is idd echt uit interesse en ze bedoelen het goed. Zelf heb ik uiteindelijk gezegd tegen mensen dat ik ermee bezig was en dat ik het zou laten weten als ik iets had gevonden. Dat werkte en het was daarna ook heel leuk om vervolgens iedereen te mogen appen dat het gelukt was :)

Dat traineeship kan natuurlijk nog steeds. Daarvoor kun je je in principe aanmelden als je tussen 0-2 jaar werkervaring hebt. Vaak als je een half jaar of jaar ervaring hebt opgedaan, helpt dat nog mee bij je sollicitatie ook. Waarom niet nog een keer solliciteren ervoor?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het eigenlijk niet. Overal zie ik vacatures voor juristen voorbij komen. Ben zelf ook jurist. Bij USG of Eiffel staan ze te springen om juristen.

Als Je een nieuwe baan wil, in een sector waar je geen ervaring hebt, dan kun je niet met een heel eisenpakket aankomen.

De vraag is, wil je eigenlijk wel wat anders? Ik krijg het idee dat je wat anders wil/denkt te moeten, omdat mensen het steeds aan je vragen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
28-03-2020 00:24
Ik snap het eigenlijk niet. Overal zie ik vacatures voor juristen voorbij komen. Ben zelf ook jurist. Bij USG of Eiffel staan ze te springen om juristen.

Als Je een nieuwe baan wil, in een sector waar je geen ervaring hebt, dan kun je niet met een heel eisenpakket aankomen.

De vraag is, wil je eigenlijk wel wat anders? Ik krijg het idee dat je wat anders wil/denkt te moeten, omdat mensen het steeds aan je vragen.
Die zie ik ook voorbij komen, maar dat zijn vaak juristen in de richting financieel / civiel etc. Dat wil ik best uitproberen, maar heb ik geen ervaring in en is mijn master een andere richting op. Als ik deze vacatures lees, is dit vaak wel een eis. Of zie ik dat verkeerd?
Hoor graag als je tips hiervoor hebt. Misschien kijk ik verkeerd. Waarin ben jij afgestudeerd als ik mag vragen?

Ik wil zeker zelf ook wat anders, dat mensen er veel om vragen is een vervelende bijkomstigheid.
muis12345 wijzigde dit bericht op 30-03-2020 22:50
2.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Foutje
muis12345 wijzigde dit bericht op 30-03-2020 22:52
Reden: Foutje
98.59% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven