Werk & Studie alle pijlers

Iemand ervaring met WW?

25-03-2020 19:18 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Ik maak mij nogal zorgen en ben benieuwd naar wat jullie kennis is met het volgende:

Vanaf mijn 18e tot mijn 23e heb ik 32/40 uur per week gewerkt. Huis gekocht en toen besloten weer naar school te gaan (voltijd) en dus een bijbaan te zoeken. Die heb ik gevonden voor 18 uur per week. Dat contract loopt helaas in juni af en aangezien het een catering baan is, wordt deze door corona tijdelijk niet verlengd. Wel willen ze mij in september weer een contract aanbieden als alle scholen weer open zijn (ik doe de catering van mijn hogeschool waar ik ook les heb).

Nu hebben ze mij verteld dat ik tot die tijd aanspraak kan maken op ww. Dus voor 2 a 3 maanden.

Ik zit door de corona nu ook thuis maar krijg wel doorbetaald. Heb alleen wel een baantje op het oog waarbij ik 7 uurtjes per week zal maken. Niet genoeg om de hypotheek van te betalen én mijn levensonderhoud.

The point is dat ik mij afvraag of ik aanspraak kan maken op ww (en of ze dan kijken naar mijn laatst verdiende loon of naar mijn arbeidsverleden) en of ik evt er verstandig aan doe om dat andere baantje aan te nemen en of ik dan recht heb op een aanvulling.

Ik wil morgen het uwv wel bellen maar hier zitten zoveel dames met kennis dat ik het hier even vraag aangezien het mij heel hoog zit. :cry:
Alle reacties Link kopieren
Het staat gewoon allemaal op de site van het UWV. Kijk daar even.
De regels veranderen nogal eens. De laatste stand van zaken kun je daar vinden.
Alle reacties Link kopieren
https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ng-krijgen

https://www.uwv.nl/particulieren/veelge ... -uitkering
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering
Alle reacties Link kopieren
Als je contract niet wordt verlengd heb je recht op ww. Hierbij wordt gekeken naar je inkomen van de laatste 12 maanden, aan de hand daarvan wordt je uwv maandloon berekend. Let wel op dat hier nog 8% vakantiegeld vanaf gaat, en van wat over blijft krijg je de eerste 2 maanden 75%, daarna 70%
Je hebt sowieso recht op 3 maanden ww, hoe langer je werkt hoe langer ww (5 jaar werken is 5 maanden ww).
Je kunt er een baantje bij nemen, dit moet je dan wel doorgeven. Op de 1e van elke maand geef je je inkomsten door, aan de hand daarvan berekenen zij of en hoeveel aanvulling je krijgt. Ook belangrijk, je geeft je inkomsten door vanaf de 1e (ook als je geen inkomsten hebt) en je krijgt je ww dan een paar dagen later, dat is wel even belangrijk om te weten Ivm betalingen.
Ww aanvragen kan vanaf 7 dagen voor einde contract.
Hopelijk neemt dit je angst wat weg. Ik heb begin dit jaar ook even in de ww gezeten dus zit nog vers in mn geheugen. Mocht je nog meer vragen hebben stel ze gerust :)
De hoogte van de uitkering wordt bepaald door je laatstverdiende loon. De duur van de uitkering wordt bepaald door je arbeidsverleden.
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat je nu onder de ‘Corona’ regeling kan vallen. In dat geval krijg je een aantal maanden 90% en niet 70% maar dat is alleen wanneer je nu geen inkomsten meer hebt.
Maar bij UWV zelf weten ze het precies te vertellen. Hou rekening met een hele lange wachttijd aan de telefoon.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Je zit thuis, maar wordt wel uitbetaald. Dus je bent niet werkloos en kunt ook geen aanspraak maken op WW.
Dat kan eventueel wel als je contract afloopt en het niet verlengd wordt. Wanneer is dat?
Dan kun je met je Digid inloggen op uwv.nl en daar kun je zien op hoeveel maanden je recht hebt op WW.

Overigens kan het ook zijn dat je baas de regeling bedoelt die in de plaats voor de werktijdverkorting is gekomen ivm corona. Dan blijf je dienst, maar betaalt de overheid een deel van je salaris.
Alle reacties Link kopieren
Een baantje van 7 uur waar je én de hypotheek en je levensonderhoud van kunt betalen zou ik némen. Sterker nog, als je zegt waar het is, kom ik daar ook werken ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Je kan WW aanvragen maar er geldt ook sollicitatieplicht en dat betekent dat vanaf hety moment dat je bedreigd wordt met werkloosheid (nu dus) je 1 maal per week of 4 maal per 4 weken moet solliciteren. En je mag een deeltijd baan aannemen maar je moet ondertussen ook solliciteren voor alle uren. Dus niet 18 - 7 = voor 10 uur solliciteren maar je moet ook zoeken naar banen van rond de 18 á 20 uur.

Bij WW heb je rechten en plichten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja dat kan. Je hebt dan wel zoals Amber aangeeft een sollicitatieplicht (eigenlijk nu al en) gedurende je maanden WW. Per gewerkt jaar heb je ongeveer recht op 1 maand WW uitkering, op de site van het UWV staat wel een rekentool waarmee je je rechten uit kunt rekenen (hoeveel en hoelang).

Het baantje van 7 uur per week mag (of eigenlijk moet) je aannemen, voor de resterende uren ontvang je dan WW. Dat is ook gunstiger dan alle uren WW uiteraard. Voor de resterende uren van je contract blijf je wel een sollicitatieplicht houden.

Die 75 en 70% die je zou ontvangen kunnen ook iets lager uitvallen vanwege een vage omrekening van dagloon, dat viel bij mij even tegen.

Hou er ook rekening mee dat als je nu je WW rechten gebruikt, je weer opnieuw moet beginnen met opbouwen voor een eventuele nieuwe WW periode.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
26-03-2020 02:24
Een baantje van 7 uur waar je én de hypotheek en je levensonderhoud van kunt betalen zou ik némen. Sterker nog, als je zegt waar het is, kom ik daar ook werken ;-)
Er staat NIET genoeg, hè. Niet net.
Alle reacties Link kopieren
Oooh superbedankt voor alle reacties. Dit scheelt mij een lang telefoontje. Ben getustgesteld. :heart:
Als je contract niet wordt verlengd heb je gewoon recht op ww. Hoelang hangt af van de tijd dat je bij je werk hebt gewerkt. Maar kijk eventjes op de site van het uwv of bel anders even. Zij kunnen je vast meer vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Marije1238 schreef:
26-03-2020 09:23
Oooh superbedankt voor alle reacties. Dit scheelt mij een lang telefoontje. Ben getustgesteld. :heart:
Hoezo?
Ben je nou wel of niet werkloos?
minnimouse schreef:
26-03-2020 10:07
Hoezo?
Ben je nou wel of niet werkloos?
Dat schrijft ze toch duidelijk in de openingspost?
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
25-03-2020 22:44
Het kan zijn dat je nu onder de ‘Corona’ regeling kan vallen. In dat geval krijg je een aantal maanden 90% en niet 70% maar dat is alleen wanneer je nu geen inkomsten meer hebt.
Maar bij UWV zelf weten ze het precies te vertellen. Hou rekening met een hele lange wachttijd aan de telefoon.
En.... TO, reken je door deze mededeling niet rijk! Deze regeling is een tegemoetkoming in de loonkosten voor werkGEVERS, die anders hun personeel zou ontslaan. Jij zit nu doorbetaald thuis, ik denk dat een deel van die doorbetaling door deze regeling aan je werkgever vergoed wordt. Als je contract afloopt, ga je vallen onder de normale werknemersregeling, dus de eerste 2 maanden 75% van je uwv maandloon en daarna 70%.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven