Werk & Studie alle pijlers

Gekort op salaris na twee maanden ziektewet

25-03-2020 23:14 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Ik zit sinds halverwege januari in de ziektewet vanwege een nekhernia. Nu ben ik al sinds half februari aan het reïntegreren En zit nu op zo’n 16 uur per week. Normaal werk ik 38,75 uur. In januari en februari heb ik 100% uitbetaald gekregen maar vandaag kreeg ik maar 70 procent van de niet gewerkte uren.

In mijn arbeidsregelement staat dat men het eerste jaar in de ziektewet 100% uitbetaald en het jaar erop 70 %. Dit kunnen ze dan toch niet doen zonder enige waarschuwing?

Aanvullende informatie: ik werk in de logistiek , in de scheepvaart en er is geen cao.

Graag ontvang ik jullie ervaringen of kennis?
Alle reacties Link kopieren
Heb je de HR afdeling al gebeld? Misschien is er gewoon een foutje gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Of ze hebben een fout gemaakt of het heeft te maken met een tegemoetkomingsregeling voor je werkgever vanwege Corona? (Werktijdverkorting)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hoi zarah,

Onze hr afdeling is dus niet aanwezig of bereikbaar door het Corona virus. Wel heb ik mijn manager aangesproken maar hij wist het ook niet precies. Ik maak me best zorgen want het scheelt echt Honderden euro’s.
Val je dan ook niet onder de CAO kleine handelsvaart?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
25-03-2020 23:20
Of ze hebben een fout gemaakt of het heeft te maken met een tegemoetkomingsregeling voor je werkgever vanwege Corona? (Werktijdverkorting)
Dat is idd het geval voor mensen die ziek ziek melden door Corona klachten maar toch niet voor mensen die al in de ziektewet zaten? Mocht het wel zo zijn dan hadden ze me op zijn minst even kunnen informeren toch?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... k-ziek-ben

Geen idee of het van toepassing is, maar als je nu onder het sociaal minimum komt, kan je bij het UWV een aanvulling vragen.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
25-03-2020 23:21
Val je dan ook niet onder de CAO kleine handelsvaart?
Hoi Utakar,

Nee, we hebben geen cao maar een eigen arbeidsregelement.
Alle reacties Link kopieren
Als in je contract staat dat je 100% hoort te krijgen dan mogen ze dit niet doen. Ff aankaarten bij je baas, en anders naar juridisch loket
Alle reacties Link kopieren
Brunette25 schreef:
25-03-2020 23:20
Hoi zarah,

Onze hr afdeling is dus niet aanwezig of bereikbaar door het Corona virus. Wel heb ik mijn manager aangesproken maar hij wist het ook niet precies. Ik maak me best zorgen want het scheelt echt Honderden euro’s.

Hoezo niet bereikbaar? Is het bedrijf gesloten? Als ze vanuit huis werken, kunnen ze toch wel antwoord geven?
Het lijkt me dat er een fout gemaakt is.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
25-03-2020 23:23
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... k-ziek-ben

Geen idee of het van toepassing is, maar als je nu onder het sociaal minimum komt, kan je bij het UWV een aanvulling vragen.

In mijn arbeidsregelement staat het eerste jaar 100%. Nee ik kom gelukkig niet onder het sociaal minimum maar het is wordt wel even flink aanpassen :(
Brunette25 schreef:
25-03-2020 23:25
Hoi Utakar,

Nee, we hebben geen cao maar een eigen arbeidsregelement.
Hmm, balen,
wat lastig.

En ik snap echt dat je dr wel de pleuris bent geschrokken met de salaris betaling.
Alle reacties Link kopieren
Brunette25 schreef:
25-03-2020 23:22
Dat is idd het geval voor mensen die ziek ziek melden door Corona klachten maar toch niet voor mensen die al in de ziektewet zaten? Mocht het wel zo zijn dan hadden ze me op zijn minst even kunnen informeren toch?
Dat zou dan gelden voor mensen voor wie ze te weinig werk hebben, ziek of niet. Als je ziek bent door Corona èn niet kunt thuiswerken door ziekte/ongeschikte functie/werkzaamheden ongeschikt voor thuiswerk, dan wordt je gewoon doorbetaald.

Het lijkt mij ook dat ze dan de werknemers hadden ingelicht (maar ik heb dan ook alleen ervaring in sectoren waarbij de vakbond bij wijze van spreken een vast kantoor heeft naast de HR afdeling). Ik denk dus een fout.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
25-03-2020 23:25
Als in je contract staat dat je 100% hoort te krijgen dan mogen ze dit niet doen. Ff aankaarten bij je baas, en anders naar juridisch loket
Hoi panda1987,

Het staat niet in mijn contract maar in het arbeidsregelement. Is dit hetzelfde? Van een collega begreep ik dat zij wel het eerste jaar 100% heeft verkregen. Ze heeft wel echt een jaar thuis gezeten en ik ben al weer aan het reintegreren.
Alle reacties Link kopieren
Bubbel° schreef:
25-03-2020 23:25
Hoezo niet bereikbaar? Is het bedrijf gesloten? Als ze vanuit huis werken, kunnen ze toch wel antwoord geven?
Het lijkt me dat er een fout gemaakt is.
Hoi,

Laten we zo zeggen dat onze hr collega niet heet professioneel is en er eigelijk totaal geen verstand van heeft. Ze is nooit bereikbaar via de telefoon.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
25-03-2020 23:27
Dat zou dan gelden voor mensen voor wie ze te weinig werk hebben, ziek of niet. Als je ziek bent door Corona èn niet kunt thuiswerken door ziekte/ongeschikte functie/werkzaamheden ongeschikt voor thuiswerk, dan wordt je gewoon doorbetaald.

Het lijkt mij ook dat ze dan de werknemers hadden ingelicht (maar ik heb dan ook alleen ervaring in sectoren waarbij de vakbond bij wijze van spreken een vast kantoor heeft naast de HR afdeling). Ik denk dus een fout.
Ik heb aangeboden al meer te willen werken zowel thuis als op de zaak. In mijn branche is genoeg werk en er is nog geen geld nood bij het bedrijf. Ik snap het echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Brunette25 schreef:
25-03-2020 23:29
Hoi panda1987,

Het staat niet in mijn contract maar in het arbeidsregelement. Is dit hetzelfde? Van een collega begreep ik dat zij wel het eerste jaar 100% heeft verkregen. Ze heeft wel echt een jaar thuis gezeten en ik ben al weer aan het reintegreren.
België? Dan is het arbeidsreglement bindend. Gaat om rechten en plichten van werkgever en werknemer. In jouw arbeidscontract zal dan vast een verwijzing staan naar dat reglement (waarvoor je hebt moeten tekenen voor ontvangst). Ik zou de baas bellen en die HR mevrouw overslaan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
25-03-2020 23:27
Hmm, balen,
wat lastig.

En ik snap echt dat je dr wel de pleuris bent geschrokken met de salaris betaling.
Dat dus! En zeker in deze onzekere tijd!
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
25-03-2020 23:34
België? Dan is het arbeidsreglement bindend. Gaat om rechten en plichten van werkgever en werknemer. In jouw arbeidscontract zal dan vast een verwijzing staan naar dat reglement (waarvoor je hebt moeten tekenen voor ontvangst). Ik zou de baas bellen en die HR mevrouw overslaan.
Nee ik ben Nederlands. Ik heb idd de baas gebeld maar hij kon me niet geruststellen omdat hij er ook te weinig van af wist. Hij ging het uitzoeken maar dat kan wel even duren..
Alle reacties Link kopieren
Brunette25 schreef:
25-03-2020 23:37
Nee ik ben Nederlands. Ik heb idd de baas gebeld maar hij kon me niet geruststellen omdat hij er ook te weinig van af wist. Hij ging het uitzoeken maar dat kan wel even duren..
Jouw nationaliteit maakt niets uit. Als je in BE werkt voor een BE bedrijf dan gelden de BE regels. In NL is een arbeidsreglement ook bindend indien aanwezig.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
25-03-2020 23:44
Jouw nationaliteit maakt niets uit. Als je in BE werkt voor een BE bedrijf dan gelden de BE regels. In NL is een arbeidsreglement ook bindend indien aanwezig.
Ik bedoelde dat ik in NL werk. Dankjewel voor de info! Ik ga morgen wel weer bellen😭
Alle reacties Link kopieren
Brunette25 schreef:
25-03-2020 23:29
Hoi panda1987,

Het staat niet in mijn contract maar in het arbeidsregelement. Is dit hetzelfde? Van een collega begreep ik dat zij wel het eerste jaar 100% heeft verkregen. Ze heeft wel echt een jaar thuis gezeten en ik ben al weer aan het reintegreren.
Ja ook dat reglement is bindend. Of je aan het reintegreren bent of niet maakt niet uit, als je nu 12 uur werkt en normaal 24 uur dan sta je waarschijnlijk nog voor 50% ziekgemeld, maar dan nog moeten ze je betalen.
Goed dat je baas er achteraan gaat, als hij binnen een week niks weet zou ik hem achter zn broek aan zitten, ze mogen je niet zomaar minder betalen.
Brunette25 schreef:
25-03-2020 23:37
Nee ik ben Nederlands. Ik heb idd de baas gebeld maar hij kon me niet geruststellen omdat hij er ook te weinig van af wist. Hij ging het uitzoeken maar dat kan wel even duren..
Maar als alles en iedereen dicht is en de baas er intussen van weet en het gaat uitzoeken ...
Dan zou ik dus gewoon pakweg een week wachten.

En kijken met wat hij komt.

Uiteindelijk is hij ook de baas over de HR-dienst en de slecht bereikbare HR-dame.


En anders wordt het een rondje juridisch loket of rechtsbijstand.
Maar die zou ik pas volgende week inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ziekteverlof; je zit niet in de ziektewet.
Het lijkt mij overigens dat ze gewoon het arbeidsreglement moeten aanhouden, dus als je contact kunt leggen met de juiste afdeling dan denk ik dat dit snel rechtgezet zou moeten kunnen worden.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor de tips allemaal. Ik ga het een week afwachten. Normaal stress ik niet zo hoor maar honderden euro’s missen in deze tijd, vind ik toch wat eng.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven