Werk & Studie alle pijlers

Niet helemaal eerlijk?

01-05-2020 12:45 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, eerst een kleine schets: ik werk in een kleine zorgsetting met een handje vol collega's.
Ik heb geen groot aantal vaste uren per week. 12 uur.
Maar, eigenlijk werkte ik wekelijks meestal veel meer uren. Vaak zondagen, avonden of nachten. Dat krikte mijn aantal uren lekker op, en ik vind het leuke diensten om te draaien.
Geregeld kreeg ik een appje van mijn leidinggevende of ik kon bijspringen.
Echter, sinds de coronacrisis is bij 1 collega haar echtgenoot volledig thuis komen te zitten. Hij werkt nu thuis.
Sindsdien draait deze collega zo'n beetje alle diensten. Haar man blijft thuis bij de kinderen, en zij draait soms 14 uur op een dag. Ik word niet meer gevraagd.
Ik sprak een andere collega, en ook zij ervaarde hetzelfde.
Ik voel me er haast een beetje kinderachtig of jaloers onder, maar ik vind echt dat deze collega alles inpikt. Ook plaatst ze dagelijks foto's op de collega-groepsapp van haarzelf over wat ze aan het doen is.
Soms denk ik: 'misschien heeft ze het geld hard nodig, dus laat maar"
Maar anderzijds voel ik me ook best aan de kant geschoven.
Ik wil er eigenlijk wel wat van gaan zeggen.. maar ik wil ook niet als een verontwaardige zeur overkomen.
Hoe pak ik dit aan? Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Een gesprek aanvragen met dat je graag meer uren zou willen werken.
Het is ook raar als alles naar een persoon gaat, zulke lange diensten zijn niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het bespreekbaar maken.
Daarnaast lijken mij 14 uursdiensten ontzettend ongezond + komen deze niet ten goede van de patiënten/cliënten.
Alle reacties Link kopieren
Uitspreken naar je leidinggevende
Misschien denken zij wel, dat jij blij bent, dat je niet meer diensten hoeft te draaien
Gewoon aangeven bij leidinggevende toch? Dat je meer uren wil, dus of dat kan? Of heb je dat al gedaan, want dat lees ik niet.

Tegen haar of in groepsapp per se iets willen zeggen lijkt me heel raar. Dus wees volwassen en praat met je werkgever/ledinggevende.


En btw, als je al maanden en maanden veel meer uren werkt dat in contract staat kan je daar een wijziging voor gaan vragen.
' beste Peter, ik zou graag ook weer wat meer worden ingeroosterd. Ik ben de komende weken dan en dan beschikbaar'

Antwoord misschien: 'sorry alle diensten zijn vervuld'

Jouw antwoord: Ik heb mij altijd flexibel opgesteld en was beschikbaar voor extra uren. Als dit niet meer op prijs wordt gesteld hoor ik dat graag'.
Ik zou er zeker wat van zeggen! Communiceren is op dit moment erg belangrijk. Het zou echt belachelijk zijn als zij de enige is die zoveel uur mag werken... Ligt ook wel een beetje bij je baas want dit is niet eerlijk tegenover de rest van de werknemers.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou solliciteren naar een baan met meeer vaste uren. Er is zat werk in de zorg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
bespreken met iemand die daar wat aan kan doen. dus niet alleen met je directe collega's. maar ga dit gesprek aan met de planner, LG of wie het ook voor het zeggen heeft.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Maak het bespreekbaar met je leidinggevende. Je collega werkt gewoon de diensten die haar worden aangeboden.

Kan je zelf geen berichtje doen aan je leidinggevende en vragen om extra diensten?
The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.
Aangeven bij je leidinggevende dat je meer uren wilt.
Wat hebben haar foto's in de groepsapp hiermee te maken? (Begrijp dat dat irritant is hoor, ik ken zulke mensen ook. Ik lach erom, maar reageer er niet op. Eigenlijk best sneu dat ze het blijkbaar nodig heeft zoveel te delen met collega's. Misschien weinig vrienden.)
Alle reacties Link kopieren
Mijn man roept steeds dat ik moet opstappen. Omdat ik contractueel haast niks heb.. en ik enkel steeds extra mocht invallen. Mijzelf stoorde dat niet eens zo, want je hebt dan natuurlijk ook de luxe van het 'nee' kunnen zeggen.
Maar ja, nu gaat het wel een andere kant uit en vind ik het zo leuk niet meer.
Mijn leidinggevende weet dat ik graag extra werk.
Dan zegt ze: "Tuurlijk, graag!"
Maar op alle diensten staat steeds Truus al ingeroosterd.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
01-05-2020 12:54
Ik zou solliciteren naar een baan met meer vaste uren. Er is zat werk in de zorg.
Dit. Je hebt in verhouding weinig zekerheid als je weinig vaste uren hebt en veel invalt.
Of je neemt er een goed betaalde deeltijdbaan bij als zelfstandige, zodat je ook betaald wordt voor de onzekerheid.
Dan laat je het invallen in je huidige baan voor wat het is.
Het-groepje schreef:
01-05-2020 12:52
' beste Peter, ik zou graag ook weer wat meer worden ingeroosterd. Ik ben de komende weken dan en dan beschikbaar'

Antwoord misschien: 'sorry alle diensten zijn vervuld'

Jouw antwoord: Ik heb mij altijd flexibel opgesteld en was beschikbaar voor extra uren. Als dit niet meer op prijs wordt gesteld hoor ik dat graag'.
Passief agressief.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
01-05-2020 13:00
Mijn man roept steeds dat ik moet opstappen. Omdat ik contractueel haast niks heb.. en ik enkel steeds extra mocht invallen. Mijzelf stoorde dat niet eens zo, want je hebt dan natuurlijk ook de luxe van het 'nee' kunnen zeggen.
Maar ja, nu gaat het wel een andere kant uit en vind ik het zo leuk niet meer.
Mijn leidinggevende weet dat ik graag extra werk.
Dan zegt ze: "Tuurlijk, graag!"
Maar op alle diensten staat steeds Truus al ingeroosterd.
Dan geef je het nu nóg een keer aan. (En dan niet benoemen dat je dat leuk vindt, want ‘nodig’ gaat voor mij voor op ‘leuk’. Ik zou zeggen dat je het heel fijn zo vinden wat meer uren te kunnen maken, zoals voorheen, daar je een erg klein contract hebt. Of anders vragen of er met contracturen inzitten).
En als ze ‘tuurlijk graag’ zegt en je staat volgende rooster weer niet extra ingedeeld meteen bellen met de vraag of er iets mis is gegaan.
drominique schreef:
01-05-2020 12:50
Ik zou het bespreekbaar maken.
Daarnaast lijken mij 14 uursdiensten ontzettend ongezond + komen deze niet ten goede van de patiënten/cliënten.
Sterker nog, volgens mij is het strijdig met de arbeidstijdenwet.
Alle reacties Link kopieren
Je wil blijkbaar geen contract met meer uren maar juist een klein contract met behoud van flexibiliteit? Je kunt toch gewoon aangeven dat je altijd graag extra diensten hebt gedraaid en graag zou weten waarom dat je nu niet ingeroosterd/gevraagd wordt aangezien je nog steeds graag wil?
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
01-05-2020 13:25
Passief agressief.
Eens. Die laatste alinea echt niet doen.
Ik zou een gesprek aan gaan met leidinggevende, of degene die bij jullie de roosters maakt. Bij ons staan ook geregeld diensten die moeten worden ingevuld bij de verschillende teams op de mail/app. Er staat dan bij iedereen mag reageren, maar de mensen met de min uren gaan voor. Maar verder wordt het wel een beetje eerlijk verdeeld. Staat zij erg in de min of juist in de plus? Beetje raar zou ik het ook vinden als zij alles krijgt en een ander niks. Ik zou het gesprek wel aan gaan. Succes. Ben benieuwd😊
Alle reacties Link kopieren
Kijk hier eens: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... l-overwerk
Wellicht is er een rechtsvermoeden arbeidsduur en heb je gewoon recht op meer uren en een aangepast contract.

Ik ben ook wel benieuwd of jouw collega de arbeidstijdenwet niet overschrijdt op deze manier. Dat zou je werkgever ook niet moeten willen.

Maar als eerste stap: ga gewoon eens in gesprek met je leidinggevende over wat er gebeurt en waarom.
Cinderella76 schreef:
01-05-2020 13:46
Ik zou een gesprek aan gaan met leidinggevende, of degene die bij jullie de roosters maakt. Bij ons staan ook geregeld diensten die moeten worden ingevuld bij de verschillende teams op de mail/app. Er staat dan bij iedereen mag reageren, maar de mensen met de min uren gaan voor. Maar verder wordt het wel een beetje eerlijk verdeeld. Staat zij erg in de min of juist in de plus? Beetje raar zou ik het ook vinden als zij alles krijgt en een ander niks. Ik zou het gesprek wel aan gaan. Succes. Ben benieuwd😊
En wil jij geen groter contract dan wat je nu hebt. Hoeveel uur werkt deze collega dan normaliter, wat is haar contract?
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
01-05-2020 13:47
En wil jij geen groter contract dan wat je nu hebt. Hoeveel uur werkt deze collega dan normaliter, wat is haar contract?

Het is niet zo dat ik geen groter contract zou willen. Maar de extra diensten die ik vaak gedraaid heb.. dat zou ik niet voor vast iedere week willen (die uren zouden ook niet eens wekelijks beschikbaar zijn)
Maar dat is nog steeds wel wat anders dan nu naast mijn vaste 12 uurtjes, haast op non actief gezet te worden.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
01-05-2020 13:47
En wil jij geen groter contract dan wat je nu hebt. Hoeveel uur werkt deze collega dan normaliter, wat is haar contract?
18 uur.
En tot nog toe heeft altijd alle schoolvakanties, zon en feestdagen vrij gehad want 'tja.. de kinderen!' Of: 'mijn man kan echt geen vrij krijgen!'
En nu? Nu komt het haar wel gelegen en is alles meteen voor haar?!
Ik ben er best wel boos over en zie bij haar dat beroemde hamstergebaar van Irma Sluis voor me.
Pindakaasjes schreef:
01-05-2020 14:23
18 uur.
En tot nog toe heeft altijd alle schoolvakanties, zon en feestdagen vrij gehad want 'tja.. de kinderen!' Of: 'mijn man kan echt geen vrij krijgen!'
En nu? Nu komt het haar wel gelegen en is alles meteen voor haar?!
Ik ben er best wel boos over en zie bij haar dat beroemde hamstergebaar van Irma Sluis voor me.
Ik snap je wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
01-05-2020 14:23
18 uur.
En tot nog toe heeft altijd alle schoolvakanties, zon en feestdagen vrij gehad want 'tja.. de kinderen!' Of: 'mijn man kan echt geen vrij krijgen!'
En nu? Nu komt het haar wel gelegen en is alles meteen voor haar?!
Ik ben er best wel boos over en zie bij haar dat beroemde hamstergebaar van Irma Sluis voor me.
Tijd om een echt gesprek aan te vragen dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven