Werk & Studie alle pijlers

Salarisonderhandeling

05-05-2020 19:43 41 berichten
Hallo, ik twijfelde nog even of hij bij geld & recht moest, maar ik denk dat ik bij werk ook wel goed zit. Zo niet: mijn excuses.

Zijn hier mensen die wel eens onderhandelen over hun salaris en hier tips voor hebben? :)

Om even mijn situatie te schetsen: ik werk in een organisatie zonder CAO, waarbij onderhandelen tijdens elk functioneringsgesprek wordt gedaan. Mijne zit er weer aan te komen. Tijdens mijn vorige functioneringsgesprek heb ik eigenlijk vrij weinig salarisverhoging gekregen. Reden daarvoor was dat ik een zeer korte periode stil heb gestaan in mijn ontwikkeling (wegens privé omstandigheden), maar dat er de volgende keer meer ruimte zou zijn voor verhoging als ik op deze voet door bleef gaan.

Ik vind zelf dat ik mezelf sindsdien enorm heb ontwikkeld en dat ik ook zeker meer zou mogen verdienen. Ik bouw geen pensioen op, wat ik eigenlijk wel rottig vind. Als ik kijk naar vacatures bij andere organisaties, ligt het salaris beduidend hoger en zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden echt wel beter. Maar: ik vind mijn huidige werk leuk, het bedrijf is leuk, mijn collega's zijn leuk, dus dat is ook wel wat waard. Ik wil niet weg, maar ik wil er wel meer uithalen. Overigens zijn er in vier maanden tijd al vier mensen vertrokken (kleine organisatie, nu ongeveer met 15 man). Drie hiervan moesten weg (bezuinigingen of slecht functioneren), de laatste heeft zelf ontslag genomen (hier baalde iedereen enorm van). Mij kunnen ze eigenlijk niet meer missen nu, omdat ze dan te weinig man hebben. Dat brengt me misschien enigszins in een luxepositie?

Ik vind het zelf best wel moeilijk om dit soort onderhandelingen aan te gaan. Ik heb zeker argumenten waarom ik vind dat ik meer verdien, alleen ik heb het lef niet om er gewoon hard en zakelijk in te gaan.

Iemand hier die tips/ervaringen wil delen?
Alle reacties Link kopieren
Vraag je af:
- hoeveel wil je er echt echt echt bij krijgen?
- in hoeverre je echt bereid bent om eventueel om je heen te gaan kijken. Als dat niet zo is suggereer dat dan ook niet.

Verzamel al je feitelijke argumenten en zet ze op papier. Neem deze aantekeningen mee in het gesprek. Beargumenteer over die lijn waarom jij loonsverhoging verdient. Haal daarbij ook aan dat in voorgaand gesprek dit beloofd is. Als ze na aandringen niet over de brug komen geef dan aan dat je over de situatie na gaat denken. Dat geeft even lucht en ruimte voor bedenken van nieuwe stappen.

Zie het niet als ' hard en zakelijk' opstellen. Mannen denken heel anders. Zie het als je feitelijk opstellen.

PS ooit eens met zenuwen in mijn lijf in loonsverhoging gesprek gestort. Ik kreeg alles wat ik wou. Terugkijkend was het nog een schijntje wat ik vroeg :roll:
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 05-05-2020 19:57
14.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf dat ik mezelf sindsdien enorm heb ontwikkeld en dat ik ook zeker meer zou mogen verdienen. Ik bouw geen pensioen op, wat ik eigenlijk wel rottig vind. Als ik kijk naar vacatures bij andere organisaties, ligt het salaris beduidend hoger en zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden echt wel beter.
En zo is het.
Dus dit neem je mee.
Geen gewauwel over hoe leuk het allemaal is. Dat is in een andere baan precies zo. En als je echt verhoging wilt, gooi je dit op tafel en doe jij je bod voor verhoging.

Alle ja, maar... misschien... maar als... : weglaten! Anders kom je niet tot waar je zijn wilt. Voldoende verhoging om je eigen pensioen te regelen en betere secundaire arbeidsvoorwaarden. En een loonsverhoging. En dan wachten wat het tegenaanbod is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Benoem concreet hoe je je ontwikkeld hebt ten opzichte van vorig jaar. En wat het bedrijf daaraan heeft.

Of je in een luxepositie zit weet ik niet. Als er mensen ontslagen zijn vanwege bezuinigingen, zullen ze er niet zo happig op zijn om iemand een forse loonsverhoging te geven misschien.
Dankjulliewel :)

Hoe gaat zoiets dan? De vorige keer zei m’n baas: “we willen je belonen met X bedrag” en toen zei ik “okee bedankt” (nooit moeten doen haha).

Mijn vermoeden is dat ze nu zelf ook eerst met een bedrag komen (lager dan ik wil), hoe reageer ik er netjes op dat ik het toch ietwat anders in gedachte had? Ik vind zo’n bruggetje maken lastig.
Bubbel° schreef:
05-05-2020 20:03
Benoem concreet hoe je je ontwikkeld hebt ten opzichte van vorig jaar. En wat het bedrijf daaraan heeft.

Of je in een luxepositie zit weet ik niet. Als er mensen ontslagen zijn vanwege bezuinigingen, zullen ze er niet zo happig op zijn om iemand een forse loonsverhoging te geven misschien.
Misschien niet, maar er vallen nu wel veel werknemerskosten weg. M’n baas heeft de laatste persoon die zelf ontslag heeft ingediend, nog geprobeerd over te halen met een vast contract en meer salaris. Niet dat ik dat als argument ga gebruiken, maar het kan blijkbaar wel.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
05-05-2020 20:04
Dankjulliewel :)

Hoe gaat zoiets dan? De vorige keer zei m’n baas: “we willen je belonen met X bedrag” en toen zei ik “okee bedankt” (nooit moeten doen haha).

Mijn vermoeden is dat ze nu zelf ook eerst met een bedrag komen (lager dan ik wil), hoe reageer ik er netjes op dat ik het toch ietwat anders in gedachte had? Ik vind zo’n bruggetje maken lastig.

Dan zeg je: ik heb er ook over nagedacht en kwam uit op een verhoging van .... omdat ....
Kunnen we het daar over hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een dm gestuurd met een paar filmpjes die mij hebben geholpen!
Alle reacties Link kopieren
En oja! Mocht je salariswise er niet veel hoger uit komen vanwege de ‘lastige economische situatie’ of wat ze ook kunnen noemen, bedenk secundaire arbeidsvoorwaarden die het voor jou wel aantrekkelijker maken. Soms valt daar makkelijker over te onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
Loonsverhoginghoeft niet te gaan over wat je bij een ander kan krijgen. Het kan gewoon gaan over de dingen die je hebt gedaan (behaalde resultaten) en de ontwikkeling die je hebt gemaakt (waardoor je in de toekomst nog meer resultaten gaat halen).

Zorg dat je goed beslagen ten ijs komt, dus heb je voorbeelden klaar. En houdt het zakelijk.

En dit zeg ik hier wel heel makkelijk maar ik vind het ook altijd heel intimiderend, maar bij mijn vorige salarisonderhandelingen deed ik een voorstel en gingen ze super makkelijk akkoord. Toen kon ik alleen maar denken dat ik hoger in had moeten zetten.....
Bubbel° schreef:
05-05-2020 20:09
Dan zeg je: ik heb er ook over nagedacht en kwam uit op een verhoging van .... omdat ....
Kunnen we het daar over hebben?
En daarbij de ‘fuck it’ modus aan en hoger inzetten? Anders kom ik waarschijnlijk alsnog lager uit. Ben wel benieuwd hoe ze gaan opkijken als ik het bedrag dan noem haha.
Waar zit je procentueel gezien aan te denken?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel wil je omhoog dan?
HennieHen schreef:
05-05-2020 21:07
Hoeveel wil je omhoog dan?
Zo’n 350 euro
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
05-05-2020 21:19
Zo’n 350 euro
Het gaat om het percentage. Als je 2000 euro verdient is t veel, als je 5500 verdient heeft nog best een kans.

Echte stappen maak je door van baan te wisselen.
HennieHen schreef:
05-05-2020 21:38
Het gaat om het percentage. Als je 2000 euro verdient is t veel, als je 5500 verdient heeft nog best een kans.

Echte stappen maak je door van baan te wisselen.
Tsja dat kan, maar bij ons is het wel normaal om binnen een jaar tijd zo’n 400 euro omhoog te gaan. Vorig jaar ben ik 100 euro omhoog gegaan. Ik zit nu op de 2400 dus dat zou zo’n 14% zijn. Ja dat is veel, maar ik vind dat ik het verdien eigenlijk.
purake schreef:
05-05-2020 21:19
Zo’n 350 euro
Waar heb je dat bedrag op gebaseerd? Jullie hebben geen cao, maar misschien wel een tabel met salarisschalen en -stappen? Of kan je achter de salarisschalen komen van vergelijkbaar werk?
14% klinkt eigenlijk wel als heel veel. Zeker in de huidige periode met alle bezuinigingen die er aan zitten te komen.

Heeft jouw werkgebied last van de Corona-crisis?
ClumsyNinja schreef:
05-05-2020 21:43
Waar heb je dat bedrag op gebaseerd? Jullie hebben geen cao, maar misschien wel een tabel met salarisschalen en -stappen? Of kan je achter de salarisschalen komen van vergelijkbaar werk?
Yes we hebben een aantal functieprofielen waar dan een salarisrange bij beschreven staat. Dus bijv junior 2000-2500, medior 2500-3000 etc. En ik vind dat ik uit mijn rol van junior ben gegroeid, dus kan ik terugpakken op dat functieprofiel.
Daarnaast verdien ik evenveel als iemand die net 2 maanden in dienst is en geen werkervaring heeft (ik heb nu 2 jr ervaring). Niet dat ik dat als argument mag gebruiken, maar ik vind het wel krom
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
05-05-2020 21:42
Tsja dat kan, maar bij ons is het wel normaal om binnen een jaar tijd zo’n 400 euro omhoog te gaan. Vorig jaar ben ik 100 euro omhoog gegaan. Ik zit nu op de 2400 dus dat zou zo’n 14% zijn. Ja dat is veel, maar ik vind dat ik het verdien eigenlijk.
Dat snap ik, maar het lullige is dat je ‘laag’ bent ingestapt. Een andere baan levert makkelijker meer op.
HennieHen schreef:
05-05-2020 21:49
Dat snap ik, maar het lullige is dat je ‘laag’ bent ingestapt. Een andere baan levert makkelijker meer op.
Snap ik. Heb een aanbod liggen. Maar ik werk hier nu een jaar en wil geen jobhopper worden. Ik wil ook niet weg eigenlijk.
ClumsyNinja schreef:
05-05-2020 21:45
14% klinkt eigenlijk wel als heel veel. Zeker in de huidige periode met alle bezuinigingen die er aan zitten te komen.

Heeft jouw werkgebied last van de Corona-crisis?
We merken het wel, maar we draaien meer omzet dan verwacht.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
05-05-2020 21:49
Yes we hebben een aantal functieprofielen waar dan een salarisrange bij beschreven staat. Dus bijv junior 2000-2500, medior 2500-3000 etc. En ik vind dat ik uit mijn rol van junior ben gegroeid, dus kan ik terugpakken op dat functieprofiel.
Daarnaast verdien ik evenveel als iemand die net 2 maanden in dienst is en geen werkervaring heeft (ik heb nu 2 jr ervaring). Niet dat ik dat als argument mag gebruiken, maar ik vind het wel krom
Dat is inderdaad een slecht argument.

Maar als je medior bent en dat hard kunt maken, dan heb je meer te willen. Je bent dan ‘voor het eerst’ medior en begint natuurlijk volgens werkgever op 2500. Dus je moet kunnen uitleggen waarom je meer dan beginnend medior bent.
Die functieprofielen bieden een mooie kapstok om te beargumenteren dat je feitelijk een andere functie doet waar een ander salaris bij hoort lijkt me.
HennieHen schreef:
05-05-2020 21:51
Dat is inderdaad een slecht argument.

Maar als je medior bent en dat hard kunt maken, dan heb je meer te willen. Je bent dan ‘voor het eerst’ medior en begint natuurlijk volgens werkgever op 2500. Dus je moet kunnen uitleggen waarom je meer dan beginnend medior bent.
Goed punt, neem ik mee, dankjewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven