Werk & Studie alle pijlers

Ontslag nemen, hoe?

12-05-2020 19:30 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag.
Ik werk nu bij het bedrijf van mijn ouders. Hier werk ik al meer dan 5 jaar, maar nu in mijn tussenjaar ben ik er achter gekomen dat ik hier niet meer wil werken.
Nu wil ik dus even totaal iets anders doen, en om te beginnen en ervaring op te doen, lijkt het mij goed om te beginnen in een winkel. Ik heb nooit ergens anders gewerkt dan bij mijn ouders.
Ik weet alleen niet hoe ik dit gesprek aan moet gaan, iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Tegen je ouders zeggen dat je iets anders wil gaan doen en ontslag wil nemen. Het zijn je ouders, zo moeilijk is dat toch niet?
Panda1987 schreef:
12-05-2020 19:31
Tegen je ouders zeggen dat je iets anders wil gaan doen en ontslag wil nemen. Het zijn je ouders, zo moeilijk is dat toch niet?
Dit, het zal nog wat worden als je later bij een bedrijf weggaat
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een andere job? Een contract?

Eerst daar maar eens voor zorgen zodanig dat je niet meer te overtuigen bent door je ouders met "waarom zou je weggaan".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Eerst een baan vinden, dan zeggen dat het tijd is om je eigen weg te gaan. Snappen ze vast wel.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
12-05-2020 19:31
Tegen je ouders zeggen dat je iets anders wil gaan doen en ontslag wil nemen. Het zijn je ouders, zo moeilijk is dat toch niet?
Net in familie-bedrijven is ontslag vaak moeilijker omdat iedereen iedereen kent.

Als het dan nog je eerste job én je ouders zijn, is het vaak al helemaal zowat onmogelijk om weg te raken.
Al helemaal als je ouders voelen dat er eigenlijk nog geen andere job is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
12-05-2020 19:33
Net in familie-bedrijven is ontslag vaak moeilijker omdat iedereen iedereen kent.

Als het dan nog je eerste job én je ouders zijn, is het vaak al helemaal zowat onmogelijk om weg te raken.
Al helemaal als je ouders voelen dat er eigenlijk nog geen andere job is.
Onmogelijk om weg te raken? Ik mag toch hopen dat TO gewoon een goede band met haar ouders heeft en alles dus gewoon bespreekbaar is, ik vind het bullshit dat het in een familiebedrijf moeilijker moet zijn, het is maar net hoe moeilijk je het zelf maakt.
Waar ben je bang voor? Is daar ook aanleiding toe denk je?
Alle reacties Link kopieren
Juist als je in een familiebedrijf werkt, en nota bene je ouders jouw werkgever zijn, zou ik niet zomaar plompverloren zeggen “Ik heb wat anders gevonden dus ik neem ontslag”.

Ik zou wèl het gesprek aangaan met je ouders, maar dan vanuit een andere insteek. Bijvoorbeeld “Ik denk dat het goed zou zijn voor mijn persoonlijke ontwikkeling als ik ook werkervaring buiten ons bedrijf ga opdoen”.
Alle reacties Link kopieren
Is het de bedoeling dat jij later hen op gaat volgen? Of is er een andere opvolger?

Het wordt vaak juist aangeraden een aantal jaren ergens anders te gaan werken voor je terug komt in het familiebedrijf. Dan heb je ook ergens anders ervaring opgedaan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-05-2020 19:52
Juist als je in een familiebedrijf werkt, en nota bene je ouders jouw werkgever zijn, zou ik niet zomaar plompverloren zeggen “Ik heb wat anders gevonden dus ik neem ontslag”.

Ik zou wèl het gesprek aangaan met je ouders, maar dan vanuit een andere insteek. Bijvoorbeeld “Ik denk dat het goed zou zijn voor mijn persoonlijke ontwikkeling als ik ook werkervaring buiten ons bedrijf ga opdoen”.
Dit.

Ik weet niet wat voor bedrijf je ouders hebben en of ze mogelijk er op aan sturen dat je het overneemt later?
In alle gevallen is het goed om ervaring elders op te doen. Voor jezelf, om te kijken of je verder wilt in het bedrijf van je ouders, of om ervaring elders op te doen en dat mee te kunnen nemen in het familiebedrijf.

Geef aan dat je graag met de de ervaring die je in hun bedrijf hebt opgedaan, nu om je heen wilt kijken hoe je in de toekomst verder wil.
Alle reacties Link kopieren
Tegen je ouders zeggen dat je je ervaring wilt verbreden. Denk je trouwens dat je nu een baan kunt vinden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Volgens mij heb ik een dergelijk topic enige tijd geleden ook langs zien komen.
En zag ik dezelfde reacties als op dit topic: moet toch kunnen, jouw leven, enz.

Wat mensen zich over het algemeen niet realiseren: er is vaak in een dergelijke situatie sprake van het aankweken van schuldgevoel. Bij degene die wil weggaan, gecultiveerd door degene die het bedrijf leiden. Want je bent als dochter wel vaak deelgenoot van de personele problemen, de financiële gevolgen, enz,

Het is dus wel makkelijker gezegd dan gedaan : zeg gewoon dat je wat anders wilt.

Maar TO, dat is wel wat het is. Je moet het gesprek aangaan. Dat je je leven anders wil inrichten, dat je andere dingen wilt ervaren.

Door je ouders te betrekken in het proces, en ze om hulp te vragen hoe eea aan te pakken geef je ze de kans om aan het idee te wennen. En wie weet, met welke alternatieven ze dan komen?
Alle reacties Link kopieren
Breng het positief.
* Je wilt meer ervaring opdoen (=ergens anders werken).
* Je wilt een tussenjaar (klinkt tijdelijk - of het zo blijft is een tweede)

Er zijn méér bedrijven, je wilt zien wat je kunt leren, grote wereld, je bent nog jong, je wilt zien hoe andere bedrijven problemen aanpakken ... allemaal positieve leerervaringen die je snel zou kunnen toepassen in het ouderlijk bedrijf als je dat zou willen.
Als je ouders je dat ontzeggen weet je waar je staat: Jij moet het bedrijf overnemen zonder extra ervaring of kennis, gewoon zoals zij het altijd gedaan hebben.
Als je ouders het goed vinden, ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt: als je één keer weg bent kun je je langzaam losweken van verwachtingen en verplichtingen. Of toch terugkomen uit vrije wil - dat kan natuurlijk ook!
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je ervaring verbreedt betekent niet dat je nooit meer terugkeert naar het familiebedrijf. Het kan best zijn dat je dat nu nog helemaal niet weet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En weer een TO die niet reageert....
Alle reacties Link kopieren
X

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven