Werk & Studie alle pijlers

Is een master nu echt nodig? (aan de UVA)

17-05-2020 18:55 46 berichten
Momenteel ben ik derdejaars studente op het hbo. Nu heb ik het idee, als ik naar de Linkedin van afgestudeerden kijk, dat er met mijn opleiding niet veel werk te vinden is. Vaak word je iets van communicatiemedewerker of een totaal ander beroep.
Nu las ik een aantal maanden geleden over het Rijkstraineeship (en de vele topics op Viva) en dit leek mij wel wat! Echter heb je hier uiteraard een WO master voor nodig en van een paar vriendinnen hoor ik dat het sowieso handig is om een master te doen, omdat je dan een betere baan kan krijgen.
Nu heb ik een master op het oog die in het verlengde ligt van mijn opleiding, aan de universiteit van Amsterdam. Hiervoor kan ik een schakelprogramma volgen van een jaar, waarna ik zal worden toegelaten aan de master, in totaal dus 2 jaar. Mijn probleem is nu dat Amsterdam nou niet echt een goedkope stad is om te wonen en ik nu al, als ik even op Duo kijk, een studieschuld heb van 36000 euro.. Dit laat mij enorm twijfelen of ik dit nu wel moet doen. Ik heb het komend jaar rustiger omdat ik alleen nog maar stage hoef te lopen. Ik kan dus gaan werken, maar zal geen duizenden euros verdienen.
De master is redelijk uniek, en word, samen met een pre-master, alleen nog in Leiden gegeven. Leiden is ook geen goedkope stad en daarbij is deze master helemaal in het Engels terwijl deze in Amsterdam nog deels in het Nederlands is wat mij toch meer aanspreekt.

Wat is jullie mening? Ik ben wel redelijk gemotiveerd en als ik er eenmaal aan begin ben ik denk ik wel in staat om het in 2 jaar te halen.. Maar die enorme studieschuld zit mij toch behoorlijk dwars. En is een master nu het echt zo belangrijk?

P.S.: ivm herkenbaarheid wil ik liever niet mijn huidige opleiding/master benoemen.
Alle reacties Link kopieren
De meeste hbo-ers hebben het niet makkelijk op een universitaire master. Niveau is dan vaak toch een tikkeltje aan de hoge kant. Ik zou dus in je financiele plan altijd rekening met vertraging houden.

Ik zie persoonlijk weinig verschil met name in startpositie en salaris tussen mijn hbo bachelor en wo master van vrienden. Ik zou bijna zeggen dat ik juist wat beter af ben. Master is bij hbo echt niet altijd perse nodig, en wellicht is er nog een hbo master (bij mij zijn die deeltijd) die je kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel een beetje lastig antwoorden als we niet weten over welke studies je het hebt... Maar afgaand op wat je schrijft: kennelijk komen afgestudeerden na de studie die je nu volgt niet echt aan de bak, dus dan lijkt het me sowieso gunstig om je meer te onderscheiden van de rest en dus een master te volgen. Maar goed, is die master "redelijk uniek" omdat er geen droog brood in die sector te verdienen is?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een groot bedrijf en bij ons is het echt een stuk lastiger, zo niet onmogelijk, om op te klimmen zonder master. Veel collega’s die nog geen master hebben, volgen naast hun werk een master omdat ze willen doorgroeien.
Alle reacties Link kopieren
nah zo belangrijk is een master niet hoor
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je worden als je groot bent? Heb je daar die master echt voor nodig?

En: waarom in Amsterdam gaan wonen? Je kan toch ook reizen? Heb ik ook jaren gedaan, elke dag een dik uur heen en ook weer terug. Dit omdat ik met mijn gezin niet zomaar ging verhuizen voor een studie van een paar jaar.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
17-05-2020 19:24
Wat wil je worden als je groot bent? Heb je daar die master echt voor nodig?

En: waarom in Amsterdam gaan wonen? Je kan toch ook reizen? Heb ik ook jaren gedaan, elke dag een dik uur heen en ook weer terug. Dit omdat ik met mijn gezin niet zomaar ging verhuizen voor een studie van een paar jaar.
Wat ik precies wil worden weet ik nog niet.. naar reizen heb ik gekeken maar van duur tot duur ben je al gauw 2 uur onderweg en ik denk dat mij dat op den duur gaat opbreken, als ik hoor hoe zwaar een pre-master tenminste is.
meisje85 schreef:
17-05-2020 19:13
Het is wel een beetje lastig antwoorden als we niet weten over welke studies je het hebt... Maar afgaand op wat je schrijft: kennelijk komen afgestudeerden na de studie die je nu volgt niet echt aan de bak, dus dan lijkt het me sowieso gunstig om je meer te onderscheiden van de rest en dus een master te volgen. Maar goed, is die master "redelijk uniek" omdat er geen droog brood in die sector te verdienen is?
De master is uniek omdat het een regio betreft, een beetje vergelijkbaar als een master Latijn Amerika.
Alle reacties Link kopieren
Een inhoudelijk advies is lastig te geven, omdat het belang van een Master echt heel erg verschilt tussen de vakgebieden. Maar als jij zegt dat studiegenoten communicatiemedewerker worden, en het Rijkstraineeship je aanspreekt, dan gok ik op de gamma-/sociale wetenschappen-hoek? Daar is een Master echt wel van toegevoegde waarde (ik werk in ongeveer zo'n hoek, aan een universiteit).

Maar over dat wonen of reizen: zou je ergens goedkoper, maar wel op redelijke afstand kunnen wonen in, ik noem maar wat, Almere voor Amsterdam, of Den Haag of Zoeterwoude voor Leiden? Dat hangt natuurlijk ook af van het aantal contacturen in de week; bij sommige masterprogramma's zijn dat er echt maar weinig, en kun je dus prima op en neer voor bijvoorbeeld de twee dagen dat je colleges op locatie hebt. Dan loont goedkoper wonen héél erg de moeite (of je dat gezellig vindt, is vraag twee).

Nog een vervelende vraag misschien: hen je er bij stilgestaan dat het komende studiejaar waarschijnlijk een beetje anders dan anders zal zijn, vanwege Corona? Weet je bijvoorbeeld zeker dat je stage ongewijzigd door kan gaan? En hoe zeker ben je van een (bij)baan in de komende tijd? Misschien is verder studeren juist nu wel een aantrekkelijke optie?

Je kunt ook eerst gaan werken en dan eventueel later alsnog een Master doen. Maar in de praktijk is dat echt niet makkelijk naast een baan. En helemaal stoppen met werken om opnieuw de collegebanken in te gaan, doen maar weinig mensen -- ook omdat je na een paar jaar werk aan dat ritme en je salaris gewend raakt...

Kortom: lastige afweging, zeker nu! Goh, wat een lang verhaal dan om dat te zeggen :-? Succes!
tunamelt wijzigde dit bericht op 17-05-2020 19:39
Reden: Vraag over reistijd al beantwoord door TO
5.00% gewijzigd
Het ligt denk ik ook wel aan het vakgebied. Ik volg momenteel een premaster op de UVA. Voor mij is het wel een verrijking. Ik mocht met mijn HBO diploma bijvoorbeeld geen diagnoses stellen. Dat mag ik na afronden van mijn master wel.
ja is belangrijk. Als je in Amsterdam gaat studeren kan je ook in Almere gaan wonen he?
Alle reacties Link kopieren
En hoeveel van die studieschuld wordt er gewoon kwijtgescholden als je straks je HBO diploma hebt?

Als je denkt dat iets als het rijkstraineeship je interessant lijkt, en je ambities hebt om de wereld te veroveren, dan is een WO master een mooie eerste stap, het is niet perse noodzakelijk, maar ik denk dat er wel heel wat deuren voor je open gaan. Een Master kan wel behoorlijk pittig zijn als je een HBO achtergrond hebt, in mijn master pikte je de HBO-ers er over het algemeen vrij makkelijk uit omdat ze echt flink worstelen.
Kaaaaaaaatje schreef:
17-05-2020 21:44
En hoeveel van die studieschuld wordt er gewoon kwijtgescholden als je straks je HBO diploma hebt?

Als je denkt dat iets als het rijkstraineeship je interessant lijkt, en je ambities hebt om de wereld te veroveren, dan is een WO master een mooie eerste stap, het is niet perse noodzakelijk, maar ik denk dat er wel heel wat deuren voor je open gaan. Een Master kan wel behoorlijk pittig zijn als je een HBO achtergrond hebt, in mijn master pikte je de HBO-ers er over het algemeen vrij makkelijk uit omdat ze echt flink worstelen.
niets.
je bent bekend met het leenstelsel?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een master (sociale wetenschap) gedaan na het HBO en het ging mij veel makkelijker af dan het HBO zelf. Het HBO was voor mij hangen en wurgen omdat dat groepswerken zo ontzettend veel energie en kopzorgen kostte. Het WO was voor mij echt een verademing. Gewoon lekker zelfstandig de boeken induiken en mij helemaal onderdompelen in het onderwerp waar mijn interesse lag. Ja, wel veel meer uren studeren en het tempo lag hoog. Maar zo de moeite waard! Ik heb nu een baan bij de Rijksoverheid waar eigenlijk iedereen wel een master heeft dus als dat je ambitie is zou ik het zeker doen.
You’re not ugly, you’re just not your type
S-Meds schreef:
17-05-2020 21:58
niets.
je bent bekend met het leenstelsel?

Dit inderdaad..
Tunamelt schreef:
17-05-2020 19:37
Een inhoudelijk advies is lastig te geven, omdat het belang van een Master echt heel erg verschilt tussen de vakgebieden. Maar als jij zegt dat studiegenoten communicatiemedewerker worden, en het Rijkstraineeship je aanspreekt, dan gok ik op de gamma-/sociale wetenschappen-hoek? Daar is een Master echt wel van toegevoegde waarde (ik werk in ongeveer zo'n hoek, aan een universiteit).

Maar over dat wonen of reizen: zou je ergens goedkoper, maar wel op redelijke afstand kunnen wonen in, ik noem maar wat, Almere voor Amsterdam, of Den Haag of Zoeterwoude voor Leiden? Dat hangt natuurlijk ook af van het aantal contacturen in de week; bij sommige masterprogramma's zijn dat er echt maar weinig, en kun je dus prima op en neer voor bijvoorbeeld de twee dagen dat je colleges op locatie hebt. Dan loont goedkoper wonen héél erg de moeite (of je dat gezellig vindt, is vraag twee).

Nog een vervelende vraag misschien: hen je er bij stilgestaan dat het komende studiejaar waarschijnlijk een beetje anders dan anders zal zijn, vanwege Corona? Weet je bijvoorbeeld zeker dat je stage ongewijzigd door kan gaan? En hoe zeker ben je van een (bij)baan in de komende tijd? Misschien is verder studeren juist nu wel een aantrekkelijke optie?

Je kunt ook eerst gaan werken en dan eventueel later alsnog een Master doen. Maar in de praktijk is dat echt niet makkelijk naast een baan. En helemaal stoppen met werken om opnieuw de collegebanken in te gaan, doen maar weinig mensen -- ook omdat je na een paar jaar werk aan dat ritme en je salaris gewend raakt...

Kortom: lastige afweging, zeker nu! Goh, wat een lang verhaal dan om dat te zeggen :-? Succes!
Dankjewel voor je uitgebreide reactie, ik heb al een soort van stageplek die gewoon door zou kunnen gaan dus daar maak ik mij geen zorgen over. Een bijbaantje kan inderdaad lastig worden maar ik ben best flexibel dus ik verwacht dat ik wel ergens kan gaan werken. Ik moet eerst mijn hbo diploma halen voordat ik überhaupt aan de pre-master kan beginnen. We gaan zien hoe het loopt..
S-Meds schreef:
17-05-2020 19:49
ja is belangrijk. Als je in Amsterdam gaat studeren kan je ook in Almere gaan wonen he?
Yes, ik heb zeker ook gekeken naar de omliggende steden zoals haarlem/Almere maar ook kleine plaatsen zoals Zaandam en Hoofddorp. Maar alsnog, het blijft vaak boven de €500, toch een hoop geld vind ik.
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
17-05-2020 19:34
Wat ik precies wil worden weet ik nog niet.. naar reizen heb ik gekeken maar van duur tot duur ben je al gauw 2 uur onderweg en ik denk dat mij dat op den duur gaat opbreken, als ik hoor hoe zwaar een pre-master tenminste is.
Je zou ook even buiten Amsterdam kunnen gaan wonen. Dan is je reistijd natuurlijk niet twee uur en je betaalt niet de hoofdprijs voor een kamer met een klapbed en een bijzettafel binnen de ring - als je die al kunt vinden.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ben je niet gewoon bang voor een volgende, onbekende stap? Voor een vervolgstudie en om op jezelf te gaan wonen?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
18-05-2020 14:27
Ben je niet gewoon bang voor een volgende, onbekende stap? Voor een vervolgstudie en om op jezelf te gaan wonen?
Uiteraard vind ik het spannend wat de toekomst brengt omdat ik met mijn opleiding niet één specifiek beroep kan krijgen. Ik woon nu al 5 jaar op mezelf dus die angst heb ik dan gelukkig niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Happyface,

Zoals anderen ook al zeiden, het maakt echt ontzettend uit in welk vakgebied je later wil gaan werken.
Ik heb zelf een geesteswetenschappen bachelor en master gedaan. En werk nu in de culturele sector, communicatie, media etc. Ik heb die master vooral gedaan omdat ik het zelf interessant vond en nog door wilde studeren. Voor mijn werkgever maakt het echt heel weinig uit. Daar kijken ze, en ik zie dit meer in culturele sector/media/communicatie journalistiek etc meer naar eerdere werkervaring, stages en hoe je jezelf presenteert.

Ik zie zelfs regelmatig dat hbo'ers die een zelfde soort vooropleiding hebben gedaan als ik sneller aan een baan komen en in eerste instantie ook meer verdienen dan oud studiegenoten met een master. Zelfde geldt voor mijn broer en zus die een economische HBO en een zorg gerichte HBO gedaan hebben, zij verdienen nu ook meer dan ik met mijn masteropleiding. En daar klaag ik niet over hoor, dat heeft gewoon te maken met mijn werkveld waar er veel aanbod is en minder vraag.

Bij bepaalde beroepen of traineeships moet je wel een master hebben. Als jij dat wil, dan moet je het gewoon doen en even doorbijten financieel nu. Je kan naast je master gok ik wel een uur of 8 werken. En de huizen en kamers in Amsterdam liggen niet voor het oprapen, maar als je huurt via een woningstichting als DUWO of de Key dan moet je denk ik een kamer kunnen vinden tussen de 280 en 400 euro (dat is mij zelf ook altijd gelukt, je woont soms wel met veel mensen of buiten de binnenstad). Je kan ook een kleine zelfstandige studiowoning krijgen via deze partijen en dan kun je huursubsidie aanvragen, dan krijg je op een huur van 600 euro zo 250 euro huursubsidie.

2 jaar klinkt nu lang, maar het is op je hele werkende leven echt een overzichtelijke tijd. Werk in de zomer veel (als dat kan met corona), spaar dit geld en gebruik het straks voor je vaste lasten. Misschien willen je ouders wel een x bedrag per maand aan je geven. Als je daarnaast ook een beetje leent en goed oplet dan moet je er echt wel uitkomen. Heel veel succes!
Zoals ik al eerder aangaf: ik volg momenteel zelf een premaster aan de UvA. Ken behoorlijk wat mensen die daarvoor naar omgeving Amsterdam verhuisd zijn maar zich na een paar weken realiseerden dat dat totaal onnodig was. Zo heb ik pre Corona tijd maar 1x per week aanwezigheidsplicht. Dus ik zou niet te veel focussen op eventueel verhuizen of je tegen laten houden door afstand.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens wel eens met Treurniet. Je zou het beste even aan de studie kunnen vragen of ze je in contact kunnen brengen met iemand die nu deze premaster doet. Sommige masters hebben heel weinig contacturen en zelfs als je twee of drie keer per week naar de Uva moet kan het de moeite zijn om in je huidige stad te blijven wonen.

Bovendien hoef je tijdens het schrijven van je masterscriptie vaak ook nauwelijks op de universiteit aanwezig te zijn. Dan maak je gewoon zelf eens in de zoveel tijd een afspraak met je begeleider.

De UvA gaat vermoedelijk ook volgend jaar nog heel veel online les geven. Ook dat kun je vragen bij de premaster die je wil gaan volgen, daar zijn ze nu vermoedelijk al over na aan het denken.
Alle reacties Link kopieren
[quote=RP7 post_id=31392888 time=1589735383 user_id=308721]
De meeste hbo-ers hebben het niet makkelijk op een universitaire master. Niveau is dan vaak toch een tikkeltje aan de hoge kant. Ik zou dus in je financiele plan altijd rekening met vertraging houden.

Ik vond mijn master makkelijker dan mijn HBO studie.
Dus dat hbo-ers het moeilijker hebben is geen gegeven.
happyface97 schreef:
18-05-2020 13:44
Yes, ik heb zeker ook gekeken naar de omliggende steden zoals haarlem/Almere maar ook kleine plaatsen zoals Zaandam en Hoofddorp. Maar alsnog, het blijft vaak boven de €500, toch een hoop geld vind ik.
nou dan doe je het niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven