Werk & Studie alle pijlers

Parttime werken

17-05-2020 20:20 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren werk ik fulltime of vaak meer. Maar de laatste twee jaar merk ik al dat ik er klaar mee ben: ik heb geen zin meer dat mijn leven zoveel om werk draait. Maar het zit in me. Ik kom uit een arm gezin en mijn moeder heeft altijd hard moeten werken. Dus dat arbeidsethos heb ik overgenomen. Verder hou ik ook van reizen en werk ik altijd veel uren om dat te kunnen bekostigen.

En toen kwam Corona..... mijn extra uitzendbaan (zorg) houdt voorlopig op. Want op andere afdelingen wordt inval zoveel mogelijk buiten gehouden. Dus buiten mijn 32-urig contract weinig meeruren. Daarnaast heb ik vanwege mijn eigen kwetsbare gezondheid 6 weken thuis gezeten en dat vond ik een verademing. Heerlijk om na zoveel jaar eens rust te hebben. En dat geldt nu ik parttime werk nog steeds. Vaak meerdere dagen per week vrij. Aankomende week zelfs 4 dagen. Geen haast. Geen gejaag. Minder hoofdpijn en meer tijd voor mezelf.
Financieel is het goed te behappen. Ik verdien parttime zo'n 1900 à 2000 euro per maand. Als ik normaal leef hou ik ongeveer 250 euro per maand over om te sparen. Prima denk ik. Maar toch knaagt het aan me.

In mijn hoofd zit dat ik fulltime moet werken en dat ik dan netto meer geld overhoud. Nu kreeg ik elders een fulltime baan aangeboden en ga ik weer twijfelen. Een andere groep met meer reistijd (nu werk ik op fietsafstand) en complexere cliënten (meer agressie). Ik heb in mijn hoofd dat ik dat moet doen en dat parttime werken raar is als je geen kinderen hebt een begin 30 bent. Ook zit de aankomende crisis in mijn hoofd. Is het dan niet beter fulltime contract te hebben?

Het blijft maar door mijn hoofd gaan. Hoe denken jullie hierover ?
Doen waar jij je goed bij voelt. Ik zou zelf nooit zomaar parttime gaan werken, want ik vind mijn werk leuk.
Ik vind: “parttime werken, tenzij fulltime financieel gezien noodzakelijk is.”

:)
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk is leuk, maar het leven buiten werk is leuker. Als het financieel makkelijk kan, gewoon doen.
En ik vind: fulltime werken, tenzij je dat om een of andere reden niet kan.
Maar ik heb wel heel leuk werk dat scheelt. En ik neem lange vakanties.
Alle reacties Link kopieren
Niks moet, het is meer de vraag waar jij je goed bij voelt. Is de rust je het minder verdienen waard? Kun je je dan nog goed redden? Ik vind rust in mijn hoofd en tijd hebben voor andere dringen heerlijk. Kan het financieel ook redden met parttime werken dus hier ook geen fulltime baan.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
17-05-2020 20:25
Ik vind: “parttime werken, tenzij fulltime financieel gezien noodzakelijk is.”

:)
Sluit ik mij bij aan!

Als ik jouw openingspost lees, dan denk ik dat je voor jezelf wel weet wat je wilt....
JIJ moet het kiezen, en vooral kiezen voor jezelf, doen wat goed voelt (en verstandig is, maar je hoeft niet te overdrijven).

En of je nou begin 30 bent of al 60, doe vooral wat jij prettig vindt.
Op mijn werk een aantal kinderloze dertigers met een contract van 32 uur. Niets raars aan.

Zelf heb ik de klassieke fout gemaakt bij minder werken.
Ik besprak met LG dat ik van 40 uur naar 32 uur wilde gaan.
Dat was mogelijk.
Formulieren ingevuld. Geregeld.
Maar ik moest dezelfde taken blijven uitvoeren.
Ik moest dus hetzelfde werk doen in minder tijd.
Wat ik niet redde.
Vervolgens zat ik elke dag over te werken om mijn taken af te maken.

Als je lekker wil blijven reizen, dan kan je twee dingen doen:
Inkomsten verhogen.
Uitgaven verminderen.

Ik kies voor het laatste. Je kan jezelf aanwennen om een bijvulflesje met water mee te nemen naar je werk in plaats van onderweg drankjes te kopen, enz. enz.
Internet staat tjokvol met bespaartips.
Alle reacties Link kopieren
In de OP zeg je het zelf al:

meer rust minder hoofdpijn, geen gejaag, financieel gezien kun je het missen en het enige wat je tegenhoudt is je opvoeding.

Meer reistijd, meer uren en een afdeling met meer agressie klinkt nu ook niet echt uitnodigend....

Volgens mij heb je de keuze voor je zelf al gemaakt, nu nog echt de knoop doorhakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging niet onder hogere druk verder reizen en daarbij geconfronteerd worden met agressie. Dan schnabbel je bij je huidige werkgever toch een paar uurtjes bij in de Flexpool als je weer zover bent om wat meer te werken.
Ik ben ook begin 30 en kinderloos en werk al vanaf mijn diplomering parttime ook in de zorg trouwens. Ik was 20 toen ik mijn diploma haalde.Rede:Ik heb ook nog een leven buiten mijn werk. Hobby s sport vrienden. Nog nooit schuldig gevoeld ik werk al jaren tussen de 15 en 20 uur en dan meer richting de 15 dan 20. alleen in bouwvak meer als 20 uur.
anoniem_291163 wijzigde dit bericht op 17-05-2020 20:39
Reden: Aanvulling
12.86% gewijzigd
Herfstblaadje19 schreef:
17-05-2020 20:25
Ik vind: “parttime werken, tenzij fulltime financieel gezien noodzakelijk is.”

:)

Dit! Zoveel werken als nodig is om goed rond te komen.

Werk om te leven, niet: leef om te werken.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 17-05-2020 20:42
0.75% gewijzigd
semmy1986 schreef:
17-05-2020 20:36
Ik ben ook begin 30 en kinderloos en werk al vanaf mijn diplomering parttime ook in de zorg trouwens. Rede. Ik heb op nog een leven buiten mijn werk. Hobby s sport vrienden. Nog nooit schuldig gevoeld ik werk al jaren tussen de 15 en 20 uur en dan meer richting de 15 dan 20
Dat is wel luxe zeg, rondkomen van 15 uur! Wat voor functie in de zorg heb je dan als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor. Ben begin 30 en heb altijd fulltime gewerkt. En al tijden aan het denken om een dag minder te werken. Maar heb van huis uit ook altijd meegekregen dat je 'gewoon' 40 uren 'hoort' te werken als je gezond bent, geen kinderen hebt enz. Pas geleden heb ik gevraagd om minder uren en die aanvraag loopt nu. Het kan financieel prima, hou genoeg over, net als jij en heb nog een buffer op de bank. Ik vind het nu eigenlijk zonde dat ik hier niet eerder om heb gevraagd. Heerlijk om straks meer tijd te hebben. :lol:
Herfstblaadje19 schreef:
17-05-2020 20:39
Dat is wel luxe zeg, rondkomen van 15 uur! Wat voor functie in de zorg heb je dan als ik vragen mag?
Ik ben gewoon ig-er maar heb partner die fulltime werkt en ik zit wel vrij hoog in mijn salarisschaal ik zit sowieso in 40 ipv 35😃
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
17-05-2020 20:39
Dat is wel luxe zeg, rondkomen van 15 uur! Wat voor functie in de zorg heb je dan als ik vragen mag?
Ja, dat vraag ik me ook af. Denk dat ik me moet laten omscholen! :rolling:

Hm te laat, zie ik
otta1985 wijzigde dit bericht op 17-05-2020 20:42
3.73% gewijzigd
semmy1986 schreef:
17-05-2020 20:41
Ik ben gewoon ig-er maar heb partner die fulltime werkt en ik zit wel vrij hoog in mijn salarisschaal ik zit sowieso in 40 ipv 35😃
Ik dacht al, dat kan haast niet als alleenstaande.
Maar als t zou moeten kan t wel alleen rondkomen met die uren ik breng genoeg binnen. Ik verdien meer als bijstand en die mensen kunnen t ook
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
17-05-2020 20:25
Ik vind: “parttime werken, tenzij fulltime financieel gezien noodzakelijk is.”

:)
Ik ook.
semmy1986 schreef:
17-05-2020 20:44
Maar als t zou moeten kan t wel alleen rondkomen met die uren ik breng genoeg binnen. Ik verdien meer als bijstand en die mensen kunnen t ook
Ja okee maar mensen in de bijstand ontvangen ook toeslagen natuurlijk.
Mijn insteek is dat als jij (niet door je partner of door toeslagen) het je kunt veroorloven dan prima.
Als jij al jaren fulltime werkt, heb je dan inmiddels niet het comfortabele leven en de buffer zodat je parttime kunt werken? Bedenk dat je hier hard voor gewerkt hebt, je hebt het verdiend nu een stapje terug te doen. Geniet ervan!

En ps bevalt het niet dan kun je altijd weer meer werken. In de zorg zijn genoeg mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al zeker 15 jaar maximaal 32 uur per week. En dat hoeft ook niet, ik kan mezelf daar prima van onderhouden. Ook toen ik nog alleen woonde, en ik kon ook nog gewoon op vakantie.

zoveel werken als nodig is om jezelf te kunnen onderhouden (en nog een beetje extra voor de leuk) moet: ja
Fulltime werken moet: welnee, waarom?

Werken om te leven, niet leven om te werken, wat iemand anders al zei. En ja, ik vind mijn werk superleuk. Maar er zijn ook nog zoveel andere leuke dingen waar ik energie voor nodig heb.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn werkende leven (15 jaar) een half jaar fulltime gewerkt. Toen was ik er wel klaar mee ;-D

Maar parttime werken heeft wel de consequentie dat je minder geld te besteden hebt én wel meer vrije tijd om geld in uit te geven
Lillybit schreef:
17-05-2020 20:57
Mijn insteek is dat als jij (niet door je partner of door toeslagen) het je kunt veroorloven dan prima.
Waarom niet met partner. Wij zijn getrouwd. Hij werkt fulltime ik parttime en doe hele huishouden is ook werk. Ja lekker ouderwets en traditioneel. wij voelen ons er goed bij en ik zou echt niet fulltime gaan werken in deze situatie zou niet weten waarom.
Als ik ooit alleen kom kan ik altijd meer gaan werken als nodig is
anoniem_291163 wijzigde dit bericht op 17-05-2020 21:11
Reden: Woorden verwisseld
1.59% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven