Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen met deeltijdstudie + parttime baan?

18-05-2020 22:56 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel 23 en werk nu ongeveer een jaar parttime op kantoor in de financiele administratie. De baan is op zich prima maar ik merk toch dat mijn interesse steeds meer afdwaalt en dat ik dit niet de rest van mijn leven wil doen. Ik heb alleen een VWO-diploma, dus veel kanten kan ik daar niet mee op, ik heb eigenlijk al geluk met de baan die ik nu heb. Studeren heb ik wel geprobeerd na de middelbare school maar door persoonlijke omstandigheden en o.a. depressie heb ik nooit iets afgemaakt of een propedeuse gehaald.

Op zich ben ik nog jong en zou ik fulltime kunnen gaan studeren, maar dan zou ik stevig moeten gaan lenen voor de studie en de huur van mijn appartement. Ik heb al een dikke schuld van mijn onafgemaakte studies dus daar begin ik liever niet meer aan, ik wil ook sparen voor de toekomst. Toen viel mijn oog op deeltijdstuderen, specifiek de HBO opleiding Leraar Engels. Het onderwijs heeft me altijd aangetrokken en ik ben zeer goed in Engels, dus ik denk ook dat de studie me vrij gemakkelijk af zou gaan in vergelijking met andere studies, maar toch maak ik me zorgen of het niet te zwaar zal zijn om een baan van 24 uur per week te combineren met een studie die volgens de website 10 contacturen per week heeft en 15-25 zelfstudie uren. Het laatste wat ik wil is nog meer tijd verdoen aan een studie die ik niet ga afmaken.

Hebben mensen hier ervaring met een HBO deeltijd naast hun baan? Natuurlijk is het theoretisch haalbaar, maar ik hoor graag over de ervaring van anderen. Ook als iemand meer ervaring heeft met lerarenopleidingen hoor ik dat graag.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een deeltijdopleiding naast mijn baan. Of nou ja deed die naast mijn baan. Heb nu geen baan meer

Als ik geen peuter had, dan was het zeker te doen. Met peuter is het wat lastiger.

Zorg er wel voor dat je ritme hebt en houdt. Dus vaste dagen leren. Vaste avonden leren. En zet dat ook vast zodat je niet in de verleiding komt, oh dat kan morgen wel en dan zo ineens 2 weken niets gedaan hebt.

Als je de motivatie hebt dan kan je een volledige thuisstudie doen, als je toch een stok achter de deur wil en 1 keer per week naar een Hogeschool kan dan zou ik daarvoor kiezen.
Helaas heb ik die mogelijkheden niet, maar dat zou wel schelen met de tijd die je ervoor neemt. Je MOET dan je werk afhebben.
Alle reacties Link kopieren
@Hecamel

Ik wil deels nu hieraan beginnen omdat ik ook kinderen wil voor mijn dertigste en weet dat het dan allemaal een stuk lastiger zal worden. Structuur is inderdaad belangrijk, ik merk dat ik daar nu met thuiswerken wel een beetje moeite mee heb. Het verschil is wel dat ik voor een studie gemotiveerd ben en naar een doel werk maar voor mijn werk momenteel amper motivatie kan oproepen.

Ik ben sowieso van plan om voor de optie te kiezen om 1 keer per week wel les te hebben op school. Ik ken mezelf en weet dat dat me gegarandeerd zal helpen om bij te blijven. Hoe dat nu gaat zijn met de coronamaatregelen is alleen even afwachten...
Ik heb een deeltijdstudie hbo gedaan naast mijn parttime baan. Het was zwaar, maar wel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er mee bezig. Derde jaars HBO. Heb nu even geen stage meer door corona, dus waarschijnlijk wat meer studievertraging. Ik vind het redelijk te doen, met vlagen even helemaal niet te doen, maar de opleiding nog steeds leuk. Momenteel doe ik er niets aan. Werk in de zorg, ben meer aan het werk momenteel en ook de kinderen zijn nu thuis. Ik ben met hen bezig voor school, maar mijn studie staat op een lager pitje. Het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gedaan.
3 dagen werken, 2 dagen studie.
Zeker pittig en goed plannen. Maar, als je een beetje makkelijk leert en een goede discipline hebt, zeker te doen.

Betekende in mijn geval wel een stukje luxe en sociaal leven inleveren..

Zelfstudie uren kom je nooit aan is mijn ervaring.
Contacturen moet je wel rekening mee houden.

Onderwijs biedt wellicht ook wel mogelijkheden tot betaalde studie en bv 2/3 dagen lesgeven?
Vakdocenten Engels/Nederlands zijn bij ons wel gewild.
Hebben ook wel wat zij instromers, maar die hebben vaak al wel een andere HBO oid afgerond.
Alle reacties Link kopieren
Mikiniki schreef:
19-05-2020 11:47
Onderwijs biedt wellicht ook wel mogelijkheden tot betaalde studie en bv 2/3 dagen lesgeven?
Vakdocenten Engels/Nederlands zijn bij ons wel gewild.
Hebben ook wel wat zij instromers, maar die hebben vaak al wel een andere HBO oid afgerond.
Oh, dat klinkt wel interessant. Hoe zou dat in zijn werk gaan dan? Kan ik echt al betaald voor de klas staan als ik nog maar net aan m'n studie begonnen ben? Als het kan werk ik natuurlijk liever in een relevante functie zodat ik meteen wat ervaring op kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou eens kunnen informeren bij scholen in de buurt of er opties zijn.
VO/MBO? Of via de opleiding informatie opvragen die je wilt gaan volgen (studie Engels)
Alle reacties Link kopieren
Ik volg een hbo studie naast mijn werk. Ik werk 32u en ga 1 dag in de week naar school.
Ik vind het goed te doen. Ik vind de opleiding erg interessant en sluit goed aan bij mijn huidige werk. Ik maak per week een planning met huiswerk en opdrachten die ik moet inleveren. Soms is het wel even stressen en door bikkelen maar dat vind ik het zeker waard.
Mijn man zit eraan te denken naast zijn werk. Helaas is een baan (ICT richting) vinden in de richting van de studie lastig, ( door weinig achtergrond ervaring) waardoor je met opdrachten ook lastiger uit komt. Op je werkplek kun je vaak al opdrachten doen.

Plus we hopen deze zomer een baby te krijgen en gaan verhuizen en verbouwen. Dus eigenlijk is de tijd er niet na.
Ook nog een peuter thuis, hij wil ook van de kinderen genieten. Heeft mijn oudste al een jaar bijna niet gezien.

Hij denkt erover om een baan te zoeken in de richting en desnoods via thuisstudie wat benodigde cursussen erbij te doen.
Die cursussen zijn weer onderdeel van de gehele studie en zijn weer vrijstellingen op het geheel desnoods.

Ik vind het best lastig waar je goed aan doet. Ik wil ook best wat meer gaan werken, zodat hij de ruimte krijgt. Maar ben bang dat we momenteel teveel hebben, verbouwing, baby, peuter. Misschien dat hij volgend jaar het gaat doen als we gesetteld zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gedaan, ik werkte 32 uur en ging 2 avonden naar de Hogeschool en daarbij projecten en zelfstudie. Vier jaar lang. Ik vond het wel druk, vooral met de projecten die je in groepen moest doen en mensen kwamen echt overal vandaan, dus veel reistijd om met elkaar samen te komen (afspraken waren wisselend bij mensen thuis). Maar wel erg leuk omdat je toch met een groep gemotiveerde mensen bij elkaar zit en elkaar goed steunt en begrijpt.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben naar de virtuele open avond geweest, en hoewel me daar weinig verteld werd dat ik niet al wist door het doorspitten van de website van de opleiding, nam ik dat maar als bewijs dat ik me goed voorbereid had. Ik heb me aangemeld. Ik denk dat het me wel lukt, en ben vooral gemotiveerd om niet de rest van mijn leven iets te hoeven doen waar ik me eigenlijk geen moer voor interesseer. Bedankt voor het advies allen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven