Werk & Studie alle pijlers

Engels beter beheersen

19-05-2020 16:38 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Momenteel volg ik een HBO studie en hier komt het vak Engels ook aan bod.

Ik merk dat ik bijna alles wel kan verstaan en volgen tijdens de online lessen maar dat ik zelf niet goed genoeg de Engelse taal beheers om correcte en goede zinnen te vormen. Heeft iemand tips hoe ik Engels beter kan leren spreken?

Alvast bedankt!
Veel spreken, dat is het enige dat helpt.
Gewoon tegen jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Een Engelstalig iemand opzoeken om mee te oefenen, dat oefenen kan vast ook online. Engelstalige series kijken, Engelstalige radio luisteren etc. Oefenen, oefenen, oefenen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Engelse tv/series kijken zonder ondertiteling. Engelse boeken lezen. Iedere werkdag een restje doen bij www.nubeterengels.nl
Op FB een native speaker in de buurt zoeken en daarmee converseren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Oefenen, oefenen, oefenen. Lees Engelse boeken, kijk Engelse series (al dan niet met Engelse ondertiteling), luister en kijk naar BBC of andere Engelse radio en tv. Er bestaan her en der websites waar je aan taaluitwisseling kan doen. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
19-05-2020 16:42
Veel spreken, dat is het enige dat helpt.
Gewoon tegen jezelf.

En je 2e persoonlijkheid geeft dan aan of je een fout maakt? :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Doen. Taal is een spier en die moet je trainen. Zoek een native speaker om Engels mee te praten, lees zoveel mogelijk in het Engels (boeken die je al eens in het Nederlands hebt gelezen zijn een mooi begin), en lees ook af en toe stukken hardop voor.
Alle reacties Link kopieren
een cursus doen? Ik neem aan dat jouw studie nu ook zo goed als stil ligt dus je hebt er nu mooi de tijd voor.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
19-05-2020 16:46
een cursus doen? Ik neem aan dat jouw studie nu ook zo goed als stil ligt dus je hebt er nu mooi de tijd voor.
Studies gingen online toch gewoon door?
Doen is voor echt correct Engels vaak niet voldoende. Ik zie zo vaak dat mensen mensen niet eens door hebben dat iets iets anders betekent in het Engels alleen al omdat ze de verkeerde werkwoordsvorm gebruiken bijvoorbeeld.

Ik heb ooit een keer een cursus gevolgd waar zwaar werd gedrild op grammatica en daar heb ik nog steeds plezier van.
himalaya schreef:
19-05-2020 16:44
En je 2e persoonlijkheid geeft dan aan of je een fout maakt? :P
De mijne altijd wel.
Nee, maar eerst comfortabel voelen in de taal. Een andere spreker vindt het meestal al geweldig dat je zijn/haar taal leert, die gaan je niet lopen verbeteren.
En door tv te kijken zonder ondertiteling leer je veel meer uitdrukkingen.
Maar spreken is echt belangrijk om je er comfortabel in te voelen.
Er is geen makkelijke, snelle manier behalve complete onderdompeling. Je moet het vooral veel doen. Ga op een Engelstalig forum over een onderwerp dat je interesseert (er is voor eigenlijk alles wel een reddit pagina), of ga gamen (MMORPGs of alles waarbij je in clans samen kan spelen), of ga op zoek naar -bijvoorbeeld- expat groepen bij jou in de buurt. Het liefst en, en, en. Boeken lezen en series kijken gaat niet veel doen als je passieve kennis al goed is - je moet zelf produceren, zoveel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daarom wat internationale vrienden gezocht via een club waar ik lid van ben. Ik app veel en zo nu en dan spreken we virtueel af waardoor ik wel engels moet praten. Tegen jezelf lullen is toch anders dan iemand uitleggen hoe je dag is geweest of wat je bedoelt met. Kortom, zoek dus internationale vrienden en ga het veel spreken en schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-05-2020 16:48
Studies gingen online toch gewoon door?
nou, wat ik van kinderen van vrienden om me heen hoor hebben ze wel enorm veel vrije tijd hoor momenteel ;-)

(komt wellicht ook door wegvallen van reistijden en eventuele bijbaantjes maar toch ;-) )
rumforviva schreef:
19-05-2020 16:51
Doen is voor echt correct Engels vaak niet voldoende. Ik zie zo vaak dat mensen mensen niet eens door hebben dat iets iets anders betekent in het Engels alleen al omdat ze de verkeerde werkwoordsvorm gebruiken bijvoorbeeld.

Ik heb ooit een keer een cursus gevolgd waar zwaar werd gedrild op grammatica en daar heb ik nog steeds plezier van.
En ook dit. Maar met alleen een grammatica cursus kom je er niet.

Juist wel in gesprek gaan met anderen die geen Nederlands spreken, ook al is het spannend. Dat is de beste test om te zien of je effectief aan het communiceren bent. En hee, op het Viva forum word je wel meteen terechtgewezen als je een Nederlandse taalfout maakt, en loop je het risico dat niemand je meer serieus neemt, dus op zoek naar een soortgelijk forum. ;-)
Adelaide schreef:
19-05-2020 16:57
En ook dit. Maar met alleen een grammatica cursus kom je er niet.

Juist wel in gesprek gaan met anderen die geen Nederlands spreken, ook al is het spannend. Dat is de beste test om te zien of je effectief aan het communiceren bent. En hee, op het Viva forum word je wel meteen terechtgewezen als je een Nederlandse taalfout maakt, en loop je het risico dat niemand je meer serieus neemt, dus op zoek naar een soortgelijk forum. ;-)
Mijn cursus werd destijds gegeven door een Brit inderdaad. Maar ik heb sindsdien ook in de UK gewoond en dat is altijd het beste natuurlijk.

Het was echt een drilcursus en ik vond dat nuttig omdat ik hem nog steeds bepaalde zinnetjes hoor roepen met betrekking tot zinsopbouw en woordvolgorde en meer van dat soort dingen. Woordenschat komt vanzelf wel, maar voor goed Engels is de basis grammtica.
Veel spreken en oefenen is het enige dat echt goed helpt.

Ik heb een tijdje in London en de VS gewoond en ik spreek het nu vloeiend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op Reddit zodat ik daar Engelse antwoorden kan geven.
Ik lul vaak maar wat hoor, gewoon om te oefenen.
Ik kopieer mijn zinnen soms naar google translate als ik twijfel, maar goed, dat is uiteraard niet zo betrouwbaar, alleen wat ondersteuning bij de opbouw van zinnen.
Ja het is echt een hardnekkige illusie dat mensen een taal zouden kunnen leren zonder de grammatica goed te doorgronden en te oefenen. Dat werkt alleen zo voor kinderen onder de 6. Daarna zul je helaas zelf je hersenen aan het werk moeten zetten.
himalaya schreef:
19-05-2020 16:43
Iedere werkdag een testje doen bij www.nubeterengels.nl

Deze doe ik ook.
Niet iedere dag maar om de paar dagen. Spaar ik ze op. Zijn 5 vragen per dag.

(Ook voor rekenen en Nederlands. Ik kwam erachter dat mijn rekenen echt dramatisch is)
Alle reacties Link kopieren
Ik zit sinds vorig jaar op Reddit. Dat is ook een soort forum en alles in het Engels. Ik merk dat dat mij echt helpt om het Engels beter te beheersen.
Ook oefen ik af en toe via Duolingo en lees weleens een Engels boek.

Ik spreek en versta prima Engels, maar als je er niet veel mee bezig bent dan verdwijnt het toch wat naar de achtergrond. Ik merkte dat ik onzeker was om Engels te praten omdat ik het bijna nooit meer sprak. Nu gaat het veel beter.
Alle reacties Link kopieren
Taal leren is mijns inziens vooral heel veel omringd zijn door die taal. Zet al je apparaten op Engels in plaats van Nederlands, luister actief naar Engelse songteksten, kijk je series of films zonder ondertiteling en ga naar Engelse websites zoals het hierboven benoemde Reddit.

Praten met anderen is natuurlijk niet te vervangen, maar wat mij enorm helpt is om in een taal proberen te denken. Gewoon doen wat je normaal doet maar je mag geen woord Nederlands gebruiken in je eigen gedachten.
De voertaal op mijn werk is ook Engels, ik werk voor een Amerikaans bedrijf en mijn leidinggevende en twee directe collega’s zitten ook niet in. Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor alle reacties, ik ga er mee aan de slag!
Alle reacties Link kopieren
Headset met microfoon kopen en online gaan gamen. Door het te spreken leer je het het best.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven