Werk & Studie alle pijlers

Keuzestress exchange HBO (sept 2021)

19-05-2020 17:43 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo daar lieve lezers,

Onlangs heb ik besloten om mijn studie te verlengen en er een Bachelor van te maken. Dit betekend dat ik de kans heb om in het derde jaar (pas vanaf september 2021) een half jaar in het buitenland te studeren. Nu merk ik dat ik al enige keuzestress ervaar. Het beste is om zeker een jaar van te voren te beginnen met inschrijven en plannen, om te kunnen zorgen dat je alle vakken kunt volgen die je wil, een leuk appartement weet te bemachtigen en natuurlijk alle papieren etc kunt regelen.

Mijn voorkeur gaat uit naar Duitsland, ten eerste omdat het wat dichter bij huis is (in vergelijking met de andere partnerscholen) en omdat ik daar in mijn leven al redelijk wat tijd heb doorgebracht in diverse gebieden. Vooral Berlijn, als ik de kans had om mijn spullen te pakken en te verhuizen, was ik daar allllllaaaanngggg gaan wonen...

Maar nu het volgende: in Berlijn bieden ze vooral theoretische vakken aan, wel binnen mijn interesses maar voor mijn gevoel best veel droge stof. Nu is er nog een andere partnerschool in Mainz, net onder Frankfurt am Main maar een stuk kleiner. Op deze school bieden ze veel praktische en 'design' vakken aan, iets wat ik erg leuk vind. Alleen trekt deze stad/het gebied waar het ligt mij iets minder. In principe is het een leuke (studenten)stad en ligt het in een mooie omgeving, maar Berlijn is in mijn hoofd een soort tweede thuis geworden.

In Berlijn voel ik mij dus echt als een vis in het water en weet ik zeker dat klasgenoten/huisgenoten de vakken een stuk leuker zullen maken. Toch vind ik het een ontzetten moeilijke keuze, omdat de vakken in Mainz veel praktischer en creatiever zijn, waar ik ook echt energie uit kan halen en ook zeker een leuke tijd zal hebben met klasgenoten/huisgenoten buiten de lessen. In principe zijn allebei de pakketten niet iets waarin ik mijzelf perse zie werken later, dus dat maakt me verder niet gek veel uit.

Ik weet dat ik het niet moet laten afhangen van de mening van vreemdelingen op een forum, maar ik merk dat ik er al erg over aan het malen ben! Een beetje hulp van buitenstaanders is dus erg welkom.

Alvast bedankt! : )

Wat te doen?

Totaal aantal stemmen: 8

Erg leuke stad met iets minder interessante lessen (38%)
Minder interessante stad met erg leuke lessen (63%)
Alle reacties Link kopieren
Als je in Berlijn wil wonen moet je dat gewoon doen.

Verder: als je gaat voor je studie dan altijd kiezen voor het interessantste pakket. Mainz dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een jaar in het buitenland gestudeert en ben toen blijven plakken (woon er nu ruim 1.5 jaar dus :) ). Ik zou zeker voor de plek kiezen waar je je thuis voelt, soms is het kut en dan heb je mega heimwee. Maar dan weet je wel waar je het voor doet: de leuke stad waar je zo graag wilt wonen. En misschien blijf je er ook wel plakken.

Als je je écht wilt verdiepen in een specifiek onderwerp wat gegeven wordt aan één universiteit, dan zeker gaan voor de studie. Maar in het bedrijfsleven kijken ze niet naar welke vakken je hebt gedaan ( behalve als je iets héél specifieks wilt doen), wel naar andere kwaliteiten die studeren in het buitenland je geeft (assertiviteit, zelfstandigheid etc.).

Veel plezier wat je keuze ook moge zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven