Werk & Studie alle pijlers

Stage bevalt me absoluut niet

20-05-2020 11:20 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen (sinds vandaag ben ik nieuw op dit forum),

Ik ben 24 jaar en ik volg momenteel een bachelor-na-bachelor opleiding, nadat ik mijn vorige bachelor (met vertraging) heb afgerond. Ik wist vorig jaar nog niet zo goed wat ik wilde aanvangen met mijn leven waardoor ik had besloten om een vervolgopleiding te doen. Ik merk dat de studie mij zwaar valt en ik heb totaal geen motivatie meer. Mijn vorige opleiding was 'sociaal-agogisch werk' en de bijhorende stages bevielen mij goed. Ik wil graag een uitdagende job zonder al te veel 'bureauwerk'. Dit jaar heb ik dus voor deze opleiding gekozen (HR) maar het valt me toch serieus tegen. De examenperiode was erg zwaar en ik had ook echt een mental breakdown naar het einde toe. De vakken vond ik niet echt super interessant maar ik wilde er toch het beste van maken (en mijn ouders niet teleur stellen). Nu zit ik op een stageplaats (waar ik eigenlijk aan een project moet werken) maar dit bevalt me totaal niet. Het is echt een kantoorbaan en ik heb totaal geen motivatie/interesse meer. Ik voel me heel angstig en ongelukkig de laatste tijd omdat ik echt niet goed bezig ben. Gisteren zat ik nog in men auto te janken omdat ik het allemaal even niet meer wist. Het is de hele dag achter de PC zitten en vooral Excel werk doen waar ik helemaal geen talent voor heb, mijn stagebegeleider zei ook al dat excel me niet echt ligt. Ik zit hier nog ongeveer een maand maar ik weet zeker dat ik niet zal slagen. ik ga geen mooi afgewerkt product kunnen afleveren omdat ik echt niet wet waar ik mee bezig ben en ik zie het ook allemaal niet meer zitten. Dit is gewoon totaal niet mijn interesse waardoor ik me heel onzeker voel. Met mijn ouders prate heeft ook niet zoveel nut want zij zeggen gewoon 'niet opgeven', wat ik natuurlijk wel begrijp maar niets lukt me hier en ik weet dat ik dit niet tot een goed einde kan brengen. Voel me momenteel echt radeloos omdat ik mij erg slecht voel op deze plek en het is al duidelijk geworden dat mij dit werk niet ligt (ik ben gewoon veel socialer ingesteld en ik word gek van een kantoorbaantje met enkel PC werk). Sorry voor mijn gezaag maar ik wil er gewoon graag met iemand over praten. Ik voel mij echt een loser omdat deze opleiding mij niet lukt en bij mijn vader en broer ging altijd alles perfect en dan voel ik mij echt het zwarte schaap.

Wat vinden jullie ervan?
Alle reacties Link kopieren
Praat met een stagebegeleider of een decaan. Heb je de verkeerde stage of leer je voor het verkeerder beroep?
Alle reacties Link kopieren
Wat zei je stagebegeleider toen je dit vertelde? En de stagebegeleider van school?
ik zou willen dat mijn dochter iets doet wat zij leuk vind.
dus ga gauw het sociale domein in
werk genoeg
Zo te lezen heb je er ook niet echt veel zin in om het te laten slagen.
Je hebt het zelf in de hand! Als jij vindt dat je slecht bent in excel, dan zorg je ervoor dat je er beter in wordt. (Als dat noodzakelijk is voor je toekomstige baan.)
Ik vind het ook niet leuk om de hele dag bureauwerk te moeten doen, wat ook nog eens nogal onder mijn niveau ligt. Toch blijf ik het doen omdat het brood op de plank brengt.
Waar ligt jouw motivatie voor deze opleiding? Ben je wel gemotiveerd genoeg om deze opleiding te volgen en af te ronden?
Alle reacties Link kopieren
Is "men" het nieuwe "me"?

Hoe lang moet je nog?
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je stage zo tegenvalt! Ik snap dat dat erg veel energie kost en je mentale gesteldheid niet ten goede komt.

Ik zou als ik jou was met je begeleider (studie dan wel stage) gaan praten. Je bent vast niet de eerste bij wie het zo tegenvalt, je kunt dan opties bespreken en vanuit daar een plan trekken.
Alle reacties Link kopieren
En als je jezelf nou eens bedenkt dat dit nog maar een maand duurt? Dat je na deze opleiding natuurlijk niet zo’n kantoorbaan hoeft te gaan zoeken? Ook bij een sociale baan zit je soms achter een computer om rapporten te schrijven ed. Dus een heel klein beetje ervaring daarin is nooit weg.
Ik snap dat het je benauwt om te bedenken dat dit het moet gaan zijn voor altijd. Maar dat is natuurlijk niet zo.

(En even los daarvan: ik snap het wel, maar je moet ook echt leren om zelf keuzes te maken en daar achter te staan. Je kunt niet altijd iedereen tevreden houden, dat zul je zeker ook merken als je wel in je ‘vorige’ vakgebied gaat werken. Een leidinggevende die meer wil dan in je uren past, een cliënt die niks wil, of iets wat echt niet kan, ontevreden ouders/familieleden. Dan moet je echt wel sterk in je schoenen staan om je eigen keuzes te volgen.
Alle reacties Link kopieren
HR is toch ook wel echt een richting waarmee je in een kantoorbaan eindigt, dus ik weet niet zo goed wat je ervan verwachtte? Als je al een bachelor hebt en je vorige studie je wel prima beviel, dan is er weinig reden om dit door te zetten als je nu al inziet dat het absoluut niks voor jou is. Het is nu misschien niet het beste moment om een nieuwe baan te zoeken, maar een studie voortzetten die je uiteindelijk niet afmaakt kost alleen maar meer geld.
Alle reacties Link kopieren
Je bent 24, dus oud genoeg om zelf te besluiten wat je wel en niet wilt.
Je hoeft dat ook niet met je ouders te bespreken.
Je vader en je broer zijn andere mensen met andere talenten, waarom zou je hetzelfde moeten kunnen als zij?
nausicaa schreef:
20-05-2020 12:13
En als je jezelf nou eens bedenkt dat dit nog maar een maand duurt? Dat je na deze opleiding natuurlijk niet zo’n kantoorbaan hoeft te gaan zoeken? Ook bij een sociale baan zit je soms achter een computer om rapporten te schrijven ed. Dus een heel klein beetje ervaring daarin is nooit weg.
Ik snap dat het je benauwt om te bedenken dat dit het moet gaan zijn voor altijd. Maar dat is natuurlijk niet zo.

(En even los daarvan: ik snap het wel, maar je moet ook echt leren om zelf keuzes te maken en daar achter te staan. Je kunt niet altijd iedereen tevreden houden, dat zul je zeker ook merken als je wel in je ‘vorige’ vakgebied gaat werken. Een leidinggevende die meer wil dan in je uren past, een cliënt die niks wil, of iets wat echt niet kan, ontevreden ouders/familieleden. Dan moet je echt wel sterk in je schoenen staan om je eigen keuzes te volgen.
Goeie reactie.
Ik moest veel registreren, en heb ook werk gedaan waarbij ik mijn eigen baan moest 'verdienen' door op gezette tijden in een bepaald format data aan te leveren en alles wat ik deed goed administratief bij te houden.
Kennis van Excel kan nooit kwaad, het is niet het meest spannende maar ik zou niet opgeven. Het is maar een maand!
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom ben je dan niet verder gegaan op sociaal agogisch gebied als dit je zo goed beviel? Je kunt nu wel doorploeteren maar dat heeft ook geen zin en kost je alleen maar tijd en energie. Het is jouw toekomst, niet die van je ouders. Jij moet het werk doen, niet zij.
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je wat HR werk-buiten-een-kantoor zou inhouden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Je bent 24 wat maakt de mening van jouw ouders zo belangrijk voor je? Het is jouw studie en jouw leven.
Voor hun zou ik het niet doen of laten maar om eerlijk te zijn wel voor jezelf.

Nog 1 maand en je stage is afgelopen is er echt geen mogelijkheid meer om dat met een goed resultaat af te ronden?
Hoe lang duurt je opleiding nog en wat zag je voor je toen je je aan melde voor deze opleiding. Had je een bepaald beroep in gedachte?
ibiopviva wijzigde dit bericht op 20-05-2020 13:29
5.69% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Je wil niet de hele dag op kantoor zitten dús ga je HR doen? Waar iemand de hele dag op kantoor zit en men je daar aan kan treffen voor vragen en binnenlopen. Schiet mij maar lek.

Stoppen met de opleiding en solliciteren binnen het sociaal agogisch werk lijkt me nu voor jou het beste om te doen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Wat waren jou ideeën wat betreft HR, dat is toch echt een kantoorbaan.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
20-05-2020 13:50
Wat waren jou ideeën wat betreft HR, dat is toch echt een kantoorbaan.
Ja je hebt gelijk, ik vind mijn vorige opleiding erg leuk maar ik wilde een nieuwe uitdaging en iets nieuws doen. Misschien zou het toch beter meevallen dan ik dacht? Het is een 1-jarige opleiding, mijn examens vielen nog wel mee maar tijdens mijn stage heb ik gemerkt dat het toch echt niets voor mij is.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
20-05-2020 12:41
Maar waarom ben je dan niet verder gegaan op sociaal agogisch gebied als dit je zo goed beviel? Je kunt nu wel doorploeteren maar dat heeft ook geen zin en kost je alleen maar tijd en energie. Het is jouw toekomst, niet die van je ouders. Jij moet het werk doen, niet zij.
Ik heb lang gezocht voor een interessante vervolgopleiding van sociaal werk maar ik vond helaas niets.
Alle reacties Link kopieren
Tes93 schreef:
20-05-2020 14:28
Ik heb lang gezocht voor een interessante vervolgopleiding van sociaal werk maar ik vond helaas niets.
Maak deze stage af. Maak je opleiding af. Het is maar een jaar. Lees je echt in Excel in. Ik ben ook een geitenwollensok, maar ik kan er best prima mee uit de voeten. Heb gewoon mensen gevraagd en ben er echt ingedoken toen. En ga dan werken. Je hebt nu lang genoeg in de schoolbanken gezeten denk ik. Ook in het agogisch werk zit je op kantoor, van computer naar spreekkamer. Of in de auto ambulant naar gesprekken, maar moet je daarna verslagen en overdracht schrijven. Je ontkomt niet aan bureauwerk. Dus lees en leer en ga dan solliciteren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Hup, schouders eronder en er wat van maken. Afgeronde opleiding staat altijd positief op je CV. Daarna lekker wat anders gaan doen, je bent er bijna.
Alle reacties Link kopieren
Oh en vraag gewoon om hulp als het je niet alleen lukt. Daar heb je toch ook een stagebegeleider voor? Of desnoods een met een studiebegeleider praten. Maar wél doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
20-05-2020 12:13
En als je jezelf nou eens bedenkt dat dit nog maar een maand duurt? Dat je na deze opleiding natuurlijk niet zo’n kantoorbaan hoeft te gaan zoeken? Ook bij een sociale baan zit je soms achter een computer om rapporten te schrijven ed. Dus een heel klein beetje ervaring daarin is nooit weg.
Ik snap dat het je benauwt om te bedenken dat dit het moet gaan zijn voor altijd. Maar dat is natuurlijk niet zo.

(En even los daarvan: ik snap het wel, maar je moet ook echt leren om zelf keuzes te maken en daar achter te staan. Je kunt niet altijd iedereen tevreden houden, dat zul je zeker ook merken als je wel in je ‘vorige’ vakgebied gaat werken. Een leidinggevende die meer wil dan in je uren past, een cliënt die niks wil, of iets wat echt niet kan, ontevreden ouders/familieleden. Dan moet je echt wel sterk in je schoenen staan om je eigen keuzes te volgen.
Eens , alles wat je doet levert toch ervaring op.
Alle reacties Link kopieren
lexis schreef:
20-05-2020 12:31
Je bent 24, dus oud genoeg om zelf te besluiten wat je wel en niet wilt.
Je hoeft dat ook niet met je ouders te bespreken.
Misschien omdat haar ouders haar studie en levensonderhoud nog betalen?
Alle reacties Link kopieren
Denk in mogelijkheden. Je hebt geen kennis van Excel: dus als je daar hard mee oefent, heb je aan het eind van je stageperiode bewijs dat je uitdagingen aangaat. Pluspunt.

Je mist uitdaging en voelt je beperkt achter een bureau: door elke dag wel opgewekt te starten (is een keuze) kun je laten zien met tegenslag om te gaan. Pluspunt.

Je hebt het gevoel de verkeerde opleiding te hebben gekozen: balen zeg! Gelukkig was het maar een jaartje. Pluspunt.

Dit is niet de baan van je dromen: goed om nu al te weten, daar is een stage voor. Pluspunt.

Als agogisch werker is ervaren wat tegenslag is en hoe je ermee omgaat investeren in je werk. Pluspunt.

Enz.
Je bent geen slachtoffer van je keuzes, je hebt zelf controle over hoe je ermee omgaat.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
23-05-2020 07:54
Misschien omdat haar ouders haar studie en levensonderhoud nog betalen?
Ja dat klopt! Ik ben natuurlijk "oud" genoeg maar mijn ouders ondersteunen mij nog steeds op financieel vlak:D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven