Werk & Studie alle pijlers

Omscholen basisonderwijs- ervaring?

21-05-2020 13:48 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben midden 40 en al een tijdje op zoek naar een nieuwe - wat meer betekenisvolle - invulling van het werkende deel van mijn leven. Ik heb vroeger gymnasium gedaan maar ben gezakt voor mijn eindexamen en heb dat nooit afgemaakt. Mijn werkende leven heb ik vooral ingevuld met sales functies bij grote bedrijven (telecom en media) en de laatste jaren als manager van een goed doel.

Eigenlijk spookt de PABO al 10 jaar door mijn hoofd. Mijn interesse gaat dan naar de groep 8-12 jaar.

Wie heeft deze stap ook genomen? Hoe is dat bevallen? Zit men te wachten op mensen zoals ik en ook als ik 3 dagen wil werken? Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Loop is bij een basisschool naar binnen en vraag het is aan de directeur. Volgens mij staan ze te trappelen om collega’s.
Het nadeel van basisonderwijs is dat je ook bij de groep die je interesse niet heeft (kleuters bijvoorbeeld) terecht kan komen bij de jaarlijkse formatie. Dus ga je naar groep 3 terwijl jij alleen groep 5tm8 wil doen dan heb je pech.
Daar is trouwens ook het nadeel van het basisonderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
21-05-2020 13:53
Het nadeel van basisonderwijs is dat je ook bij de groep die je interesse niet heeft (kleuters bijvoorbeeld) terecht kan komen bij de jaarlijkse formatie. Dus ga je naar groep 3 terwijl jij alleen groep 5tm8 wil doen dan heb je pech.
Daar is trouwens ook het nadeel van het basisonderwijs.
Is dat zo? Ik zie bij veel PABO opleidingen dat er je juist moet kiezen tussen leeftijdsgroepen 4-8 en 8-12. Juist omdat je dan andere vaardigheden en kennis nodig hebt.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
21-05-2020 13:56
Is dat zo? Ik zie bij veel PABO opleidingen dat er je juist moet kiezen tussen leeftijdsgroepen 4-8 en 8-12. Juist omdat je dan andere vaardigheden en kennis nodig hebt.
Scheelt niet veel hoor. Er wordt gewoon heel veel gehusseld in het basisonderwijs. De de garantie dat je altijd groep 5 en hoger doet is er niet.
De leerkracht van groep 8 van mijn kind was ook zijn leerkracht toen hij kleuter was.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
21-05-2020 13:57
Scheelt niet veel hoor. Er wordt gewoon heel veel gehusseld in het basisonderwijs. De de garantie dat je altijd groep 5 en hoger doet is er niet.
De leerkracht van groep 8 van mijn kind was ook zijn leerkracht toen hij kleuter was.
Oh ok. Ik vind kleine kinderen ook leuk alleen denk ik dat ik wel meer tot mijn recht kom juist bij wat oudere kinderen. Lijkt me heel leuk om juist groep 7/8 te begeleiden bij het maken van volgende stap enzo.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Omscholen richting het VO geen optie? Dan heb je zeker weten geen kleuters :proud:
Betty_Slocombe schreef:
21-05-2020 14:13
Omscholen richting het VO geen optie? Dan heb je zeker weten geen kleuters :proud:
Ik denk met TO's werkervaring dat MBO ook goed zou passen.
boannan schreef:
21-05-2020 14:03
Oh ok. Ik vind kleine kinderen ook leuk alleen denk ik dat ik wel meer tot mijn recht kom juist bij wat oudere kinderen. Lijkt me heel leuk om juist groep 7/8 te begeleiden bij het maken van volgende stap enzo.
Daar zitten sowieso de mannen meestal.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
21-05-2020 14:14
Ik denk met TO's werkervaring dat MBO ook goed zou passen.
Is ook een optie. Vraag me wel af of het niet moeilijker is om overwicht te houden bij deze groep.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
21-05-2020 14:16
Is ook een optie. Vraag me wel af of het niet moeilijker is om overwicht te houden bij deze groep.
Overwicht heb je of niet. Ik denk dat basisschool zelfs nog lastiger is dan een mbo. Je leert ook veel ticks mbt klassenmanagement op je opleiding hoor.
Ik zou als ik jou was iig ook onderzoeken welke vakken bij jouw werkervaring aansluiten. Je zou daar ook het praktijkonderwijs nog in mee kunnen nemen,
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
21-05-2020 14:20
Overwicht heb je of niet. Ik denk dat basisschool zelfs nog lastiger is dan een mbo. Je leert ook veel ticks mbt klassenmanagement op je opleiding hoor.
Ik zou als ik jou was iig ook onderzoeken welke vakken bij jouw werkervaring aansluiten. Je zou daar ook het praktijkonderwijs nog in mee kunnen nemen,
Is dat qua studie lengte gelijk eigenlijk? Dacht het wel.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Nemain• schreef:
21-05-2020 14:20
Overwicht heb je of niet. Ik denk dat basisschool zelfs nog lastiger is dan een mbo. Je leert ook veel ticks mbt klassenmanagement op je opleiding hoor.

Ik heb me dit altijd al afgevraagd.

Moet je als docent-in-opleiding al een natuurlijk overwicht hebben, dat je met klassenmanagementvaardigheden verder kunt aanscherpen?
Of kun je, vanuit je kennis over klassenmanagement, aanleren om overwicht te krijgen?

Verder geen tips, behalve dat Merel van Vroonhoven (oud-Kamerlid en oud-voorzitter AFM) deze switch ook heeft gemaakt en daar leuke columns over schrijft (schreef?) in de Volkskrant.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
21-05-2020 14:03
Oh ok. Ik vind kleine kinderen ook leuk alleen denk ik dat ik wel meer tot mijn recht kom juist bij wat oudere kinderen. Lijkt me heel leuk om juist groep 7/8 te begeleiden bij het maken van volgende stap enzo.
Als je in de bovenbouw als leerkracht aan het werk bent, en het gaat gewoon goed, en het wordt duidelijk dat je ook echt een typische bovenbouwleerkracht blijkt te zijn, gaat een directeur je echt niet zomaar in de onderbouw zetten :)
Op mijn scholen krijg je altijd zo in Feb/maart een formatieformulier om je voorkeuren voor het volgende schooljaar aan te geven. Welke groep, welke collega, wat juist niet. En dan een top drie maken. Pas echt het echt, echt niet lukt één van die voorkeuren te vullen, gaan ze met je in gesprek. Je wordt echt niet zomaar ieder jaar in een willekeurig leerjaar geplaatst als leerkracht, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt.
boannan schreef:
21-05-2020 14:24
Is dat qua studie lengte gelijk eigenlijk? Dacht het wel.
Ja. Misschien zelfs korter als je cv bij het vak past.
Poppy_del_Rio schreef:
21-05-2020 14:26
Ik heb me dit altijd al afgevraagd.

Moet je als docent-in-opleiding al een natuurlijk overwicht hebben, dat je met klassenmanagementvaardigheden verder kunt aanscherpen?
Of kun je, vanuit je kennis over klassenmanagement, aanleren om overwicht te krijgen?

Verder geen tips, behalve dat Merel van Vroonhoven (oud-Kamerlid en oud-voorzitter AFM) deze switch ook heeft gemaakt en daar leuke columns over schrijft (schreef?) in de Volkskrant.
Je hebt het iig een heel stuk makkelijker als je dat al van nature hebt. Maar de trick zit hem vooral in contact maken, jezelf zijn en ook lol hebben in je vak en met je leerlingen. Met even googlen zag ik iig wel dat er opleidingen in de Saleskant zijn, dus vast ook vacatures.
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel is dat er juist een tekort is aan bovenbouwleerkrachten. Heel veel collega's willen groep 3 t/m 5. Ze staan te springen om mensen die groep 7 en 8 willen.
Vorig jaar had ik groep 3, nu 8. Maar dat is omdat de vacature voor groep 8 niet te vervullen was. Toen hebben we de boel omgegooid en ben ik naar 8 gegaan en de vacature voor groep 3 die toen ontstond was binnen 2 weken vervuld.
Maar groep 8 vind ik ook leuk hoor, volgend jaar weer. Ik hou van na maximaal 3 jaar een andere groep gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso staan we in het basisonderwijs te springen om nieuwe leerkrachten en het lerarentekort loopt de komende jaren alleen maar op.
Je hoort vaker dat aankomende studenten voorkeur hebben voor de hogere groepen. Dat is prima en mijn ervaring is dat er in de formatie (voor zover mogelijk) meestal wel rekening wordt gehouden met je voorkeur, iig voor onderbouw/bovenbouw. Maar je zou ook nog verrast kunnen worden als je eenmaal stage loopt in een andere groep!

Ik heb een kleutergroep en begeleid ieder jaar wel een stagiair. Ik vind het echt een uitdaging om ze te laten ervaren hoe leuk kleuters kunnen zijn. Het is een leeftijd waarop kinderen volop aan het ontdekken zijn. Als je met die ogen kunt kijken, is het echt genieten. Heb nu een stagiair die binnenkwam met ‘Kleuters is echt niks voor mij...’ en na een jaar aangaf dolgraag in mijn groep af te willen studeren. Stage is nu bijna afgerond en deze student heeft inmiddels een sollicitatie lopen in een kleutergroep.
Nemain• schreef:
21-05-2020 14:29
Je hebt het iig een heel stuk makkelijker als je dat al van nature hebt. Maar de trick zit hem vooral in contact maken, jezelf zijn en ook lol hebben in je vak en met je leerlingen. Met even googlen zag ik iig wel dat er opleidingen in de Saleskant zijn, dus vast ook vacatures.

Die laatste opmerking vat ik even niet!
Maar de rest lijkt me inderdaad wel heel nuttig, wil je kunnen functioneren in een groep leerlingen.
Kleuters zijn te leuk. Eeuwig zonde dat de aparte kleuteropleiding niet meer bestaat, dan was ik gelijk aan de opleiding begonnen.
Poppy_del_Rio schreef:
21-05-2020 14:46
Die laatste opmerking vat ik even niet!
Maar de rest lijkt me inderdaad wel heel nuttig, wil je kunnen functioneren in een groep leerlingen.
Dat ik google den dat er veel salesopleidingen op de MBO's zijn en dat dat dus aansluit bij de CV van TO.
Nemain• schreef:
21-05-2020 14:48
Dat ik google den dat er veel salesopleidingen op de MBO's zijn en dat dat dus aansluit bij de CV van TO.

:lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
21-05-2020 13:53
Het nadeel van basisonderwijs is dat je ook bij de groep die je interesse niet heeft (kleuters bijvoorbeeld) terecht kan komen bij de jaarlijkse formatie. Dus ga je naar groep 3 terwijl jij alleen groep 5tm8 wil doen dan heb je pech.
Daar is trouwens ook het nadeel van het basisonderwijs.
In de praktijk valt dit wel mee. Alleen je stage zal je ook een keer bij het jongere kind moeten lopen.

Parttimers zijn heel normaal in het basisonderwijs! Afhankelijk van de regio kan je met je propedeuse al vaak werken in de invalpool of zelfs als voor de klas. Wees welkom!
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan waar je woont of er vraag is naar leerkrachten.
Ik ben druk zoekende, heb al 20 jaar ervaring in het basisonderwijs maar geen werk te vinden.
Maar wel als je bijvoorbeeld wilt werken in steden als Rotterdam of Amsterdam.
Associate Degree
Pedagogisch Educatief Professional

Google ook eens op deze term. Je wordt dan leerkrachtondersteuner. Ik wilde deze opleiding graag doen vorig jaar maar was toen niet in de buurt, bestuur stond er niet achter etc. Ik heb toen bij Avans een opleiding gedaan.

Nu mogen collega's wel voor deze opleiding kiezen, maar ik helaas niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven