Werk & Studie alle pijlers

Grieks leren, wat is de beste optie?

22-05-2020 15:54 21 berichten
Hallo!

Ik kom al jaren in Griekenland en zou heel erg graag de taal willen leren (mezelf verstaanbaar maken en een gesprek voeren). Nu ben ik me aan het verdiepen in alle online cursussen die er zijn maar kom er niet uit. De ene krijgt hele slechte recensies en de ander is gigantisch duur.

Hebben jullie tips voor goeie Apps/online cursus/boek etc om Grieks te leren?
Alle reacties Link kopieren
Het is niet een volledige cursus, maar ik heb hier zelf veel plezier met Duolingo. Ik doe geen Grieks, maar dat bieden zij ongetwijfeld ook aan. Misschien leuk om mee te starten?
Alle reacties Link kopieren
Grieks heeft hele lastige werkwoordvervoegingen, dus een beetje kennis/ervaring met andere talen is wel meegenomen. Ik zou beginnen met het alfabet te leren, zodat je in elk geval de woorden kunt lezen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pergamon schreef:
22-05-2020 15:56
Het is niet een volledige cursus, maar ik heb hier zelf veel plezier met Duolingo. Ik doe geen Grieks, maar dat bieden zij ongetwijfeld ook aan. Misschien leuk om mee te starten?
Dat lijkt me lastig omdat Grieks natuurlijk met een afwijkend alfabet werkt. Dus dat moet je toch eerst onder de knie hebben (inclusief uitspraak) voor je hiermee aan de slag kunt.
Ik zou wat werkboekjes halen of bestellen in de bieb en eens kijken of je daarmee uit de voeten kunt. Online zijn wel op Youtube lessen te vinden om de uitspraak te leren.
Op marktplaats kijken kan ook, dan zou ik een beginnerscursus kopen inclusief audio.
Duolingo is voor Grieks echt NIET te doen! Als je een leuke app wilt dan zou ik gaan voor Mondly Greek. Gratis voor standaard en dagelijkse lessen. En voor 3.99 toegang tot veel meer lessen. Lesstof is echt goed en prettig. Ook fijn dat je als beginner met "onze letters" kan beginnen en dan als je het alfabet eenmaal kent kan switchen.

Qua cursus, ik heb er 1tje gevonden in mijn woonplaats. Zeer fijne cursus/lerares en heel duidelijk. Buitens dat het echt uitgebreid is is het heel fijn dat het een kleine groep is en er zeer veel wordt geoefend.

Er zijn ook wat fb groepen waar je meer informatie kunt vinden!
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
22-05-2020 16:12
Dat lijkt me lastig omdat Grieks natuurlijk met een afwijkend alfabet werkt. Dus dat moet je toch eerst onder de knie hebben (inclusief uitspraak) voor je hiermee aan de slag kunt.

Ik had hoop dat Duolingo hierin zou voorzien! Maar ik begrijp dat dit niet zo is :D Sorry TO, vergeet mijn tip!
Duolingo bied het alleen aan vanuit het Engels en zelfs mijn Griekse vrienden snapte niks van wat ze (de app) nou wilde zeggen in het Grieks :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar terug een cursus Spaans gedaan bij een echte taalschool. Na alle loi-cursussen, en gratis apps, was les krijgen een verademing. Lekker dat er iemand is die je controleert, en nog fijner dat je mede-cursisten in hetzelfde schuitje zitten.
Nooit meer een onlinetaalcursus voor mij dus, en gewoon naar een echte taalschool gaan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Grieks moet je echt lessen gaan volgen. Mijn man is Grieks en mijn dochter dus half. Heb nu zo’n 20 lessen gehad en ken nu t alfabet en wat simpele zinnetjes.. met apps heb ik vrij weinig opgestoken... je hebt er veel uitleg bij nodig. Ik heb lessen gevolgd in Arnhem bij de volksuniversiteit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een volksuniversiteit in de buurt? Ik heb zelf diverse taalcursussen gevolgd, zowel online/zelfstudie als klassikaal en Grieks vind ik vanwege de uitspraak en de schrijfwijze bij uitstek een taal om klassikaal te volgen. Daarnaast is het een weinig voorkomende taal op televisie waardoor je oefenmateriaal wat beperkt is. En dan is het fijn om met andere cursisten af te spreken.
Nog een tip: zoek een Grieks (familie)restaurant waar de mensen de taal spreken en vraag of ze tijd hebben/kunnen maken om met je te oefenen. Ik had regelmatig zo'n koffieuurtje met de eigenaar, zijn vrouw, de kinderen, (schoon)ouders en op den duur de hele familie :lol:
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
Ik doe sinds afgelopen september een cursus Grieks bij een volksuniversiteit. Daarbij ter ondersteuning wel wat online oefeningen geprobeerd zoals Duolingo, maar echt daarvan ga je niet op de juiste manier de taal leren.
Zie hierboven ergens voorbijkomen dat je eerst zou kunnen starten met “eigen” alfabet om later over te gaan op het Griekse en dat vind ik echt een heel slecht idee! Gewoon direct over op het Griekse; niet moeilijk maar wel even tijd erin steken. Bij ons 1 les aan gewijd en in de lesboeken staan alle Griekse woorden gewoon vanaf hoofdstuk 1 in het Griekse alfabet. Want als je dat eenmaal onder de knie hebt, is dat best goed te doen. Een latere switch lijkt me echt niet nodig.

Overigens vind ik de grammatica van de Griekse taal niet heel ingewikkeld, minder lastig dan Nederlands met al zijn uitzonderingen. Wat alleen wel belangrijk is, is dat je die grammatica goed uitgelegd krijgt.

Ik heb zelf ook weleens wat thuisstudie boeken, online apps of YouTube geprobeerd, maar als je de taal echt wil leren spreken is dit niet genoeg.
Wil je alleen wat standaard zinnen weten voor op vakantie? Dan kan je daar prima mee uit de voeten.
Ik kan alleen spreken vanuit mijn eigen ervaring met het leren van een taal met een vreemd alfabet (Russisch), maar les is echt het beste! Het is niet te doen om ene nieuw alfabet zelf aan te leren, want je maakt gegarandeerd fouten met uitspraken, schrijven en lettercombinaties. Gewoon lekker lessen gaan volgen en eventueel later over op zelfstudie!
Baileyslife schreef:
23-05-2020 10:47
Ik doe sinds afgelopen september een cursus Grieks bij een volksuniversiteit. Daarbij ter ondersteuning wel wat online oefeningen geprobeerd zoals Duolingo, maar echt daarvan ga je niet op de juiste manier de taal leren.
Zie hierboven ergens voorbijkomen dat je eerst zou kunnen starten met “eigen” alfabet om later over te gaan op het Griekse en dat vind ik echt een heel slecht idee! Gewoon direct over op het Griekse; niet moeilijk maar wel even tijd erin steken. Bij ons 1 les aan gewijd en in de lesboeken staan alle Griekse woorden gewoon vanaf hoofdstuk 1 in het Griekse alfabet. Want als je dat eenmaal onder de knie hebt, is dat best goed te doen. Een latere switch lijkt me echt niet nodig.

Overigens vind ik de grammatica van de Griekse taal niet heel ingewikkeld, minder lastig dan Nederlands met al zijn uitzonderingen. Wat alleen wel belangrijk is, is dat je die grammatica goed uitgelegd krijgt.

Ik heb zelf ook weleens wat thuisstudie boeken, online apps of YouTube geprobeerd, maar als je de taal echt wil leren spreken is dit niet genoeg.
Wil je alleen wat standaard zinnen weten voor op vakantie? Dan kan je daar prima mee uit de voeten.
Niet voor iedereen werkt het zo ;) Ik schreef alles fonetische erachter ... dat was na een paar lessen niet meer nodig. en die tip ging over de app.... daar staat het fonetisch maar kun je switchen naar Griekse letters. Handig wanneer je wel alles onder de knie hebt.

Ik vind de grammatica juist weer wel heel moeilijk. Vooral dat er soms gewoon iets heel anders is dan de regels,... gewoon om dat het kan haha! Ook wel weer grappig eraan.
Globe83 schreef:
23-05-2020 15:49
Niet voor iedereen werkt het zo ;) Ik schreef alles fonetische erachter ... dat was na een paar lessen niet meer nodig. en die tip ging over de app.... daar staat het fonetisch maar kun je switchen naar Griekse letters. Handig wanneer je wel alles onder de knie hebt.

Ik vind de grammatica juist weer wel heel moeilijk. Vooral dat er soms gewoon iets heel anders is dan de regels,... gewoon om dat het kan haha! Ook wel weer grappig eraan.
Nee ik snap dat het voor iedereen anders leert. Maar ik denk ook dat je het beste direct kunt switchen naar een ander alfabet, ook als je dat lastig vind. Dan zal je misschien in plaats van 4 uur, daar 8 of 12 uur mee bezig zijn. Als je blijft denken in het Nederlandse alfabet denk ik zelfs dat je het jezelf alleen maar lastig maakt. In alle klassikale lessen zullen ze starten met het alfabet leren en ik denk dat dat niet voor niets is.
Maar als je vanuit eigen beweging een taal wilt leren, ben je hierin natuurlijk helemaal vrij, dus geen veroordeling hoor! Meer een tip vanuit eigen ervaring en wat ik om me heen heb gezien.
Ik snap wat je zegt hoor. Ik heb nu ook een jaar les ;) De helft gebruikte het fonetische gedeelte vr dr extra bij. Moet nu ook lachen als ik mijn eerdere huiswerk zie alsof je je groep 3 werk opeens weer ziet op volwassen leeftijd.

Qua app: als je echt niks weet vd klanken/letters dus echt als beginner. Maar goed we zitten op 1 lijn asap nr het Griekse toe en Grieks leren is echt wel beter onder begeleiding. Grammatica en uitspraak is lastig zonder iemand die je op de vingers tikt
Ik weet dat je eigenlijk vroeg om boek of online cursus, maar het beste (en leukste) is natuurlijk om een paar maanden, een half jaar of zelfs een heel jaar naar Griekenland te gaan en daar full-time Grieks te leren aan een school/academie die zich richt op taalcursussen voor buitenlanders. Misschien kan je daar ook een simpel baantje vinden, mocht dit in eerste instantie te duur zijn (omdat het allemaal EU is, hoef je je niet druk te maken om werkvisum). Soms is er meer mogelijk dan je in eerste instantie denkt :)

En of je nou in Nederland blijft of naar Griekenland gaat, zou mijn tip ook zijn om te zoeken naar een language partner. Ik weet niet zo gauw waar je één kan vinden, maar je zou het eens kunnen proberen via meetup.com. Daar worden vaak language meetings georganiseerd waar zowel Nederlanders op afkomen die een buitenlandse taal leren, als buitenlandsers in Nederland die graag Nederlands willen leren. De taal in de praktijk oefenen is denk ik namelijk een belangrijk onderdeel van het leerproces.

Tot slot zou je hiervoor nog eens kunnen kijken naar italki.com. Daar kan je via internet 1-op-1 les krijgen. Misschien kan je bijv. af en toe een sessie inplannen om wat te oefenen (of gewoon een hele cursus op die manier voltooien mocht het iets voor je zijn).
Globe83 schreef:
23-05-2020 16:09
Ik snap wat je zegt hoor. Ik heb nu ook een jaar les ;) De helft gebruikte het fonetische gedeelte vr dr extra bij. Moet nu ook lachen als ik mijn eerdere huiswerk zie alsof je je groep 3 werk opeens weer ziet op volwassen leeftijd.

Qua app: als je echt niks weet vd klanken/letters dus echt als beginner. Maar goed we zitten op 1 lijn asap nr het Griekse toe en Grieks leren is echt wel beter onder begeleiding. Grammatica en uitspraak is lastig zonder iemand die je op de vingers tikt
Leuk om te zien hoeveel vorderingen er dan zitten in je kennis hè, na 1 jaar!

En inderdaad les onder begeleiding blijft de beste tip die we in dit topic kunnen geven :)
Zo'n veertig jaar geleden een cursus op de volks universiteit gedaan. Eerst het Griekse alfabet en tegelijk wat simpele woorden. Ging verrassend snel. Al heel lang geen Grieks meer gesproken maar met een beetje moeite lees ik de woorden nog wel.
Denk dus echt dat dit, zoals hierboven ook al een paar keer is geopperd, een van de beste methodes is
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft gymnasium gedaan.
Toen mijn zus dat ook deed is hij zijn Oud-Grieks mee beginnen opfrissen.

Zo is hij in de ban van Griekenland en Nieuw-Grieks geraakt.

Hij heeft een NHA-cursus Nieuw-Grieks besteld en is op zichzelf beginnen oefenen.

Na een jaar was ie dat thuis-geploeter en vooral het gebrek aan spreken erbij beu en is meerdere jaren avond-onderwijs begonnen.
Doordat hij al een basis had kon hij de eerste jaren skippen.


Intussen zijn we 10 à 15 jaar verder en is Grieks en Griekenland zijn verslaving :-D.

Hij spreekt de eerste minister in Griekenland onder tafel als 't moet.
In Griekenland denken ze dat hij een Griek is. Heeft meegedaan aan één of ander Grieks staats-examen en als hij toen zin had kon hij Grieks ambtenaar worden :-D.

Hij zit in 5 Griekse vriendenclubs, heeft overal Griekse vrienden en hij spreekt en typt halve dagen Grieks. Hij volgt het Griekse nieuws beter dan het West-Europese. Hij zit op Facebook om contact te houden met zijn Griekse vrienden. Ik versta dus geen jota van zijn Facebookwall en alle berichten die hij daar post :-).


Maar alles qua Nieuw-Grieks startte dus met die NHA-cursus.

Ik zou dus zelf met een thuiscursus beginnen en kijken hoe ver je komt en wat je eventueel verder daarna wil doen.


Sowieso ... Als je het écht wil kunnen zal je het ook moeten onderhouden.

Mijn moeder is een tijdje erin meegegaan, heeft ook een aantal jaar avondschool gedaan, kent intussen de basis, maar als je niet blijft herhalen en spreken vervaagt het snel ondervindt zij.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven